Hoe krijg ik mijn oudere paard dikker met al zijn bijzonderheden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magic16

Berichten: 90
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: zeeland

Hoe krijg ik mijn oudere paard dikker met al zijn bijzonderheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 14:49

Hi Bokkers,

Het gaat om mijn oudere paardje Magic, een ruin van 29, bijna 30 jaar en daarvan al weer 18 jaar bij mij.
Hij heeft Cushing ( krijgt hier medicatie voor), gebit wat steeds slechter worden (zijn al wat kiezen uit), en melanomen in zijn mond.

In de zomer krijgt hij goed gras binnen en doet hij het er goed op, met bijvoeren (maar dan minder).
Maar nu de winter er weer aankomt eet hij lastig en is hij ook erg kieskeurig (altijd al geweest).

Hij krijgt nu Omnia van subli, merriebrok, slobber en muesli 18 plus, daily fit, en alles krijgt hij lauw en geweekt.
Daarnaast krijgt hij ook nog kuil, maar hij krijgt daar zeker niet veel van binnen, want hij draait er vaak ballen van. Hij krijgt ook nog SeniorFibre van Pavo maar dat eet hij ook niet echt.

Ik heb al veel geprobeerd, maar veel eet hij niet zoals: Seniors priores, bietenpulp, mailmeel, spedibeet, .....

Hebben jullie misschien ideeën om hem wat aan te laten komen, zonder te veel suiker wegens de Cushing, en niet verder te laten afvallen?

Heel graag, want ik kom er zelf niet meer helemaal uit.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:02

Hier krijg oudje bieten pulp met fibernuggets en18+ muesli er door anders niet lekker genoeg effe roeren na het weken en snij maïs er bij ( staan ook koeien op stal en hier doet ze het goed op) verder zit er veel.verschil ruwvoer wat kort en fijn gesneden eet ze het makkelijkst
Laatst bijgewerkt door snorkel1986 op 23-10-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:04

Probeer eens Havens Senior Crumbs :) En geef je al olie bij?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:07

Bedenk ook dat het spijsverteringsstelsel nu eenmaal hetgene is dat het bij oudere paarden op den duur laat afweten. Voedsel kan niet meer goed gekauwd, verteerd en/of opgenomen worden.

Met oudere paarden is het echt een kwestie van proberen, soms slaat er iets aan en doen ze het nog een tijdje goed. Ik zie omega 369 nog niet in het lijstje staan.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe krijg ik mijn oudere paard dikker met al zijn bijzonderheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:38

Grasbrok (of wiesencobs)
Kraftpaket van Agrobs
Grünhafer (dat is droog te voeren, ziet eruit als heel zacht gedroogd gras)
Luzernebrok, kun je geweekt of ongeweekt voeren (of als brok toevoegen aan geweekt voer, is mijn oudje gek op).

Dit zijn allemaal producten die gelden als "ruwvoer".

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe krijg ik mijn oudere paard dikker met al zijn bijzonderheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:55

Leeftijd zelf maakt voeropname minder, en dan nog versleten gebit + cushing en vermoedelijk veranderde smaak door de medicijnen, maakt ook voor moeilijke eters.

Nu ben ik vrij streng/hard? in dat de echte basis probleemloos moet kunnen voor minimale standaard welzijn en daar valt makkelijk kunnen eten ook onder. In hoeverre is het met en gebit op en melanomen in de mond (en vermoedelijk dus ook intern) nog eerlijk? Hoe ver kom je qua basis welzijn als eten zelf al met handicaps begint te komen?

Grasbrok werkt, maar na een kg of 2 beginnen nog wel eens problemen, bietenpulp zit ook op zoiets, dan beginnen de darmen nog wel eens te spoken of ze kunnen de eiwitten niet goed meer kwijt (dikke benen).
Die baaltjes gedroogd gras van hartog (compact gras?) willen nog wel eens werken, dat is zeg maar gehakseld hooi en breekt makkelijker, wat het makkelijker stuk te kauwen maakt.

Merriebrok zit trouwens flink hoog in zetmeel wat omgezet wordt in suikers die je niet wil met cushing.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:12

Ik ben voor mijn paardje gegaan toen ie aan moest komen voor:
- Luzerne zemelen
- Fibre nuggets
- Body Builder van Mijten..

(zemelen in combi met pulp is in mijn ogen altijd wat beter ;))

(iets met een luchtweginfectie en vooral zacht willen eten :))

Nu een paardje geadopteerd van een jaar of 25 en die doet het heel goed op optiform (voor de opname) en body builder) Maar haar gebit is nog goed en geen onderliggende problemen.

(Gepakt gras van Hartog was ook een optie, maar uiteindelijk voor optiform gegaan omdat ik daar in het verleden betere ervaring mee heb...)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:17

Laat je de PPID waarden nog wel eens controleren? Misschien moet de dosering iets aangepast worden.

Heeft je paard EORTH dat zijn tanden zo slecht zijn?

Hier voer ik al een tijd extra eiwitten aan mijn oudere pony. Daar knappen ze vaak ook van op. Zelf geef ik nu Mijten Bodybuilder, maar hierna wil ik Subli Atleet gaan proberen. Qua slobbers zou je Pavo Fibrebeet nog kunnen proberen, maar ik kan me voorstellen dat hij dat misschien ook niet lust...

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Hoe krijg ik mijn oudere paard dikker met al zijn bijzonderheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 16:33

Heb je de Myo Protein Flakes van Agrobs al eens geprobeerd?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:16

Heb je de grasbrok van hartog al geprobeerd?
Kun je droog en nat voeren. Als hij het nat eet wellicht zemelen erbij etc.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:20

Cushcare Condition van Dodson&Horell. Werkt altijd en zijn ze dol op :D

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:40

zet even op een rij hoeveel je van elk voer geeft en heel belangrijk:
hoe vaak?
als je eenmaal per dag een emmer voer geeft is dat op die leeftijd echt te weinig.

hier een tinkermerrie van 29.
en die loopt nog op een korte wei,maar krijgt wel sowieso 2x daags een voerschep pavo fibrenuggets .
met een drie kwart voerschep seniores priores daar doorheen geweekt
nu 100 gram pavo protein plus er bij en dan ook nog eens een volle schep muesli er door.
dat is dan een geweekte emmer vol per keer.

gaat de wei dicht,dan krijgt ze dat vier keer per dag.
ze mist 5 kiezen en maakt ook proppen

je kunt de voeders met elkaar gaan mengen dan eten ze het vaak wel.
de grasmix van hartog is trouwens heel mooi fijn en zacht spul.
dat kun je ook nog geven?
of de compact gras,dat eten de paarden van de paardenkamp in Soest ook.
is even puzzelen wat werkt,maar meerdere keren per dag en let op genoeg eiwit en vezels

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:45

Pandora2 schreef:
Cushcare Condition van Dodson&Horell. Werkt altijd en zijn ze dol op :D


Inderdaad!

Aanvullend zou je als ruwvoervervanger ook nog Safe & Sound ook van D&H bij kunnen geven. Gaat er hier bij m’n kieskeurige cushie ook soepeltjes in.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:05

Kidde schreef:
Laat je de PPID waarden nog wel eens controleren? Misschien moet de dosering iets aangepast worden.

Heeft je paard EORTH dat zijn tanden zo slecht zijn?

Hier voer ik al een tijd extra eiwitten aan mijn oudere pony. Daar knappen ze vaak ook van op. Zelf geef ik nu Mijten Bodybuilder, maar hierna wil ik Subli Atleet gaan proberen. Qua slobbers zou je Pavo Fibrebeet nog kunnen proberen, maar ik kan me voorstellen dat hij dat misschien ook niet lust...


Ik ben voor mijnrij paard net van atleet na bodybuilder gegaan en dit bevalt na 3 maand beter.. iets minder van geven en liever voor mijn portemonnee terwijl paard er ook beter op loopt voor mijn gevoel

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:11

Een hele baal luzerne halen en dat als ruwvoer geven? Een vriendin van mij is daar vd zomer mee begonnen, en zelfs de oudjes raken daar prachtig mooi vol van, geen schrale ruggetjes meer maar paardjes die er weer uitzien als jonge goden. Het is kort gehakseld spul, dus makkelijk te eten, en ze vinden het heerlijk. Alleen niet schrikken als je paard veel gaat drinken en plassen, dat hoort er blijkbaar bij.

Zelf doe ik dat nu ook, icm met 300 ml lijnzaadolie door het voer en dagelijks 1 pompje chevivit vit e, dat spul doet echt wonderen.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 23-10-22 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

magic16

Berichten: 90
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 18:12

Super bedankt voor het mee denken!
Hij krijgt inderdaad al olie erbij. En hij krijgt alles door elkaar, en meerder malen per dag inderdaad.
En hij is inderdaad pas nog gemeten qua waarden. Maar die medicijnen zijn nog juist. Hij is we altijd kieskeurig geweest qua eten.
Zijn gebit gaat achteruit door ouderdom zegt de paarden tandarts.

@tamary ik weet dat het een keer op houd. Maar hij is nog super energiek en goed verder. De melanomen zijn al jaren, zelfs toen wij nog bitloos reden. Dus ik weet als het niet meer paard waardig leven is dat ik dan weet wanneer te stoppen.

En top ik ga een proeverij voor hem maken :).
Ik ben inderdaad meer voor het ruwvoer wat ook geweekt kan.
Ook krijg hij nog kuil en daar krijgt hij ook wel iets van binnen.

magic16

Berichten: 90
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 18:14

Gypsy schreef:
Een hele baal luzerne halen en dat als ruwvoer geven? Een vriendin van mij is daar vd zomer mee begonnen, en zelfs de oudjes raken daar prachtig mooi vol van, geen schrale ruggetjes meer maar paardjes die er weer uitzien als jonge goden. Het is kort gehakseld spul, dus makkelijk te eten, en ze vinden het heerlijk. Alleen niet schrikken als je paard veel gaat drinken en plassen, dat hoort er blijkbaar bij.

Zelf doe ik dat nu ook, icm met 300 ml lijnzaadolie door het voer en dagelijks 1 pompje chevivit vit e, dat spul doet echt wonderen.


En is die baal luzerne dan niet zo stug en hard?
Waar halen jullie die?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:24

- Marshall Bergwiesen Mash (slobber, ruwvoervervanger)
- Marstall Wiesen Fasern (heel fijn gehakseld kruidenhooi, zelfde als Cobs, maar dit hoef je niet te weken)
- Hartog 5* senior complete (of deze woorden in een andere volgorde), tot nu toe de zachtste gehakselde ruwvoersoort die ik ben tegengekomen

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:48

de grasmix is nog zachter vind ik.
mijn merrie kan niet tegen losse luzerne en in die mix is dat helaas nog te grof.
of het is het stro wat er in zit,maar dat prikt teveel.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Hoe krijg ik mijn oudere paard dikker met al zijn bijzonderheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:55

Hartog senior niet iets? Is een complete ruwvoer vervanger.

magic16

Berichten: 90
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe krijg ik mijn oudere paard dikker met al zijn bijzonderheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 18:58

Dank jullie!
Voor alle suggesties, hier heb ik zeker wat aan!

Ja ik ben nu pavo SeniorFibre aan het uittesten.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:04


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:07

Het is wel redelijk stug zou ik zeggen ja, maar iig geen lange slierten. Ik lees net dat zijn tanden niet meer heel best zijn, geen idee of het dan lukt...

Ik haal het bij fouragehandel de linge in oostkapelle. Maar ik denk dat wel meer fouragehandelaars het hebben of kunnen krijgen?

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:08

magic16 schreef:
Dank jullie!
Voor alle suggesties, hier heb ik zeker wat aan!

Ja ik ben nu pavo SeniorFibre aan het uittesten.


Ah dat is het nieuwe voer van Pavo toch? Die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Wat vindt paardlief ervan?

magic16

Berichten: 90
Geregistreerd: 08-05-10
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe krijg ik mijn oudere paard dikker met al zijn bijzonderheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 19:12

Okee top dankje! Gypsy

Ja klopt die is net op de markt van pavo. Ene dag wel, andere dag niet. Dus ik kijk het nog even aan