Oude merrie lust niks maar heel mager..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:27

Leliex schreef:
Met onbeperkt bedoel ik dat de voorkant van de stal onder hooi ligt + de hele dag op de pp eten. had het beter moeten verwoorden. Er past niet nog meer hooi bij en met op bedoel ik dat er nog een plukje of twee ligt :)

Bedankt voor de overige tips. Ze krijgt 1 pil voor haar ppid per dag.
Cush care heb ik wel eens een proefzakje van gegeven dus dat zou ik evt nog kunnen proberen.
Zal ook even naar het andere voer kijken + andere tips.
De reden dat ik huiverig ben met suikers is omdat ze in het verleden hoefbevangen is geweest en niet omdat ik haar geen lekker eten gun..
Verder lijkt het dat ze op dit voer ook niet echt aan komt dus vandaar. Maar misschien wel op 2/3 kilo inderdaad, ga dat proberen. Lijnzaadolie krijgt ze al, of is dat niet vet genoeg?


Lijnzaadolie is beter zelfs alleen voer je er ws te weinig van, kijk even hoeveel ze max mag hebben ( kan wel een kopje per dag zijn voor groot paard) en bouw daar naartoe op. Sowieao voeren mensen vaak te weinig denk ik, mijn b ponytje kreeg al 2x pd 1.5 droge schep seniores priores, 1 schep pavo 18+ 2 pompen lijnzaadolie en stond zomer en winter op goed gras ( hooi krreg ze niet meer weg) ze is 32 geworden en helaas moeten laten gaan door een darmafsluiting maar zag eruit als 20 en prachtig rond
Afbeelding

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:45

Heb je recent haar waardes nog eens laten checken? Ik hoor relatief veel mensen waarbij het paard te hoog of te laag zit qua medicatie die eet-moeilijkheden hebben.

Daarnaast kan het soms ook helpen om slobbers warm aan te bieden ipv koud omdat ze dan ook veel meer ruiken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:50

Sanet schreef:
Heb je recent haar waardes nog eens laten checken? Ik hoor relatief veel mensen waarbij het paard te hoog of te laag zit qua medicatie die eet-moeilijkheden hebben.

Daarnaast kan het soms ook helpen om slobbers warm aan te bieden ipv koud omdat ze dan ook veel meer ruiken.


Ik dacht het net te schrijven. Slecht krachtvoer eten kan (vooral bij begin met de pillen) een teken zijn dat je weer even moet minderen.
Maar kan na verloop van tijd evengoed een signaal zijn dat de dosis toch te weinig geworden is.

Is ze klinisch wel verbeterd met de medicatie ? Want het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze gewoon onvoldoende reageert op die pillen. Ik heb er ook zo ééntje gehad en die heb ik er dus ook weer vanaf gehaald.

Eiwitten in de vorm van luzerne of esparcette brokken geweekt wil ook nog wel eens lukken en in combinatie met Hippalgo Bodybuilder, vinden heel veel paarden dit heel smakelijk.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 17-11-22 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:53

Op zich helpt de medicatie om de hb tegen te gaan (hb bij cushing is vaak hormonaal probleem) Ik zou in dit geval de suikers/ zetmeel ook wat loslaten. Ik heb hetzelfde probleem gehad suikers at hij wel. Ik kreeg er seniores priores in door het meal van de dommelsche watermolen erdoor te doen.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:24

En anders misschien merriebrok? Zit ook veel eiwit in

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:46

Ik voer m'n ex hb en ppid merrie trouwens bodybuilder van mijten bij. Dit zit wel hoger qua suiker en zetmeel maar ze doet het er goed op. Eventueel met proteïne poeder en olie

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:21

Hooi als bezigheidstherapie -> helemaal herkenbaar. Ook mijn oudje, inmiddels overleden, kreeg hooi, maar daar kon ze echt niet van overleven. Het kwam er bijna onverteerd aan de andere kant weer uit.

De zomer in de wei heeft haar veel goed gedaan, maar dat is nu waarschijnlijk niet haalbaar in de winter.

Daarnaast Pavo 18 plus, Seniores P en veel geweekt grasbrok, drie keer per dag... Dat was bij haar de oplossing. En dan heb ik het ook over meerdere kilo's en volle emmers... Moet wel zeggen dat het er allemaal met smaak in ging. Was geen moeilijke eter..
Was een duur paard in haar laatste jaar, maar het was nog wel een redelijk goed jaar voor haar, en dat was het belangrijkste.

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:08

Neem even contact op met Jill van Paard en voeding in Wormer!
Zij weet echt alles van voer in samenwerking met alle soorten ziektes enz.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:26

Pavo 18+ door de bietenpulp heen ( koeien versie " stuk goedkoper") dan eet ze het prima al gooi ik de musli er bij tijdens het weken nu .. eerst was het krokante er op laatst doorgroeien nodig

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:36

vervelend he als ze zo kieskeurig zijn. die van mij heeft dat met hooi
waar je zeker naar moet kijken is inderdaad het verminderen van de medicatie.
kijk of driekwart pil ook gaat, of een halve.
en zeker een maagondersteuning, iets als gastrogard of iets via je veearts.
als ze zo slecht eten kan er toch ook maagpijn bij zitten
ik heb ook een dramaqueen met eten en door elke bak slobber gaat een volle schep muesli anders eet ze het niet.
dus dik drie scheppen per dag omdat ze drie keer slobber krijgt. en er is ook wel iets te vinden laag in suiker.
blijft uitpoberen wat ze hebben willen….
succes!!

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 20:45

Ik zou beginnen met je voer drastisch ophogen, aan een kilo brok en hooi heeft je paard echt niet genoeg als ze zo mager is.

Havens, Pavo en anderen hebben super veel verschillende slobber mashes en andere smakelijke dingen die erop lijken die niet hoog zitten in zetmeel en suikers. Je kunt dat prima mengen met een schep brok of muesli voor de smaak of iets als appels en wortels.

Zorgt ook dat ze genoeg eiwitten binnenkrijgt!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:13

Voor alle paarden die na het starten van de medicatie stoppen met eten of heel kieskeurig worden: vraag eens naar andere medicatie in plaats van pergolide / prascend.
Mijn merrie moest 1/2e volgens de DA, ik startte met 1/4. Dat werkte niet; ze werd heel onvoorspelbaar en wilde niet meer eten. Ik ben gestopt met de medicatie en had twee dagen later m’n pony weer terug. Toen hebben we nog 1/8e geprobeerd, met helaas hetzelfde resultaat.
Via Utrecht kregen we toen Parlodel (bromocriptine); ze werd daar wel iets kieskeuriger op dan zonder medicatie, maar ze at tenminste wel en haar gedrag bleef ook normaal.

Haar dieet zou moeten bestaan uit speedibeet (kreeg ze koliek van, vermoedelijk een wat vertraagde maagontlediging) en luzernebrok (dat vond ze maar matig lekker). Uit vergelijkend onderzoek kwam Marstall Bergwiesen Mash goed uit de vergelijking, met redelijk dezelfde waarden als de pulp+luzernebrok combinatie.
De BM at ze meestal wel goed, soms iets minder en dan ging er Marstall Wiesen Fasern doorheen. Dat was helemaal een feestje :9

Pony kreeg verder onbeperkt hooi, wat gehakseld hooi om te helpen opstarten bij het hooi eten (holle kiezen vullen tegen het proppen maken), vitaminebrokje en gemicroniseerd lijnzaad (daar kun je ook aardige hoeveelheden van voeren).

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:44

toevallig zat ik net naar die bergweide mash te kijken,dat verkopen ze ook bij zooplus.
die van mij is ook wel kieskeurig met eten en dit maar eens proberen.
al denk ik dat ik nog steeds wel mengen moet met muesli


kocht jij kant en klaar gehakseld hooi of had je daar zelf een machine voor.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:47

Maar waarom zou je doorgaan met die medicijnen als ze zo de winter niet gaat halen? Dan doen die medicijnen toch veel meer kwaad dan goed? Als er op deze manier een zielig hoopje paard overblijft heb je niks meer te verliezen en kun je gewoon stoppen met die medicijnen. Dikke kans dat ze dan weer gaat eten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:55

ellepel schreef:
toevallig zat ik net naar die bergweide mash te kijken,dat verkopen ze ook bij zooplus.
die van mij is ook wel kieskeurig met eten en dit maar eens proberen.
al denk ik dat ik nog steeds wel mengen moet met muesli


kocht jij kant en klaar gehakseld hooi of had je daar zelf een machine voor.

Ik gebruikte hartog 5* senior, die vond ze lekker. En hooi knippen met een schaar kan ook, of door een takkensnipperaar (soms moet je het daar meerdere keren doorhalen). Maar dat is beide niet heel duurzaam. Er bestaat ook gehakseld hooi (Paardenkamp heeft dat ook voor hun paarden), maar ik kon dat alleen in grote balen vinden en dat kon bij ons niet in de schuur. En het ging bij mij om één pony’tje van 250-300 kg, laat staan als je hooi moet knippen voor een paard van 600 kg %)

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:03

Mijn merrie heeft zichzelf tot de dood uitgehongerd door de ppid medicatie.
Ze kreeg maar een kwartje en dan at ze nog wel, maar niet genoeg.
Op een halve stopte ze helemaal met eten.
Probleem was dat ze eigenlijk meer nodig had qua medicatie. ( quarter horse, dus geen klein ponietje)
We kregen haar niet goed ingesteld.
Uiteindelijk teerde ze zo in dat ze midden in het weideseizoen met het gras kniehoog is gestorven.
Ik denk dat ze het zonder medicatie langer had uitgehouden en ik vergeef mezelf het nooit dat ik haar die pillen heb gegeven…

Petroush
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-22

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:31

Misschien was het juist zonder de medicatie de andere kant op gegaan, don't beat yourself up. Het is al mogelijk genoeg om ze te moeten verliezen.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:03

Prascend is akelig spul. Onze merrie vond het duidelijk zo ontzettend vies dat ze alles deed om het niet te hoeven nemen. Wilde daarna ook urenlang niets eten. We moesten haar laten inslapen omdat ze het zo vaak stiekem wist uit te spugen en te weigeren dat ze door de hoefbevangenheid nauwelijks nog kon lopen en door gebrek aan weerstand gevoelig werd voor alle mogelijke kwalen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:20

Soms is het ook gewoon goed zo. De ene wordt 20 en de ander wordt 30. Maar haar mager de winter in laten gaan is ook niet eerlijk want dan heeft ze het altijd koud.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:44

Dorine92 schreef:
Maar waarom zou je doorgaan met die medicijnen als ze zo de winter niet gaat halen? Dan doen die medicijnen toch veel meer kwaad dan goed? Als er op deze manier een zielig hoopje paard overblijft heb je niks meer te verliezen en kun je gewoon stoppen met die medicijnen. Dikke kans dat ze dan weer gaat eten.


Ik zou idd kijken wat je aan de medicatie kan aanpassen.
Verder sowieso een deken op (weet niet of ze dat heeft?)
Wat betreft eten: op gras zetten als dat kan! En PAVO Podo Grow minimaal een kilo pd icm met het liefst iets van fibrebeet, maar als dat niet gaat misschien idd olie proberen.
Lastig hoor :=

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 01:20

Ik had hetzelfde probleem met een 24 jarige met PPID: zijn smaak veranderde na de medicijnen en hij wilde veel niet meer. In zijn geval ging het nog een aantal jaren prima op Bonpard voor te magere paarden. Niet het goedkoopste, maar wellicht het proberen waard. Stoppen met of sterk verminderen van
de medicijnen is immers bepaald niet zonder risico’s.

Gulfoss
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-12-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:19

hoe zit het met het hooi misschien zit er voor haar te weinig suiker of/en voedingsstoffen in.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Oude merrie lust niks maar heel mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:25

Ik zal haar gewoon gene geven wat ze wel eet al is het minder gezond vanwege de suikers en zetmelen. Aan de andere kant zijn dit wel dik makkers en grote kans dat ook helemaal niet zo erg is gezien ze zo dun is en toch al niet zoveel eet.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:29

Een analyse van het hooi is ook handig.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:33

Mijn ppid'er krijgt bodybuilder van mijten bijgevoerd om op gewicht te blijven (naast voldoende ruwvoer en een vitamine korrel). Ik heb haar in overleg met de dierenarts ook terug gezet van een halve naar een kwartje prascend. Want ze at nauwelijks meer hooi. De bodybuilder bleef ze wel echt heel graag eten, maar zonder ruwvoer krijg je uiteraard snel problemen. Nu de medicatie verlaagd is eet ze haar hooi gelukkig weer goed.