Paard gaat niet (meer) liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Paard gaat niet (meer) liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 22:36

Sinds enige dagen valt het me op dat mijn ouwetje (28, Gelders) niet meer op stal gaat liggen. Eerste wat er dan door je heenschiet: hij durft het niet want hij kan niet meer opstaan. En ik heb altijd met mezelf afgesproken, als hij niet meer gaat liggen laat ik hem gaan. Maar…gisteren de wei op, meneer zakt door z’n benen, gaat flink liggen rollen en staat vervolgens op als een jonge ruin van 5. Aldus. Grote merrie/veulenbox, dikke laag vlas. Maar niet liggen. Komt dit bij oudere paarden vaker voor?

Anasha

Berichten: 171
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard gaat niet (meer) liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:41

Onze ruin van 26 ligt wel met regelmaat in de stal, maar mijn merrie van 22 heb ik al heel een tijdje niet meer zien liggen (behalve buiten). Nu is de ruin ook een stukje kleiner dan de merrie en is de merrie niet heel soepel meer, dus ik denk dat zij niet meer durft idd. Zakt die van jou nog wel door zijn benen of laat hij zich meer vallen?

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard gaat niet (meer) liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:45

Mijn vorige merrie van 24 lag maar heeeeeel zelden. Al jaren lang niet meer in haar stal of paddock. Nog wel in de wei. Maar alleen rollen en weer opstaan. Slapen heb ik haar tussen haar 8e en 24e nooit zien doen.
Ik maakte me daar ook druk om.... Maar goed, blijkbaar was ze geen echte "ligger"

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard gaat niet (meer) liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 22:59

Mijn paard sliep het laatste jaar van haar leven ook niet meer liggend. Rollen deed ze nog wel heel regelmatig maar slapen alleen staand. Ze leek er niet oververmoeid van te raken, de dierenarts gaf aan dat hij het regelmatig hoort bij paarden die in de 20 zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:01

Hoe weet je zo zeker dat die niet gaat liggen? (dachten ze bij vorige stalling van een 30 jarige ook tot ik hem toch een paar keer "betrapte" op liggen in de stal)
Je bent er toch geen 24u of hele nacht bij?
Je zou dan kunnen zeggen... Er hangt geen vlas in de manen of staart, maar dat is niet altijd een teken. Heb een pony gehad die ook nooit stro in de manen had, en toch ging die liggen in de stal.

Als je een camera hebt zou je het wel kunnen terugkijken of die wel of niet gaat liggen.

Mijn oudste zie ik ook niet liggen, wel rollen en toch denk ik dat die snachts of overdag op rustige momenten wél gaat liggen.
Ik dacht gelezen te hebben dat het slecht is als ze geen liggende slaap hebben. Op lange termijn zou dat slecht zijn.

Edit:
https://www.arlenejansen.nl/slaapgebrek ... een-paard/

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:10

Is je vlas niet te glad? En in zand dan? Daar ook niet rollen?
Is er een reden waarom je paard zich niet meer veilig zou voelen op stal en daarom niet gaat liggen? Misschien vuurwerk of iets anders?

Die van mij ging bijvoorbeeld niet meer liggen toen ik zo’n blauwe vliegenlamp opgehangen had. Lamp de deur weer uit en mevrouw ligt weer.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:11

Paarden hebben remslaap nodig en als ze dat niet krijgen is dat al snel duidelijk.
Ik denk dat het misschien lijkt of je paard niet ligt maar het kan makkelijk zijn dat je het niet merkt.
Zet er maar eens een camera op, dan zie je wat er snachts gebeurd!
Bij ons is er vaak snachts stiekem een knuffelsessie tussen Malik en ons geitje Cleo. :D

Afbeelding

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 23:30

:)
Art_Ificious schreef:
Hoe weet je zo zeker dat die niet gaat liggen? (dachten ze bij vorige stalling van een 30 jarige ook tot ik hem toch een paar keer "betrapte" op liggen in de stal)
Je bent er toch geen 24u of hele nacht bij?
Je zou dan kunnen zeggen... Er hangt geen vlas in de manen of staart, maar dat is niet altijd een teken. Heb een pony gehad die ook nooit stro in de manen had, en toch ging die liggen in de stal.

Als je een camera hebt zou je het wel kunnen terugkijken of die wel of niet gaat liggen.

Mijn oudste zie ik ook niet liggen, wel rollen en toch denk ik dat die snachts of overdag op rustige momenten wél gaat liggen.
Ik dacht gelezen te hebben dat het slecht is als ze geen liggende slaap hebben. Op lange termijn zou dat slecht zijn.

Edit:
https://www.arlenejansen.nl/slaapgebrek ... een-paard/

Ik had hem een dikkere deken opgedaan en die was al een week brand- en brandschoon gebleven. :)

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 23:38

Anasha schreef:
Onze ruin van 26 ligt wel met regelmaat in de stal, maar mijn merrie van 22 heb ik al heel een tijdje niet meer zien liggen (behalve buiten). Nu is de ruin ook een stukje kleiner dan de merrie en is de merrie niet heel soepel meer, dus ik denk dat zij niet meer durft idd. Zakt die van jou nog wel door zijn benen of laat hij zich meer vallen?

Dat weet ik eigenlijk niet. Daar moet ik eens op (laten) letten bij het rollen.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard gaat niet (meer) liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:44

Hier was het duidelijk toen de witte deken ook daadwerkelijk wit bleef. Dat was de jaren daarvoor echt niet het geval :)

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 20:14

MirandaMalik schreef:
Paarden hebben remslaap nodig en als ze dat niet krijgen is dat al snel duidelijk.
Ik denk dat het misschien lijkt of je paard niet ligt maar het kan makkelijk zijn dat je het niet merkt.
Zet er maar eens een camera op, dan zie je wat er snachts gebeurd!
Bij ons is er vaak snachts stiekem een knuffelsessie tussen Malik en ons geitje Cleo. :D

[ [url=m/5ibkjA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooh wat een ontzettend schattige "foto". Eigenlijk zou iedereen eens een tijdje een camera moeten installeren om gewoon je paard eens te kunnen observeren!