Afweging wel of geen medicatie bij ppid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mountain1
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-18

Afweging wel of geen medicatie bij ppid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 20:30

Mijn 29 jarige quarterhorse is laatst getest op ppid. Ze staat nu op 1 pilletje per dag. Eigenlijk zie ik niet echt verschil. Ze staat lekker op de wei gras te eten, krijgt op stal seniores priores, is nooit hoefbevangen. Het enige is dat haar kiezen in de bovenkaak zijn weggesleten en niet meer verbeterd kunnen worden.
Ik ben aan het afwegen of ik nu wel of niet zal doorgaan met de medicatie. Ik ben daarom benieuwd naar ervaringen.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Afweging wel of geen medicatie bij ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:52

29 is toch een prachtige leeftijd?
Waarom het leven rekken, met een medicijn die ook vele, nare bijwerkingen kan hebben?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:53

Wat was dan de reden om te testen en überhaupt met medicatie te starten?

Bij mijn welsh zag ik duidelijk verschil. Zonder prascend doods en suf. Met medicatie springlevend. Ze is laatst nog letterlijk over de draad gesprongen omdat ze het gras in het andere land lekkerder vond :')

@different1: wat een rare vraag met de info die je hebt. Je weet nog niet of er bijwerkingen zijn ofzo. En zolang ze lekker in hun vel zitten is er niks met medicatie geven.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:59

Inderdaad eens met capopjekop. Waarom ben je met medicatie gestart als ze het prima doet?

En je wil toch niet dat ze hoefbevangen wordt. Alleen omdat ze het nu niet heeft gehad wil niet zeggen dat ze het niet krijgt . Een paard dat PPID heeft is ZEER gevoelig voor hoefbevangenheid en ontstekingen in het lichaam. Het is voorkomen van.

Ik was in ieder geval blij dat die van mij medicatie kreeg. Niet ieder paard heeft bijwerkingen er zijn er een heleboel die gewoon goed erop gaan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:02

Het heeft beiden z’n voors en tegens. Mijn merrie ging niet goed op prascend, die werd daar juist depressief van en ze at slecht. Zonder prascend deed ze het prima qua stemming en eetlust, maar werd ze wel bevangen. Via Utrecht zijn we toen gestart met Parlodel; stemming goed, eetlust goed (alleen niet alles lekker), en de drempel om bevangen te worden werd een stuk hoger.

De medicatie geneest niet, maar remt wel de progressie en eventuele ‘nevenziektes’ om het maar even zo te noemen. Ik heb mijn merrie pas op medicatie gezet toen ze zonder medicatie bevangen werd op gewoon hooi (laag in suiker) en seniores priores.
Zij had overigens al een lange geschiedenis van bevangenheid.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:24

Ik ben ook niet altijd van de medicijnen/Prascend, maar in ons geval is de veearts er zeker van dat het ook iets doet voor de pezen. PPID/Cushing zou de pezen zwak maken die dan makkelijk kunnen scheuren en dan einde verhaal?

Naast PPID / Cushing (waar hij weinig klachten van heeft/had, behalve die extreme vacht), had hij al jaren iedere keer peesblessures. En waarom? Paardje is met pensioen, staat alleen maar op de wei.

Nu sinds 1,5 jaar Prascend en geen peesblessures meer gehad. Weet niet of het werkelijk bewezen is, en ik heb de veearts in het begin raar aangekeken, had er nooit iets over gehoord.. maar we gaan gewoon door met de pillen zolang hij nog bij ons mag zijn (nu 32).

@ TS; Ben je allang bezig met de medicatie of net gestart? Misschien nog even de tijd geven of je iets verschil merkt. Ik was er waarschijnlijk nooit aan begonnen, als het pezenverhaal niet aan de orde was bij ons.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:44

Ben je eerst begonnen met een halve pil? Of gelijk een hele?
Anders zou je nog met de dierenarts kunnen overleggen of je een halve kan proberen.

Als de waardes hoog waren zou ik niet zomaar stoppen.

Mountain1
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 21:54

Met de gebitscontrole en jaarlijkse vaccinatie voor de paarden, kwam de vraag/ advies om te testten op ppid. Ze staat nu 1 maand op de medicatie. Ze is inmiddels met pensioen. Met al jullie antwoorden zowel voor als tegen, probeer ik een juiste afweging te maken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Afweging wel of geen medicatie bij ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:55

Wanneer was die meting? In de herfst zit je met de seasonal rise en er zijn paarden die alleen in die periode een iets te hoge waarde hebben en de rest van het jaar gewoon een normale waarde.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:59

Ik heb twee van mijn drie shets wel op de prascend gehad, de laatste niet.
Shet 1 was sowieso heel hoefbevangen gevoelig. Daar is ze uiteindelijk ook om geëuthanaseerd
Shet 2 was vooral heel nerveus, daarom wilde ik de prascend proberen, maar daar werd ze eigenlijk nog gestresster van omdat ze echt vocht tegen het ingeven. Bij haar ben ik toen gestopt.
Shet 3 vermoed ik ook ppid, maar heb haar niet laten testen. Het enige wat ik aan haar merk is een echt dikke vacht (geen krullen), dat controleer ik dmv scheren. Verder is ze 31, nog nooit hoefbevangen geweest en vrolijk, dus ik ga er bij haar niet aan beginnen :)

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:12

Mijn paard was pas 10 toen ze de eerste verschijnselen van PPID had, helaas dacht niemand er toen aan. Ze is nu 16 en 1,5 jaar aan de prascend. Ze is er wel enorm van opgeknapt!!
Helaas nog wel die vreselijke vacht (sportpaard..) heel dik en het doet niks.
De theorie over de pezen kan ik bevestigen, ik wandel er al bijna 3 jaar naast: eerst kreupel linksachter, toen rechtsvoor en nu is linksachter zo erg dat het niet meer goed komt.
PPID sloopt, zeker als ze zo jong zijn en bv in de sport lopen, het hele lichaam. Vreselijk om te zien.
Prascend stopt het, een beetje. Blijft altijd afwegen of de bijwerkingen opwegen tegen de baat die het paard erbij heeft. Bij kans op hoefbevangenheid zou ik het zeker geven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Afweging wel of geen medicatie bij ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:17

Ik heb er bij mijn oude pony voor gekozen om niet te testen.
Ze was al 10 jaar met actief pensioen wegens epilepsie ik heb de keuze gemaakt om niet te willen rekken met dure medicatie met bijwerkingen (waarmee ik niemand veroordeel die het wel geeft, ieder moet dat voor zich weten).
Geen idee of ze uiteindelijk cushing heeft gehad, ze is een keer per ongeluk door de stalhulp op de wei gezet en toen vreselijk bevangen geraakt, na een paar dagen pijnstilling heb ik besloten haar in te laten slapen.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:19

Wat is eigenlijk de reden dat je hebt laten testen? En met medicatie gestart bent? Hoe waren de waardes& wanneer heb je getest? Seasonal rise heeft hier ook invloed op.

Het lastige met Ppid is dat het per geval dingen anders zijn. En sommige vergelijkbaar. Management van je paard is de sleutel, maar dat is ook weer heel individueel wat zijn/haar specifieke behoeften zijn.

Zo ook de reactie op de verschillende soorten/merken medicatie. En het belang van rustig opbouwen ivm bijwerkingen.

Mijn vosmerrie is altijd een beetje een aparte geweest. Super fijn paard, alleen wat extreem met een paar typische dingen. Als 15 jarige laten testen, en bleek idd Ppid/Cushing. Geen extreme waardes, wel duidelijk meetbaar.

Er was toen nog niet zoveel bekend over Ppid. Uiteindelijk na overleg onder het motto als we zo de kwaliteit van leven kunnen verbeteren. De progressie kunnen vertragen,weg gaat het niet.
de prascend met rustig opbouwen uitgeprobeerd.
Dag 1 vond paardlief dat ik haar iets raars gegeven had. Dag 2 ging het erin als een snoepje. En had ze duidelijk meer rust in haar koppie&lijf. En dat is zo gebleven. Ze eet haar medicatie netjes, krijgt in verhouding tot haar grote vrij weinig. Voor haar werkt het zo goed. In de seasonal rise krijgt ze iets meer.

Paardlief is intussen 23,5 jaar oud, doet het in verhouding bijzonder goed. Al merk je dat goed management echt het belangrijkste is om het te laten werken. Het is echt aan kleine signalen dat je merkt dat de Ppid langzaam progressie maakt.

Management van je paard is zo maatwerk, zeker als je dier ouder wordt.

Saskiafjord
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-03-20

Re: Afweging wel of geen medicatie bij ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:32

Nog een tip van mijn kant. Onze fjord kreeg ook prascend ivm Cushing, maar reageerde nog beter op de medicijnen, door 's morgens en 's avonds een halve pil te geven. Maakte dat zij veel stabieler bleef. Mijn schoonvader reageerde op de pergolide verdeeld over de dag ook veel beter, dus waarom een paard dan niet.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Afweging wel of geen medicatie bij ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:55

Mijn paard knapte er wel van op. Kwam echt weer aan in gewicht en zag er veel beter uit. Het was wel even puzzelen met de dosis. Langzaam opbouwen werkte wel.

Ik had ook niet heel erg in de gaten dat medicatie nodig was. Ik schaarde veel onder ouderdom. Maar zag dus wel hoe hij opknapte met de medicatie.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:03

Mijn oudje die totaal niet gevoelig was voor hoefbevangenheid stond hoefbevangen.
Dat was voor mij de reden om te testen. Die heeft alleen op het laatste op 1 pil gestaan maar heeft het heel lang goed gedaan op een halve.

Bij een paard waar je zo niets van merkt, dus er goed uitziet, niet bevangen is maar bij toeval achter de PPID komt zou ik denk ik geen medicijnen geven en al zeker geen hele pil.

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:48

Jessix schreef:
Ik had ook niet heel erg in de gaten dat medicatie nodig was. Ik schaarde veel onder ouderdom. Maar zag dus wel hoe hij opknapte met de medicatie.

Deze ervaring heb ik ook met mijn oude ruin. Pas na een tijdje realiseerde ik mij dat er ook dingen verdwenen die ik niet aan de PPID had toegeschreven en ook niet voorkwamen in het lijstje met symptomen. Zo had hij regelmatig een opgezwollen koker (vocht) en dat verdween met de medicatie helemaal.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Afweging wel of geen medicatie bij ppid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:00

Wat waren de waardes voor en na medicatie?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:08

Mountain1 schreef:
Met de gebitscontrole en jaarlijkse vaccinatie voor de paarden, kwam de vraag/ advies om te testten op ppid. Ze staat nu 1 maand op de medicatie. Ze is inmiddels met pensioen. Met al jullie antwoorden zowel voor als tegen, probeer ik een juiste afweging te maken.


Eigenlijk niet echt een goede reden dus om te laten testen ?! Had ze wel duidelijk klachten door de PPID ?