Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 19:25

Gelukkig is dat momenteel nog niet het geval voor mijn merrie, maar het zit er wel aan te komen.
Mijn merrie van bijna 20 heeft al enkele jaren erg slechte kiezen en is er al behoorlijk wat kwijt. Volgens de tandarts zou ze geen hooi meer kunnen eten met de enkele kiezen die ze nog heeft, maar op het moment eet ze gelukkig nog 10 a 12 kg hooi per dag (ze krijgt onbeperkt hooi). Dit vul ik aan met senior priores en hooicobs over ongeveer 5 voerbeurten. Ze staat gelukkig aan huis waardoor ik dus meerdere voerbeurten kan inbouwen.

Maar ik vraag mij af hoe het straks gaat als ze geen hooi meer kan eten. Hoe kom je de nacht door? Je kunt moeilijk een paar keer per nacht de wekker gaan zetten om geweekt voer aan te bieden :7 Hopelijk hebben jullie een idee hoe ik dit probleem kan oplossen en wat ik haar 's nachts zou kunnen geven als ze echt geen hooi meer kan eten.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:42

Wij hebben een paard van 27 in de kudde staan die nog wat gras kan eten maar ook nog gewoon hooi. Zij heeft ook enkel nog wat voortanden en enkele kiezen. Maar ze mist ook een deel van het gebit... daarnaast krijgt 2 x per dag een soort slobber. Mijn ervaring is dat ze zich vaak wel redden

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:47

mijn merrie van 29 heeft een heel slecht gebit, ze maakt ontzettend veel proppen van hooi.
ze krijgt overdag nu 4 x een bak geweekte equifyt zupa met masters senioren slobberbrok en grasbrok.
oh ja en ook nog 1x per dag wat bodybuilder van mijten.
daarnaast krijgt ze voor de nacht in de stal een grote bak vol grasmix van Hartog.
dat kan ze redelijk goed kauwen.
dat is vrij kort en zacht.
en in de stal snachts nog heel fijn hooi waar ze wel proppen van maakt,maar ze eet er ook nog wel wat van op.

dat gaat momenteel eigenlijk best prima.
ze mag nog wat voller en ik denk dat er nog een emmer geweekt voer bij moet.

maar voor de nacht kun je best savonds laat een emmer geweekt voer en dan smorgens weer.
dan zit er niet al te lang tussen.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-01-23 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:54

Staat ze ‘s nachts apart en heb je daar voldoende ruimte? Wellicht kun je dan iets bouwen met een deurtje die open gaat op een tijdklok. Achter het deurtje zet je een portie slobber klaar en / of bijv gehakseld ruwvoer.
Er bestaat trouwens ook gehakseld hooi, wellicht kun je daar nog wat mee?

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:00

Ik heb een bejaarde Haflinger van 28 jaar.
Hij kan nu zeker al 2 jaar geen hooi meer wegkrijgen ivm missen van een aantal kiezen. De kiezen zie hij nog heeft, daar zit nagenoeg geen reliëf meer op. Ik hang wel altijd een hooinet op met hooi, zodat hij wat kan kauwen (voor mijn idee maakt hij dan toch speeksel aan, wat misschien positief is voor de maag). Van het hooi maakt hij eigenlijk alleen maar proppen.

Gras krijgt hij gelukkig nog redelijk weg, mits het niet te lang is. Vooral de winter is dus een uitdaging.

In de winter gaat hij ‘s avonds op stal.
-In de ochtend krijgt hij 1,5 schep (alle scheppen die ik noteer zijn droog afgemeten) seniores priores.
- Voor de avond maak ik in zijn stal een specikuip klaar met 2 scheppen seniores priores, 1 schep luzernebrok of grasbrok, 1 schep pavo 18 plus en een paar flinke handen fiber mix van Vitalbix. Dit weken met heel veel water :+
Daarnaast geef ik altijd nog losse droge fibermix, gemengd met vitaminebrok en wat muesli.

Voor de nacht is mijn ervaring dat hij zijn slobber wel redelijk verdeelt, hij eet niet alles in één keer op, waardoor ik dus ook geen gekke capriolen hoef uit te halen in de nacht, maar dat zal per paard misschien verschillen..

Als ik tussendoor nog op stal ben krijgt hij vaak ook nog een schep seniores priores.

Zomerdag staat hij 24/7 op de wei, dat werkt altijd nog het beste. ‘S zomers probeer ik hem ook een beetje “vet te mesten” voor de winter en geef ik vaak nog 1 a 2 scheppen priores per dag.
Zo blijft hij eigenlijk wel mooi op gewicht het jaar rond.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:04

Mijn senior haflinger is net geen 33 geworden, waarbij hij de laatste paar jaar naast geweekt voer ook gehandeld ruwvoer kreeg.
Ik ben begonnen met baaltjes Compact gras van Hartog. Toen dat te stug werd, overgestapt op Grasmix van Hartog, afgewisseld met een vergelijkbaar product van Mijten (naam even ontschoten) en een senioren ruwvoermix van Hartog.

Dit kreeg hij tot het laatst nog wel weg.
Met de emmers geweekt voer (in de winter 3 porties per dag) hield ik hem op gewicht, met het gehakkelde ruwvoer hield ik zijn "graas"behoefte in stand.

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:05

Mijn pony van 30 leeft al jaren op senior priores gemixt met fibrenuggets en seniorbrok . We leggen 1x per week een lint om , zodat we zijn gewicht in de gaten kunnen houden en zonodig zijn rantsoen aan kunnen passen . Hij wil nog wel knabbelen aan hooi en gras , maar door gemis van alle kiezen worden dit allemaal proppen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:12

Toen mijn oudje destijds niet meer kon eten kreeg hij ook seniores priores. 5 keer per dag. Hij kon ook geen fijn gehakseld gras ofzoiets meer eten, gebit was helemaal op. Dit betekende dat ik ook om 2 uur ‘s nachts ging voeren. In de auto, beestje eten en weer in bed.

Dit uiteindelijk 3 maanden volgehouden, toen kwamen er steeds meer toenemende en vage klachten en met het vooruitzicht dat het niet meer beter werd heb ik hem in moeten laten slapen.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:26

Ik heb mijn bejaarde paard ook lange tijd seniores priores gevoerd en daarbij nog wat fijn gehakseld ruwvoer. Daar is vandaag de dag genoeg van te vinden, gelukkig. Hooi gaf ik nog wel, maar daar maakte hij eigenlijk enkel nog proppen van, dus dat was meer bezigheidstherapie.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:36

Mijn merrie, ook 20 eet al een jaar geen hooi meer omdat ze veel van haar kiezen mist. Zij krijgt seniores en grote luzerne brokken. Gek genoeg kan ze die wel eten. Niet snel maar staat er altijd op te kauwen.
Ik vul dus Savonds haar bak altijd met Wafer brokken.
Ik heb ook fijn gehakseld gras voor oudjes geprobeerd maar daar knoeit ze ook enkel mee en spuwd ze ook uit. Dat geef ik ook niet meer.
Ik geef haar ondanks ze niks meer doet ook 2 volle scheppen muesli met olie. Dit om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.
Kort gras op de wei kan ze ook nog wel eten. Lang gras niet, dat komt er in proppen weer uit.
Ook komt de tandarts 2 x per jaar haar mond bekijken en doet dan schoonmaak werk en evt weer losse kiezen verwijderen

Ze ziet er goed uit. Krijg altijd complimenten van de DA daar over

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:48

Dat ''probleem'' heb ik ook. Hier een bijna 29 jarige ruin die gevoelig is voor slokdarmverstopping dus biks of te droog voer kan ik niet geven.

Hij knabbelt nog wel graag op de wei, maar hij maakt heel veel proppen van het hooi, ik voer hem 1 keer per dag halve kilo heucobs met kruiden en duivelsklauw. Maar omdat we openstallen hebben en hij samen staat met mijn jongere paard is het voeren van heucobs in de nacht wel lastig.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:58

Ons oudje krijgt sochtends 3 scheppen Vitalbix Nutrimash met 1.5 schep FibreNuggets (+supplementen) en savonds hetzelfde. Hooi naar behoefte.

Heeft geen (boven)voortanden meer en nog een paar kiezen.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:59

Mijn 28 jarige KWPN'er krijgt senior priores slobber met Metazoa grasbrokken voor oudjes en Luzerne erdoor. Ze knabbelt nog wel op hooi, maar de proppen komen er altijd weer uit. En wat er in haar lijf verdwijnt komt er aan de achterkant onverteerd weer uit. Luzerne is korter, en ik zie echt verschil in haar mest.
Succes met je paardje!

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:20

popstra, ik geef ook muesli bij.
ook wel twee scheppen per dag, soms drie zelfs als ze haar slobber slecht wil eten.
dan gaat er extra muesli door de slobber en eet ze wel door.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:21

@ TS; Hoeveel kg voer je je paard per dag?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:43

Hier krijgt die bietenpulp brok gemengd met grasbok. Kost ongeveer 60 cent per kilo en ik geef 1,5kg per dag op het moment.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:44

Pony krijgt geen hooi of gras meer weg. Hij staat op advies van de dierenarts compleet op seniores priores. Dit krijgt hij 4x per dag omdat de porties anders te groot zijn. 1 bak voor de nacht. Hij knabbelt wel nog iets aan hooi en stro maar krijgt het niet weg.

De andere krijgt nog redelijk z'n hooi weg. Deze krijgt naast z'n hooi nog 2 kg seniores priores met halve kg lucerne ej daarnaast nog 1x daags 1 kg lucerne met een kg senioren muesli wat zo nodig ook geweekt kan worden.
Deze kan snachts dus nog wel hooi eten.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:45


Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:46

Tieme schreef:
Pony krijgt geen hooi of gras meer weg. Hij staat op advies van de dierenarts compleet op seniores priores. Dit krijgt hij 4x per dag omdat de porties anders te groot zijn. 1 bak voor de nacht. Hij knabbelt wel nog iets aan hooi en stro maar krijgt het niet weg.

De andere krijgt nog redelijk z'n hooi weg. Deze krijgt naast z'n hooi nog 2 kg seniores priores met halve kg lucerne ej daarnaast nog 1x daags 1 kg lucerne met een kg senioren muesli wat zo nodig ook geweekt kan worden.
Deze kan snachts dus nog wel hooi eten.


Let op bij alleen sp voeren dat je weinig eiwitten ( en vit en min ) voert. Vaak wel handig om die extra aan te vullen

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:03

Vier of vijf keer per dag SP voeren, dat kost een fortuin toch?

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:43

Ik zweer echt bij geweekte wafer ( carli wafer)
Naast SP
Want dan krijgen ze toch nog luzern binnen voor eiwit.
Voordeel is de wafer in een half uurtje geweekt is.
SP is meest zemelen. Zit niet echt een vervanger voor ,gras, in plus het erg lang moet weken

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:56

Als je pony snachts apart staat kan je een systeem maken met een tijdklok. maar weet niet of dat haalbaar is. Onze merrie op mijn oude stal kreeg een volle emmer met geweekte grasmix voor de nacht en dan evengoed ook hooi. wat erin ging ging erin zeg maar..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:08

Popstra schreef:
Ik zweer echt bij geweekte wafer ( carli wafer)
Naast SP
Want dan krijgen ze toch nog luzern binnen voor eiwit.
Voordeel is de wafer in een half uurtje geweekt is.
SP is meest zemelen. Zit niet echt een vervanger voor ,gras, in plus het erg lang moet weken


Sp is vooral bietenpulp, dus gewoon een vervanger voor ruwvoer hoor.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Wat als je paard geen hooi meer kan eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:53

Mijn oude Welsh pony welke 8 jaar lang alleen voortanden had heeft het tot zijn 36e goed gedaan op:

Pre Alpin Senior van Agrobs
Healthmash van Dodson en Horrell
Pasture cubes van Dodson en Horrell

De Pre Alpin gingen 3 zakken per week doorheen en kreeg hij 's ochtends en 's avonds. De mash kreeg hij 2 keer per dag en de cubes 1 keer. Ging prima zo. Kan niet zeggen dat mijn portemonnee er blij mee was maar het was het wel waard, hij is happy oud geworden :).

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:55

ja ik heb net ook weer voor 200 euro slobber besteld ,maar dat gaat met alle liefde <3