De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:51

Zilfstar schreef:
Silly_Woman schreef:
Het is heel heftig, ik ken het gevoel maar al te goed. En soms.weet je dat de beslissing het enige is wat je kunt doen voor je paard.

Ik heb mijn paard nu sinds zijn 3e, is altijd een kluns geweest dus af en aan een wondje hier, hoofd gestoten daar O:) Hij is nu 13 jaar jong..

En een aantal keer een flink dure blessure gehad.

Nu heeft hij sinds 2019 hanetred wat met een aantal maanden zo verergerd was dat ik niet meer op hem kon rijden.

Hij stond nog steeds vrolijk bij ons op de pp met onbeperkt hooi en al zijn vriendjes. Rende een rondje (stap, draf én galop) en kwam als ik riep.

Ik heb altijd gezegd als hij nu iets heftigs krijgt ga ik niet lopen dokteren, maar is dat het einde. Hij kan bijvoorbeeld ook niet meer de trailer op, daar krijgt hij stress van de en dan gaat het hanetred been de lucht in. En in de trailer meerdere bochten om op 3 benen is geen succes recept.

Toen we 3 weken geleden bij de wei aankwamen stond hij heel erg te zweten en nog meer op 3 benen dan normaal.

Natuurlijk de dierenarts gebeld, die vermoedde een hoefzweer, maar omdat je niet aan zijn been mocht komen moest hij verdoofd worden. Met palperen compleet geen reactie 8)7
Toch maar een foto laten maken en natuurlijk helemaal niets te zien.

Normaliter doe je bij een hoefzweer geen pijnstillers geven, maar omdat hij zo pijnlijk stond toch maar metacam gegeven. (Je laat een paard niet inslapen omdat er misschien een hoefzweer in zit)

Na een 10 dagen metacam moesten we stoppen, maar liep hij nog steeds niet goed. Hij stond iig niet meer zwetend/pijnlijk.

Dus na een weekje aankijken of er toch een hoefzweer door zou breken is er niets doorgekomen. Staat in sommige houdingen ongemakkelijk en kan niet meer draven.(doorstappen kan hij niet en in galop is het regelmatig op 3 benen) Zijn compenserende achterbeen wordt nu ook af en aan dikker en hij valt terug in conditie.

Dus afgelopen week de beslissing gemaakt dat het klaar is voor hem. Voor meer onderzoek zou ik naar een kliniek moeten. Buiten het feit dat dat veel geld kost kan hij dus niet meer de trailer op. En voor een paard dat sowieso niet meer gezond gaat worden vind ik het geen toegevoegde waarde hebben.

Maandagmiddag komt de dierenarts, hij krijgt in de tussentijd weer metacam (is net snoep voor hem, dus hij is zeer gelukkig als we aankomen) voor de zekerheid. En dan houd ik mij maar vast aan het feit dat hij een aantal jaren een goed leven gehad heeft bij ons.



Sterkte :knuffel:


Dank je! Ik kan nu nog een beetje klinisch denken, morgen wordt een ander verhaal

En NATASxBAILEY jij natuurlijk ook sterkte! Hoop dat je voor jezelf de juiste beslissing kan maken! :knuffel:

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:14

Heel veel sterkte morgen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:00

Sterkte morgen silly....

Natas, wat een zorgen ook. Met zo'n lijst zou ik van afstandje zeggen dat ik eventueel inslapen wel kan begrijpen. Maar puntje bij paaltje voelt het zoveel lastiger omdat het vaak losstaand kwaaltjes zijn wat wel te managen zou zijn.....

Ik herken het laatste wel dat je op je tandvlees loopt. Ik leef ook van salaris van salaris en schiet van de ene zorgen (koliek van mn pony) naar de andere zorgen (m'n oude heeft opeens een pijnlijke huidaandoening). En dan is het nog maar begin van de winter..... maar allemaal nog wel wat aan te doen en niet een reden om in te slapen maar soms vraag ik me wel af hoelang ik het nog vol hou. Vooral ook met dit weer is leuke dingen doen en samen ontspannen er niet echt bij. Ik ben alleen maar aan het zorgen. Met 1000% liefde. Maar het breekt wel wat op.

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:22

Dank jullie!

Ook heftig Tancreda, dat zorgen is inderdaad het meest heftige. Ik kan jullie ook alleen maar sterkte wensen! :knuffel:

Dat was mijn probleem ook de laatste jaren, je kan heel wat managen, maar wanneer is het managen niet meer mogelijk.

Blijf er bij dat een ander daar wel ideeën over kan geven, maar elk persoon voor zichzelf een andere grens heeft wat hij/zij acceptabel vindt.

Ik ken meerdere mensen die mij voor gek verklaarden dat ik een niet 'bruikbaar' paard aanhield, maar je doet een paard niet zomaar weg. En toen was hij nog te goed. En het beste gekke knuffelpaard wat je je maar in kon beelden <3

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:47

Sterkte vandaag Silly, moedig en begrijpelijk besluit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:23

Silly nogmaals sterkte.

Onze pony krijgt morgen een scan. Dan weten we in ieder geval waar we het over hebben.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:39

Het zijn lastige situaties met zo'n glijdende schaal.... zelf ben ik ook zo dat ik een leven eigenlijk niet wil beëindigen als het dier er zelf nog niet klaar mee is. Maar aan de andere kant vraag ik me ook wel af van ja wat voegen extra maanden / jaren nu eigenlijk nog toe...

Veel sterkte allemaal met de verschillende situaties van zorgen :(:)

Ohnee joh Susan, zijn jullie nu al weer aan de beurt....?? Jullie hebben wel echt extreem vaak pech met de knollies....

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:40

Sterkte Silly!

Nouja precies dat inderdaad, op dit moment zijn alle kleine dingetjes nog wel te managen..
Dus dan voelt het zo cru om te besluiten dit is het, ik laat toch inslapen.

Maarja wachten totdat het te laat is wil je ook niet. Die van mij knapt nu juist wel wat op vind ik. Ze is wat aangekomen en in de groep is het ook weer wat rustiger.. dusja nu heb ik zoiets van ik laat haar toch nog maar even lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:23

pmarena schreef:
Het zijn lastige situaties met zo'n glijdende schaal.... zelf ben ik ook zo dat ik een leven eigenlijk niet wil beëindigen als het dier er zelf nog niet klaar mee is. Maar aan de andere kant vraag ik me ook wel af van ja wat voegen extra maanden / jaren nu eigenlijk nog toe...

Veel sterkte allemaal met de verschillende situaties van zorgen :(:)

Ohnee joh Susan, zijn jullie nu al weer aan de beurt....?? Jullie hebben wel echt extreem vaak pech met de knollies....


Wij hebben al best wat pech gehad idd. Branco is al 24, dus helemaal onverwacht is het niet. Hij leeft al een paar jaar in geleende tijd. Al had ik dit scenario zelf niet aan zien komen.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:17

Het is lastig. Ik zei altijd dat ik geen oude paarden wilde rijden en 12 was al oud omdat ik altijd jong spul klaargemaakt had. En toen werd m'n paard 7,8, en uiteindelijk 12. En toen 16. En nu is ze 20. Nog steeds gezond gelukkig. Dus ze is er nog.
Maar afgelopen zaterdag was ze stijf, dus aan de longe gegooid om in te buigen, daarna er weer op. Ik hoop dat dit gewoon eenmalig was, want ik hou niet van stijve paarden door ouderdom en 20 is nog jong, dan lopen ze nog vaak genoeg GP. Zondag gewoon met haar gesprongen, niet heel hoog, 70 cm. Soms gaan we gewoon nog naar 1m, en ze kan beslist nog meer. Dus toen was het goed met de stijfheid. Ik rij ook niet anders op haar dan toen ze jonger was. Ik train gewoon wat ik wil, ik ga op buitenrit en kort geen afstanden in. Is ook niet nodig bij haar gelukkig.
Ik hoop gewoon dat ze er ooit opeens niet meer is en dat we tot die tijd gewoon zonder beperkingen kunnen rijden. Een weidegenoot van haar is nu 28, die staat nu 2 jaar stil, en daar voor was er nooit wat aan de hand, je kon er alles nog mee. Nu slaat ineens de artrose toe en loopt het dier niet meer zuiver, is al een paar keer voor gekomen dat ze niet meer overeind kwam en pas na tig pogingen weer stond. Maar nog altijd is het de bitch van stal, dus die wil nog niet weg. En van dat niet zuiver lopen lijkt ze op zich geen last te hebben. Achterbeen wat meer op rust, that's it.
Soms denk ik wel eens, als mijn paard niet meer gereden kan worden zoals we gewend zijn, wat dan? is het eerlijk om haar weg te geven en dan een ander paard weer te kopen? Ergens denk ik van wel, want je maakt er geen winst op en sommige mensen zijn prima blij met een paard wat gewoon het rustiger aan moet doen. En bovendien doe ik mezelf dan ook te kort als ik niet voluit kan rijden. Maar aan de andere kant, ik heb haar over 2 weken al 19 jaar. Dat doe je ook niet zomaar weg natuurlijk. En ik ben niet zo fanatiek meer met rijden als vroeger. Dus wat is dan de keuze? Ik weet het niet en gelukkig hoef ik er ook nog niet over te beslissen. Maar ja, ooit komt het moment wel.
Maar als je elke dag pijnstillers moet geven, dan is het gebeurd. Die 28 jarige merrie heeft een keer 5 dagen op metacam gestaan en dat was ook genoeg. Dat is voor mij wel de grens. Een tijdelijke pijnstiller prima, maar altijd, nee. Net als al dat speciale voer. Als het lastiger wordt dan brok weken in water, dan houdt het wel op vind ik. Net als dat in de zomer 7*24 op de wei niet meer mogelijk is.
De 28 jarige krijgt geen speciaal voer, ja, valt wel af, maar dat voorkom je toch niet. En brok en kuil en gras gaan er nog gewoon in. Af en toe krijgt ze wat maisvlokken bij. Maar dingen als seniores priores e.d. nee, dat krijgt ze niet en is niet nodig. Kauwproblemen heeft de merrie niet, bekappen lukt nog gewoon, en meer dan een deken in de winter is tot nu toe niet nodig. Zo hoort een paard oud te worden vind ik. Niets te kort komen, alleen dus niet meer gereden worden. Rollen over de rug lukt ook nog steeds overigens.
Ik weet ook dat niet alle paarden op deze manier oud worden. Maar dit is wel het ideaalbeeld. In maart is de veearts geweest omdat ze was gaan liggen wegens een echte kreupelheid en na 2.5 uur nog niet opstond en echt aan het kreunen was van de pijn. Toen is er dus metacam gegeven en de kreupelheid vanzelf overgegaan. Ik heb toen wel gedacht dat het de laatste keer was dat ik haar gezien had. Maar daarna was de bitch weer terug. Dus je doet in zulke gevallen wel iets kortstondig, maar als het dan zonder metacam niet meer goed gekomen was, dan had ik er vrede mee gehad als er aan inslapen gedacht is.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:55

Een hoefzweer doorbreken kan wekenlang duren. Daar laat je toch je paard niet voor inslapen? inpakken met zuurkool schijnt erg goed te werken

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:46

cajabol schreef:
Een hoefzweer doorbreken kan wekenlang duren. Daar laat je toch je paard niet voor inslapen? inpakken met zuurkool schijnt erg goed te werken

Doen dat mensen dan? Lijkt me niet toch?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:51

Phoeh jij legt de grens wel heel snel germie.

Over de stelling of het eerlijk is om een paard weg te geven als je er niet meer op kan rijden: nee. Ik vind dat echt een rotstreek naar het paard toe en getuigen van geen enkel respect als mens. Paard verkopen omdat het niet klikt is redelijk normaal maar 20 jaar ‘gebruiken’ en dan buitengooien van zodra het niet meer alles kan is iets waar ik instant misselijk van word.

Verder hangt het er wat vanaf. Mijn oudste wordt volgend jaar 20. Wij passen onze rijstijl ook nog niet aan, hij is fit genoeg. Op termijn zal dat wel moeten, wel zo eerlijk naar het dier toe. Ik weet niet of ik er dan zelf voldoening uit zou halen, dus mogelijks zoek ik dan een verzorgertje of laat ik hem een paar beginnerslesjes meelopen zodat hij wel in beweging blijft, maar hij er nog wel plezier in houdt. Rust roest.

Wij zijn hier aan dekens gewoon, in de zomer ivm allergie en in de winter ivm scheren. Dat boeit me niet zo. Ook de shetten hebben gewoon een regendekentje met de koude dagen. Slobber idem, gewoon bij aankomst een bak vullen en daarna geven. Geen probleem mee.
Dat kreupel lopen van de oude merrie zou ik dan weer wel lastig vinden. Een paard dat bij mij lange tijd kreupelt laat ik gaan. Net als een paard dat alleen nog maar slobbertjes kan eten, dus niet als extra bijvoer maar als hooi/gras vervanger. Dat vind ik niet meer paardwaardig.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:52

germie schreef:
cajabol schreef:
Een hoefzweer doorbreken kan wekenlang duren. Daar laat je toch je paard niet voor inslapen? inpakken met zuurkool schijnt erg goed te werken

Doen dat mensen dan? Lijkt me niet toch?


Ik heb dat ook nog nooit gehoord of gezien, maar wel mensen dagelijks weten weken in sodabadjes. Doet mss hetzelfde?

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:59

Poekkie schreef:
Phoeh jij legt de grens wel heel snel germie.

Over de stelling of het eerlijk is om een paard weg te geven als je er niet meer op kan rijden: nee. Ik vind dat echt een rotstreek naar het paard toe en getuigen van geen enkel respect als mens. Paard verkopen omdat het niet klikt is redelijk normaal maar 20 jaar ‘gebruiken’ en dan buitengooien van zodra het niet meer alles kan is iets waar ik instant misselijk van word.

Verder hangt het er wat vanaf. Mijn oudste wordt volgend jaar 20. Wij passen onze rijstijl ook nog niet aan, hij is fit genoeg. Op termijn zal dat wel moeten, wel zo eerlijk naar het dier toe. Ik weet niet of ik er dan zelf voldoening uit zou halen, dus mogelijks zoek ik dan een verzorgertje of laat ik hem een paar beginnerslesjes meelopen zodat hij wel in beweging blijft, maar hij er nog wel plezier in houdt. Rust roest.

Wij zijn hier aan dekens gewoon, in de zomer ivm allergie en in de winter ivm scheren. Dat boeit me niet zo. Ook de shetten hebben gewoon een regendekentje met de koude dagen. Slobber idem, gewoon bij aankomst een bak vullen en daarna geven. Geen probleem mee.
Dat kreupel lopen van de oude merrie zou ik dan weer wel lastig vinden. Een paard dat bij mij lange tijd kreupelt laat ik gaan. Net als een paard dat alleen nog maar slobbertjes kan eten, dus niet als extra bijvoer maar als hooi/gras vervanger. Dat vind ik niet meer paardwaardig.

Ik trek die grens niet, maar het zijn vragen die je stelt. Dat is wel wat anders. Het is dus erg lastig zoals gezegd. Nu merk je er nog niets aan, maar er komt wel een moment natuurlijk.
En tja, wat is het verschil tussen beginnerslesjes mee laten lopen of weggeven aan iemand die er nog plezier aan beleeft? Het wil niet zeggen dat je dan nooit meer langskomt of wat dan ook he. Dus het is feitelijk hetzelfde. Er zit geen verschil in, behalve dat je misschien in het ene geval alle kosten nog zelf draagt en in het andere geval niet. Je zoekt naar een eerlijke oplossing voor je dier. Wat kan nog en wat kan niet? Je wilt niet het dier overbelasten immers. Hier ook geen paard aan huis, ik heb geen idee of pensionstallen meedenken als het lastiger wordt bij een ouder paard.
Slobber is ook niet het probleem he, dat is gewoon weken van voer. Maar soms is dat niet genoeg meer, dan kunnen ze geen gras of hooi meer eten. En dan? Ik vind het dan wel lastig, want een paard hoort ook hooi te kunnen eten.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:06

over hoefzweer gesproken :j


Afbeelding


die van mij staat er nu mee,stond zaterdag op drie benen.
smid had al kleine zweer uitgesneden.
maar oma had echt veel pijn en koorts ,kon niet lopen en dus later alsnog veearts erbij.
pijnstiller en voet in de tape.
zonder zuurkool trouwens!
gelukkig vandaag al stuk beter,dus met deken en slobber even apart van de groep.
vond ze niet zo leuk,maar moet maar eventjes.
hier is de grens nog verlegd dus.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:14

germie schreef:
Poekkie schreef:
Phoeh jij legt de grens wel heel snel germie.

Over de stelling of het eerlijk is om een paard weg te geven als je er niet meer op kan rijden: nee. Ik vind dat echt een rotstreek naar het paard toe en getuigen van geen enkel respect als mens. Paard verkopen omdat het niet klikt is redelijk normaal maar 20 jaar ‘gebruiken’ en dan buitengooien van zodra het niet meer alles kan is iets waar ik instant misselijk van word.

Verder hangt het er wat vanaf. Mijn oudste wordt volgend jaar 20. Wij passen onze rijstijl ook nog niet aan, hij is fit genoeg. Op termijn zal dat wel moeten, wel zo eerlijk naar het dier toe. Ik weet niet of ik er dan zelf voldoening uit zou halen, dus mogelijks zoek ik dan een verzorgertje of laat ik hem een paar beginnerslesjes meelopen zodat hij wel in beweging blijft, maar hij er nog wel plezier in houdt. Rust roest.

Wij zijn hier aan dekens gewoon, in de zomer ivm allergie en in de winter ivm scheren. Dat boeit me niet zo. Ook de shetten hebben gewoon een regendekentje met de koude dagen. Slobber idem, gewoon bij aankomst een bak vullen en daarna geven. Geen probleem mee.
Dat kreupel lopen van de oude merrie zou ik dan weer wel lastig vinden. Een paard dat bij mij lange tijd kreupelt laat ik gaan. Net als een paard dat alleen nog maar slobbertjes kan eten, dus niet als extra bijvoer maar als hooi/gras vervanger. Dat vind ik niet meer paardwaardig.

Ik trek die grens niet, maar het zijn vragen die je stelt. Dat is wel wat anders. Het is dus erg lastig zoals gezegd. Nu merk je er nog niets aan, maar er komt wel een moment natuurlijk.
En tja, wat is het verschil tussen beginnerslesjes mee laten lopen of weggeven aan iemand die er nog plezier aan beleeft? Het wil niet zeggen dat je dan nooit meer langskomt of wat dan ook he. Dus het is feitelijk hetzelfde. Er zit geen verschil in, behalve dat je misschien in het ene geval alle kosten nog zelf draagt en in het andere geval niet. Je zoekt naar een eerlijke oplossing voor je dier. Wat kan nog en wat kan niet? Je wilt niet het dier overbelasten immers. Hier ook geen paard aan huis, ik heb geen idee of pensionstallen meedenken als het lastiger wordt bij een ouder paard.
Slobber is ook niet het probleem he, dat is gewoon weken van voer. Maar soms is dat niet genoeg meer, dan kunnen ze geen gras of hooi meer eten. En dan? Ik vind het dan wel lastig, want een paard hoort ook hooi te kunnen eten.


Nee dat is helemaal niet hetzelfde.
Als ik hier thuis paard een beetje beginnerslesjes met jonge ruitertjes laat lopen, blijft voor hem verder alles gelijk. Ik neem mijn verantwoordelijkheid, zorg dat zadel blijft passen en dan tandarts/hoefsmid/osteo etc komt. Paard krijgt dan nog steeds alle verzorging en ik kan zelf kiezen wanneer ik het voor hem genoeg vind.

Als je een oud paard weggeeft dan is dat in 90% van de gevallen naar iemand die geen jong paard meer kon betalen of naar iemand die een weidemaatje wil zonder er geld in te steken. Jij bent zelf van alle kosten af maar hebt geen enkele garantie dat het paard een goede oude dag wordt geboden, of niet weer wegvliegt als er toch meer kwaaltjes op spelen. Oude paarden kosten immers veel geld en maar weinigen die dat gaan doen voor een paard dat ze nog maar een korte tijd hebben. Ik vind het ergens je plicht als eigenaar om hier je verantwoordelijkheid te nemen.

Geen hooi kunnen eten zou hier inslapen betekenen na de zomer. Niet voor de kosten, maar omdat ik het paard dan altijd apart zou moeten houden en dat vind ik niet eerlijk.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:18

hoeft niet altijd apart te staan hoor.
die van mij kan het ook niet meer kauwen.maar die staat overdag wel in de groep.
kan dan gewoon sociaal doen en rondscharrelen,dat hooi kauwt ze wel op.
en tussendoor dan slobber.en snachts apart in eigen paddock met slobber .
maar ja als ze op stal zou staan dan stond ze toch ook apart.
ik wilde eerst ook laten inslapen.maar eigenlijk is ze nog hartstikke prima en is het echt nog niet nodig.
zei de veearts gister ook,dat ze prima op gewicht is.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 16:58

Er staat ook niet dat je geen kosten meer wilt dragen dan. Dat wordt er ook weer bij bedacht. Ok, ik spreek over weggeven, maar je kunt ook zeggen uitlenen. Garantie heb je nooit. Als jou wat overkomt kan het ook ineens heel rap gaan.

Mijn 20 jarige is eigenlijk wat te dik nu. Meestal valt ze wat af richting het voorjaar, dus ik maak me niet echt zorgen.

Heb je geen ruzie met andere paarden als je 1 apart moet voeren? Want hier moet je dan echt 1 uit de groep halen, want anders wil de rest ook wat.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:46

Weggeven is weggeven, dan gaat volledige zeggenschap en kosten naar de nieuwe eigenaar.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 17:50

Poekkie schreef:
Weggeven is weggeven, dan gaat volledige zeggenschap en kosten naar de nieuwe eigenaar.

Dan lees je maar het negatieve. Zo bedoelde ik het niet. Want bij zomaar weggeven krijg je ook mensen die daarna een dier de handel in brengen. En dat is dan weer niet de bedoeling natuurlijk. Ik heb hier wel gezien dat iemand een paard kreeg, maar de echte eigenaar gewoon het grootste deel van de kosten betaalde. Want tja, wie betaalt bepaalt gaat natuurlijk ook op. Maar goed, ik weet gelukkig dat ik goed ben voor m'n dieren en denk ook over later na. Want afscheid nemen wil ik ook niet, maar het moment zal ooit komen. Ik hoop gewoon dat mijn paard ineens dood is, zodat ik geen moeilijke keuzes hoef te maken. Dat is ook voor mensen vaak de fijnste dood.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:37

ja mijn paard gaat dan uit de groep,maar iedereen moet zelf krachtvoer /balancer aan zijn paard geven dus dat is geen probleem, paarden zijn gewend om uit de groep te gaan.
staat ze een uurtje eten en er weer in.
zomers kan ze wel nog gras eten en dan staat ze gewoon 24/7 bij de groep.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:19

Germie je hebt het allemaal een beetje onhandig opgeschreven :o en komt er in de andere teksten dan weer wat op terug.
Ik snap de reactie van Poekie dan ook wel.

Maar goed ik sta er heel anders in en sta vele emmers te weken omdat ze nog maar 1/4 hooi eet van wat ze voorheen deed.
Ze was er altijd voor mijn plezier en nu kan ik dit gelukkig voor haar betekenen. Ze staat gewoon in de kudde van 4 valt ook niet af (want persoonlijk vind ik dat helemaal niet logisch als je paard ouder wordt, dan geef je eigenlijk gewoon te weinig voer of ze hebben wat onder de leden)

De andere krijgen hun hooi en zij loopt dan mee naar voren en sluit ik een uurtje op in de schuilstal met haar emmer.
1 keer per dag krijgen de andere ook wat. Dan staan ze meestal al klaar.

Dit is mijn 2e oudje op emmers en beide tonnetje rond. Het kost alleen wel belachelijk veel geld en tijd. Dat zijn keuzes die iedereen inderdaad wel voor zichzelf moet maken.
Dat moet wel kunnen.

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:15

cajabol schreef:
Een hoefzweer doorbreken kan wekenlang duren. Daar laat je toch je paard niet voor inslapen? inpakken met zuurkool schijnt erg goed te werken


Misschien heb ik het fout, maar ik denk dat deze reactie op mijn verhaal slaat? Als dat niet zo is, mag je mijn reactie compleet negeren natuurlijk. O:)

De dierenarts had een vermoeden van een hoefzweer, ik zelf niet omdat hij imo niet een typisch hoefzweerloopje had. Maar op de foto was er niets te zien, zijn hoef was niet warmer en er was ook geen pulsatie. Na ruim 3 weken had er wel iets moeten gebeuren met een hoefzweer en mijn paard begon flink terug te vallen in conditie. (zijn ruggegraag begon ineens te tonen, hij stond constant opgetrokken met de flanken en gewoon stappen zat er niet meer in)

De dierenarts die is gekomen om hem in te laten slapen(een andere dan degene die voor het consult kwam 3 weken eerder) had hem een tijd niet gezien en die vond hem er ook echt niet goed bijstaan.
Ze laten tenslotte niet zomaar een paard inslapen.

Het inslapen zelf is goed gegaan, het geeft mij wel wat rust dat ik nu zeker weet dat hij nergens last meer van heeft.

Er is niets schokkends te zien, maar voor de mensen die geen paardenneus op de grond willen zien:
Spoiler:
Afbeelding



Even als disclaimer, dit is geen boze reactie, maar hoop zo te laten zien dat ik heus niet zomaar een paard in laat slapen omdat hij een hoefzweer zou hebben.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:20

germie schreef:
Slobber is ook niet het probleem he, dat is gewoon weken van voer. Maar soms is dat niet genoeg meer, dan kunnen ze geen gras of hooi meer eten. En dan? Ik vind het dan wel lastig, want een paard hoort ook hooi te kunnen eten.


Alleen op slobber kan ook prima gaan. Ik heb een pony van bijna 30 die geen gras en hooi meer weg krijgt. Hij kauwt erop en gooit het via de zijkant er weer uit.
Die staat volledig op seniores priores . Krijgt nog wel hooi en gras voor het gevoel dat hij kan "kauwen" en speeksel aan kan maken. Pony is goed op gewicht en heeft er verder totaal geen problemen mee dat hij heen gras en hooi meer eet.