De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:39

Tieme schreef:
germie schreef:
Slobber is ook niet het probleem he, dat is gewoon weken van voer. Maar soms is dat niet genoeg meer, dan kunnen ze geen gras of hooi meer eten. En dan? Ik vind het dan wel lastig, want een paard hoort ook hooi te kunnen eten.


Alleen op slobber kan ook prima gaan. Ik heb een pony van bijna 30 die geen gras en hooi meer weg krijgt. Hij kauwt erop en gooit het via de zijkant er weer uit.
Die staat volledig op seniores priores . Krijgt nog wel hooi en gras voor het gevoel dat hij kan "kauwen" en speeksel aan kan maken. Pony is goed op gewicht en heeft er verder totaal geen problemen mee dat hij heen gras en hooi meer eet.


Hoe doe jij dat met de andere paarden? Of staat die alleen?

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:58

En hoe vaak voer je die dan slobber? Want hoe veel gaat er dan doorheen? Gewoon 1kg per dag of voer je dan echt veel meer? Want als je naar 3 keer per dag 2kg moet, dan wordt het ook nog eens een erg dure aangelegenheid, plus, ik weet wel zeker dat ze het niet voor mij gaan voeren op stal, want dat is te bewerkelijk. Ook vraag ik me af hoe het dan met verteren gaat, want een paard eet feitelijk 20 van de 24 uur.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:10

1 kg per dag zal je er niet mee komen.
Paard hier op stal eet (droog gewogen) 0,5 kg bietenpulp, 800 g (1 schep) muesli, 1,2 kg zupa en een schep zemelen per dag als bijvoer naast hooi en gras. Daar doet die ongeveer 1-2 uur over afhankelijk van de honger die dag. Kostprijs 60 euro per maand.

Puur op slobber mag je rekenen op een behoefte van 3-5x bovenstaande hoeveelheden.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:34

Die 60 euro valt me mee.
Nu zit ik natuurlijk qua krachtvoer erg laag met mijn paard, want die doet het prima op voordroogkuil. Dus er gaat 1 zak brok per maand door ongeveer, waarbij we niet altijd hetzelfde hebben. De ene keer haal ik basisbrok, de andere keer Kentucky lite-e, dan weer eens muesli. Dus de ene dag krijgt ze een halve schep muesli bij het op stal gaan, de andere dag basisbrok. Nog geen kg per dag. Dat is niet dat haar niet meer gegund wordt, maar mijn paard wordt nog steeds snel dik en heeft eigenlijk maar weinig nodig. Na het rijden krijgt ze een schepje als beloning en verder dus een halve per dag.
De oude merrie van 28 krijgt 1 schep per dag. Die heb ik nu wat havervlokken gekocht, maar het is niet mijn paard. Die merrie is redelijk mager en dat trekt ook in de zomer met 7*24 gras niet meer bij. Nu is ze echter ook kieskeurig, want buiten krijgen ze voordroog bijgevoerd, maar mevrouw vreet de laatste restjes gras in de randen. Je merkt ook dat ze heel snel vol zit. Alleen voor biks doet ze een moord, dan worden de andere paarden nog steeds weggejaagd. De bitch is still alive, haha.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-12-23 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:54

Poekkie schreef:
Hoe doe jij dat met de andere paarden? Of staat die alleen?



germie schreef:
En hoe vaak voer je die dan slobber? Want hoe veel gaat er dan doorheen? Gewoon 1kg per dag of voer je dan echt veel meer? Want als je naar 3 keer per dag 2kg moet, dan wordt het ook nog eens een erg dure aangelegenheid, plus, ik weet wel zeker dat ze het niet voor mij gaan voeren op stal, want dat is te bewerkelijk. Ook vraag ik me af hoe het dan met verteren gaat, want een paard eet feitelijk 20 van de 24 uur.


Hij krijgt de slobber op stal. Totaal 2.5 kg verspreid over minimaal 3 a 4 voerbeurten. 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht .
Staat op een boerderij dus krijg meteen in de vroege morgen een bak, paar uur later weer. Heeft altijd hooi waar hij op kan knabbelen. Dan de paddock op met hooi of de wei op. Rond 17.00 uur naar binnen en een bak slobber en voor de nacht een bak slobber. Vertering en zn mest zijn prima. Hij staat hier al een paar jaar op en wordt in de gaten gehouden door de dierenarts. Dit voedingsadvies is ook door internist MDL gegeven.

Mijn paard is 26. Begint ook problemen te krijgen en neemt niet alles goed meer op. Die krijgt zo'n 3 kg slobber per dag + een kg seniorenmuesli. Verspreid over 3 voerbeurten. Op stal voeren ze sochtends, wanneer ze van de wei afkomen en net voor de nacht. Hij krijgt dan nog wel gras en hooi redelijk weg.
Ook hij doet het hier super op.
Ik maak het vandaag klaar voor de middag, avond en morgenochtend. Stal zet dan de bak in zn voerbak.

Er staan bij ons meerdere oudere paarden die als krachtvoer alleen nog maar slobber krijgen. 3x per dag. Moeten we wel zelf klaar zetten.

Tja, duur. Dat klopt. Mn pony heeft ook nog Cushing en medicatie. Paard heeft ook iets wat regelmatig opvlamt en waar hij dure medicatie voor moet krijgen. Maar ze doen het er super goed op.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:10

Die gouwe ouwe van mij graast wat, heeft de hele dag beschikking over hooi. Ik doe niet aan gewichten maar ze krijgt nu 2 of 3x per dag voer ernaast.

Meestal 1 of 2x per dag zo'n lage rubber bak met hengsels vol met Hartog Senior en 1 of 2 handen Hayster brokjes er bovenop. Soms wat mais / maisvlokken / handje muesli er bovenop en soms wortels erbij.

En dan de meeste dagen nog een bak met de Subli ouwe lüllen slobber. Ik pak dan 3 handen droge slobber, weet je wel dat je zo 3x met 2 handen tegen elkaar uit de zak pakt. En dan een appeltje met een half pilletje erin.

En ook af en toe een handje grasbrok of wat losse grasbrokjes.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:27

Die van mij staat gewoon in haar kudde.
4 a 5 keer apart per dag met een emmer geweekte prut.
Daar doet ze ongeveer een uur over.
Ik hang 4 keer per dag hooinetten op en daar staat ze ook gewoon op te kouwen. Maar het meeste komt er weer uit als propje.

Kosten Tsja ik zit zo rond de 300 euro het maand. Ik geef een mix van
bietenpulpbrok
Lucernebrok
Haverschilpallets
Mayo protein flakes
Hartog senior mix
Pavo vital


Ik heb ze aan huis.
Ik denk dat als je op een pension stal staat je daar erg afhankelijk van bent of ze daar zo vaak willen weken en voeren. Of je moet zelf meerdere keren komen en dat is voor de meeste mensen ook niet te doen.
Dan kom je waarschijnlijk ook eerder tot het besluit om een keus te maken.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:01

4 keer per dag? Zelfs als je ze aan huis hebt staan is dat niet te doen voor iemand die gewoon fulltime werkt.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:36

germie schreef:
Die 60 euro valt me mee.
Nu zit ik natuurlijk qua krachtvoer erg laag met mijn paard, want die doet het prima op voordroogkuil. Dus er gaat 1 zak brok per maand door ongeveer, waarbij we niet altijd hetzelfde hebben. De ene keer haal ik basisbrok, de andere keer Kentucky lite-e, dan weer eens muesli. Dus de ene dag krijgt ze een halve schep muesli bij het op stal gaan, de andere dag basisbrok. Nog geen kg per dag. Dat is niet dat haar niet meer gegund wordt, maar mijn paard wordt nog steeds snel dik en heeft eigenlijk maar weinig nodig. Na het rijden krijgt ze een schepje als beloning en verder dus een halve per dag.
De oude merrie van 28 krijgt 1 schep per dag. Die heb ik nu wat havervlokken gekocht, maar het is niet mijn paard. Die merrie is redelijk mager en dat trekt ook in de zomer met 7*24 gras niet meer bij. Nu is ze echter ook kieskeurig, want buiten krijgen ze voordroog bijgevoerd, maar mevrouw vreet de laatste restjes gras in de randen. Je merkt ook dat ze heel snel vol zit. Alleen voor biks doet ze een moord, dan worden de andere paarden nog steeds weggejaagd. De bitch is still alive, haha.


Kan t niet zo zijn dat die oude het voordroog gewoon niet weg krijgt vanwege slijtage aan de tanden? Voordroog breekt niet snel en moeten se meer kauwen begreep ik. Als die tanden t niet doen, of pijnlijk zijn, snap ik dat ze voor wat anders kiest en sneller moe is om dat te eten...

Hier zou t wel te doen zijn om het onderling te regelen. Maar het is wel stuk intensiever om paar x per dag te moeten doen ivm een doe het zelf stal. Maar mijne staan nu apart van elkaar dus zou eventueel nog een hele emmer kunnen maken waar se dan over de dag mee bezig kan.

Maar hopelijk is dat voorlopig nog niet nodig. Ik zou niet graag een keuze willen maken omdat iets 'teveel werk' wordt. Al snap ik het ergens wel, want merk dat ik me soms moe gestreden voel door opeenvolgende zorgen.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 08:21

Poekkie schreef:
4 keer per dag? Zelfs als je ze aan huis hebt staan is dat niet te doen voor iemand die gewoon fulltime werkt.



Ik heb woensdag en vrijdag middag vrij.
De andere 3 dagen kom ik tussen de middag thuis om te voeren.

Als je 40 uur werkt is het waarschijnlijk niet te doen nee.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:00

monsera schreef:
Die van mij staat gewoon in haar kudde.
4 a 5 keer apart per dag met een emmer geweekte prut.
Daar doet ze ongeveer een uur over.
Ik hang 4 keer per dag hooinetten op en daar staat ze ook gewoon op te kouwen. Maar het meeste komt er weer uit als propje.

Kosten Tsja ik zit zo rond de 300 euro het maand. Ik geef een mix van
bietenpulpbrok
Lucernebrok
Haverschilpallets
Mayo protein flakes
Hartog senior mix
Pavo vital


Ik heb ze aan huis.
Ik denk dat als je op een pension stal staat je daar erg afhankelijk van bent of ze daar zo vaak willen weken en voeren. Of je moet zelf meerdere keren komen en dat is voor de meeste mensen ook niet te doen.
Dan kom je waarschijnlijk ook eerder tot het besluit om een keus te maken.

Ik zal heel eerlijk zijn, maar 300 euro bovenop het stalgeld zou voor mij niet meer te doen zijn. Ik hoop niet dat ik op basis van zoiets moet kiezen.

Maar de mijne is vanmorgen nog even naar de buren gesprongen. Ik kneep hem wel, want het is een oxer schriklint bij de paarden en prikkeldraad 80 cm verder bij de buren.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:26

monsera schreef:
Ik heb ze aan huis.
Ik denk dat als je op een pension stal staat je daar erg afhankelijk van bent of ze daar zo vaak willen weken en voeren. Of je moet zelf meerdere keren komen en dat is voor de meeste mensen ook niet te doen.
Dan kom je waarschijnlijk ook eerder tot het besluit om een keus te maken.


Het voer kan je voor 24 uur weken en klaar zetten.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:47

Tieme schreef:
monsera schreef:
Ik heb ze aan huis.
Ik denk dat als je op een pension stal staat je daar erg afhankelijk van bent of ze daar zo vaak willen weken en voeren. Of je moet zelf meerdere keren komen en dat is voor de meeste mensen ook niet te doen.
Dan kom je waarschijnlijk ook eerder tot het besluit om een keus te maken.


Het voer kan je voor 24 uur weken en klaar zetten.


Dat kan misschien wel zijn, maar je moet wel in de gelegenheid zijn het te kunnen geven natuurlijk.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:59

Met voer weken heb ik geen probleem maar de pensionklant die mij hier komt vragen om 4x per dag paard te gaan halen zal toch wel vliegen :')

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:14

hoeft ook niet persé.
als het paard snachts apart staat, eigen stal of paddock dan kun je proberen of je voor de nacht een dubbele hoeveelheid kunt aanbieden.
doe ik nu wel,die van mij overeet zich niet.
en dat gaat goed,smorgens is er zelfs nog wat slobber over :j

verder zijn er misschien wel stalgenoten die willen helpen?

overigens deed mijn stalhouder het wel,de paarden hoef je niet halen,die komen echt wel als je roept.
en die deed met een ander paard in een andere groep even draadje spannen zodat dat paard even apart eten kon.
was eigenlijk kleine moeite,maar we hebben ook niet zoveel paarden staan.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:25

Poekkie schreef:
Met voer weken heb ik geen probleem maar de pensionklant die mij hier komt vragen om 4x per dag paard te gaan halen zal toch wel vliegen :')


Daar is ook geen beginnen aan als pensionhouder lijkt me.
Zou voor mij ook een grens zijn en ik heb ze in eigen beheer staan.
(3x per dag zou al een grens zijn, nog los van wat het je kost er zoveel in te moeten gooien.)
Maargoed dat ligt wellicht ook weer aan de situatie, per persoon en per dier.

Mijn oudje is nu ongeveer 5 jaar met pensioen en wordt 29 jaar.
Ze heeft echt een geweldig fijn pensioen voor zover ik dat zelf kan beoordelen dus ik zou er vrede mee hebben als het ooit zover zou komen dat ik die keus moet maken op basis van kunnen.
Zeg ik nu heel makkelijk van achter mijn toetsenbord :D maar zo simpel is het gevoelsmatig ongetwijfeld niet.
Ik blijf hopen dat ze op een dag gewoon dood in de wei ligt en ik geen hartverscheurende keuze voor haar hoef te maken, om welke reden dan ook.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:04

Dood in de wei zou aan de ene kant heel mooi zijn, aan de andere kant hier een groot probleem want hoe moeten we haar dan aan de weg krijgen om opgehaald te worden *gruwel*.

Hier hebben ze 24/7/365 vrije in- en uitloop en 3x per dag voeren vind ik goed te doen.
In de ochtend, middag en avond een keer. Die grote krijgt haar bak met eten dan in de hooibak waar de mini er niet bij kan. Dus ik geef het en heb er verder geen gedoe meer aan.

Moet je ze uit elkaar gaan houden dan is het wel enorm irritant want je moet er bij blijven of je moet weer terug als het eten op is....

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: De Grens. Ofwel, hoe ver ga je met een ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:54

Hier staan ze in een kudde van 7. In de avond voeren geen enkel probleem. In de middag onmogelijk ivm werk. En in de ochtend doe ik het alleen als het brok is, dat is nog haalbaar om dat paard eerst brok te geven en dan als laatste buiten te zetten. Als ik er een uur naast moet staan vooraleer in naar mijn werk kan vertrekken pas ik ervoor.

Over dood in de wei: koorden rond de benen, hoofd opbinden en slepen met de tractor? Of op een zeil leggen en opnieuw slepen met de tractor?

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:00

Ik heb ze aan huis. Oudje krijgt 2x per dag een schep geweekte senioris. Dat is in de ochtend, dan dus wachten tot hij klaar is en dan pas naar buiten. Dan een emmer bij op stal gaan en bij ons laatste rondje krijgt hij nog een kg schep half grasbrok en half oudjes meusli en daar warm water over.

Sinds hij die laatste ronde krijgt geen last van koliek meer gehad. Hij eet nog wel hooi maar mondjesmaat. Heeft wel altijd aanwezig.

De SP zet ik 24 uur vooraf klaar.

Wat ik wel heb gedaan is een 2e voerbak in stal waar de ander niet aan kan. Die gaat soms niet naar binnen maar jat dan over de staldeur het voer. Die vind SP ook lekker namelijk.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:11

Poekkie schreef:
Hier staan ze in een kudde van 7. In de avond voeren geen enkel probleem. In de middag onmogelijk ivm werk. En in de ochtend doe ik het alleen als het brok is, dat is nog haalbaar om dat paard eerst brok te geven en dan als laatste buiten te zetten. Als ik er een uur naast moet staan vooraleer in naar mijn werk kan vertrekken pas ik ervoor.

Over dood in de wei: koorden rond de benen, hoofd opbinden en slepen met de tractor? Of op een zeil leggen en opnieuw slepen met de tractor?

Voor de mijne toen kwam loonwerker met shovel, voorzichtig met de bak opgeschept en naar pad gereden waar rendac er bij kon.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:42

Poekkie schreef:
Hier staan ze in een kudde van 7. In de avond voeren geen enkel probleem. In de middag onmogelijk ivm werk. En in de ochtend doe ik het alleen als het brok is, dat is nog haalbaar om dat paard eerst brok te geven en dan als laatste buiten te zetten. Als ik er een uur naast moet staan vooraleer in naar mijn werk kan vertrekken pas ik ervoor.

Over dood in de wei: koorden rond de benen, hoofd opbinden en slepen met de tractor? Of op een zeil leggen en opnieuw slepen met de tractor?


Ja dat bedoel ik, lekker akelig wordt dat..... dat houdt hier in dat we haar een flink stuk moeten slepen, de dijk op.... redt ons mini trekkertje niet eens denk ik.... dan heb ik echt veel liever dat paard laatste spuitje naast de weg krijgt en daar gaat liggen :(:)

Of wat denk je als je een paard al stijf geworden op stal aantreft, brrrrrr -O-

En dan nog, als je het dier 's ochtends dood aantreft dan kan het ook wel op een gruwelijke manier gegaan zijn... enige voordeel is dan dat je het zelf niet hebt hoeven zien.... ik vind het altijd maar een akelig iets, dat laatste stukje met dieren -O-