Nog lessen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Istas
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-08-20

Nog lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 15:11

Hey

Ik heb een inmiddels 27 jarige pony staan. Madam denkt nog steeds dat ze een 3jarige race pony is af en toe.

We hebben haar al meerdere keren geprobeerd op pensioen te zetten maar daar is ze nog niet aan toe, ze wordt echt heel vervelend en wil niks liever dan werken.

Op dit moment gaan we 5x per werk op buitenrit. Ze mag zelf haar routes en tempo bepalen alleen de eerste 10 minuten moet ze verplicht stappen.
Een klein sprongetje over een lage boomstam gaat ook nog prima.
Het zijn ritten tussen de 2 en 15km zoals ik al zei ze bepaald het zelf.

In een grote bak met een goede bodem zou ze ook nog prima wat dressuur oefeningen doen, in een slechte of kleine bak is ze teugel kreupel.
Wij zijn lid van rijvereniging nienoord en mogen dus vrij rijden in Tolbert, die bakken zijn echt huge en daar gaat ze echt nog helemaal goed.

Ze ziet er echt nog heel goed uit en ik zou graag weer wat meer met haar gaan doen.
Working equitation en neckrope rijden lijkt me heel leuk om met haar te gaan doen.
Maar kan in nog met haar gaan lessen?
Zoja zijn er instructeurs in de buurt van Groningen die met oudjes werken?

Paar foto's van afgelopen herfst

Foto
Afbeelding

Afbeelding

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Nog lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:27

Natuurlijk kan dat! Goed luisteren naar de grenzen die ze aangeeft, en dan kan dat nog heel goed hoor! Denk dat ze er ook veel plezier in zal hebben. :D

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:34

Fijn dat ze nog zo fit is, maar teugelkreupel geloof ik niet zo in. Blijkbaar heeft ze toch last van haar lijf wanneer ze meer moet inbuigen. Les is natuurlijk mogelijk, maar working equitana vergt best veel van een paard.
Wat een uitdaging bij lessen zal zijn, is dat je meer vraagt van de pony dan dat je op een buitenrit zou doen.

Het kan best zijn dat de pony in haar hoofd meer wil dan haar lijf aankan. Dan zul je als ruiter 'de wijste' moeten zijn.
Bij alles: blijf goed gericht op de signalen die er zijn.

Skye93
Berichten: 44
Geregistreerd: 15-03-23
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nog lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:24

Misschien is het een idee om eens te kijken voor klassieke dressuur? Wellicht een combinatie van werken aan de hand en rijden? Dan kun je haar ook mooi fit en goed in haar lijf houden, maar kun je het goed afstemmen op hoe ze zich voelt en hoe goed ze die dag is.

Lessen is alleen maar goed, dus dat zou ik zeker doen. Working equitation is misschien wel weer pittig dan nog.

Op neckrope kan natuurlijk ook zeker, dan zou ik zoeken naar een goede instructrice die naast grondwerkles ook rijles geeft.

Istas
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-08-20

Re: Nog lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 11:15

Klassiek dressuur wil ik al een langere poos heel graag doen. Niet alleen mer haar maar ook met mijn andere paarden.

Ik kan helaas geen instructeurs in mijn omgeving vinden die klassiek dressuur geven en nog betaalbaar zijn.