26jarige eet geen hooi, hoeveel en welke lekkere vervangers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:44

pillow schreef:
Heb je een koeienboer in de buurt? De meeste boeren geven hun koeien voer uit de mengwagen. Dït bestaat uit maïs,voordroogkuil en vaak pulp of bierborstel ed. Dit voer is vrij fijn van structuur en kan een oud paard prima weg krijgen en ze vinden het lekker. Dit kun je eens proberen, het is ook veel beter voor je portemonnee.



maar niet zo goed voor de darmen van een paard. Mais is slecht verteerbaar ( en hoog in suikers ).

DanielleDV
Berichten: 30
Geregistreerd: 23-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:09

Naast het vinden van voer dat je paard graag eet, ook moet zorgen voor een gebalanceerd dieet dat alle benodigde voedingsstoffen bevat. Oudere paarden hebben specifieke behoeften als het gaat om eiwitten, mineralen en vitamines. Misschien ook goed om te kijken naar supplementen zoals vitamine- en mineralenmixen die speciaal zijn ontworpen voor oudere paarden. Deze kunnen een waardevolle aanvulling zijn op het dieet van je paard en ervoor zorgen dat hij alle benodigde voedingsstoffen krijgt.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 12:38

DanielleDV schreef:
Naast het vinden van voer dat je paard graag eet, ook moet zorgen voor een gebalanceerd dieet dat alle benodigde voedingsstoffen bevat. Oudere paarden hebben specifieke behoeften als het gaat om eiwitten, mineralen en vitamines. Misschien ook goed om te kijken naar supplementen zoals vitamine- en mineralenmixen die speciaal zijn ontworpen voor oudere paarden. Deze kunnen een waardevolle aanvulling zijn op het dieet van je paard en ervoor zorgen dat hij alle benodigde voedingsstoffen krijgt.


Helaas zijn heel veel voeders speciaal voor oudere paarden heel rijk aan suikers en zetmeel.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:14

Ik heb heel lang tussen de 5 en 8 kg pulp gevoerd. Als je dat laat wellen is dat bijna een kruiwagen vol. Hij deed het er prima op. Wel even wat zemelen erbij doen voor de verstoorde verhoudingen. Niet te nat aanmaken dan heb je mooi vezelig spul waar ze echt op kauwen. Hij deed het er veel beter op dan op sp. Dat zal ik nooit meer kopen. Dat vond ik echt pruttel…

Pulp als vervanging voor ruwvoer en een goede balancer en eiwitten en vetten toevoegen voor de voedingsstoffen. Al die granen is niet goed voor een paard en zeker niet voor een oudje.

pien_2010

Berichten: 43314
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:19

JabCies schreef:
monsera schreef:
Voer je het allemaal los van elkaar?

Ik zou alles gewoon door elkaar mengen en dan voeren. Dus alles gedeelte door 4 en dan bij elkaar in de emmer en water erbij.
Ik zou zelf nog luzernebrok of Pavo fibrenuggets toevoegen. Voor de vezels en eiwitten.

De hoeveelheid is moeilijk te zeggen. Hebben we het over een b pony of een paard van 1.70 hihi.

Behalve dan de 2voerscheppen hartog grasmix.
Als die niet goed gegeten wordt zou ik die vervangen door de Hartog Senior complete care. Maar toen die hier ook niet meer gegeten werd heb ik 2 handen per geweekte emmer mee geweekt zodat hij in iedergeval nog iets binnen kreeg.


Hi,

Bedankt voor je reactie. Het is een Merens van 146cm dat was wel handig om te weten;)
Ik voer de pulp, muesli en zemelen doorelkaar. De S.P apart en de grasmix ook apart, soms met wat van het pulpmengsel erdoor.
Dit zodat hij nog een beetje variatie heeft. Ga de Hartog senior zeker proberen.


Oeps een merens dat maakt het wat lastiger want dit zijn zo'n sobere paarden. Dan kom je ook uit bij natuurlijk voedsel met allerlei kruiden erin die hij normaal in de bergen wegknabbelt.