Wanneer is mijn paard of pony te oud.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukie_kurai

Berichten: 7
Geregistreerd: 24-03-22
Woonplaats: Dalen - Drenthe

Wanneer is mijn paard of pony te oud.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 11:08

Hi,

Ik vind dat dit stukje van het paardenleven iets meer aandacht mag krijgen.
Ik heb een paar punten dat ik wil bespreken.

Wanneer is je paard of pony te oud.
Er is hier veel onduidelijkheid over en dat snap ik ook.
Bij een gemiddeld paard zou je zeggen dat een paard tussen de 20 en 25 jaar "oud" is. Aan de ene kant kan een paard op zijn 18e al op zijn en aan de andere kant kan een paard ook pas op zijn 30e op zijn. Als je als paardeneigenaar een beetje van paarden af weet vind ik dat je met je gezonde verstand wel kan zien of een paard op is of niet. Hierbij zeg ik niet dat je een paard "Kapot" moet rijden.
Zo komen we langzaam aan bij het 2e punt dat ik wil bespreken.

Wat kan mijn paard nog en kan ik nog rijden.
Ook hier moet je iemand (of jezelf) met een gezond verstand bij hebben. Kijk naar of je paard er nog plezier in heeft, kijk naar of je paard het lichamelijk nog aan kan (dat het niet kreupel loopt of pijnsignalen toont) en kijk naar je training. Daar ga ik nu verder op in.

Een training van een oud paard.
Het belangrijkste om te onthouden is het je het paard niet traint om er nog wedstrijden mee te rijden maar dat je het soepel wilt houden.
Ik ga gewoon een hele training omschrijven hoe je het kan aanpakken met een oud paard en tips geven.
1. Het losrijden.
Omdat een oud paard wat stijver is dan de jongere paarden is het heel belangrijk om goed los te stappen. Een kwartiertje aan de lange teugel stappen, draven en veel figuren rijden is echt goed voor een oud paard.
2. Het trainen zelf.
Het is super belangrijk om naar je paard te luisteren. Als je paard aangeeft dat ie het niet meer leuk of fijn vind stop dan ook. Als je de sport in wil met een paard koop dan geen 20 jarige maar een 7 jarige bijvoorbeeld. Een oud paard rijden is alleen om het paard fit te houden. Als je je paard niet fit houd gaat hij of zij veel minder lang mee.
3. Het uitstappen/draven.
Het uit stappen en draven is minstens net zo belangrijk als het losrijden. Zorg dat je paard goed uitgestapt is want anders word het paard nog stijver terwijl je het paard juíst rijd omdat je het soepel wilt houden.

Ik zou graag willen weten of jullie het met me eens zijn hierover. :)

Liefs, Anouk

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wanneer is mijn paard of pony te oud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:12

Goed geschreven Anouk, ik denk echter dat het voor de meeste mensen hier algemeen bekend is, omdat het merendeel volwassen is en eigen paarden heeft.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Wanneer is mijn paard of pony te oud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:21

Dat verschilt zo per paard/pony, Had hier op het dorp iemand en die pony was 33 jaar en ging nog geregeld mee op buitenrit. Wat hij superleuk vond.....
Of een paard die stil werd gezet omdat de eigenaar zoiets had van je ben nu 24 jaar en vind dat je wel met pensioen kan. Nou daar was het paard het niet mee eens! Na een half jaar weer opgepakt tot zijn 27e en toen met pensioen en toen was het paard er wel mee eens......
Een pony van net 20 die gewoon "op" was die toen al met pensioen ging.

Noukie_kurai

Berichten: 7
Geregistreerd: 24-03-22
Woonplaats: Dalen - Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 11:27

Urbanus schreef:
Goed geschreven Anouk, ik denk echter dat het voor de meeste mensen hier algemeen bekend is, omdat het merendeel volwassen is en eigen paarden heeft.
Dankjewel! :) Het is voor mij puur even een bevestiging of ik de goede kant op denk zegmaar. Ook aangezien ik zelf een pony heb die 28 is en zich een beetje staat te vervelen. Wat zou het beste zijn om dit aan te kunnen pakken? :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wanneer is mijn paard of pony te oud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:31

Ik ga niet adviseren via internet, maar als je paard zich verveelt kun je misschien nadenken over de plek waar hij staat, hoe fit hij is en kun je misschien wel bosritjes of whatever.

Noukie_kurai

Berichten: 7
Geregistreerd: 24-03-22
Woonplaats: Dalen - Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 11:34

Urbanus schreef:
Ik ga niet adviseren via internet, maar als je paard zich verveelt kun je misschien nadenken over de plek waar hij staat, hoe fit hij is en kun je misschien wel bosritjes of whatever.

Bedankt voor de tips! Ik ga zeker even kijken.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wanneer is mijn paard of pony te oud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:39

Ik vind het een beetje een gekke post eigenlijk.

Ik begon met lezen toen dacht ik vrij snel: Waar blijft de vraag?

Ik vind het meer een kort artikeltje of zo. En dan staat er ineens: zijn jullie het met me eens?

Nog weer later vraag je hoe het het beste is dit aan te pakken bij jouw paard die zich blijkbaar verveelt maar je hebt toch zelf al omschreven hoe je dit kunt doen met een ouder paard?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wanneer is mijn paard of pony te oud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:07

Ik verplaats dit topic naar Alle oudjes welkom.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wanneer is mijn paard of pony te oud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:23

Ik vind dit soort posts altijd moeilijk. Losrijden en uitstappen en niet rijden met kreupele paarden is gewoon altijd belangrijk, ongeacht de leeftijd van het paard.
En verder staat alles zo vaag verwoord dat je er eig niets meer aan hebt. Een artikel met ‘soms is 18 oud en soms is 30 oud’ en ‘kijk maar zelf een beetje wat paard nog kan’ is imo verspilling van mijn tijd want dat kan iedereen nu wel bedenken. Nu is dit niet per een sneer naar TS - zowat alle oude-paarden artikels zijn zo geschreven. En ergens klopt het wel dat er veel verschil zit tussen hoe ‘oud’ een paard zich lichamelijk voelt maar als je er toch iets over wil zeggen kan er imo beter onderzoek gedaan worden. Bvb cijfers over blessures per leeftijdsgroep, gemiddelde pensioenleeftijden per discipline, histogram leeftijdverdeling wedstrijden, etc. Of naar verzorging toe meer info over cushing, voedingsbehoeftes per leeftijd / klacht, etc.
Dan heb je eig pas iets aan zulke tekst.