Tong geamputeerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thatsmeM
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-06-16

Tong geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 21:07

Als je denkt dat je alles al wel eens gehoord en meegemaakt hebt..

Mijn paard is 25 jaar, een mooie leeftijd al dus. Maar topfit en nog zoveel energie voor lekkere bosritten, dressuur en zo gezond (en het gedrag) als een jonge hengst. Mijn topper.

Hij had last van EOTRH, wat hem 5 jaar geleden al de helft van zijn snijtanden heeft gekost. Maar daar kan een paard prima mee leven en hij ook. Nu zat het er wel echt aan te komen dat de laatste snijtanden er ook allemaal uit moesten. Ze gingen in no time van 'het zit er ooit aan te komen', naar met haast naar de dierenkliniek omdat ze ineens echt los gingen zitten. Behandeling gehad, een paar snijtanden lichter maar meneer stond direct alles te eten alsof er niets gebeurd was. Niks aan het handje dus.

Het enige verschil was dat er niets meer zat wat zijn tong tegen hield. Met als gevolg een lange tong die lekker aan het chillen was buiten zijn mond. Hij liet z'n tong ook overal wel hangen, in het zand, in de mest van een ander paard wat in de paddock had gestaan.. maar het viel mij vooral op met longeren. Lekker ontspannen, hoofd omlaag en een lekker drafje. Maar ook liet hij zijn tong ongestoord door het zand meeslepen. Ik dacht, als hij daar maar niet een keer op gaat staan..

En dat is wat er gebeurd is. In de wei, afgelopen zondag. Je weet als pensionklant dat als de stalhouder belt dat vaak niet is om te vertellen hoe leuk je paard is. Hij eet niet en zijn tong hang er heel raar bij, was het bericht. Dus stonden we zondag op de kliniek. Uitkomst: een compleet uitgescheurde tong. Niet ingescheurd, geen 'mooi' sneetje wat gehecht kon worden, uitgescheurd door alle kracht die erop gestaan moet hebben. Niet te hechten, niets aan te doen. Moet vanzelf helen. Maandags wilde de dierenarts röntgenfoto's maken om te controleren of het tongbeen ook kapot was en er is een endoscopie gemaakt van zijn strottenhoofd. Alles in orde, gelukkig. Maar hij at en dronk al niet meer sinds zondagochtend en zijn tong was enorm gaan zwellen en wit aan het worden. De dierenarts wilde hem graag op de kliniek houden om hem goed in de gaten te houden. Als hij niet gaan eten moesten we over op plan B...

Dinsdag ochtend, telefoon van de dierenarts. Hij eet niet, zijn tong zwelt compleet en er lijkt steeds minder leven in de komen. We moeten over op plan B: zijn tong amputeren. Ook dan was er geen garantie dat hij zou gaan eten, dus alsnog spannend.

Dinsdag, 15:30: belletje van de dierenarts. De ingreep/operatie was goed gegaan. Tijdens de ingreep bleek de tong ook van binnen nog meer kapot te zijn dan we al hadden gezien. Maar hij stond weer op stal.

Dinsdag, 16:30: ik kwam aan op de kliniek. Mijn paard stond hooi te eten, alsof er niets veranderd was. Ik had de tranen in mijn ogen van opluchting.

Zondag mocht hij weer naar huis. Blij om mijn paard weer te zien staan in de box waar ik niet zeker van wist of mijn paard er nog terug zou komen. Hij eet hooi als een bouwvakker, soms komt er een keer een hapje weer uit. Maar hij eet en goed ook. Zo ook met drinken. Maar krachtvoer, dat wil er maar niet in. In de drie dagen dat hij niet gegeten en gedronken heeft is het zeker zo'n 100/150 kilo afgevallen.

Slobber, subli seniores priores, merriebrok. Hij duikt met zijn neus erin, maar geeft het na een tijdje op. Het lukt hem niet, ik zie hem gefrustreerd zijn. En zo blij als dat ik ben dat hij er nog is en zijn hooi goed eet en goed drinkt, blijf ik me toch een beetje zorgen maken.

Is er iemand die zoiets ooit ook meegemaakt heeft? Of van gehoord heeft? Iemand die weet wat we hier aan kunnen doen (naast de kliniek volgende week even bellen of zij tips hebben)? Iemand die weet of dit misschien nog pijn is waardoor het niet lukt? Een kwestie van tijd waarna het weer goedkomt? Iemand die krachtvoer weet wat geschikt zou kunnen zijn?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:12

Ik heb er geen ervaring mee. Maar als ik er over nadenk: water zuigen ze meteen naar binnen. Op slobber willen ze toch een soort van kauwen, maar dat gaat niet omdat het vloeibaar. Dat valt er zo weer uit.
Hooi is meer massa en kan wel. Heb je al een ruwvoermix geprobeerd waar hij meer op moet kauwen en meer structuur en volume heeft dan een brok?
Voor vitamines zou je er bijvoorbeeld iets grotere stukken van zo’n koek door heen kunnen doen, zodat hij houvast heeft.

Geen idee of het werkt hoor. Maar dat is het 1e waar ik aan dacht.

thatsmeM
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 21:14

Daihyo schreef:
Ik heb er geen ervaring mee. Maar als ik er over nadenk: water zuigen ze meteen naar binnen. Op slobber willen ze toch een soort van kauwen, maar dat gaat niet omdat het vloeibaar. Dat valt er zo weer uit.
Hooi is meer massa en kan wel. Heb je al een ruwvoermix geprobeerd waar hij meer op moet kauwen en meer structuur en volume heeft dan een brok?


Nee, die kwam ik net wel tegen en zag er inderdaad misschien wat makkelijker te eten uit.
Vraag ik mij alleen wel af of dat dan voldoende is. Qua voedingsstoffen enzo.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:14

Jeetje, een paard zonder tong? Dat hij sowieso nog kan eten verbaast me eigenlijk. Ik dacht dat je de tong daar altijd bij nodig had. En hij mist ook zijn snijtanden? Heeft hij verder geen pijn aan zijn kiezen etc.?

thatsmeM
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 21:18

Suzanne F. schreef:
Jeetje, een paard zonder tong? Dat hij sowieso nog kan eten verbaast me eigenlijk. Ik dacht dat je de tong daar altijd bij nodig had. En hij mist ook zijn snijtanden? Heeft hij verder geen pijn aan zijn kiezen etc.?


Nee die kiezen zijn ook gedaan toen zijn snijtanden eruit gehaald zijn. Als het goed is, ik ga het van de week even navragen.

Hij mist ongeveer 20 cm tong. Zijn tong begint net na zijn mondhoeken weer. Daar zit wel nog de wond, want alles ervoor was nog goed maar was aan het afsterven. Dus en de wond zit er nog en de hechtingen + de wond van het amputeren zelf. Dus ik kan me ook heel goed voorstellen dat dat allemaal nog niet zo lekker zit en functioneert.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Tong geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:23

Mijn god, wat kunnen paarden toch bizarre ongelukken krijgen. Nou ja, mensen ook eigenlijk. Wat een opluchting moet dat geweest zijn toen hij weer ging eten!

Ik heb er zelf dus geen ervaring mee, maar wel een wilde gedachte: als hij wel drinkt, en niets anders werkt, zou je kunnen werken met vloeibare supplementen die in water oplossen. Heb zo geen voorbeeld voorhanden, maar daar zal een paardenvoedingsconsulent je vast mee kunnen helpen. Krijgt hij toch zijn vitaminen, mineralen en eventuele extra's binnen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:25

thatsmeM schreef:
Daihyo schreef:
Ik heb er geen ervaring mee. Maar als ik er over nadenk: water zuigen ze meteen naar binnen. Op slobber willen ze toch een soort van kauwen, maar dat gaat niet omdat het vloeibaar. Dat valt er zo weer uit.
Hooi is meer massa en kan wel. Heb je al een ruwvoermix geprobeerd waar hij meer op moet kauwen en meer structuur en volume heeft dan een brok?


Nee, die kwam ik net wel tegen en zag er inderdaad misschien wat makkelijker te eten uit.
Vraag ik mij alleen wel af of dat dan voldoende is. Qua voedingsstoffen enzo.

Daarom stukken vitaminekoek er doorheen. Dan heb je dat al compleet. En dan een ruwvoermix met veel eiwit. Ik weet niet waar je woon, maar als je in de buurt woont heb ik wel ruwvoermix die je kunt proberen. Dan kun je testen of hij het kan eten en van daaruit verder zoeken naar een passende mix. Ik wil ook wel wat opsturen.

thatsmeM
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 21:32

Daihyo schreef:
Daarom stukken vitaminekoek er doorheen. Dan heb je dat al compleet. En dan een ruwvoermix met veel eiwit. Ik weet niet waar je woon, maar als je in de buurt woont heb ik wel ruwvoermix die je kunt proberen. Dan kun je testen of hij het kan eten en van daaruit verder zoeken naar een passende mix. Ik wil ook wel wat opsturen.


Vitaminekoek wordt helemaal lastig voor hem denk ik, maar zal het eens in m'n achterhoofd houden.
Ik woon in regio Twente

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:44

jeetje wat een ontzettend naar ongeluk zo!
denk dat je wat moet experimenteren met verschillende merken slobber,(ze lusten ook niet alles op die leeftijd) je kunt het dus net als soep maken,maar beter is om dikker te maken zodat ze idd moeten kauwen.
maar kan me voorstellen dat het ook allemaal nog wel pijn doet hoor, hoop dat het snel beter gaat!

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:53

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat er jaren geleden ook een paard was die z’n tong is verloren. Daar heeft toen in ik meen het Eindhovens dagblad nog een paar keer een artikel over in gestaan. Wat ik me ervan kan herinneren is dat ze toen wel een oplossing hebben gevonden mbt eten.
Misschien kan je daar nog iets van vinden.
Laatst bijgewerkt door Dorus op 24-06-23 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:53

thatsmeM schreef:
Daihyo schreef:
Daarom stukken vitaminekoek er doorheen. Dan heb je dat al compleet. En dan een ruwvoermix met veel eiwit. Ik weet niet waar je woon, maar als je in de buurt woont heb ik wel ruwvoermix die je kunt proberen. Dan kun je testen of hij het kan eten en van daaruit verder zoeken naar een passende mix. Ik wil ook wel wat opsturen.


Vitaminekoek wordt helemaal lastig voor hem denk ik, maar zal het eens in m'n achterhoofd houden.
Ik woon in regio Twente

Ik in regio Zutphen. Maar ik wil ook best wat opsturen zodat je het kan proberen. Ik heb de grasmix van Hartog: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... n/gras-mix
Inhoudelijk misschien niet het best passende voor je paard. Maar dan kun je wel testen of hij zoiets kan eten. En als dat zo is, kun je iets zoeken wat beter past met dezelfde structuur.

thatsmeM
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 22:06

ellepel schreef:
jeetje wat een ontzettend naar ongeluk zo!
denk dat je wat moet experimenteren met verschillende merken slobber,(ze lusten ook niet alles op die leeftijd) je kunt het dus net als soep maken,maar beter is om dikker te maken zodat ze idd moeten kauwen.
maar kan me voorstellen dat het ook allemaal nog wel pijn doet hoor, hoop dat het snel beter gaat!


Normaal lustte hij ongeveer alles wel. Zelfs de vlozaad slobber die hij super lekker vind laat hij staan.

thatsmeM
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 22:07

Daihyo schreef:
Ik in regio Zutphen. Maar ik wil ook best wat opsturen zodat je het kan proberen. Ik heb de grasmix van Hartog: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... n/gras-mix
Inhoudelijk misschien niet het best passende voor je paard. Maar dan kun je wel testen of hij zoiets kan eten. En als dat zo is, kun je iets zoeken wat beter past met dezelfde structuur.


Ik zal het eens onthouden. Mocht ik het willen proberen geef ik een gil.
Dankjewel in ieder geval! :)

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:17

thatsmeM schreef:
Daihyo schreef:
Ik in regio Zutphen. Maar ik wil ook best wat opsturen zodat je het kan proberen. Ik heb de grasmix van Hartog: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... n/gras-mix
Inhoudelijk misschien niet het best passende voor je paard. Maar dan kun je wel testen of hij zoiets kan eten. En als dat zo is, kun je iets zoeken wat beter past met dezelfde structuur.


Ik zal het eens onthouden. Mocht ik het willen proberen geef ik een gil.
Dankjewel in ieder geval! :)


Wat een bizar verhaal zeg :(:)

Je hebt van Florian ruwvoer mixen die volwaardige voeding zijn. Daar zou je eventueel ook nog naar kunnen kijken als die dat wel eet.

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:27

Ik heb ooit eens stage gelopen op een paardenkliniek waar ook een paard stond die een heel stuk tong kwijt was.

Die kreeg z'n hooi gewoon op de grond maar krachtvoer in een hele hoge voerbak zonder (hoge) rand,zodat hij het zo naar binnen kon schuiven als het ware.

Misschien eens het proberen waard of het krachtvoer eten dan beter gaat.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:37

Ik denk dat je hem ook even een tijd moet geven om te wennen
Een kat waarvan de poot is geamputeerd loopt opk niet meteen keihard. Ik denk dat hij zijn weg wel gaat vinden en zeker als de pijn wat meer weg is

Als hij graatmager word een ander verhaal maar anders zou ik hem even de tijd geven voor je van alles probeert

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 00:03

Jester_ schreef:
Als hij graatmager word een ander verhaal maar anders zou ik hem even de tijd geven voor je van alles probeert

Dit! Hij eet hooi en drinkt water. Dat is voor nu prima. Geef ‘m maar even de tijd. Fijn dat er mensen zijn die wat proefjes willen opsturen! Wat een toestand zeg. Kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt maar het gaat goed!!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 00:20

Ach wat een naar ongeluk zeg! Paarden maken toch gekke dingen mee..

Ik zou het zo snel niet weten qua voer, ik heb geen ervaring met dit soort zaken.
Ik zie mijn merrie nog vol enthousiasme en met heel veel tonggebruik haar pot slobber leeg likken..

Zou je het niet vloeibaarder moeten maken? Wat Daihyo ook al zei - water zuigen ze naar binnen, en gezien jouw paard goed drinkt, zou ik meer iets in die aard zoeken. Ik weet alleen niet of dat bestaat, voer dat je zo vloeibaar kan/mag geven?

Maar anderzijds zou ik idd ook rekening houden met een genezingsperiode. Zal vast nog wel lastig aanvoelen, die wonde. Een tong/mond geneest over het algemeen wel vrij snel, maar ik kan me zo voorstellen dat alles wat daar nu moet passeren op zijn minst voor ongemak zal zorgen, in het slechtste geval pijn.

Moet je verder nog iets doen aan die wond? Kàn dat überhaupt? Ik denk aan uitspoelen ofzo.
Je zal het denk ik vooral tijd moeten geven. Hij zal ook moeten wennen aan het verlies van een stuk tong, en daar mee moeten "leren" eten/omgaan.

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Tong geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 00:46

Je zou Rene Wielens eens kunnen benaderen. Hij is dealer in voer van oa Dodson en Horrell, Agrobs etc. Veel internationale merken. Daarnaast is hij erg kundig in voedingsadviezen.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Tong geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 05:05

Wow TS wat een verhaal. Helaas geen advies maar ik wil je veel beterschap wensen met je paard! Hopelijk vind hij gauw zijn weg om weer goed te kunnen eten en kan hij je snel weer geruststellen!

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 06:28

miereneter schreef:
Mijn god, wat kunnen paarden toch bizarre ongelukken krijgen. Nou ja, mensen ook eigenlijk. Wat een opluchting moet dat geweest zijn toen hij weer ging eten!

Ik heb er zelf dus geen ervaring mee, maar wel een wilde gedachte: als hij wel drinkt, en niets anders werkt, zou je kunnen werken met vloeibare supplementen die in water oplossen. Heb zo geen voorbeeld voorhanden, maar daar zal een paardenvoedingsconsulent je vast mee kunnen helpen. Krijgt hij toch zijn vitaminen, mineralen en eventuele extra's binnen.


Hier ook geen ervaring mee, maar liquihorse is een voorbeeld van vloeibare mineralen. Eventueel dan te mengen door het ruwvoer.

Elisa2

Berichten: 37169
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tong geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:14

Ik denk dat je moet oppassen met slokdarmverstopping.

Als hij zijn hooi goed eet zou ik het denk ik even een beetje aankijken. Zijn tong en het geopeerde stuk zal nog gevoelig zijn en hij heeft geen tanden meer om te malen/ zaken af te bijten.

Ik zou zeker overleggen met de kliniek.

Bizar ongeluk trouwens.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:53

Jeetje wat een schrik…
Ik denk dat er al voldoende adviezen zijn gegeven. Hopelijk herstelt hij voorspoedig en snel en krijgt hij op termijn ook wat slobber of brok naar binnen :) Ook ik zou zeggen, geef het wat tijd. Het zal nog pijnlijk zijn en hij zal waarschijnlijk een nieuwe manier moeten ‘uitvinden’ om krachtvoer etc binnen te krijgen, nu hij het (voorste stuk van de) tong niet meer kan gebruiken om het binnen te lepelen.

Mijn paard is een stuk jonger, maar met zijn 15 jaar ook al zijn snijtanden kwijt aan EOTRH. De tong bungelt ook vrolijk en vrij, na het lezen van jouw topic is dit wel mijn grootste angst… dat hij zich, op welke manier dan ook, verwondt aan die losse tong :(
Ik hoop dat je het genezingsproces en de (hopelijke) vooruitgang met ons wilt delen.

thatsmeM
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 10:13

xJolijn schreef:
Jeetje wat een schrik…
Ik denk dat er al voldoende adviezen zijn gegeven. Hopelijk herstelt hij voorspoedig en snel en krijgt hij op termijn ook wat slobber of brok naar binnen :) Ook ik zou zeggen, geef het wat tijd. Het zal nog pijnlijk zijn en hij zal waarschijnlijk een nieuwe manier moeten ‘uitvinden’ om krachtvoer etc binnen te krijgen, nu hij het (voorste stuk van de) tong niet meer kan gebruiken om het binnen te lepelen.

Mijn paard is een stuk jonger, maar met zijn 15 jaar ook al zijn snijtanden kwijt aan EOTRH. De tong bungelt ook vrolijk en vrij, na het lezen van jouw topic is dit wel mijn grootste angst… dat hij zich, op welke manier dan ook, verwondt aan die losse tong :(
Ik hoop dat je het genezingsproces en de (hopelijke) vooruitgang met ons wilt delen.


Dat wil ik zeker delen. Stuur maar een berichtje als je lang niks hoort en toch benieuwd bent.
Ik weet niet of ze preventief een stukje willen amputeren. Als alles goed gaat weet ik ook niet of dat zomaar kan en je dat moet willen. Die van mij leek zich er ook helemaal niet bewust van. Met rijden nergens last van trouwens