Opstart stijfheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 09:09

Hai iedereen!

Mijn merrie is 23 met een serieus springverleden en heeft sinds kort wat last van opstart stijfheid. Als ze een tijd stilgestaan heeft, voornamelijk in de ochtend als ze de box uit moet, loopt ze de eerste paar pasjes erg stijf. Als ze de stalgang uit is gaat het al beter. Ze krijgt glucosamine/msm.

Hoe ondersteunen jullie je paard hierin? Supplementen/oefeningen? Ik hoor het graag!

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:51

Opstartstijfheid is wel iets dat bij de ouderdom hoort, als ze na een paar passen weer soepel loopt dan is er niet direct veel aan de hand maar puur het gevolg van te weinig beweging in haar box.
De echte oplossing is dan om haar 24/7 de ruimte te geven om te bewegen, dat hoeft niet persé 24/7 weiland te zijn, een box met een uitloop mogelijkheid is al een verbetering al is meer ruimte altijd beter zolang er ook voldoende zachte ligruimte is in een schuilstal.

Als je twijfelt of ze pijn heeft kan je duivelsklauw geven, dat heeft een pijnstillende werking.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 10:57

Dankjewel! 24/7 hebben we geprobeerd en werkt niet voor haar, helaas. Ze gaat buiten niet liggen en is erg onderdanig in de groep, waardoor ze constant iedereen uit de weg wil. Een box voor de nacht heeft ze dus wel nodig.

Ik was inderdaad aan het kijken naar duivelsklauw. Toch maar even proberen dus!

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:04

Eapy schreef:
Dankjewel! 24/7 hebben we geprobeerd en werkt niet voor haar, helaas. Ze gaat buiten niet liggen en is erg onderdanig in de groep, waardoor ze constant iedereen uit de weg wil. Een box voor de nacht heeft ze dus wel nodig.

Ik was inderdaad aan het kijken naar duivelsklauw. Toch maar even proberen dus!


Een paddock met schuilstal of een box met uitloop kan ook individueel, dat hoeft niet in een groep. Het gaat erom dat ze s nachts een beetje blijft bewegen. Dat kan al door hooi buiten te geven en water binnen of andersom.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:22

Hier zelf met mijn paard geen ervaring met duivelsklauw (Mams wel, die vindt het super spul ;)) maar ga ooit eens tegen hetzelfde probleem aanlopen waarschijnlijk (24/7 buiten ook geen optie hier; of ik moet verhuizen en dat is eigenlijk ook geen optie want dan gaat het bijvoeren en alles niet meer lukken + ik denk dat ik dan pas op minimaal 45 minuten met de auto een fatsoenlijke stal heb...) Gebruik nu ook glucosamine en msm.

Mijn plan voor nu is eest overstap te maken op JointPower van horseflex (Glucosamine, MSM en Chondroïtine); dan heb je die ook weer met iets anders... En dan pas over op duivelsklauw. (Gevoelsmatig lijkt duivelsklauw mij heftiger, dus wil dat pas bij gaan geven als het echt nodig is.)


(Verder ook bezig met magneetveldtherapie, maar dat ga ik na de vakantie meer oppakken. Op stal een paardje met artrose die ook slecht de stal uitkomt, dus wil eens gaan kijken of... Mocht ik daar goede resultaten mee hebben, laat ik dat ook wel weten)

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 11:43

ik vind devils relief een heel fijn supplement.
https://www.agradi.nl/naf-devils-relief ... 2bEALw_wcB

mijn merrie van 30 woont wel buiten,maar desondanks periodes dat er toch wat ontsteking ofzo in de gewrichten zit en lopen wat minder gaat.
dan haal ik een fles devils relief,en zie dan wel dat het verbeterd.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:20

Hoi mijn haf is ook al iets ouder. 20 om precies te zijn. Loopt 24/7 buiten met inloop stal. Ook zij heeft last van stijfheid.
Ik heb eerst een jaar glucosamine msm gevoerd maar zag nauwelijks verandering. Nu voer ik bijna een jaar harpagyl en zie dus echt een hele andere pony. Ze loopt veel soepeler. We rijden alleen buiten en met regelmaat mogen ze even in de wei rennen om de energie kwijt te kunnen.
Buiten stappen we goed los en dan de rest. Ze loopt er echt heel goed op. In de wei is ze na twee galopperen ook goed los. Begint altijd even wat stijf maar dat is zo verdwenen.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:25

Inderdaad, het "opsluiten" in een box maakt de stijfheid erger. Als ze voor de nacht een stukje voor zichzelf zou kunnen krijgen zou dat echt al een heel groot verschil maken qua stijfheid. Als ze een beetje kan rondscharrelen, zal ze niet zo verstijven :)

Je kan qua supplementen ondersteuning bieden, zeker - maar niets zal zo goed werken als bewegingsvrijheid 24/7. Ze hoeft niet als een gek rond te rennen - gewoon rustig rondscharrelen is al genoeg om de gewrichten soepel te houden en verstijving tegen te gaan :)

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:08

LWDaisy schreef:
Inderdaad, het "opsluiten" in een box maakt de stijfheid erger. Als ze voor de nacht een stukje voor zichzelf zou kunnen krijgen zou dat echt al een heel groot verschil maken qua stijfheid. Als ze een beetje kan rondscharrelen, zal ze niet zo verstijven :)

Je kan qua supplementen ondersteuning bieden, zeker - maar niets zal zo goed werken als bewegingsvrijheid 24/7. Ze hoeft niet als een gek rond te rennen - gewoon rustig rondscharrelen is al genoeg om de gewrichten soepel te houden en verstijving tegen te gaan :)


Precies; dit dus. Het gaat om 247 kunnen bewegen, stukje rond kunnen scharrelen. Het kan best zoeken zijn naar een hitactief of kleinere stalling waar geen (grote) groepen gehuisvest worden, of een particulier met minder paarden, met een stal en uitloop; maar blijft je paard op stal in de nacht dan zullen supplementen hooguit de symptomen wat onderdrukken, maar de stijfheid zal niet minder worden.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:15

Lindsey_99 schreef:
LWDaisy schreef:
Inderdaad, het "opsluiten" in een box maakt de stijfheid erger. Als ze voor de nacht een stukje voor zichzelf zou kunnen krijgen zou dat echt al een heel groot verschil maken qua stijfheid. Als ze een beetje kan rondscharrelen, zal ze niet zo verstijven :)

Je kan qua supplementen ondersteuning bieden, zeker - maar niets zal zo goed werken als bewegingsvrijheid 24/7. Ze hoeft niet als een gek rond te rennen - gewoon rustig rondscharrelen is al genoeg om de gewrichten soepel te houden en verstijving tegen te gaan :)


Precies; dit dus. Het gaat om 247 kunnen bewegen, stukje rond kunnen scharrelen. Het kan best zoeken zijn naar een hitactief of kleinere stalling waar geen (grote) groepen gehuisvest worden, of een particulier met minder paarden, met een stal en uitloop; maar blijft je paard op stal in de nacht dan zullen supplementen hooguit de symptomen wat onderdrukken, maar de stijfheid zal niet minder worden.


Mijn merrie was ook niet de sociaalste, en heel hebberig en bazig als het op eten aankwam. Dus ik snap dat niet alle paarden 24/7 bij soortgenootjes kunnen, dat dat voor sommige paarden voor onrust kan zorgen.
Wij zorgden (VVT, mijn merrie is 7 maanden geleden ingeslapen) voor rust door de paarden voor de nacht op te splitsen - mijn merrie werd dan op haar eigen wei met schuilstal gezet, de pony's bleven op de wei daarnaast staan. Zo kon iedereen rustig eten, kreeg iedereen ook echt voldoende voer binnen (mijn merrie zou anders de porties van 3 paarden in haar eentje hebben weggewerkt) en iedereen kon op die manier rustig de nacht doorbrengen, mét de ruimte om te kunnen blijven bewegen en soortgenootjes dichtbij genoeg om mentaal te maken dat ze niet alleen stonden. Ideale situatie op die manier. 's Ochtends werden ze weer bij elkaar gelaten en hadden ze heel de dag sociaal contact.

Beweging is gewoon echt het allerbelangrijkste voor stijve paarden. Het is het enige wat écht erger voorkomt. Rust roest. "Voor de nacht op stal" betekent algauw een uur of 10 een gebrek aan beweging, en dat is zo pijnlijk voor de gewrichten..

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:23

maar goed,als je die mogelijkheid niet hebt en graag een supplement wil gebruiken dan vind ik devils relief dus een goede.

demijordens

Berichten: 16
Geregistreerd: 13-12-17
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 21:54

Die van mij heeft bepaalde periodes wel eens last dat ze moeilijk op gang komt, voornamelijk met rijden. Sinds kort krijgt ze voor het rijden de horseware ice-vibe boots om en heeft ze geen last meer van opstart stijfheid!
Misschien ook nog een optie om te proberen

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:58

Mijn oudje (24) staat overdag met het jonge geweld in de wei, maar 's nachts idd op de paddock voor de stal (met de poort naar de kleine wei open, maar verder dan eens gaan snuffelen bij de alpaca's gaat hij daar niks doen en blijft hij bij de anderen die wel op stal staan). Ik heb buitenstallen gezet zodat ze allemaal uitkijken op het pleintje en als er eentje of 2 buiten staan die niet "alleen" is. Zo doet hij het prima, hij loopt niet echt maar wandelt toch wat rond.

Hij krijgt nu sinds enkele maanden Flex Platinum bij en dat helpt hem ook enorm heb ik de indruk - vooral bij de smid waar hij voorheen erg stijf was en soms last had om zijn achterbenen lang genoeg in de lucht te houden.
https://www.goldmedics.com/product/flex ... gKcxfD_BwE

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:05

Duivelsklauw is een pijnbestrijder en ontstekingsremmer, ik ben er zelf wel fan van maar niet bij paarden die nog belast worden omdat ze dan makkelijk over hun grenzen kunnen gaan en juist sneller kapot kunnen gaan.

Ik ga ook mee met zoveel mogelijke vrije beweging, en als de glucosamine niks doet dan kijken naar andere supplementen voor artrose. Hylaronzuur bijv., het is per paard verschillend wat aanslaat.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:25

Elisa2 schreef:
Ik ga ook mee met zoveel mogelijke vrije beweging, en als de glucosamine niks doet dan kijken naar andere supplementen voor artrose. Hylaronzuur bijv., het is per paard verschillend wat aanslaat.


Ik heb idd ook al gemerkt dat het vaak een kwestie van "proberen" is. Dit is mijn derde oudje :+ en de producten waar de ene goed op reageert reageert de andere niet per se hetzelfde op.

Duivelsklauw heb ik zelf geen ervaring mee trouwens, om de reden die jij aanhaalt "durf" ik het nooit goed. Zeker bij deze niet met z'n gevoelige maagje.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 08:31

Het is wel fijn spul, maar het is inderdaad belangrijk om regelmatig een pauze in te lassen als je het voert. Voor mij is het een laatste redmiddel, om paard gewoon zo pijnvrij mogelijk in de wei te kunnen houden totdat het niet meer gaat. Maar belasten is dan uit den boze.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 08:48

De merrie in kwestie bleek hoefbevangen te zijn en is inmiddels ingeslapen. Was een beetje een atypisch beeld omdat ze na een paar stapjes toch verbeterde. Maar op het eind is ze ineens exponentieel verslechterd, buut deed bijna niks meer. Ze is vredig gegaan.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Opstart stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:24

Ah jeeh..ja bute verergert hoefbevangenheid alleen maar.

Maar ja is allemaal achteraf, gelukkig is ze vredig gegaan. Sterkte ermee.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:26

Eapy schreef:
De merrie in kwestie bleek hoefbevangen te zijn en is inmiddels ingeslapen. Was een beetje een atypisch beeld omdat ze na een paar stapjes toch verbeterde. Maar op het eind is ze ineens exponentieel verslechterd, buut deed bijna niks meer. Ze is vredig gegaan.


Oh wat zonde. Veel sterkte!