Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tnpaarden
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-07-19

Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 05:06

Ik heb een vraag mijn paard krijgt sinds kort slobber te eten. Dit omdat hij is geholpen aan zijn tanden die getrokken zijn. Nu geeft de stal eigenaar de paarden altijd eten en zetten we het eten altijd al klaar in bakjes. Maar nu hoe doe ik dat met slobber? Ik zet vaak voor drie dagen ze eten klaar. Maar kan ik slobber maken en dit in bakjes doen en dat de eigenaar er water bij doet en het geeft? Of staat de slobber dan te lang klaar. Zijn afgesloten bakken waar het in zit.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 05:30

Stalgenootje van ons voert 2 x per dag n flinke emmer slobber. Denk dat je het met een bakje niet red op n dag. Zij maakt de slobber helemaal klaar met water en de emmers hebben een afgesloten deksel.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 05:42

Ik zou het nooit 3 dagen laten staan en zeker niet in zomer/warmere periode. Slobber moet echter vask wel even weken. Ik zou je manier van werken omgooien of om tafel gaan met de pensionhouder. Wij hebben zelf een poos equifyt pre active gevoerd. Ik kon dit weken in amper 5 minuten. Is zoiets geen optie dat ze bij start voeren het klaar maken. Iedereen en alles voeren en als laatste die van jou? Moet je dus iets voeren wat vlot weekt.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 05:59

IK voer geen slobber maar mijn pony krijgt haar krachtvoer wel geweekt ivm slokdarm verstopping. Ik zet bakjes klaar en de pensionhouder doet elke dag na het voeren smorgens de emmer (met deksel) klaarzetten voor de volgende ochtend.

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:26

Kom je niet elke dag ?
En wat geef je voor slobber?

Ik voerde seniores priores van Subli en dat moet echt minstens 4 uur trekken .
Ik maakte het in de ochtend klaar voor de namiddag en avond , en Savonds weer een emmer voor de volgende ochtend .

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:30

3 dagen zou ik zeker niet doen met slobber. Helemaal niet zoals al gezegd wordt in de zomer met warme temperatuur. Een dag zou eventueel kunnen, dat moet je aankijken. Als het echt warm is is dat alsnog lang en kan het zuur worden waardoor het niet meer gegeten wordt.

Kom je zelf niet elke dag? Van die meerdere dagen klaar zetten zal je af moeten stappen.
Hier bij de oudjes zetten ze het 's avonds klaar voor de volgende dag, maar dus wel elke dag opnieuw en pas laat op de avond. Met het hele warme weer wordt alleen de ochtend maaltijd klaar gezet en de avond wordt op de dag zelf gemaakt en gegeven.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:47

wat voor merk slobber geef je?
er zijn er bij die flink lang moeten weken.
maar eens per 3 dagen is niet geschikt omdat het dan bederft.
dan toch kijken if stalhouder of stalgenoot het voor je kan maken.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:52

Maar waarom slobber voeren. Heeft hij nog last van dat gebit want dat is meestal met en paarcdagen wel over. En als het de tanden zijn al helemaal niet met brok eten.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:00

nou ja dat word wel aangeraden als er tanden zijn getrokken als het om eotrh gaat :j
dus dan volg je dat advies op als eigenaar..
ene paard eet sneller weer gewoon dan de ander,dus dan js wat extra wel goed.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:19

Je kunt slobber droog in bakjes klaarzetten met daarbij eventueel bakken water zodat de staleigenaar het makkelijk kan combineren, of uitleggen aan de staleigenaar hoeveel water er bij moet en enkel de droge slobber klaarzetten. De slobber alvast laten weken kan niet voor 3 dagen, in principe probeer je het binnen 12 uur op te voeren, maar uiterlijk binnen 24 uur en dat laatste kan alleen als het koel weer is, anders gaat het al gisten en heb je risico op schimmelvorming.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:24

Ik zou dan water in een afgesloten bakje en slobber in een bakje als setje klaar zetten in de bijbehorende emmer en vragen of ze als ze een gemengde versie geven, de volgende vast willen laten weken? Dan weet je ook dat het lang genoeg geweekt heeft.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:15

De slobber die ik gaf, moest zo lang niet weken hoor.
Ik kwam aan op stal, kookte water, en mengde dat onder de slobber in een emmer met deksel. Ik liet de lepel er in zitten, en terwijl ik de stal uitmestte roerde ik dat en toe om om hem voldoende af te doen koelen. Ik denk dat het het geheel hoop en al een half uur moest weken.

Stalgenoot gaf andere slobber, daar werd de ene portie gegeven en de andere meteen klaargemaakt voor de volgende avond - die moest langer weken. Dat was met koud water.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34643
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:33

Hangt er van af wat voor slobber het is, hoe lang van tevoren je er water bij moet doen. Wij hebben slobber die 4 uur moet weken. Wij hebben 2 emmers met deksel en zetten de avond tevoren voor 1 dag klaar. Omdat we meestal eind van de middag of in de avond gaan kunnen we dan voor de dag erop klaarzetten. Langer dan 1 dag laten staan is geen aanrader (mijn ervaring) ivm bederf.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:36

ellepel schreef:
nou ja dat word wel aangeraden als er tanden zijn getrokken als het om eotrh gaat :j
dus dan volg je dat advies op als eigenaar..
ene paard eet sneller weer gewoon dan de ander,dus dan js wat extra wel goed.

Ik vroeg me ook al af wat er met zijn tanden was. Een paard met eotrh kan prima hooi eten, als een paard veel kiezen mist wordt het lastiger.
Maar dan ben je ook niks met een klein bakje slobber. Dan beter elke avond seniores priores klaar zetten voor de dag erna.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 18:06

Je kan evt. ook overgaan op Senior Crumbs van Havens, die hoeven maar een paar minuten te weken. Dan kan de staleigenaar dat mooi doen vlak van tevoren..
Deze geef ik nu aan onze 30-jarige, en die doet het er super op :j
Hier de link: klik.
Slobber in een dichte bak gaat n.m.m. al snel niet zo lekker ruiken (en ons paard is echt super kieskeurig dus hier is Crumbs echt een oplossing)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 19:26

Heet water gebruiken en even goed doorroeren verkort de weektijd fors. Wel daarna afdekken met lap oid, zodat de warmte er in blijft en de tijd heeft om idd werk goed te doen. Hier was eigenlijk altijd max 30 min. genoeg op die manier.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:18

Ik zou even een aantal emmers scoren ( bij de slager of zo) en droog klaarzetten streep op de buitenkant tot daar vullen met water ( ook op deksel schrijven) en overleg dat met je stal houder of hij asnwil vullen net water voor volgende voerbeurt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:45

Ik zette een voerbak (flextub met deksel) klaar met de juiste hoeveelheid water erin en zette dan het bakje met de juiste hoeveelheid droge slobber op het deksel van de voerbak. Bij het voeren van de ochtendportie deed degene die voerde het droge bakje slobber in het water als middagportie. De middagploeg gaf dat bakje en zette weer klaar voor de avond.
Die slobber moest ca 20 minuten weken, dus op warme dagen kon je ook mengen, dan hooi voeren en mesten en dan slobber voeren.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Voer klaarzetten hoe doen met slobber.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 15:23

Ik zou idd informeren of de staleigenaar geen water wil toevoegen.
Mijn oudje krijgt pulp met luzerne met slobber (lastige eter...) en ik maak het 's avonds voor 's morgens en 's middags, en 's morgens voor late namiddag en avond. Het helpt natuurlijk wel dat hij aan huis staat en ik veelal van thuis werk :+