Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 08:55

Tja de wintervachten groeien weer en het dilemma speelt al een tijdje door mijn hoofd, maar ik kom er niet uit. Gewoon afwachten en op het moment zelf handelen, dat kan, maar ik wil wel voorbereid zijn door de mogelijkheden te kennen. En ik ben vooral zeer benieuwd naar hoe andere trekpaard/koudbloed eigenaren dit aanpakken.

Ik heb nu twee jaar mijn oudere trekpaard merrie.
Ze is 20 jaar, in goede conditie, maar heeft artrose en met kou word ze stijf in de achterhand vanuit de rug.
Ze staat snachts op stal, overdag in de weide mits grond/weer het toelaat, anders op een zeer groot verhard stuk, schuilen is niet altijd standaard mogelijk.
Heeft in principe altijd toegang tot ruwvoer, maar ze staat ook wat lager in rang, van zich afbijten voor een extra hapje doet ze niet. Vorig jaar stond ze zeer vaak aan de baal, maar er staan dit jaar 2 nieuwe jonkies bij, dus is weer eventjes aftasten.
Swinters krijgt ze van mij sowieso standaard bietenpulp extra.

Toen ik haar het eerste jaar had stond ze op een 24/7 buiten plek. Ze maakt een beer van een vacht aan en zweette toen al met 15 minuten rijden (lees:stappen/wandelen).

Vorig jaar in de winter verhuist, stond ze telkens zijknat van het zweet op stal. Toen heb ik een baantje geschoren zodat ze lucht kreeg. Ik begon met een beetje, een maandje later heb ik dat baantje uitgebreid en der buik een klein beetje meegepakt.

Afbeelding
Afbeelding

Maar ook met deze patronen stond ze na 15 minuten rijden (lees:stappen/wandelen) nat van het zweet en als er een dagje tussen zat dat het warmer was dan gemiddeld, stond ze ook weer nat op stal.

En dit jaar… hoe gaan we het aanpakken?
Orrie begint nu met ritjes van 3 km al flink te zweten, wintervacht is verre van maximaal, het is natuurlijk ook warm voor het tijd van het jaar.
Als ik haar van buiten pak om in de schuur/stal te gaan poetsen en opzadelen voel ik haar billen al klam worden. Dit is dan overdag, dus snachts zal het kouder zijn en wellicht minder zijn.
De stal eigenaresse laat mij weten zodra ze echt nat op stal staat, dan pak ik de scheermachine weer.

Maar voor welk patroon ga ik dan? Zelfde als vorig jaar, maar dan gehele buik + meer van de hals?
Even het welbekende plaatje, ik zat aan 9 of 6 te denken. (Zonder hoofd meegenomen dan, dus echt enkel lichaam).
Afbeelding

En dan de hamvraag. Hoeveel grams deken heeft ze dan nodig bij echte koude dagen? Ze gedijd goed met de kou. Maar ik wil wel wat achter de hand hebben mocht ze het toch koud hebben op de koudere dagen.
Het is denk ik ook een kwestie van ervaren en proberen, maar dekens zijn niet goedkoop en ik zit liever in een goede hoek te zoeken dan in de verkeerde.

Ze heeft een regendeken 0 grams die ze goed past, dit is natuurlijk geen optie in de winter omdat dat de haren plat drukt en haar eigen isolatie tussen de vacht wegneemt en ze het alleen maar kouder krijgt. Maar volstaat een fleecedeken onder een regendeken?
Of een dunne onderdeken van 50 gram bijvoorbeeld (als die er überhaupt is).
En wat zijn ervaringen met onderdekens qua schuiven etc?

Ze past gelukkig erg goed in maatje 215

Maar mijn gedachte is:
-Scheren zoals 9 of 6 patroon, swinters overdag in principe zonder deken buiten
(of eerste weken tot geschoren deel iets minder kaal is).
-Snachts op stal, deken af.
-Bij echt koude dagen deken op overdag.
-Binnenkort al enkel hals scheren voor meer lucht.
(We gaan 14/15 oktober namelijk op de trailer en dat vind ze sowieso altijd spannend en gaat erg zweten).

hagelslag
Berichten: 9036
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:10

Mijn tinker zweete ook echt extreem.
Als ze dit jaar nog had geleefd was ik voor patroon 5 gegaan.

Sowieso had ze in de winter een dunne regendeken op en met echt veel regen ook een hals erbij op.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:17

Ik heb ook een trekpaard, een "jonkie" van 7 welliswaar. Ik scheer die van mij niet en gebruik ook geen dekens. Hij staat 24-7 buiten, in de winter op een verhard stuk als dat moet. Zodra ik hem 's winters op stal zet, gaat hij zweten. Ik denk niet dat je dat met een baantje uit scheren eruit krijgt. Rijden in de binnenbak is sowieso zweten. Dat doen we dan ook zo weinig mogelijk. 's Winters fanatiek rijden in de buitenbak geeft ook zweet, maar een rustige buitenrit gaat prima. Als hij echt nat van het zweet is gebruik ik een wollen zweetdeken voor ongeveer een half uur.

Dat je paard nu al begint te zweten bij kort ritjes is heel logisch. Het is veel te warm voor de tijd van het jaar. Die van mij heeft daar nu ook echt last van. Is ook knorrig met rijden.

Zou je paard niet 24-7 buiten kunnen zijn? Behalve als het echt de hele dag door regent (dan gaan ze hier ook naar binnen) kan dat ook prima helpen tegen de stijfheid. Hij is immers de hele dag in beweging.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:34

Mijn trekpaard kreeg elke winter een deken op omdat zijn vacht niet goed waterdicht was. De vacht stond te veel rechtop, beetje een ezelvacht, waardoor hij bij regen tot op de huid nat werd. Met een deken voelde hij zich veel beter. Maar scheren hebben we nooit gedaan. Gewoon wat rustiger aan doen, en hij stond 24/7 buiten. Binnen zou hij inderdaad ook blijven zweten.
Op zich is zweten niet heel erg natuurlijk; na het rijden deed ik hem goed opwrijven (dus met een pluk stro tegen de haren in wrijven zodat ze rechtop staan en isoleren/sneller drogen) en na het drogen weer de ademende regendeken op.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:36

Dat dichtdrukken van een 0 grams waardoor ze het kouder krijgen dan zonder deken is echt niet waar gelukkig. De vacht is sterker dan je denkt, zelfs het sneue volbloed vachtje van mijn merrie houdt de deken omhoog. Zonder heeft zij het al snel koud omdat regen en wind de vacht plat slaan, met 0 grams op redt ze het prima tot het vriespunt. Ook een dikke Tinker op stal hier, met mega vacht stond afgelopen maart enorm te shaken van de kou in een sneeuwstorm. Nat een 0 grams deken op gedaan (wel met wat hooi ertussen) en die had het op diezelfde track goed warm binnen een paar minuutjes;)

Dus, ik zou het bij jouw 0 grams deken houden.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:46

Eens met sintara wat betreft de dekens, dat is ook mijn ervaring. Mijn tinker kan het af met een 0 grams regendeken. Als het aan het eind van de winter echt nog koud wordt, en ze al gedeeltelijk haar wintervacht kwijt is heb ik nog een 100 grams onderdeken.
Qua scheren patroon 9 en eventueel uitbreiden tot 6.

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:33

Ik heb wel eens gehoord dat als je paarden met een berenvacht zo eind september/begin oktober helemaal scheert, dat ze dan nog zat haar bijmaken voor als het weer echt koud wordt in de winter. In de winter kan je dan eventueel nog een jachtpatroon of hals/buik eruit scheren.

Het wordt de komende week nog aardig warm, dus je zou kunnen overwegen om hem juist nu te scheren zodat die iets minder dik behaard de winter in gaat.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:44

Hier geen trekpaard maar ook een wat oudere merrie die snel zweet. Ik ga meestal voor patroon 11 waarbij ik zeker de helft van de hals en de borst meeneem. Niet de buik en de flanken. Nou staat mijn merrie de hele winter in de dekens, ze heeft nu haar regendeken om en zodra het overdag onder de 15 komt naar 50 gram. Ik scheer meestal in november. De shires dekens liggen perfect op mijn pony en die heb ik in 0, 50, 100, 200 en 300 gram. Ze staan hier nu nog 24/7 buiten en als het straks natter/eerder donker wordt van 8 tot 5 in een buitenstal dus hooguit 2 tot 3 graden warmer dan buiten.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 11:53

Mijn trekpaard die werkt scheer ik elke winter. En als het heel heet is ook in de zomer de borst en hals

Ze heeft pssm dus moet opletten met de spieren. Ze lopen 24/7 op een droge paddock met schuilstal maar ik laat de buik wel behaard, omdat ze graag en veel ligt.

Onder een 0grams of 100grams met gladde binnenzijde wordt zij erg plakkerig van het huidvet. Ik heb een bucas smartex met fleece voering en dat gaat wel goed. Die heeft zij op zodra het beneden de 15° komt. Uitzonderingen voor 15° en heel zonnig of warmer maar de hele dag stromende regen.

Vanaf het vriespunt wissel ik voor een 200grams van amigoXL. Die heeft geen gladde maar een zachte stoffen binnenzijde.

Afbeelding

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 17:45

Waar ik moeite mee heb is dat zij in de ochtend elke dag zijk nat buiten gezet wordt in de wind en bijvoorbeeld regen. Daar ben ik bang voor, dat dat ooit een keertje vragen is om longontsteking. Dus wil daarom liever wel scheren, zodat ze in de eerste plaats al niet zo nat is. Ook omdat ‘rustiger aan doen met arbeid’ haast niet kan… ze moet vanwege der artrose gewoon beweging houden, of dit nou wandelen, rijden of longeren is. En 15 minuten rustig stappen zorgt al voor erg natte vacht.
24/7 buiten is bij huidige stal geen optie. Ze heeft wel twee raampjes/luikjes op stal die altijd open staan.

Maar patroon zoals Floortje_NL lijkt me wel wat.
De regendeken die ze heeft, heeft wel stof als binnenkant, geen glad, maar ook geen fleece. Maar heeft ze nu eigenlijk nooit op, omdat der vacht prima werkt met regen.

Ik vind het moeilijk te geloven dat 0 grams gewoon kan… dat staat zo erg tegen mijn gevoel en wat ik geleerd heb. Ik wil jullie best geloven hoor! Maar moet nog eventjes indalen en ik ga er nog eens wat over opzoeken :)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 01:38

Ik heb een tinker met pssm1 (die dus ook echt zo goed als elke dag moet werken, anders wordt hij ziek), loopt weliswaar hoog in de sport dus die trainingen gaan er ook wel intensiever aan toe vermoed ik :)
Hem scheer ik elk jaar volledig met uitzondering van benen en hoofd, meestal de eerste keer rond eind september/begin oktober. Zijn lijf is echt waardeloos qua zelf reguleren van warmte met zn spieren, dus dat neem ik van hem over met dekens. Op de moment is hij uitzonderlijk nog niet geschoren omdat ik eind deze maand 3 weken weg ben, overdag staat hij nu dus zonder deken en snachts met een 100gr. Meestal houd ik aan dat onder de 15° 100gr is, onder de 10° 200gr of 300gr afhankelijk van regen/wind/vochtigheid want de sukkel gaat niet binnen staan :')

Kun je dagelijks meerdere keren voelen onder het deken en achter de oren? Dan kan je inschatten hoe warm ze het hebben. Persoonlijk scheer ik ofwel helemaal ofwel niet, omdat ik dat anders minder goed aan kan voelen :)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 06:49

Verder geen tips m.b.t. scheren, maar ik vroeg me af of je haar gezien haar ook al eens op PPID hebt laten testen? Hier zorgde PPID ook voor een dikkere vacht en meer zweten

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 07:30

Hoewel ikzelf een hekel heb aan deken geleur kom ik er de laatste 4 jaar ook niet onderuit.
Mijn fjord (25) maakt ook een vacht aan voor -30 maar als we hier -3 halen mogen we al blij zijn.

Een week of 3 geleden heb ik hem model 6 geschoren en daar staat hij 24/7 mee buiten met schuilstal. En hij voelt zich prima. Hij loopt ook nog ong 3 a 4x per week voor de wagen. Hij zweet wel wat maar dat voorkom je toch niet. Als hij erg nat is laat ik hem even opdrogen in de stal en dan weer naar buiten.

Als het toch te warm word gaat hij kaal. Dan heb ik een 200 en 300 grams bucas liggen en eventueel ene losse regen en onderdeken. Maar ik probeer het altijd bij 1 deken te houden.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 07:55

Kidde: ze is getest op PPID en heeft dit niet. Trekpaarden staan er opzich ook wel om bekend een mega vacht te krijgen in de winter. Net zoals Shetjes eigenlijk.

Dank jullie wel allemaal dat jullie je ervaringen met mij willen delen.
Aankomende week ga ik denk ik voor de hals en dan even kijken hoe ze het daar op doet en het weer in de gaten houden.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:11

Die van mij dit jaar zo geschoren (oke, ondertussen ietsjes breder ivm wat netter afwerken. Ik vond het er niet uitzien. :') )
De bovenkant van de binnen achterbenen zijn ook een stukje geschoren net als rond de koker, ivm snel zweten en nat blijven. En vaak gevolg klitten die trekken etc.

Afbeelding

Die van mij krijgt het gauw te warm, ook met niks doen en 24/7 buiten staan. Na keer op keer rainrot ondanks hals/borst scheren en op den duur onderkant buik gaan we dit jaar wat anders proberen.
Staat nu onder een 0 grams. Gister een binnen gekregen zonder fleece. Heb ook een met fleece, een 200 gram en een 200 gram onderdeken voor nood. Al verwacht ik dat die niet zo gauw nodig is.

Mocht dit niet voldoende zijn kan er nog meer af. Heb wel het liefst bovenkant en achterhand behaard ivm zijn spieren en dat we buiten rijden, zowel rustig als intensief. Maar uiteindelijk vinden we onze weg wel. Ooit. :D

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 08:21

Puppy1128, aan dat patroon zit ik ook te denken voor Orrie! Alleen dat recht scheren haha dat word hier ook een uitdaging. Zoals je kan zien op de foto’s van vorig jaar hahaha.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:22

Met een patroon zoals puppy of floortje kan je paard echt nog meer dan prima zonder deken staan.

Als jou paard het echt zo warm heeft, dan zou ik ook zeker geen deken op doen. Dat gaat dan een beetje het doel voorbij.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:29

Onze Tinker maakt ook een dikke winter vacht. Super snel zweten, ook op stal.

Haar schoor ik helemaal, behalve de benen en haar hoofd iets.

De eerste twee/drie weken had ik alleen met echte regen buiten een regendeken op. Na 2/3 weken was de vacht voldoende “hersteld” en had ze voldoende om volledig op eigen kracht te doen. Groeit gewoon weer dusdanig bij dat het die softe winters met gemak aan kan.

Als het wel echt heel guur was buiten, heel vies koud met nattigheid deed ik deken weer op, of gewoon op stal. Maar dat was op 1 hand te tellen.

Ik dacht dat zij na scheren de hele winter met dekens op moest, maar dat is absoluut niet waar. Ze zijn heel warmbloedig juist die koudbloeden.

Dit is een mooie tijd om te scheren, niet te koud, en kan vacht weer ietsje bijgroeien voor wanneer het meer winter wordt.

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:22

In de zomer heb je van die halve vliegendekens met een waterdichte rug. Wellicht is dat nog een optie. Dan blijft de bovenlijn droog maar kan het lijf verder luchten?

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:00

Ik heb een trekpaard van 18 jaar, dus niet veel jonger dan die van jou. Ik scheer al jaren eind sept patroon 5 erin. Dan groeit er nog een hele hoop haar bij en doe ik mid-winter 9/10, afhankelijk van of het vriest (wat tegenwoordig zelden zo is). Meestal scheer ik in februari dan weer nr. 5.

Ik krijg bij de laatste vaak commentaar dat als je zo laat scheert de zomervacht minder mooi wordt. Dit is naar mijn ervaring zeker niet zo. Trekpaarden hebben vachten voor temperaturen ruim onder het vriespunt en ze zweten zich kapot zonder scheren. Die van ons is altijd een stuk vrolijker na scheren.

Hij staat bij ons 's winters op de paddock met inloopstal en 's zomers op de wei. We gebruiken geen dekens. Ik krijg niet de indruk dat hij het ooit koud heeft, want of het nou regent of sneeuwt, hij staat altijd buiten, geschoren en wel. Hij komt alleen naar binnen om te eten.

Afbeelding

Morrie

Berichten: 22314
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:09

ik heb een Noriker gehad, in het begin schoor ik ook de hals en een baantje over de buik, zoals jij op de foto, maar op een gegeven moment ben ik hem helemaal gaan scheren. Ik wilde wel blijven rijden in de winter en hij begon al te zweten als ik het zadel pakte.
Ik had dekens van 50 t/m 400 gram (de maat was in die tijd een probleem, de dekens kocht in in Engeland).
Ik schoor hem een aantal keer in de winter.

Roodvos

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:48

Montgri schreef:
Puppy1128, aan dat patroon zit ik ook te denken voor Orrie! Alleen dat recht scheren haha dat word hier ook een uitdaging. Zoals je kan zien op de foto’s van vorig jaar hahaha.

Patroon erop tekenen met lippenstift of een schmink krijtje. En daar langs scheren.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 19:53

Roodvos schreef:
Montgri schreef:
Puppy1128, aan dat patroon zit ik ook te denken voor Orrie! Alleen dat recht scheren haha dat word hier ook een uitdaging. Zoals je kan zien op de foto’s van vorig jaar hahaha.

Patroon erop tekenen met lippenstift of een schmink krijtje. En daar langs scheren.


Dat is een goede tip, maar dan is een stilstaand paard ook nog handig voor een goed resultaat :P
Maar een lijntje trekken is wel echt een goede! Thnx.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:15

Geen uitrijdeken die je erop kan leggen? Kan je daar het lijntje langs trekken als richtlijn

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Trekpaard, scheren, deken en zweten dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 17:51

Ik heb Orrie net geschoren, vreselijk dat ze het vond… maar hopelijk werpt het zijn vruchten af. En dan later in het jaar nog eens een keertje scheren.

Hoe langer ik er naar keek hoe slordiger ik het vond, maar de boven lijn is in ieder geval mooi geluk. Tussen der voorbenen en bij de kaak/hals kijken we vooral niet hahaha.
Afbeelding

En toch viel het mij heel erg mee hoeveel haar er nu vanaf kwam. Ik had nu al veel meer verwacht.