Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 22:35

Mijn oude merrie (25) wil sinds kort (bijna) niets meer eten; en ik heb even geen idee meer wat ik daar nog aan kan doen. Uiteraard overleg ik met de dierenarts, maar ik dacht misschien zijn hier ook nog ideeen.

Ze heeft zo goed als geen kiezen meer. Dus ik had haar op het volgende voerschema. Daar deed ze het goed op.

- 2 x per dag 2 voerscheppen Seniores Priores (droog afgemeten, nat is het ruim een halve emmer)
- 2 x per dag 1 kg merriebrok
- 1 x per dag een volle voerbak Vitalbix Fiber-Mix
- altijd een pluk hooi beschikbaar

Maar nu wil ze sinds een kleine week alleen nog maar het hooi eten (waar ze proppen van draait), en een beetje van de merriebrok. De rest laat ze allemaal staan. Geen idee waarom. :? En waarom ze stom is om alleen dat te eten wat ze eigenlijk niet meer binnen krijgt. Ik heb het hooi zelfs in hele kleine stukjes geknipt, maar ook dat blieft mevrouw niet. Dan gaat ze toch weer verder met het plukje hooi wat ze dus niet weg krijgt....

Het is altijd wel een wat kieskeurige eter geweest: mevrouw wil geen lucerne, geen muesli, geen appels, geen geweekte grasbrok, de Vitalbix Fiber-Mix ging niet altijd op. Maar de Seniores Priores en merriebrok gingen er altijd goed in. En daarmee bleef ze mooi op gewicht. Met wat ze nu eet valt ze wel snel in.
Ideeen/suggesties om haar weer aan het eten te krijgen?

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:44

heeft de dierenarts haar wel gecheckt of alles nog in orde is?

oudjes zijn doordat ze soms zo slecht eten wat gevoeliger op de maag geworden, wat ondersteuning daarin kan soms ook helpen dat ze wel weer beter gaan eten.
en ik heb er zelf een van 30 die ook wat wisselend eet en daar werkt toch wel om verschillende merken te mengen. en dat is iets wat je moet uitproberen. die van mij vind momenteel de wiesencobs van marstall lekker.
en voordat ze haar voer krijgt gaat er een schep muesli doorheen..dat werkt eigenlijk nog het beste.

lastig met oudere paarden,is soms een heel gepuzzel wat er is

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:46

Zijn lever en nieren wel okay? Die zorgen vaak voor een gebrek aan eetlust (alles smaakt vies).
Sterkte!

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:54

Fenegriek werkt eetlust opwekkend, wellicht daarvan wat in het voer mengen? En ik kan me voorstellen dat ze misschien wel last van dr maag kan hebben van het voer dat ze krijgt.
Misschien spedibeet proberen? Meer vezels dan wat ze nu krijgt en fijner voor de maag.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 23:07

de dierenarts heeft haar inderdaad onlangs nog gecheckt; gebit nagekeken (of geen scherpe randen ed. zaten), algemene conditie. Verder nog niet gekeken. Dat ga ik morgen even afstemmen.

Speedibeet is van Pavo he? Ik heb onlangs (paar weken voordat ze zo stom begon te doen met eten) Hartog Haycobs geprobeerd. Inderdaad om er wat meer vezels in te krijgen. Dat werd helaas ook geweigerd. :(

Fenegriek kan ik wel even proberen. Meestal ben ik wat terughoudend, omdat ze zo stom kan doen als ik het voer verander (we hebben ooit een keer wat lucerne door de SP gemengd; toen heeft ze ook dagen geweigerd de SP, die weer netjes zonder lucerne was, te eten. Maar nu ze toch al niet eet, kan het ook niet slechter worden ;-)

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:44

Probeer eens geweekte grasbrok. Dat ze wel graag hooi wil kan laten zien dat ze behoefte heeft aan structuur en wat minder hoogwaardig voer. Misschien geweekte bietenpulp of grasbrok proberen, Die vallen beide nog onder ruwvoer.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:46

Ik zie net dat ze geen grasbrok lust daar was ik overheen gelezen. Geweekte zemelen en geweekte bietenpulp is misschien nog een optie. Is er nog ergens gras te vinden als ze dat wel eet?

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:57

Andere voerbak.. weken met stroop appelsap of scheut ranja..

" rul" weken dus geen soep maken..
Of half weken en laatste 10 min met heet water..

( mond kan wel gewoon goed los?)..

Elmee

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:58

Ik geef het oudje van mijn zus Havens Slobber-mash. Hij was vorig jaar sterk vermagerd maar is er terug mooi door op gewicht gekomen. Ik maak het met warm water en dat bevalt hem prima. Het is wel nooit een moeilijke eter geweest.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:12

Wat apart zeg.
Eet ze wel lekkere dingen als wortel/appel?

Misschien kun je Hartog grasmix eens proberen. Zit geen luzerne in, en dat scheelt gedoe met zelf hooi knippen. Of de Hartog Senior.

Ik geef mijn oudje, naast de Hartog grasmix en Senior Priores ook nog Horsefood Mais lijnzaadbrok erbij. Echt puur om aan te zetten, en dat wordt hier ook goed gegeten.

Ik hoop dat je in ieder geval snel de oorzaak vindt.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:33

Respectabele leeftijd…heb je haar temperatuur gemeten? Toen mijn oudje ziek werd wilde ze alleen nog maar vers gras. Dat zou je eventueel kunnen proberen. Als ze maar wat binnenkrijgt. Hoop dat de DA je kan helpen morgen. Sterkte.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 01:13

Hier waren de oma's blij met Agrobs Horse Alpin Senior toen ze uitgekeken waren op Vitalbix. Later kwam daar ook nog de Agrobs Alpengrün Mash en Agrobs Seniormineral bij. :')

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 01:19

Je zou de SP ook nog kunnen vervangen door de Seniorenbrok van Masters. Ook een slobber, veel sneller klaar dan de SP en dan kan je het ook nog warm geven. Veel paarden die tegen de SP aan gaan hikken eten de Seniorenbrok van Masters wel. En er ging altijd een schep muesli, Hartog Balance, door.
De Hartog Complete care Senior hoor ik ook veel goede dingen over maar die heb ik zelf nooit uit kunnen proberen.
Bij die van mij kon ik veel dingen lekker maken met Marstall Wiesenfasern, superfijn ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door ogidni op 14-12-23 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30271
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 01:22

Eerste waar ik aan denk is Coolstance Copra. Daar zetten ze goed van aan. Lust ze dat?

En heb je nog ergens gras staan? Wil ze grazen?

Itamarka
Berichten: 60
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 06:57

Lijkt mij dat ze last heeft van haar maag! Zou mij ook niet verbazen met de hoeveelheid aan 'krachtvoer' die ze binnen krijgt. Al die suiker is niet goed voor de maag, zeker als ze niet genoeg vezels binnen krijgt. Ja ze krijgt een emmer vitalbix fiber mix maar voor de rest eet ze nauwelijks hooi dus die maag krijgt wel wat te verduren. Ik zou (in overleg met de dierenarts) iets geven voor haar maag. Grote kans dat het daarmee opgelost is!

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:26

Als het medische is uitgesloten en het gewoon niet lekker meer vinden misschien sojaschroot?

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:40

En een grotere voerbak?Misschien kan ze het niet zo goed zien.Ik gaf mijn bejaarde dame de slobber uit een oud babybadje.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:03

Ik heb nooit begrepen waarom, maar mijn oude Gelderse merrie (ze is gestorven toen ze 34 was) kreeg ik altijd aan het eten na een plakje roggebrood.
Ze had periodes dat ze ook niets wilde eten.
Dan bracht ik haar een plakje roggebrood.
Dat at ze altijd wel en daarna begon ze weer aan haar normale eten.
Dat gebeurde op het eind van haar leven wel een paar keer in de week.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:09

Paard is 25. Kan het ook gewoon ouderdom zijn en dat het einde nadert en het voor het dier wel klaar is.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:20

Of (het begin van) grass disease.

Herken het heel hard van een paard die ik hier aan verloor.
Begon ook met niets meer willen eten, proppen maken van het hooi, DA ook langs laten komen, tanden laten controleren, nergens niets te vinden. Nog eens een goeie week laten vond ik ze rillend in de gietende regen, spuitende diarree.
(Ze was toen drachtig, DA die ik toen gebeld had wou ze amper iets van medicatie toedienen toen), uiteindelijk de volgende dag naar de kliniek gereden en daar aangekomen kon ze amper nog recht lopen, neurotische problemen en geen controle meer over haar stappen.
Ging toen dermate achteruit dag ze diezelfde avond ingeslapen is.
Autopsie wees op grass disease.
Eerste symptomen leggen het spijsverteringsstelsel plat. Kauwen, slikken, verteren,….

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:23

Dank voor al jullie suggesties en ideeen. Ik probeer er dus inderdaad al een hele tijd meer ruwvoer(vervangers) in te krijgen. Maar dat is dus lastig. Dus dan denk je op gegeven moment ook: als je dit wel wil eten, en je blijft er mee op gewicht, toe dan maar. Wat nu dus niet meer werkt :o

Om de vragen te beantwoorden
- temperatuur is goed
- wortels probeert ze wel te eten (lastig met zo goed als geen kiezen), appels heeft ze nooit gewild/gelust
- ze staan, met z'n 5-en, in een grote wei, ongeveer 1 hectare. Daar is nog wel iets gras te knabbelen, maar heel veel voedingswaarde heeft dat niet (daar krijgen ze overigens ook hooi bijgevoerd)
- de SP natter of droger maken heb ik geprobeerd. Dat maakt helaas niet uit.
- andere bak maakt ook niet uit (ik geef uit verschillende van verschillende groten, overdag zet ik haar op een apart stukje wei, en dan gooi ik het wel eens op het gras).

Dan even voor mezelf een overzichtje van de suggesties:

Alternatieven voor de SP
- Havens Slobber Mash
- Master Seniorenbrok + evt Hartog Balance

Alternatieven voor het ruwvoer alternatief ;) (nu VitalBix Fiber-Mix)
- Hartog Grasmix
- Agrobs Horse Alpin senior
- Coolstance Copra
- Sojaschroot

Suggesties toevoegingen
- fenegriek
- roggebrood
- stroop, appelsap, ranja

Dan ga ik vandaag maar even naar de supermarkt voor roggebrood. :D En even bij de lokale voerhandel kijken welke van de opties hierboven ze hebben; en daar iets van meenenem + de fenegriek.
Morgen komt de dierenarts even kijken.[/quote]
Dank voor al jullie suggesties en ideeen. Ik probeer er dus inderdaad al een hele tijd meer ruwvoer(vervangers) in te krijgen. Maar dat is dus lastig. Dus dan denk je op gegeven moment ook: als je dit wel wil eten, en je blijft er mee op gewicht, toe dan maar. Wat nu dus niet meer werkt :o

Om de vragen te beantwoorden
- temperatuur is goed
- wortels probeert ze wel te eten (lastig met zo goed als geen kiezen), appels heeft ze nooit gewild/gelust
- ze staan, met z'n 5-en, in een grote wei, ongeveer 1 hectare. Daar is nog wel iets gras te knabbelen, maar heel veel voedingswaarde heeft dat niet (daar krijgen ze overigens ook hooi bijgevoerd)
- de SP natter of droger maken heb ik geprobeerd. Dat maakt helaas niet uit.
- andere bak maakt ook niet uit (ik geef uit verschillende van verschillende groten, overdag zet ik haar op een apart stukje wei, en dan gooi ik het wel eens op het gras).

Dan even voor mezelf een overzichtje van de suggesties:

Alternatieven voor de SP
- Havens Slobber Mash
- Master Seniorenbrok + evt Hartog Balance

Alternatieven voor het ruwvoer alternatief ;) (nu VitalBix Fiber-Mix)
- Hartog Grasmix
- Agrobs Horse Alpin senior
- Coolstance Copra
- Sojaschroot

Suggesties toevoegingen
- fenegriek
- roggebrood
- stroop, appelsap, ranja

Dan ga ik vandaag maar even naar de supermarkt voor roggebrood. :D En even bij de lokale voerhandel kijken welke van de opties hierboven ze hebben; en daar iets van meenenem + de fenegriek.
Morgen komt de dierenarts even kijken.

pillow schreef:
Paard is 25. Kan het ook gewoon ouderdom zijn en dat het einde nadert en het voor het dier wel klaar is.

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Dat zou ook heel goed kunnen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:33

Soms verandert de smaak van het paard ook een beetje als ze haar iets minder lekker voelt. Wellicht met al die regen van de laatste tijd is haar oude lijf wat gevoeliger.

Voor de paarden die moeilijk dingen eten doet bij mij appelmoes altijd wonderen. Gewoon een pot er doorheen scheppen.

Één van mijn oudjes wilde destijds ook slecht de SP eten, hij vond het niet meer lekker, dat kwam ook deels door de prascend hoor. Met een flinke klodder appelmoes kreeg ik alles er wel weer in :)

Succes met haar <3

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:35

Bij de Welkoop (als je die in de buurt hebt) zijn de ruwvoeren van Hartog in de aanbieding op dit moment

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:43

Oh dat is een goede tip. Dank je wel. Welkoop zit op nog geen 10 minuten rijden. Dan rijd ik daar na mn werk even langs

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:50

Bietenpulp (spedibeet) is ook ruwvoer. Zou dat zelf proberen of ze het wil eten. Je hoeft t ook niet zo lang te weken dus je kan het “vers” aanbieden.