Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:18

heeft ze eigenlijk wel echt honger?

kijk gras zit niks meer in kwa voeding,maar het vult wel.
misschien toch de wei dichtzetten en kijken of ze dan wel eet?

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:14

Kelan schreef:
Nou, de opleving in het eten van de SP was van korte duur

Gisteravond was het:
- SP: :n
- brok: :n
- Subli slobber: warm :n afgekoeld: ok

vanochtend weer hetzelfde.
Dus gelukkig eet ze wel Subli slobber. Maar dat is niet echt een "vullend"/vezelrijk voer.

De dierenarts kon niets geks vinden. 1 kies nog even iets bijgevijld, maar daar zal het niet aan gelegen hebben.
Dus nu is het even doorzoeken naar iets wat ze wel wil eten, en waar voldoende vezels in zitten.
We beginnen met Havens grasmix, en een senioren muesli.


Fijn dat ze de slobber wel eet. Dan heb je een mooi startpunt. Ik zou dan de grasmix er voorzichtig doorheen mengen, waarbij je begint met veel slobber en minder grasmix en die verhouding langzaam aanpassen, zodat ze er van blijft eten.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 00:53

Wat een zorgen nog…
Je schreef dat ze wortels wel lekker vind. Die kan je mss raspen en ook door je voer mengen?
En…idd gras. Gewoon als vulling en voor de kauw beweging en de speeksel aanmaak?

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 09:43

We hebben haar inderdaad niet op pijnstillers gezet, omdat we niet denken dat ze pijn heeft.
Ze wil nl. wel wat eten (het hooi en nu dan de slobber) en ze ziet er ook niet uit alsof ze pijn heeft (we kennen haar allebei al heel lang).
Het idee is dat of haar smaak veranderd, of de smaak van wat ik haar gaf.

Grasmix met slobber mengen is denk ik niet handig. Ik geef alles liever los. Vroeger heb ik wel eens iets door de SP gemengd, en dat wilde ze dan in totaal niet eten. En vervolgens ook de SP niet meer als ik er dan niets meer door mengde. Het is altijd al een beetje een zeurkous geweest met eten :(

Wortels heb ik hier inderdaad nu in de keuken liggen om door de keukenmachine te doen.

Och zippora, jij ook al zo'n zorgen. Wat een gedoe he. En dank voor je aanbod voor de Agrobs Alpin Senoir, maar Zeeland is wat ver weg van hier.

Kloesje
Berichten: 138
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:50

Ik hoop dat je haar weer aan het eten krijgt, maar wat een kennis van mij ooit heel mooi zei: iemand sterft niet omdat ze niet meer eten, maar ze eten niet meer omdat ze aan het sterven zijn.

Jij kent je paard het beste, kijk naar wat de mogelijkheden zijn, er zijn mooie tips voorbij gekomen.

Zelf zou ik wel pijnstiller of duivelsklauw geven om te zien of ze daarop verbeterd.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:52

Waar kom je vandaan? Zelf een oudje die erg kieskeurig is en 7 verschillende soorten muesli/slobber/brok eet. Je mag van alles wat ophalen en proberen zodat je niet zo met 10 zakken zit.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:56

Ik zat nog te denken…Ook als je paard slecht/weinig eet gaat de maagzuur produktie door. Alleen door te kauwen en te eten komt het speeksel vrij wat nodig is voor de vertering en het zuurgehalte in de maag doet dalen. Blijft dat te hoog dan kan er een maagzweer ontstaan. En dat geeft weer minder eetlust en zo is de cirkel rond. Je zou even kunnen overleggen met je DA of je toch mss iets van een maagzuur remmer te geven (bijv omeprazol). Verbeterd de eetlust dan kan je eventueel een maagscopie laten doen. Daar kan je ook mee starten maar is wel ingrijpender voor je oude maatje.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:58

Ik doe bij de Seniores ook nog wel eens warm water aan het eind erdoor mengen op hele koude dagen. Daar verandert in ieder geval de geur wel van. Misschien de smaak ook wel.

Je zou idd ook kunnen proberen gewoon 1x een dosis novacam te geven. Als ze onwijs opleeft, dan weet je genoeg. Doet het niets, dan heb je dat ook enigszins uitgesloten.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 10:13

lauret schreef:
Waar kom je vandaan? Zelf een oudje die erg kieskeurig is en 7 verschillende soorten muesli/slobber/brok eet. Je mag van alles wat ophalen en proberen zodat je niet zo met 10 zakken zit.

oh wat super lief!
wij wonen in tussen Harderwijk en Nunspeet.

Volgens de dierenarts is een maagzweer onwaarschijnlijk: doordat ze wel de hele dag op het hooi staat te kauwen, produceert ze veel speeksel. Dat ze er niet helemaal de voedingsstoffen mee binnen krijgt die ik zou willen komt om dat ze er proppen van draait.
Wel kan het meespelen in verminderde eetlust: door al dat kauwen heeft ze een verzadigd gevoel, terwijl ze niet veel binnen heeft. (een beetje zoals we tegen mensen ook zeggen dat ze langzaam en bewust moeten eten; dan heb je eerder een vol gevoel).

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:18

Fibrebeet zou ik eens proberen vinden ze erg smakelijk of vitalbix nutrimash.

Als ze dat lekker vind bietenpulpbrok er door gaan mengen en het liefst ook nog grasbrok d pavo fibrenugfwrsnof agrobs myo protein flakes. Begin maar met een handje per keer. En gewoon alles door elkaar mengen en weken.
Zou niet alles spart van elkaar geven. Je wilt elke emmer ruwvoer te geven.
Mijn vorige oudje moest ik ook af en toe veranderen. Zinnige oudjes.
Mijn oudje nu eet gelukkig goed.

SP doen en deden ze het beide helemaal niet goed op.
Ik heb ook wel eens 18+ van pavo er doorheen gemengd voor het smakelijke. Maakt toch ook niet zo veel meer uit op deze leeftijd. Als ze maar blijven eten.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:36

Ik lan erover heem gelezen hebben maar je hebt van havens tegenwoordig senior crumbs , die gaan er hier goed in . Ook van dodson en horren is er een heel goed en smaakvol senioren voer ik weet even zo de naam niet en dat zal lastiger te krijgen zijn omdat dat niet standaard in de schappen ligt .
Hier stopt de oude pony soms ook even met eten en aanvullen met de crumbs of een beetje slobber van agrobs alpengrun mash helpt m gelukkig weer op gang. Hoop dat t jou ook lukt

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 18:44

Wat een vervelende kwestie zeg!
Heb je al eens haver geprobeerd? Dat wordt hier echt goed gegeten ook door degenen die kieskeurig zijn.
Als de mijne ziek is stopt hij ook met eten en gaat er niks in, geen muesli, niks met appelmoes maar haver eet hij dan wel nog enigszins. Wie weet het proberen waard. Ik duim voor je dat ze snel weer eet!

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:07

Kelan schreef:
lauret schreef:
Waar kom je vandaan? Zelf een oudje die erg kieskeurig is en 7 verschillende soorten muesli/slobber/brok eet. Je mag van alles wat ophalen en proberen zodat je niet zo met 10 zakken zit.

oh wat super lief!
wij wonen in tussen Harderwijk en Nunspeet.

Helaas is dat wat uit de richting. Ik woon tussen Utrecht en Arnhem in.. wil je wel veel sterkte wensen en hopelijk knapt ze snel op!

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:37

Mss een rare vraag maar ik heb ook een oudere merrie met bijna geen kiezen meer..ze eet nog wel geweekte brokken luzerne en heel kort gras op de wei maar stel dat gaat ook niet meer hoe lang moet je dan nog door gaan met voeden als het lijf, in dit geval de mond op is?

Is het raar als je de gedachte hebt dat het dan mooi is geweest?

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:00

Daar heb je zeker een punt Popstra, alleen we weten niet of het paard ook een zieke indruk maakt. Of ze nog buiten staat in haar eigen groep of nu mss apart. Ze is een paar jaar geleden ook al flink aan het tobben geweest zie ik, of was dat mss een ander paard uit je kudde?
Het is moeilijk maar zeker goed om ook na te denken tot hoever je het ‘paardwaardig’ vind voor haar. Al ligt dit topic ligt de focus van je vraag op het eten, op een dag komt er een omslagpunt. Je zorgt goed voor haar dus ik hoop dat je dat ook mee blijft nemen. Altijd zo lastig…
Vond ze de wortels wel lekker?

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 10:34

Dat vind ik geen rare gedacht hoor Popstra.
Die gaan nu ook wel door mijn hoofd.
Wat probeer/doe je allemaal nog met/voor een oud paard, en wanneer is het klaar?
(want heel reeel, in de vrije natuur was die van mij allang door een wolf of zo gevangen :o )

Voor nu probeer ik wel iets te vinden wat ze wel wil eten. Maar er zitten uiteindelijk grenzen aan. En die moet ieder voor zich bepalen.

De stand gisteren
- Subll Slobber - :9 die gaat er prima in
- nieuwe senioren muesli van de dierenarts - >;) mwah, wel deel van opgegeten, maar verder laten liggen


En vwb de tips van door elkaar mengen: ik snap ze. Voor deze merrie lijkt het mij alleen niet handig.
Dan loop ik het risico dat ze wat ze wel wil, niet meer wil eten nadat ik er iets door gedaan heb wat ze niet wil :o

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 10:45

Lastig hoor.

Ik heb ook een paard vandezelfde leeftijd. Nu is mijne nog heel fit en geen problemen met eten.
Maar als hij zou stoppen met eten en er is medisch gezien niet direct iets te vinden dan ga ik toch eens een goed gesprek met mijn dierenarts hebben.

Hij heeft een goed leven gehad, ik heb er goed voor gezorgd want hij is wel 25 jaar geworden. Het eeuwige leven hebben ze helaas niet. Maar wij kunnen er wel voor zorgen dat ze zonder teveel lijden gaan.

Ik denk dat het niet verkeerd is om dit met je da te gaan bespreken. Sterkte ermee :(:)

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:33

TS, hoe oogt ze, ziek, monter? Staat ze nog in het koppel en zo ja hoe reageren de andere paarden op haar?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:37

Dat mengen doe ik ook nooit, hoor Kelan, met de dezelfde gedachte erachter.

Wel een lopend buffet van allerlei soorten hooi en bakken met verschillend voer (ook wel weer op tijd weghalen i.v.m. verzuren)

En voor nu gewoon blij zijn met elke hap :(:)

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:38

Ik vind hier de Pavo Fibrebeet en 18 plus muesli gemengd heel fijn. Na het weken blijft er een droge korrel over, maar je kan het zo nat maken als je paard het lekker vindt. De mijne houdt enorm van droog dus ideaal. Week er ook de vitaminebrokjes (en supplementen) doorheen en het is een groot smakelijk geheel.

Nou eet die van mij momenteel alles wat los en vast zit, maar Fibrebeet hoor ik wel veel goede reacties over. De combinatie dat het wat droger gevoerd kan worden dan een normale slobber en de combinatie van lijnzaadolie en fenegriek erdoor maken het blijkbaar erg lekker.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:41

Kelan schreef:
Dat vind ik geen rare gedacht hoor Popstra.
Die gaan nu ook wel door mijn hoofd.
Wat probeer/doe je allemaal nog met/voor een oud paard, en wanneer is het klaar?
(want heel reeel, in de vrije natuur was die van mij allang door een wolf of zo gevangen :o )

Voor nu probeer ik wel iets te vinden wat ze wel wil eten. Maar er zitten uiteindelijk grenzen aan. En die moet ieder voor zich bepalen.

De stand gisteren
- Subll Slobber - :9 die gaat er prima in
- nieuwe senioren muesli van de dierenarts - >;) mwah, wel deel van opgegeten, maar verder laten liggen


En vwb de tips van door elkaar mengen: ik snap ze. Voor deze merrie lijkt het mij alleen niet handig.
Dan loop ik het risico dat ze wat ze wel wil, niet meer wil eten nadat ik er iets door gedaan heb wat ze niet wil :o


Ja moeilijk he want je doet het met veel liefde.
Ik vind het wat hoor, die oude dieren op de been en happy houden..

ruin_lover

Berichten: 209
Geregistreerd: 03-12-06

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:06

Ik heb ook een paard met boven nog alle kiezen maar onder nog naar 1 waardoor hij ook geen ruwvoer kan eten. Hij pakt nog wel hooi maar zo goed als alles valt in proppen weer uit zijn mond. Hij eet verder wel alles wat ik aanbied gelukkig. Hij krijgt seniores priores met daar doorheen slobber mash van pavo maar die slobber en de sp vind hij los van elkaar dus ook heel lekker. Bietenpulp vind hij echt niet lekker, eet hij wel weer met de slobber er doorheen.
Je zou misschien ook eens de senior mash van equifirst kunnen proberen? Hoeft maar 15 minuten te weken en ik vind het zelf heel lekker ruiken en word hier ook met smaak gegeten

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:11

Bagheera_206 schreef:
Hier waren de oma's blij met Agrobs Horse Alpin Senior toen ze uitgekeken waren op Vitalbix. Later kwam daar ook nog de Agrobs Alpengrün Mash en Agrobs Seniormineral bij. :')


Mijn zeer kieskeurige senior wordt ook heel blij van Agrobs. De rest eet hij niet, of 1 keer. :')

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:33

Kijk eens naar Bonpard Senior. Mijn oudere pony van 28,5 viel in de winter ook telkens in ondanks verschillende soorten senioren voer. Hij heeft echt een heel slecht gebit, maar doet het hier heel goed op. Is niet goedkoop, maar hij zit nu zoveel beter in zijn vacht en mooi op gewicht. Mijn dierenarts gaf aan dat dit vaak 1 van de laatste dingen is die wel werkt voor veel senioren paarden van haar klanten. Ondanks dat hij al geen muesli ect meer at i.v.m. zijn gebit gaat dit er prima in. Kan eventueel ook geweekt worden.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 13:58

Bonpard heb ik hier inderdaad liggen (dat is het voer wat ik van de dierenarts kreeg). Dat ging helaas ook met weinig enthousiasme. Dat probeer ik vanavond weer. Misschien moet ze even wennen.

Agrobs ga ik ook maar eens als volgende proberen. Ik heb het idee dat het iets lekker ruikends moet zijn (die Subli Slobber ruikt ook heerlijk, ik zou het bijna zelf proberen ;-) )

In de groep is ze nog net zo als altijd. Vroeger was ze de baas. In april hebben we een nieuwe pony er bij gekregen, die is toen de baas geworden (dan zie je toch dat ze ouder is). Maar ze is nog steeds een goede 2e. }>

En vwb afstemmen met de dierenarts: ik ken de DA al heel lang, en zij mijn paard ook. Dus dat komt wel goed wanneer het richting inslapen zou gaan (dat is wat mij betreft nu nog niet aan de orde). Eerder dit jaar heb ik een van mijn andere paarden moeten laten inslapen. Toen heb ik op maandagochtend de dierenarts gebeld met "het is tijd", en is ze eind vd middag gekomen. Daar hadden we ook samen al zo'n traject mee gehad, dat er op het einde gewoon snel gehandeld kon worden.