Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:51

Appelmoes en appelstroop lijkt me van de toevoegingsuggesties het minst kansrijk aangezien mevrouw geen appel lust.

Succes @TS

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:40

Soms hebben ze een vieze smaak in de mond door het achterblijven van voedselresten.
Kan zelfs tandvleesproblemen veroorzaken, welke EN voor pijn EN voor een gore smaak zorgen...

Mijn oudjes lopen dan ook vaak met een hap pruimtabak (hooi uiteraard ;) ) om te proberen de holtes leeg te maken en wellicht een betere smaak te krijgen?

Hier helpt het de mond te spoelen met gewoon water, troep eruit en weer even een fris bekkie!

De dagen dat ze het normale voer, waarvoor ze anders een moord begaan, niet eten geef ik klein gemaakt brood met geraspte wortel en stukjes peer/appel/banaan, net naar gelang de voorkeur van de betrokkene.

Daarnaast steeds het eigen normale voer blijven aanbieden.

Ik zou het nu nog niet zien als opgeven, zolang de merrie zelf nog naar een alternatief zoekt :P

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:42

Geen idee voor ruwvoer, maar banaan al geprobeerd voor de lekker? Is lekker zacht :)

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:51

Nog een ander alternatief voor de Vitalbix FiberMix zou Agrobs Pre Alpin Senior kunnen zijn. Dat is weer anders dan de Agrobs Horse Alpin. Ik geef het mijn oudere shetlander ook als extra ruwvoer. Het ruikt heerlijk! Je kunt het droog voeren, of iets bevochtigen. Het is een 100% hooivervanger.
Laatst bijgewerkt door Bix op 14-12-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:52

Ik lees even mee, ik heb ook een oude shetlander merrie die moeilijk eet.

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:59

Die van mij vind Fibrebeet van Pavo heel lekker.

Wortels kan je eventueel ook gewoon een papje van maken in iets van een blender bijvoorbeeld.

Nyaleti

Berichten: 6152
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:12

Wanneer is er voor het laatst een bloedonderzoek gedaan?
Als ik het goed heb onthouden gaan ze van PPID ook slechter eten

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:14

Kan ze geen last van zand hebben? Is ppid uitgesloten?

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:18

Die van mij was ook vrij snel uitgekeken op de fibrebeet (en speedibeet ook)...

Geweekte grasbrokken deden het beter. Maar het is heel vervelend.... Zelf zou ik als ik zoiets nu had, op Hartog overstappen, of de luzerneslobber van Hugho (die bleef hij wel lekker vinden en knapte die echt wel goed van op)

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 12:42

PPID hebben we tot nu toe niet getest. Daar was ook nog geen aanleiding toe ( we hebben ook nog een ander oudje staan, die is wel getest, en krijgt nu medicijnen er voor)

Goed nieuws voor nu, het heeft "hare majesteit" zojuist behaagd om een bak SP met wat brok op te eten. (Alles van gisteravond lag vanochtend nog in haar voetbak). Dus voor nu een stapje in de goede richting.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:46

Dat is heel goed nieuws! *\o/*

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:54

Wat fijn dat ze weer gaat eten. Ander voer optie kan Crumbs van Havens zijn. Redelijk nieuw op de markt maar hier gaat het met smaak op bij mijn paard. Je hoeft het maar 5 min te weken ipv uren zoals bij SP.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:58

Fibrebeet (pavo) is iets smakelijker dan speedibeet, zou ik eerder proberen.
(Fibrebeet is met warm water 15 minuten weken, met koud water 45 min.)

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:07

Misschien is ze de SP een beetje beu?
Mijn oudje van 29 vindt het het lekkerst als ik het mix met Fibrebeet en het allerlekkerst nu met dit koudere weer; extrawarm water erbij en een handje tarwezemelen! Hij is zowieso kritisch hoe het geweekt is qua hoeveelheid water is gebruikt om de SP te weken. Ik week het altijd met ruim meer water dan op de zak staat. Hij vindt het vloeibaarder gewoon lekkerder, en er is niks mis met zijn gebit. Zijn maatje van 19 gruwelt van die iets vloeibaardere SP, zijn wil het het liefst zo 'stevig' mogelijk. Ze staan beiden 24/7 op de weimet schuilmogelijkheden en hooi.
Ik mix er ook nog vaak iets extra's door qua kruiden of fruit.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:13

He wat rot en wat een zorgen voor jou om je paardje. Ik lees dat ze in ieder geval nu haar emmer leeg heeft gegeten. Ik hoop dat het zo de goeie kant op mag gaan.

Ze krijgt geen Prascend ofzo toch, dat kan ook wel eens vieze smaken geven aan bepaald eten. Waar ik nog aan dacht is dat er een kies/tand los zou zitten waar ze pijn aan heeft, maar dan zou ze helemaal niet eten. Pre Alpin evt geweekt met de SP zou je ook nog kunnen proberen.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:22

Je kan ook nog de Hartog Senior proberen. Is wel een soort van grasmix maar dan klein gesneden en er zitten wat kleine brokjes in. Mijn oudje eet dit heel graag

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Oude merrie wil (bijna) niets meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:34

Ik voer mijn 33 jarige nu de havens senior crumbs, die moet je ook weken(2 minuten min.). Gaat er met smaak in.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:52

Heb je al eens geprobeerd de SP warm te voeren?
Hier een moeilijk etend oudje dat in de winter geen koud voer bliefde maar warm ging het er prima in.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:07

Kelan schreef:
Oh dat is een goede tip. Dank je wel. Welkoop zit op nog geen 10 minuten rijden. Dan rijd ik daar na mn werk even langs


Als je naar de Welkoop gaat: neem ook een zak Subli slobber mee. Daarmee kreeg ik bij mijn oudje (zelfde verhaal met de kiezen) alles erin, zo lekker vond hij dat. Het ruikt ook heerlijk.

SP was voor hem niets, veel te veel zetmeel, daar kon hij slecht tegen. Hij kreeg een mengeling van Agrobs wiesencobs, Speedibeet (ook welkoop), CushCare van D&H en dus die Subli slobber. Het werkte ook om niet teveel tegelijk te geven, want een grote emmer kreeg hij gewoon niet in één keer weg. En om het lauw aan te bieden. En dat ging makkelijk omdat het maar 10-15 min weken was ipv 4 uur.

Sterkte!

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:08

Kelan schreef:
PPID hebben we tot nu toe niet getest. Daar was ook nog geen aanleiding toe ( we hebben ook nog een ander oudje staan, die is wel getest, en krijgt nu medicijnen er voor)

Goed nieuws voor nu, het heeft "hare majesteit" zojuist behaagd om een bak SP met wat brok op te eten. (Alles van gisteravond lag vanochtend nog in haar voetbak). Dus voor nu een stapje in de goede richting.



ja fijn!
kijk als ze de sp met merriebrok door wel wil eten dan is dat prima toch?
maakt net even het anders,misschien toch lekkerder.
beetje experimenteren met wat ze lekker vinden..

het zijn net van die oude mensen omaatjes,die moeten ook overal slagroom op en jus bij anders lusten ze het niet haha :')

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:42

Mijn oudje kreeg diarree van SP (leek me niet handig omdat ze ook moeilijk op gewicht te houden is), dus gezocht naar iets anders. Nu Fibrebeet, Senior Hartog compleet (combi van kort/zacht ruwvoermix met rode bieten/vitaminebrokje en geweekte grasbrok. Sinds vorige week de grasbrok uit de Alpen gekocht...dat ruikt zooooo lekker. Zou er zo een bakje van in huis willen zetten. Maar mijn 27 jarige paardje heeft geen diarree meer en smult volop :D

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 16:47

Nou, de opleving in het eten van de SP was van korte duur

Gisteravond was het:
- SP: :n
- brok: :n
- Subli slobber: warm :n afgekoeld: ok

vanochtend weer hetzelfde.
Dus gelukkig eet ze wel Subli slobber. Maar dat is niet echt een "vullend"/vezelrijk voer.

De dierenarts kon niets geks vinden. 1 kies nog even iets bijgevijld, maar daar zal het niet aan gelegen hebben.
Dus nu is het even doorzoeken naar iets wat ze wel wil eten, en waar voldoende vezels in zitten.
We beginnen met Havens grasmix, en een senioren muesli.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:34

Hoi, ik volg ook even.
Mijn 21-jarige met cushing (daarvoor al kieskeurig, maar sindsdien helemaal) eet sinds zijn bezoek aan de kliniek 2 weken geleden (grote gebitsbehandeling gehad), ook al zijn slobbers en brokjes waar hij normaal gek op was niet meer.
En hetzelfde probleem met wel hooi willen eten, maar het nog steeds niet wegkrijgen en grote proppen uitspugen. Maandag gaan we voor controle naar de kliniek, maar ik zit dus ook een beetje met handen in het haar hoe ik nog voldoende voeding naar binnen krijg.
Zijn ochtendpapje van een halve schep cushcare condition met 2 handjes agrobs protein flakes (=grasbrok) en 200 gr (droog) coolstance copra gaat gelukkig wel weer naar binnen sinds een paar dagen. Maar dat is nog lang niet genoeg, aangezien hij zijn hooi nog steeds niet goed kan wegwerken. van een stalgenootje de tip voor Subli dieetmix gekregen. Dat vind hij wel lekker, maar meer dan 2 handjes gaan er niet in.

p.s. Agrobs alpin senior heb ik nog een hele, dichte zak van over, meneer wilt dat echt niet eten, zit blijkbaar een kruid in dat hij niet lekker vind ruiken. de geopende zak heb ik aan stalgenoot kunnen slijten. al haar paarden vonden het geweldig.
Dus als je er belangstelling voor hebt, moet je me maar een pb sturen.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:19

zippora schreef:
Hoi, ik volg ook even.
Mijn 21-jarige met cushing (daarvoor al kieskeurig, maar sindsdien helemaal) eet sinds zijn bezoek aan de kliniek 2 weken geleden (grote gebitsbehandeling gehad), ook al zijn slobbers en brokjes waar hij normaal gek op was niet meer.
En hetzelfde probleem met wel hooi willen eten, maar het nog steeds niet wegkrijgen en grote proppen uitspugen. Maandag gaan we voor controle naar de kliniek, maar ik zit dus ook een beetje met handen in het haar hoe ik nog voldoende voeding naar binnen krijg.
Zijn ochtendpapje van een halve schep cushcare condition met 2 handjes agrobs protein flakes (=grasbrok) en 200 gr (droog) coolstance copra gaat gelukkig wel weer naar binnen sinds een paar dagen. Maar dat is nog lang niet genoeg, aangezien hij zijn hooi nog steeds niet goed kan wegwerken. van een stalgenootje de tip voor Subli dieetmix gekregen. Dat vind hij wel lekker, maar meer dan 2 handjes gaan er niet in.

p.s. Agrobs alpin senior heb ik nog een hele, dichte zak van over, meneer wilt dat echt niet eten, zit blijkbaar een kruid in dat hij niet lekker vind ruiken. de geopende zak heb ik aan stalgenoot kunnen slijten. al haar paarden vonden het geweldig.
Dus als je er belangstelling voor hebt, moet je me maar een pb sturen.


Heb je de rode Agrobs Pre Alpin Senior of de blauwe Agrobs Horse Alpin Senior? Hier vonden ze de blauwe Agrobs Horse Alpin Senior lekkerder.

Hier deed ik idd ook af en toe aanvullen met Agrobs Protein Flakes en de Agrobs Alpengrün Mash.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:33

Dat is een tegenvaller -O-

Heeft de dierenarts niet de optie geopperd haar even op de pijnstillers te zetten?
We hebben natuurlijk altijd de neiging de problemen te zoeken in de mond, maar pijn op een andere plek in het lichaam kan de eetlust ook nadelig beinvloeden...