Koliek door vettumortjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Koliek door vettumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 09:49

Ik wil even kijken of jullie misschien hier meer over weten.

Ik ben zondag geheel onverwachts met heel veel verdriet mijn 30,5 jarige grote vriend kwijt geraakt, we hadden zaterdag nog gewandeld en zondag ochtend ging ik voeren en vond ik hem met koliek.
Oorzaak scheen een verplaatste darm door vettumoren die in de buikholte hangen aan een soort van draadjes. Mijn hoofd draait volle toeren en heb de vreemdste ideeen maar vraag me dus af of die tumoren voorkomen kunnen worden aangezien ik er nog drie heb staan, allemaal boven de 20.
Ik hoor graag ;(

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koliek door vettumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:52

https://www.horses.nl/articles/is-een-v ... voorkomen/

Hier staat meer informatie, volgens mij is het domme pech. Sommige rassen schijnen er gevoeliger voor te zijn zoals haflingers.

Paard van een vriendin van mij die onder de 20 was ging begin dit jaar ook op dezelfde manier. Operatie mocht ook niet baten helaas.

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Koliek door vettumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:05

Is volgens mij ook brute pech. Zijn een soort vetbollen die aan een steeltje hangen waardoor er darmen achter kunnen blijven haken.

Veel sterkte!

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:13

Elisa2 schreef:
https://www.horses.nl/articles/is-een-v ... voorkomen/

Hier staat meer informatie, volgens mij is het domme pech. Sommige rassen schijnen er gevoeliger voor te zijn zoals haflingers.

Paard van een vriendin van mij die onder de 20 was ging begin dit jaar ook op dezelfde manier. Operatie mocht ook niet baten helaas.


Zus is haar hafje er aan kwijt geraakt en ik mijn arabiertje, precies de rassen die ze in het stuk noemen...

Bedankt voor de link...

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koliek door vettumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:15

Graag gedaan, paard van mijn vriendin was een KWPN maar ik had er hier voor nog nooit van gehoord. De koliek en pijn was echter zo heftig dat het niet iets is wat ik meer vergeet. Ik vind het echt een sluipmoordenaar.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Koliek door vettumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:21

klopt, zaterdag nog lekker met hem en zijn shet vriendje gewandeld, gewoon vrolijk...zondag ochtend ging ik voeren en vond ik hem zeik en zeik nat en compleet onder de zwarte poep aan de achterkant, na goed besproken te hebben en behandeld met mijn dierenarts, wilde ze hem nog even aankijken wat de medicatie enz zou doen maar 1,5 uur later kon ze helaas terug komen. Ben echt gebroken, wat een vreselijk eind voor een paardje

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koliek door vettumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:26

Ja erg he..

Beestje hier had ook al de hele dag en avond met pijn gestaan, medicatie die niet aansloeg, paard was in shock..kon het zien aan het hoofd, laten vallen in de stal en vastrollen van de pijn. Toen nog in de avond met spoed naar kliniek en nog 5 dagen gevochten.

Als ik weer een paard zie waarbij het vermoeden is dat dit speelt dan zou ik gelijk opteren voor inslapen, hoe sneller hoe beter.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:33

Sterkte met het verlies van je oudje :knuffel:

Mijn eerste paardje is aan zo'n vetlipoom geopereerd toen hij 21 jaar was. Dat ding scheen om en bij de 500gr te wegen.
Op nog geen 2u tijd lag hij op de tafel in de kliniek.
Hij is uiteindelijk 30 jaar geworden.

In de kliniek zeiden ze toen dat het vaker voorkomt bij oudere paarden die langdurig te dik zijn en een verstoord vetmetabolisme hebben.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:36

Elisa2 schreef:
Ja erg he..

Beestje hier had ook al de hele dag en avond met pijn gestaan, medicatie die niet aansloeg, paard was in shock..kon het zien aan het hoofd, laten vallen in de stal en vastrollen van de pijn. Toen nog in de avond met spoed naar kliniek en nog 5 dagen gevochten.

Als ik weer een paard zie waarbij het vermoeden is dat dit speelt dan zou ik gelijk opteren voor inslapen, hoe sneller hoe beter.


ja mijne was gelukkig niet zo heftig er aan toe, hij had wel gezweet in de nacht maar was opgedroogd en stond ook, maar toen hij niet wilde eten en ik zag dat hij zo nat was, zag ik daarna zijn billen die zo mega onderzaten...na eerste bezoek dierenarts knapte hij even op en wilde hij beetje eten, daarna ging hij liggen en toen hij plat ging liggen was het genoeg geweest voor me...ik kan er zelf helemaal niet tegen als mijn dier pijn heeft, raak daar echt zo van overstuur, dat gun ik ze gewoon niet...

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:37

Pandora2 schreef:
Sterkte met het verlies van je oudje :knuffel:

Mijn eerste paardje is aan zo'n vetlipoom geopereerd toen hij 21 jaar was. Dat ding scheen om en bij de 500gr te wegen.
Op nog geen 2u tijd lag hij op de tafel in de kliniek.
Hij is uiteindelijk 30 jaar geworden.

In de kliniek zeiden ze toen dat het vaker voorkomt bij oudere paarden die langdurig te dik zijn en een verstoord vetmetabolisme hebben.


Dank je, hij was nu 30,5 geworden afgelopen zaterdag en moest juist heel veel moeite doen om hem ook maar een beetje op gewicht te houden, dus dat gaat niet altijd op...operatie was op zijn leeftijd ook geen optie meer, dat was puur egoisme geweest...

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:39

Sterkte, afscheid nemen is nooit leuk -O-

Ken een paard die dit ook heeft gehad. Is geopereerd, heeft heel, heel dicht tegen de rand geschuurd, maar heeft het overleefd (en loopt momenteel succesvol Z2). Nrps ruin van toen 15 (dacht ik). Maar het natraject was slopend en nog steeds is het zaak het voerbeleid goed in de gaten te houden. Inmiddels heeft ie ook de diagnose ppid, geen idee of dat verband houdt met elkaar. Paard heeft altijd wel aanleg gehad voor overgewicht.

Had er zelf nog nooit van gehoord, maar een sluipmoordenaar is het zeker.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:40

30 is wel een super mooie leeftijd! Ik had dezelfde keuze gemaakt, het moet geen lijden worden en op die leeftijd komen ze een operatie al helemaal niet door.

Paardje waar ik het over heb had inderdaad wel aanleg om wat dikker te zijn/ worden.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:48

Moska schreef:
Sterkte, afscheid nemen is nooit leuk -O-

Ken een paard die dit ook heeft gehad. Is geopereerd, heeft heel, heel dicht tegen de rand geschuurd, maar heeft het overleefd (en loopt momenteel succesvol Z2). Nrps ruin van toen 15 (dacht ik). Maar het natraject was slopend en nog steeds is het zaak het voerbeleid goed in de gaten te houden. Inmiddels heeft ie ook de diagnose ppid, geen idee of dat verband houdt met elkaar. Paard heeft altijd wel aanleg gehad voor overgewicht.

Had er zelf nog nooit van gehoord, maar een sluipmoordenaar is het zeker.


Bedankt voor je berichtje, hij had geen PPID ofzo maar enige waar hij al jaren op stond en ook wilde eten en weg kon krijgen was Seniores Priores...dus voerbeleid voor een 30 plusser was niet veel keuze meer in.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 10:51

Elisa2 schreef:
30 is wel een super mooie leeftijd! Ik had dezelfde keuze gemaakt, het moet geen lijden worden en op die leeftijd komen ze een operatie al helemaal niet door.

Paardje waar ik het over heb had inderdaad wel aanleg om wat dikker te zijn/ worden.


Hij heeft wel eerder een paar keer gaskoliek gehad, dan was hij zoals een echte man, ook compleet van het padje, kreeg hij 1 pijnstillend prikje en darmontspanner en stond hij vijf minuten later alweer als of er nooit wat gebeurd was. Dus had heel erg de hoop dat het weer zo zou gaan maar het feit dat hij zich compleet onder gepoept had met zwarte diarree, zei eigenlijk al genoeg...

Maar ja, al met al echt een vreselijke manier om je vriendje die ik al 28 jaar had en de meest bijzondere dingen mee heb mee gemaakt, zo te verliezen...

Vindt het stiekem toch fijn dat ik jullie reacties krijg, voel ik me niet zo heel alleen al gun ik het echt geen enkel dier...

Moska

Berichten: 3396
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:52

Klinkt dan meer als een gevolg van ouderdom. Dan kun je voeren wat je wilt, maar dat helpt niet meer inderdaad. Je paard heeft een mooie leeftijd behaald en heeft een eigenaar gehad die voor zijn belang heeft gekozen. Zoals mijn dierenarts zei, toen ik ervoor stond, dat is ook houden van je dier. Dikke knuffel via deze weg.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:54

Nee, je gunt ze gewoon een waardig afscheid..overlijden in de slaap, hartaanval en gelijk weg zijn etc. Koliek is echt zo'n nare manier om te gaan..

Ja zwarte diarree wijst op (oud) bloed, echt niet goed.

Ik snap je gedachte wbt gaskoliek, dat is meestal veel onschuldiger en een van de gunstigste soort koliek zeg maar.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Koliek door vettumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 11:15

Bedankt voor jullie reacties, nu alles proberen te gaan verwerken, maar heb mijn paarden gestald bij mijn werk en doe alles zelf op stal want huur het alleen af. Gelukkig heb ik een super lieve zus die zowel zondag heel de dag bij me is geweest en dinsdag voor het ophalen van hem, voor mij de andere wilden voeren. Durfde toen echt niet naar kantoor / stal...

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:19

Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Ook mijn paard, op dat moment 21, had heftige koliek die zeer waarschijnlijk veroorzaakt werd door vettumoren die zijn dunne darm hebben afgekneld. Helemaal zeker weten we het niet. We zijn nog wel met hem naar Utrecht gereden, maar hij was er al zo slecht aan toe dat inslapen eigenlijk nog de enige optie was. Er is dus verder geen beeldvorming meer gemaakt en hij is ook niet geopereerd. Maar de arts achtte de kans groot dat dit de oorzaak was van de koliek.

Doordat zijn darm was afgekneld, raakte zijn maag ook overvuld... Dat was op zijn zachtst gezegd geen pretje... Hij had in elk geval heel veel pijn en in Utrecht waren ze verbaasd dat hij overeind is gebleven op de trailer.

Deze vorm van koliek is brute pech en eigenlijk niet te voorkomen. Je komt er pas achter als het eigenlijk al te laat is. Veel sterkte met het verlies :(:)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:41

BarbaraNova schreef:
[
Dank je, hij was nu 30,5 geworden afgelopen zaterdag en moest juist heel veel moeite doen om hem ook maar een beetje op gewicht te houden, dus dat gaat niet altijd op...operatie was op zijn leeftijd ook geen optie meer, dat was puur egoisme geweest...


Dat begrijp ik helemaal. Mijn 21-jarige is de enige en meteen ook de laatste die ik laat opereren.
Hij was nog in prima conditie en er moest heel snel beslist worden toen, dus wilde ik hem die kans geven. Maar de nasleep was niet om echt vrolijk van te worden.
Gelukkig heeft hij daarna toch nog 9 mooie bonusjaren gehad.

Wat ze bedoelen met dat verstoord vetmetabolisme, is over hun hele leven beschouwd.
De eerder te dikke paarden met andere woorden.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 13:44

Rubio schreef:
Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Ook mijn paard, op dat moment 21, had heftige koliek die zeer waarschijnlijk veroorzaakt werd door vettumoren die zijn dunne darm hebben afgekneld. Helemaal zeker weten we het niet. We zijn nog wel met hem naar Utrecht gereden, maar hij was er al zo slecht aan toe dat inslapen eigenlijk nog de enige optie was. Er is dus verder geen beeldvorming meer gemaakt en hij is ook niet geopereerd. Maar de arts achtte de kans groot dat dit de oorzaak was van de koliek.

Doordat zijn darm was afgekneld, raakte zijn maag ook overvuld... Dat was op zijn zachtst gezegd geen pretje... Hij had in elk geval heel veel pijn en in Utrecht waren ze verbaasd dat hij overeind is gebleven op de trailer.

Deze vorm van koliek is brute pech en eigenlijk niet te voorkomen. Je komt er pas achter als het eigenlijk al te laat is. Veel sterkte met het verlies :(:)


Ze heeft mijn paardje nog gesondeerd en hij had nog geen darmsappen in zijn maag gelukkig, hoop gewoon dat ik hem erg lijden heb bespaard, t is zo heftig, vindt het ook heel knap dat jouw paardje overeind gebleven is in de trailer...ook heel veel sterkte, zo hartbrekend

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 13:46

Pandora2 schreef:
BarbaraNova schreef:
[
Dank je, hij was nu 30,5 geworden afgelopen zaterdag en moest juist heel veel moeite doen om hem ook maar een beetje op gewicht te houden, dus dat gaat niet altijd op...operatie was op zijn leeftijd ook geen optie meer, dat was puur egoisme geweest...


Dat begrijp ik helemaal. Mijn 21-jarige is de enige en meteen ook de laatste die ik laat opereren.
Hij was nog in prima conditie en er moest heel snel beslist worden toen, dus wilde ik hem die kans geven. Maar de nasleep was niet om echt vrolijk van te worden.
Gelukkig heeft hij daarna toch nog 9 mooie bonusjaren gehad.

Wat ze bedoelen met dat verstoord vetmetabolisme, is over hun hele leven beschouwd.
De eerder te dikke paarden met andere woorden.


Nee ik geloof ook niet dat ik zon operatie aan zou durven, het is zo zwaar en pijnlijk...

Mijn paardje is nooit echt dik geweest, hij heeft altijd best aardig in training gestaan, ik reed western met hem...

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:21

Pandora2 schreef:
Wat ze bedoelen met dat verstoord vetmetabolisme, is over hun hele leven beschouwd.
De eerder te dikke paarden met andere woorden.

De vorming van lipomen heeft niks met te dik te maken. Het is een verstoring in de vorming van overmatig vet op verkeerde plekken.
Ook hele dunne mensen kunnen lipomen ontwikkelen, dit zijn vetbulten die flink kunnen groeien.
Lipomen die niet volledig verwijderd worden groeien ook gewoon weer terug.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:29

't Is maar wat ze mij destijds op de kliniek vertelden... :)

De oudste van mijn merries heb ik vorig jaar op 30jaar ook per direct laten inslapen hier thuis door koliek.
Aan de pijn te zien, was dit ook een torsie dus was de keuze voor mij snel gemaakt.

3timesmom

Berichten: 1322
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Koliek door vettumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:56

Goh heel veel sterkte,

Ik ben op 9 januari mijn allergrootste vriendin, mn gelukje van elke dag, ook kwijtgeraakt. Beetje soort gelijk als bij jou.
Ik heb ze naar de kliniek gebracht en laten opereren. Daar zagen ze dus dat ze een gesteeld lipoma ( vetgezwel aan een draadje) had die rond de darm was gedraaid en zo de darm deels was afgestorven.
Omdat de operatie en vooral herstel en de risico's heel zwaar zouden zijn heb ik er voor gekozen om haar te laten gaan. Maar wat een vreselijke moeilijke beslissing en wat een verdriet. Je kan zoveel soorten koliek voorkomen, daar ga je dan ook voor, en doet er alles aan , en dan moet je ze alsnog laten gaan door iets waar je niets aan kan veranderen of voorkomen.

Je kan mn verhaal in mn onderschrift lezen als je wil.

Ik merkte dat er heel weinig info is te vinden over deze gesteelde lipoma's. Jammer vind ik dat. Want je leest toch geregeld mensen die hun paarden zo hebben moeten laten inslapen.
en ik denk dat er ook niet zoveel onderzoek wordt naar gedaan helaas.

Te dikke paarden lees je dan inderdaad, maar mijn merrie was net lastig op gewicht te houden in de winter, in de zomer moest ik net wel opletten dat ze niet te dik werd van het gras. Maar ze liep in de sport en had verder een uitstekende conditie.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Koliek door vettumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 15:06

@3timesmom, ook al zon heftig verhaal, inderdaad erg weinig info over, vandaar ook hier mijn vraag. Mijn paardje was ook mijn allerbeste vriendje, kon echt heel de wereld aan met hem, waren echt twee handen en vier hoefjes op 1 buik...was jouw paardje ook al ouders?