Achterblijvende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 13:01

Zondag heb ik met heel veel verdriet mijn grootste vriendje moeten laten gaan.

Ik heb nu nog drie paardjes en 1 er van is het shet vriendje van mijn overleden paardje. Bliksem kan niet bij de andere 2 staan want dat zijn hengsten met erg dominant gedrag dus dat ga ik hem niet aan doen.

Hij staat er nu dus naast, zowel op stal, als op de paddock.

ik wil eigenlijk echt geen vierde paardje er bij, hij staat ook geen dagen te roepen ofzo maar wel beetje verloren er bij.

Hebben jullie tips of wat is jullie ervaring met dit soort dingen?

Alles is al zo emotioneel dus ben beetje mijn heldere blik kwijt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:59

Ten eerste gecondoleerd met het verlies van je paardje...extra triest als je ziet dat het gevolgen heeft voor een achtergebleven kameraadje :(:)

Als je er echt geen vierde bij kunt nemen, is het voor Bliksem misschien leuker om een ander adres te zoeken waar hij wel weer een vriendschap kan opbouwen?
Met die twee hengstjes is geen optie, schrijf je.
En eventueel laten castreren zodat ze met drie ruintjes zijn?

Ik ben normaliter geen voorstander van oneven aantallen, maar ook even aantallen zijn absoluut geen garantie voor paarsgewijze vriendschappen is mijn ervaring...

Heel veel sterkte met alles :*

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:10

Ik weet niet wat zijn leeftijd is, maar dit is één van de redenen geweest dat ik mijn twee laatste pony's samen heb laten inslapen. Ik riep het al een aantal jaren ervoor, als de één moet gaan, gaat de ander ook. Hoewel de keuze op dat moment best heftig en verdrietig was, was het een van de beste beslissingen die kon maken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat inslapen je enige optie is, zeker gezien je nog meer paarden hebt. Maar omdat je pony daar niet bij kan, is verkopen/weggeven misschien een goed idee. Als dat geen oplossing is, dan zijn er nog andere keuzes. Als de pony ongelukkig en verloren is, zou ik wel opzoek gaan naar een oplossing, wat die dan ook is...

Sterkte ermee in ieder geval!

Gombal
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:16

Misschien kan je een pension plekje bieden aan een maatje voor de achterblijver . Dan heb je geen 4e eigen paardje meer , hoef je geen afscheid te nemen en staat de achterblijver niet alleen.

Veel sterkte gewenst met het verlies

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 14:22

Shirley schreef:
Ten eerste gecondoleerd met het verlies van je paardje...extra triest als je ziet dat het gevolgen heeft voor een achtergebleven kameraadje :(:)

Als je er echt geen vierde bij kunt nemen, is het voor Bliksem misschien leuker om een ander adres te zoeken waar hij wel weer een vriendschap kan opbouwen?
Met die twee hengstjes is geen optie, schrijf je.
En eventueel laten castreren zodat ze met drie ruintjes zijn?

Ik ben normaliter geen voorstander van oneven aantallen, maar ook even aantallen zijn absoluut geen garantie voor paarsgewijze vriendschappen is mijn ervaring...

Heel veel sterkte met alles :*


De andere twee zijn geen hengsten van zijn formaat en beiden ook al op leeftijd dus qua gedrags verandering heeft castratie dan geen zin meer. T is nog maar een paar dagen geleden dus hoop dat Bliksem nog wel een beetje opvrolijkt met de tijd...bedankt voor je reactie iig

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 14:23

Gombal schreef:
Misschien kan je een pension plekje bieden aan een maatje voor de achterblijver . Dan heb je geen 4e eigen paardje meer , hoef je geen afscheid te nemen en staat de achterblijver niet alleen.

Veel sterkte gewenst met het verlies


ja misschien is dat idd wel een idee, trek dat nu nog even niet maar ja ook dan moet het wel klikken natuurlijk, rotdingen ook altijd

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:53

Ik zou persoonlijk 2 keer nadenken over een pensionplek….

Persoonlijk zou ik rustig rondkijken voor een plekje waar ze een maatje zoeken, vooral als je aangeeft zeker geen 4de meer te willen.
Desnoods blijf je eigenaar en verhuist hij enkel tegen kost en inwoon of zoiets.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:17

Sterkte met het overlijden van je paard. Dat kost wel even tijd om te verwerken.

Op FB is een pagina 'Paardenbijelkaar' en daar zou je eens kunnen neuzen of een oproepje plaatsen.
Je kunt er zelf een maatje bij zoeken of jouw shetje als maatje plaatsen.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:25

Lindsey_99 schreef:
Sterkte met het overlijden van je paard. Dat kost wel even tijd om te verwerken.

Op FB is een pagina 'Paardenbijelkaar' en daar zou je eens kunnen neuzen of een oproepje plaatsen.
Je kunt er zelf een maatje bij zoeken of jouw shetje als maatje plaatsen.


Dank je, ga ik doen

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:52

Sterkte!
Een pensionklant zou ik zeker niet nemen.
Je pown is in de rouw, en dat kan kort of lang duren, geen pijl op te trekken. Geef hem wat extra aandacht, dat is voor jou ook troost. Hij staat toch wel direct naast de hengsten? Dan is hij niet echt alleen.
Wat ook helpt is een knuffel erbij zetten, bijv zo'n plastic koe, ja echt!

Anoniem

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 06:51

Welke omgeving zit je? Ik weet iemand die nog een shet maatje zoekt.
Verdrietig zeg, sterkte met de situatie...

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:09

Ik heb ook een pensionpaard bij mijn ruin,we willen geen paard meer als hij er niet meer is en daarom deze oplossing.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:15

Rubs schreef:
Sterkte!
Een pensionklant zou ik zeker niet nemen.
Je pown is in de rouw, en dat kan kort of lang duren, geen pijl op te trekken. Geef hem wat extra aandacht, dat is voor jou ook troost. Hij staat toch wel direct naast de hengsten? Dan is hij niet echt alleen.
Wat ook helpt is een knuffel erbij zetten, bijv zo'n plastic koe, ja echt!


Mee eens, pony is in de rouw.

Ik zou even geen overhaaste beslissingen maken. Hij staat naast de anderen, geef hem extra aandacht inderdaad en ga dan rustig nadenken over zijn/ jullie toekomst.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 10:28

Rubs schreef:
Sterkte!
Een pensionklant zou ik zeker niet nemen.
Je pown is in de rouw, en dat kan kort of lang duren, geen pijl op te trekken. Geef hem wat extra aandacht, dat is voor jou ook troost. Hij staat toch wel direct naast de hengsten? Dan is hij niet echt alleen.
Wat ook helpt is een knuffel erbij zetten, bijv zo'n plastic koe, ja echt!

Dat vraag ik me af, of een dier niet zou zien dat die niet echt is ?

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:36

Idd, ik geloof ook niet in een plastic iets als hulp, een paard is niet achterlijk ofzo. Mensen sussen zich vaak met zo’n idee, maar je kan er evengoed een tuinhuis bijzetten ofzo, zal hij met evenveel interesse bekijken als een plastic koe

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 11:44

Was het maar zo simpel!
Denk dat het eerder frustrerend werkt: zo'n ijskoud beest dat nergens op reageert, niet eet, niet speelt, niet wil knabbelen, maar voor zich uit staat te staren -O-

Gaat niet veel troost vanuit lijkt me...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:25

Een plastic koe? Dan onderschat je imo wel het sensitieve niveau en de intelligentie van een paard.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 12:48

Ik denk dat het beter is om een gezelschapsdiertje te laten komen, bijv. een Shetje, een gepensioneerd ander paardje, of zelfs een geitje,die schijnen ook heel geschikt te zijn. Het probleem daarbij kan zijn dat de weideafrastering daarvoor niet afdoende is.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 16:32

Bedankt voor jullie lieve reacties, op t moment gaat t best redelijk, hij hinnikt niet meer en staat rustig naast de rest en ja ik knuffel hem plat want ben zelf nog erg emotioneel...dus wel blij dat hij wat rustiger is, anders nog rotter om te zien.

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 17:31

Is de shet veel kleiner dan de andere 2? Dan zou je een stukje met een hoge draad kunnen afzetten. Dan kan de shet wel bij de anderen als ie dat wil, maar als ze wel gaan jagen heeft ie een plek om naartoe te vluchten waar ze niet bij m kunnen.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:44

Sterkte ts, :(:) Pony is gewoon ook in de rouw momenteel, dat hoort erbij. Zolang ze contact hebben over het draad is het imo goed, ze kunnen echt wel samen gek doen op een afstandje mocht hij daar zin in hebben. Misschien samen een paar uur los en dan weer voor de veiligheid in zijn eigen paddock. Maak het jezelf ook niet te moeilijk, zolang je dier niet eenzaam wegkwijnt maar gewoon alert is, staat te eten, een (uiteindelijk) vrolijke indruk maakt, is het echt wel prima zo.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 08:18

Wendy15 schreef:
Is de shet veel kleiner dan de andere 2? Dan zou je een stukje met een hoge draad kunnen afzetten. Dan kan de shet wel bij de anderen als ie dat wil, maar als ze wel gaan jagen heeft ie een plek om naartoe te vluchten waar ze niet bij m kunnen.


De andere twee zijn d en e maat en zouden hem echt gericht slopen dus gaan we echt niet doen.

T is voor nu even goed, hij eet en is redelijk attent en hinnikt gewoon naar me als ik op stal kom. dus ik laat het even zo... bedankt voor je reactie

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 08:19

Anastasia24 schreef:
Sterkte ts, :(:) Pony is gewoon ook in de rouw momenteel, dat hoort erbij. Zolang ze contact hebben over het draad is het imo goed, ze kunnen echt wel samen gek doen op een afstandje mocht hij daar zin in hebben. Misschien samen een paar uur los en dan weer voor de veiligheid in zijn eigen paddock. Maak het jezelf ook niet te moeilijk, zolang je dier niet eenzaam wegkwijnt maar gewoon alert is, staat te eten, een (uiteindelijk) vrolijke indruk maakt, is het echt wel prima zo.


Bliksem zoekt de andere twee buiten helemaal niet op, staat altijd gewoon liever te eten enz, in stal neuzen ze door de tralies en dan is het weer soort van goed..

Bedankt voor je reactie

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:20

Fijn om te lezen dat hij het begint te aanvaarden.

En hoe gaat het met jou zelf?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Achterblijvende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 14:24

Ben ziek op het moment, weerstand enz heeft toch ook een klapper gehad en slaap bijna niet, de extreme huilbuien zijn minder maar huil nog steeds, soort van gat geslagen in mijn hart, zo voelt het ook..

Lief dat je het vraagt...