21 jaar, goede pensioenplek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 20:39

Mijn lieve merrie is alweer 21 jaar. Na veel blessures in de afgelopen jaren, weinig kunnen trainen en haar leeftijd zit ik eraan te denken om haar met pensioen te sturen. Het liefste in NL, maar Duitsland is ook mogelijk.

Begrijp mij niet verkeerd, op het moment betaal ik een enorm bedrag per maand voor haar op pension maar rijd ik amper meer (1-2x per week max). Ik zet haar het liefst op transport nu ze nog gezond is. Ik woon niet in NL en goede stalling kost zo 600-1000 EUR per maand. Dit heb ik er met alle liefde voor over, maar de winters hier zijn ook hard en koud.

Waar hebben jullie je oudjes staan? Ik zoek een ruime plek met track/paddock, eventueel met mogelijkheid ‘s nachts op stal en zomers weidegang. Ik zoek een plek waar ik voor 100% de zorg kan toevertrouwen aangezien ik niet meer dan 2x pj kan langskomen.
Ze kan zonder ijzers, wel een deken op in de winter anders redt ze het niet om zichzelf warm te houden en heeft wat supplementen nodig.

Wat zijn de goede plekken om aan te schrijven?

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 21:11

Ik doe je een pb

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:23

Fichtenhof in de buurt van Laufen is echt heel goed, in alles een 5 sterrenplekje. Ik weet alleen niet wat hun prijzen zijn. Zeker geen Friesland prijzen uiteraard, maar je hebt er geen zorgen.
Ze hebben geloof ik wel een beetje een speciaal contract (adoptiecontract) om te voorkomen dat ze te maken krijgen met stalhoppers. Ze streven stabiele groepen na.

Mijn paard is destijds bij Stal Yn het Span in de buurt van Drachten (Fr) met vervroegd (blessure) pensioen gegaan. Daarmee kon ik ook met gerust hard slapen.
Echter geen track (of in iedergeval toen niet, is al bijna 10 jaar geleden).

Mijn huidige paard is bij het Pferdenparadies Klausenhof in Göhrwil in de opfok geweest. Ik weet niet of ze ook volledige verzorging voor pensionadas doen. Misschien eens navragen. Ook een heel betrouwbare plek.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-01-24 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:28

Ik weet niet of ze het nog aanbieden, maar JJS in Raalte is wellicht een optie. Is een opfok en destijds hadden ze ook pensioen paarden lopen. Hele fijne plek met mensen die heel begaan zijn.

Ik zou haar persoonlijk niet op transport zetten, dan ben je het zicht over je paard volledig kwijt.

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:15

Ik heb je een pb gedaan

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:39

Change3x schreef:
Ik weet niet of ze het nog aanbieden, maar JJS in Raalte is wellicht een optie. Is een opfok en destijds hadden ze ook pensioen paarden lopen. Hele fijne plek met mensen die heel begaan zijn.

Ik zou haar persoonlijk niet op transport zetten, dan ben je het zicht over je paard volledig kwijt.


Dat is een risico maar er zijn ook wel een aantal hele goede pensioenstallen in NL. En als TS zoveel moet betalen, het zulke koude winters zijn, dan snap ik wel dat je een geschiktere plek zoekt.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:24

Ik begrijp nooit waarom je een paard dat niks meer kan doen en je hooguit 2 x per jaar ziet wilt houden. Dan kan je haar net zo goed of beter nog naar de slager doen of anders laten hemelen. Een paard heeft echt niet het besef dat het lekker met pensioen is of dat het einde is. En bij 2 x per jaar zien is toch ook uit jou leven, behalve dat je er maandelijks op je bankrekening aan herinnerd wordt.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:43

Mss niet een popular opinion maar ik geef je wel gelijk Pillow. Natuurlijk kunnen ze ouder worden, ook met blessures. Maar inscharen in een nieuw koppel…als ze niet 100% fit zijn. Ook verhuizen als ik het goed begrijp naar een land, ander klimaat…wat doe je je kameraadje daarmee aan. Ze raakt alles wat ze nu kent kwijt en moet opnieuw beginnen en heeft idd het besef niet. Jij kunt haar daar niet bij ‘begeleiden’. Je hebt haar tot nu toe in je leven gehad, kent haar en haar geschiedenis goed en weet wat ze nu nodig heeft. Geeft de supplementen (en kiest ze zorgvuldig uit). Je gaat die hele controle uit handen geven en dat zal mss lukken maar het risico dat een niet-fit paard het niet goed doet in het nieuwe koppel is echt wel aanwezig. Begrijp me goed zoiets is een proces (been there done that) en je wilt het best voor je paard. Soms is dat definitief afscheid nemen. Sterkte hoor, want hoe dan ook; je zult haar straks missen!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:51

Ik zou dat ook niet meer snel doen.
De reden dat ik het deed is inderdaad omdat een ander land met andere bodem niet werkte (paard dus teruggestuurd).

In jouw regio is het inderdaad vaak heel naar in de winter en ook vaker sneeuw, maar 60 km verder omhoog is het veel stabieler met veel meer zon.
Liever landklimaat dan die natte winters in NL als ik eerlijk ben.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 01:02

De Koggehoeve in Berkhout of paardenrusthuis van der Kruis komen direct bij mij op.

Sonyo
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-09-20

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 01:12

Van der kruis is een optie.

Al ga ik qua mening mee met pillow en paars.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 07:27

Jeetje wat wordt een paard van 21 hier door sommigen oud gemaakt zeg. Verhuizen kan prima op die leeftijd en de ts vraagt ook niet om een mening daarover maar over een geschikte pensioen plek. Ik lees goede verhalen over Van der Kruis, geen eigen ervaring mee. Veel succes ts, lief dat je dit doet!

mireilledons
Berichten: 912
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Tienhoven (Ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:45

Mijn paard is pas 13 en is met vroegpensioen naar Van der Kruis verhuisd. Hij was er snel thuis, had al na een paar dagen een vriend en stond rustig in de kudde. De vriendschap is nu zo groot dat hij mij wel komt begroeten als ik langskom, maar na een minuut of 5 heeft hij er genoeg van en loopt het stel gewoon bij mij weg.

Ik was ook altijd van mening dat ik ‘definitief’ afscheid zou nemen. Maar Rico had nog best voor buitenritjes gebruikt kunnen worden. Alleen in het werk had hij echt last van zijn blessure. Maar verkopen was voor mij geen optie. En naar de slager voelde echt niet goed. Een leven zonder mijn begeleiding kon en kan hij prima aan. Dat wist ik ook al toen ik m bracht.

Bij Van der Kruis staat Rico op t land, kan hij in de groepsstal schuilen en is er altijd toegang tot ruwvoer. De hoefsmid, tandarts en entingen zitten bij de verzorging inbegrepen.

En idd ook een 21 jarige kan nog prima verhuisd worden lijkt mij. Zeker als het al vaker onderdeel is geweest van een kudde.

Succes met de afwegingen TS

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:10

Het ligt ook heel erg aan het paard zelf, sommige gedijen prima helemaal in een kudde zonder veel aandacht en andere kwijnen mentaal weg als ze geen aandacht meer krijgen.

Ik snap wel dat je je paard een pensioen gunt en vind het fijn dat je haar niet gelijk laat inslapen op het moment dat ze niet meer bruikbaar is.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:34

Freyr schreef:
De Koggehoeve in Berkhout of paardenrusthuis van der Kruis komen direct bij mij op.



Mijn haflinger heeft op de koggehoeve gestaan het laatste half jaar van zijn leven.
Echt top stal.
Mijn fjord heb ik 2,5 jaar geleden ook laten inschrijven maar toen was er al een wacthtlijst van 5 a 6 jaar.

Dus houd daar ook rekening mee als je een pensioenstal aanschrijft.

Omdat ik nu verhuisd ben ben ik eigenlijk op zoek naar iets in drenthe/gr of friesland. Mocht iemand tip hebben. Wel voor HB gevoelig paard en het liefst met een track.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:38

Ik volg ook….

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:53

Cowgirl schreef:
Freyr schreef:
De Koggehoeve in Berkhout of paardenrusthuis van der Kruis komen direct bij mij op.



Mijn haflinger heeft op de koggehoeve gestaan het laatste half jaar van zijn leven.
Echt top stal.
Mijn fjord heb ik 2,5 jaar geleden ook laten inschrijven maar toen was er al een wacthtlijst van 5 a 6 jaar.

Dus houd daar ook rekening mee als je een pensioenstal aanschrijft.

Omdat ik nu verhuisd ben ben ik eigenlijk op zoek naar iets in drenthe/gr of friesland. Mocht iemand tip hebben. Wel voor HB gevoelig paard en het liefst met een track.


Dan zou je Wintu hier op bokt eens kunnen benaderen. Die kan je wellicht in die regio aan tips helpen.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:42

Zou voor een pensioenplek aanraden er eentje te zoeken die ook gebruik maakt van camera’s. Zodat je vanaf afstand toch eventjes (een soort van) bij je paard langs kunt gaan.
De mogelijkheid hebben om je paard, als je er behoefte aan hebt, live te kunnen zien is extra fijn wanneer je niet zo dichtbij zit.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:14

Hettieheks schreef:
Dan zou je Wintu hier op bokt eens kunnen benaderen. Die kan je wellicht in die regio aan tips helpen.

In die regio zijn veel wolven dus...

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:26

Mijn pony staat gewoon op pensioen op de pensionstalling waar hij al stond. Puur omdat ik alles zelf wil kunnen blijven doen en zelf invloed hebben op. + de regels.... alleen bezoektijden dan en dan... Dan maar wat extra betalen en zeker weten dat het goed is, dan al het gezeik wat ik bij andere heb gezien.

Te vaak toch al mindere verhalen gehoord; dus ik zou geen stal zo maar mijn paard toe vertrouwen. (En er zullen echt wel goede zijn, maar toch.... Ik bepaal liever alles zelf :o)

Er zit er in Heeze 1, weet de naam niet, waar een oud-stalgenootje helemaal fan van was. Een ander paard is ook naar Heeze gegaan, maar ergens in een spijker gaan staan en hebben ze moeten inslapen. Was dacht ik niet dezelfde stal... Verder hoor ik weinig positiefs, mensen die paarden terughalen omdat ze te mager zijn etc.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:32

Ik ben ook aan het nadenken over een pensioenadres en denk dat Van der Kruis een goede optie is.
Er is langlopend topic over op Bokt met allemaal eigenaren van pensioenpaarden daar. Ik lees niets dan goeds.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:56

De Wildtshof in Uddel is ook goed. Prima (medische) begeleiding, verschillende groepen voor paarden met verschillende behoeftes. Grote inloopstallen of individuele stalling wanneer dat beter is.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:59

In Frankrijk zitten een paar goede pensions voor pensionado's. Af en toe bij Heleen Davies, maar er zijn meer aanbieders. Die vind je het beste op FB in paardengroepen.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: 21 jaar, goede pensioenplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:38

Als je in Nederland zoekt, mijn paard staat bij klavertje4 in Sint-Oedenrode. Hij staat er nu anderhalf jaar en we zijn super tevreden. Veel weiland, ruime verharde stukken en hele grote schuilstallen met altijd lekker stro. Naast de weidegang wordt er onbeperkt ruwvoer aangeboden. Gemengde grote groepen. als je paard het nodig heeft kan deze snachts op stal en worden bijgevoerd. Prijs is schappelijk en alles wordt voor je geregeld qua dingen als hoefsmid, enten en tandarts. Mijn paard kon destijds direct terecht.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:43

Ibbel schreef:
De Wildtshof in Uddel is ook goed. Prima (medische) begeleiding, verschillende groepen voor paarden met verschillende behoeftes. Grote inloopstallen of individuele stalling wanneer dat beter is.

Die heb ik voor mijn paard benaderd, maar die is enorm duur helaas… Echt een heel groot verschil met van der kruis qua prijs..