Hyaluronzuur Help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Hyaluronzuur Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 20:16

Help! Ik zie even door de bomen (supplementen) het bos (de oplossing) niet meer.
Ik ben op zoek naar een supplement met een vrij hoge dosis hyaluronzuur, ter ondersteuning van mijn bijna 28-jarige Haflingermerrie met artrose in de knie. Ze is gepensioneerd en nog zeer levendig. Helaas is ze nu kreupel, en daar wil ik iets mee. Uiteraard is ze onder behandeling van een hoefsmid (komt morgen weer), een veearts en een accupuncturist (Vrijdag geweest), en daarbij heeft ze aangemeten kousen (zoiets als een therapy-deken, maar dan voor de voorbenen). We zijn nu bezig met te kijken hoe, waar en wanneer het het meest gunstig is om haar een gewrichtsinjectie te geven, kortom; ik zoek geen quick-fix.

Ik zoek een supplement met een hoogwaardige kwaliteit hyaluronzuur, ter ondersteuning van de periode dat ze nog niet definitief geholpen is/kan worden.

Wat is jouw tip? Geld is geen issue (niet omdat ik rijk ben, maar omdat ik simpelweg gewoon ga zorgen dat het kan, als het iets is dat helpt.

Alvast dank voor jullie reacties!

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hyaluronzuur Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:19

Al eens aan bloedzuigertherapie gedacht? Dat helpt ook goed (en rechtstreeks) bij artrose.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Hyaluronzuur Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:44

Cortaflex super fenn.
Gebruik dit bij een van mijn paarden en merk echt verschil

Anoniem

Re: Hyaluronzuur Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 06:36


goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Hyaluronzuur Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 07:14

Zou het niet effectiever zijn om haar gewricht gewoon in te laten spuiten met hyalonzuur? Dat heb ik laten doen bij mijn (veel jonger) paard met 1 stuk gewricht. Paard is daarna 2 jaar volledig goed geweest (ze staat wel op pensioen).

Pharmahorse heeft ook een supplement met hyalonzuur, ik weet niet of dat een hoge dosering is: https://www.pharmahorse.nl/collageen-paard.html

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hyaluronzuur Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:18

Hyaluronzuur kan niet opgenomen worden door een paard (of mens). Het wordt afgebroken tot aminozuren, net als andere eiwitten die je paard (of jij) eet.
Net als collegaansupplementen is het weggegooid geld. Nog afgezien van het feit dat het sowieso niet ín een gewricht terecht komt - hoe moet het daar komen? Er lopen geen bloedvaten.

Een injectie is de enige manier om zo'n groot molecuul op de plaats van bestemming (het gewricht) te brengen.

Of, anders gezegd: denk je dat DA's injecties (met alle risico's van dien) zouden geven als het simpel als een poedertje door het voer kon?

Lang verhaal kort: weggegooid geld en mooie marketing van fabrikanten. Welk supplement je ook zou willen gaan bijvoeren.

Madiba
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-01-24

Re: Hyaluronzuur Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:02

Ik heb verschillende supplementen geprobeerd voor mijn 36-jarige Welshje die bijna niet meer kon lopen. Het meeste was hij geholpen door de behandeling van een echt goede hoefsmid. Daarnaast werkt bij hem Boswellia plus brandnetel erg goed, beter dan pijnstillers, Curcumine, duivelsklauw. Maar elk lichaam is anders dus je moet wat uitproberen voor je het juiste supplement vindt. Ik koop altijd supplementen voor humaan gebruik meestal zijn die voor paarden duurder en ik denk zeker niet zuiverder dan die voor mensen.

blackcat

Berichten: 25
Geregistreerd: 16-11-23

Re: Hyaluronzuur Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:23

Hyaluron wordt zoals al gezegd verteerd en is dus als supplement maar beperkt nuttig: het lichaam krijgt wel de bouwstoffen binnen om het zelf weer om te zetten, maar moet wel de capaciteit hebben om die omzettingen te doen. Als dat bij oudjes achter blijft, dan heb je alleen heel dure extra soepele mestballen.

Waar ik met mijn eigen hypermobiele knoken proefondervindelijk echt veel profijt van heb is groenlipmossel. En dat is er ook voor paarden. https://www.horseflex.nl/product/groenl ... r-paarden/

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:25

zoals hierboven al benoemt heeft het oraal geven van hyaluronzuur geen effect

wel goede ervaring met groenlipmossel van Synopet ! groenlipmossel is een diertje en in vloeibare vorm veel effectiever dan in poedervorm. daarom fan van de Synopet variant

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:43

Tegenwoordig wordt naast inspuiten in het gewricht bij oudere paarden ook intraveneus inspuiten aanbevolven volgens mijn DA. Dat wordt vooral bij oudere paarden gedaan zodat het hyaluronzuur zich daar kan afzetten waar het nodig is. Mijn paard heeft net 5 weken lang een spuit gehad. Nu kijken of het helpt!

Ik spit net een wetenschappelijk artikel door dat aangeeft dat hyaluronzuur effectief is in het gewricht op korte termijn. ze geven echter aan dat polyacrylamide hydrogel veel langduriger effect heeft:

-This study produced evidence that the application of polyacrylamide hydrogel and hyaluronic acid is effective in reducing lameness caused by osteoarthritis in horses.
-The polyacrylamide hydrogel has long period of action and a high rate of success in reducing lameness in horses with osteoarthritis, allowing continuity in physical activities and increasing the welfare of the treated horses.
-There is no scientific evidence that hyaluronic acid combined or not with anti-inflammatory drugs is effective in the long run.
-There is no scientific evidence that the strategy of using hyaluronic acid associated with anti-inflammatory drugs is more effective to reduce lameness than using hyaluronic acid alone.
(zie voor de referentie helemaal onderaan)

meer info over de polyacrylamide hydrogel:https://paardenkliniekderaaphorst.nl/behandelingen/polyacrylamide-gel/#:~:text=Polyacrylamide%20gel%20(PAAG)%20is%20een,jaar)%20in%20het%20gewricht%20aanwezig


het artikel:
Amanda Azambuja da Silva Xavier, Patrícia Pinto da Rosa, Laurett de Brum Mackmill, Victor Fernando Buttow Roll, An assessment of the effectiveness of hyaluronic acid and polyacrylamide hydrogel in horses with osteoarthritis: Systematic review and network meta-analysis, Research in Veterinary Science, Volume 134, 2021, Pages 42-50, ISSN 0034-5288, https://doi.org/10.1016/j.rvsc.2020.11.013.