Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:01

neetoch schreef:
pssm 1 kan je idd door bloedonderzoek aantonen, maar ik vermoed dat Caily deze vorm niet bedoelt, de andere vormen zijn alleen met dna test uit te voeren waarvan ik niet weet of die nu al is goedgekeurd.

Dat dieet waar Caily het over hebt heeft mijn inmiddels overleden paard ook goed geholpen moet ik zeggen, maar dat is een kostbaar plaatje. Wel ben ik er van overtuigd dat het erwten eiwit isolaat (die dus heb ik gemerkt een paard mooi bij laten komen) en de vitamine E (idd voornamelijk voor de spieren) daar het meeste in betekent hebben. Die zou je zeker alvast kunnen proberen denk ik.

En ik ben zelf helemaal niet van de bloedonderzoeken voor bv vitamines en mineralen wat het is eigenlijk altijd een momentopname. Maar ik zou dan weer niet zomaar selenium bij gaan geven zonder dat er in het bloed een duidelijk tekort is aangetoont. Want een te hoog selenium is nog veel slechter met ernstige symptomen. Terwijl je bv magnesium wel gewoon kan bijvoeren als er geen nierproblemen zijn aangetoond (het te veel plassen ze dan weer uit) En je eigenlijk ook niet snel te weinig aan vitamine E en eiwitten kunt geven en dus bijvoeren, moet je daar met selenium dus wel mee oppassen.


Ik vind dat met selenium altijd een beetje overtrokken. De doseringen in voeding zijn laag en ook in supplementen mag het meer niet meer in hoge dosering aanwezig zijn.
Mijn paard krijgt behoorlijk selenium bij, die had ook een tekort (krijgt jaarrond geen gras) maar toen ik me ben gaan inlezen kwam ik er al wel achter dat je echt bizar veel moet geven wil je op vergiftiging uitkomen.
Mijn paard krijgt tussen de 3-3,5mg per dag en heeft daar veel baat bij.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:29

En, hoe gaat het inmiddels? Al wat meer duidelijkheid?

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 11:13

Al tig x een update willen plaatsen maar beetje druk met ons nieuwe stekkie in orde maken :o
Maar, bij deze…

Het gaat nog steeds hetzelfde. Hij valt niet verder af maar komt ook zeker niet aan.
Heb alles wat er in het topic is genoemd aangekaart bij de dierenarts.

- in het bloed was geen afwijkende leverwaarde te te zien dus dat sluit leverbot volgens hem uit.

- PSSM leidt tot wisselende kreupelheid en soms tekenen van spierpijn/stramheid.
Daar heeft hij geen last van dus dat sluit hij ook uit.

-Vitamine E verhaal:

Vitamine E en selenium in mindere mate zijn essentiele anti-oxidanten en van belang voor je algehele afweer en o.a. spierfunctie.
In de regel niet snel een probleem bij paarden onder onze nederlandse omstandigheden. Vermagering ondanks goede eetlust is bij tekorten geen symptoom. Minder eten en opname van vitamine E of anderszins een verhoogde behoefte aan vit E door een onderliggende lijden kan wel probleem vormen. Gezien de voeding denk ik geen probleem bij bas, alhoewel je altijd kan meten en de status van mn het Vitamine E onderzoeken.


- Probiotica is niet iets wat hij direct adviseert maar wat zeker geen kwaad kan.

Hij denkt zelf aan een tumor of (auto) immuunziekte.

Een tumor is bij een interne oorsprong bij paarden onbehandelbaar, tenzij vooraf met zekerheid kan worden aangenomen of geconcludeerd dat het een solitaire is. Echter komt dat zelden tot nooit voor.. Meestal zijn ze meertal aanwezig en is sprake van uitzaaiing.
Auto(immuun) achtergronden worden daar wat kan en afh van de oorsprong behandeld met corticosteroiden, waarvan op voorhand niet kan worden gezegd of dit tijdelijk of levenslang zal zijn.


Heb afgesproken dat we het qua onderzoeken even zo laten.
Hij is happy, gaat er in conditie niet verder op achteruit.
Willen even kijken hoe hij het gaat doen op z’n nieuwe plekje. Als in weer alles zelf in de hand heb en hij weer bij z’n vriendjes staat.

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:32

dresjoepie schreef:
De vitamine E en selinium zorgt er ook voor dat je paard beter in zijn vel zet als de spieren verkrampt zijn/spierpijn zwak zal je paard er ook niet beter uit gaan zien. Staat je paard wel onder een deken met deze kou? Door de kou kan een paard ook veel energie verliezen om zich warm te houden en dat slaat ook weer op de spieren.

Oude paarden kunnen vaak slechter tegen kou en (vooral) regen omdat de vacht slechter wordt. Maar ik heb begrepen uit de berichten van ts dat hij in elk geval s'nachts op stal staat?

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 11:37

anjali schreef:
dresjoepie schreef:
De vitamine E en selinium zorgt er ook voor dat je paard beter in zijn vel zet als de spieren verkrampt zijn/spierpijn zwak zal je paard er ook niet beter uit gaan zien. Staat je paard wel onder een deken met deze kou? Door de kou kan een paard ook veel energie verliezen om zich warm te houden en dat slaat ook weer op de spieren.

Oude paarden kunnen vaak slechter tegen kou en (vooral) regen omdat de vacht slechter wordt. Maar ik heb begrepen uit de berichten van ts dat hij in elk geval s'nachts op stal staat?


Ja hij staat nu “‘s nachts” op stal ( helaas heel wat uren meer dan wenselijk :o wat ik ook weer sneu vind ) én hij staat onder een 200gr deken.

Heb met de dierenarts afgesproken dat we gewoon ( bij vragen en twijfel) contact houden en even aankijken hoe hij het gaat doen straks op z’n nieuwe stekkie.
En over een paar maanden sowieso weer gebitscontrole en wellicht weer even bloedtrekken om te kijken hoe de stand van zaken is….
Laatst bijgewerkt door Galja op 14-02-24 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:39

Ik heb het even niet terug kunnen vinden, maar is je hooi geanalyseerd?

Hier stond er ook 1, waar we op het oog alles voor deden maar die bleef afvallen. Achteraf bleek de kwaliteit van het ruwvoer veel minder goed te zijn, dan we dachten. Met verandering in ruwvoer en het opvoeren van de eiwitten, is hier een groot verschil bereikt.

Ik zie allemaal andere zaken voorbij komen hoor, maar kan daar geen advies over geven, hoop dat jullie er uit komen!

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 11:45

MarliesV schreef:
Ik heb het even niet terug kunnen vinden, maar is je hooi geanalyseerd?

Hier stond er ook 1, waar we op het oog alles voor deden maar die bleef afvallen. Achteraf bleek de kwaliteit van het ruwvoer veel minder goed te zijn, dan we dachten. Met verandering in ruwvoer en het opvoeren van de eiwitten, is hier een groot verschil bereikt.

Ik zie allemaal andere zaken voorbij komen hoor, maar kan daar geen advies over geven, hoop dat jullie er uit komen!


Nee, hooi is niet geanalyseerd. Is ook wisselend van niet zo zeer kwaliteit maar wel de ene keer droger/ natter/ groener e.d.
Ik heb het nu ook niet zelf in de hand.
Wel viel mij op dat er een paar keer erg weinig hooi in de stal lag dus vroeg de reden.
Als hij het niet eet of er een zooitje van maakt is het logisch dat ze hem geen berg geven maar dat wil ik dan wel weten omdat ik in de gaten wil blijven houden wat er in gaat.
Maar daar gaf hij geen reden voor en sindsdien ligt er weer volop >;)
Maar hij was natuurlijk al heel lang aan het afvallen voordat hij op deze stal kwam ( staat hij nu sinds 1 okt)

Maar tot 1,5 jaar geleden werd hij dik van de lucht en een handje muesli en wat voor hooi dan ook…

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:33

Snap ik maar analyse heeft hier echt inzicht gebracht. Als je het zelf weer gaat doen, dat lees ik goed toch?, dan zou ik zeker het hooi laten analyseren. Daar viel hier ontzettend veel winst op te behalen.

Ik heb een paard met IR en PPID dus die is al lastig qua voeren, werd altijd dik van niets, is ook dus HB geweest en viel daarna enorm af. Mag dus niet teveel suikers enz. Maar nu met als basis kwalitatief goed ruwvoer met hoge eiwitten, krijg je een heel ander paard van.
Jaar geleden (ergste foto niet geplaatst) en nu:
Afbeelding
Afbeelding

Onderschat het belang van je ruwvoer dus niet op het gewicht van je paard. Kwaliteit zegt meer dan kwantiteit in dit geval.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 12:45

Helemaal mee eens ! Goed ruwvoer ( maar ook de opname daarvan) is zó belangrijk.
Idd gaan we het binnenkort weer zelf doen en dan is idd het plan om het ruwvoer te laten analyseren.
Hij krijgt het ook gewoon goed weg nu, maakt geen proppen oid.
En natuurlijk blijven we z’n gebit onder controle houden, maar weet (bijna) zeker dat dat nu het probleem niet is.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:43

Fijn, hoop dat je een goede partij vind en dat je daar nog winst mee kan behalen.

Moeilijk hè om ze te zien invallen zonder dat je direct de oorzaak weet.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 10:53

Gisteren de paarden verhuist, hierbij een foto van het slachtoffer:

Afbeelding

Dit was precies een jaar geleden:
Afbeelding


En deze van afgelopen zomer:

Afbeelding

Afbeelding

Zijn zomer model was best “ok” maar ook mager vergeleken met wat hij ooit was…

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:27

In de zomer vind ik hem er nog niet zo gek uit zien voor 24 jaar! Hopelijk doet de verhuizing hem goed. Bij mijn paard die nooit in de winter op gewicht te houden was is de laatste verhuizing de oplossing geweest, sinds hij hier staat is hij nooit meer te mager. Ik denk zelf dat het de combinatie veel vriendjes (= nooit verlatingsangst/stress) en 24/7 vrij rijk ruwvoer is (waar alle andere paarden op stal te dik door zijn :+ ).

sas27

Berichten: 588
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Braamt

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:40

Sorry ik heb niet alles gelezen maar jouw verhaal lijkt een beetje op die van onze belg.
Die viel ook zo van het ene op het andere moment in. Vooral de bovenlijn werd schaal, spieren vielen weg. Tot aan uitstekende heupbotten, ze zag er echt niet uit.
Er gingen 2 emmers seniores priores gemengd met Fibrebeet door om haar een beetje op gewicht te houden.
Verschillende onderzoeken gedaan en de dierenarts kwam uiteindelijk met Equine Motoneuron Disease (EMND). De symptomen gaan lezen en alles klopte, gelukkig had ze dan nog de lichte vorm.
https://ceh.vetmed.ucdavis.edu/health-t ... sease-emnd

Kortom een Vitamine E te kort. We konden dit uitgebreid laten onderzoeken maar we konden ook gewoon vitamine E bijgeven en kijken wat dit deed.
Hier hebben we voor gekozen en sindsdien is ze weer helemaal opgeknapt.
Het is het proberen waard! Ik geef trouwens de natuurlijke vitamine E van Horseflex.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 07:22

Dat is inderdaad een flink verschil. Ik heb goede ervaringen, weet even niet meer of dat nu al genoemd was, met erwteneiwitisolaat van bulk door de slobber. Dat helpt wel om de spieren wat beter te behouden.

Deken scheelt ook; https://www.dehoefslag.nl/verzorging/ve ... 1705391487

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:38

Ik heb alleen jouw posts gelezen, maar met jouw verhaal en de fotos zou ik persoonlijk zijn rantsoen aanpassen door (na eerst een paar dagen halve dosis) 300g sojaschroot toe te voegen. Hij is namelijk niet alleen mager, maar ook enorm spierarm geworden en de ruwvoervervangers die je voert zijn prima qua samenstelling, maar niet gemaakt om een tekort aan eiwit in het hooi te compenseren en sommige oude paarden moeten zelfs bij volledig deze vervangers alsnog meer eiwit bijgevoerd krijgen.

Ik zie zelf geen voordeel aan dure isolaten/eiwitpoeders ten opzichte van gewone sojaschroot. Sojaschroot zit rond de 45% eiwit (meestal iets erboven, soms iets eronder) en kost ongeveer 1€/kg (dus zo'n 2.20€/kg werkelijk eiwit; Aveve kan het dacht ik bestellen als ze het niet gewoon hebben liggen). E(rwtene)iwitpoeder zit meestal op 80% eiwit voor 13€/kg (16.25 per kg eiwit en de isolaatvorm zit met 90% eiwit op minimaal 20€/kg (22 euro per kg eiwit).

Met 300g sojaschroot voer je dus zo'n 135g eiwit extra bij, ongeveer een derde van wat hij nu uit zijn extra voer haalt.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:46

Maar in sojaschroot zit veel meer suiker en zetmeel, dat kan een punt zijn als ze daar gevoelig voor zijn, zoals de mijne. En je hoeft een stuk minder te voeren dan van sojaschroot dus in die zin kan het prijsverschil meevallen. Maar het kan allebei.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:09

Shalimar schreef:
Maar in sojaschroot zit veel meer suiker en zetmeel, dat kan een punt zijn als ze daar gevoelig voor zijn, zoals de mijne. En je hoeft een stuk minder te voeren dan van sojaschroot dus in die zin kan het prijsverschil meevallen. Maar het kan allebei.


Ik had daarom de prijs per kg eiwit bij gezet, want dan zit er alsnog een factor 7-12 tussen. Maar sojaschroot bevat 1-4% zetmeel en 10-12% suiker, vergelijkbaar met wat rijker hooi. Dat is dus voor verreweg de meeste paarden geen enkel probleem.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:57

]Mijn suikergevoelige, die een paar jaar geleden meermaals hb is geweest, heeft ook geen last vd sojaschroot.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 23:36

Bedankt weer voor de suggesties en meedenken!
Ik ga me er verder in verdiepen.
Hij is verder niet gevoelig voor suikers of hb. Althans, nooit geweest.

Ps: deken was eraf voor vervoer, hij staat nu weer met z’n jassie aan ;)

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:58

Ik weet niet hoe het nu gaat,
Maar teveel olie zorgt er ook voor dat de voedingstoffen niet meer opgenomen kunnen worden.
Zelf ben ik overgestapt van SP naar Senioren Slobberbrok van Masters. Voor de 4 paarden die al over de 30 zijn.
Vitamine E (pure) en Selenium, Magnesium zijn ook belangrijk voor ze.
Daarnaast geef ik ze de Alfalfa mengeling die ik ook week.
Misschien kun je er wat mee.
Sterkte