Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 23:39

Zouden jullie willen meedenken? Sorry voor het lange verhaal…

Ruin van bijna 24 jaar, 1,54m en altijd model “tank” geweest, kon zo door voor een klein trekpaard. Werd “dik van de lucht”
Ruim 10 jaar geleden aangekocht als Fjord x Fries.

September 2022.Onze mini tanker werd ineens wat schraler.Niks voor hem dus Da erbij. Bloedonderzoek en controle gebit. Bloed was in orde, geen cushing, gebit had groot onderhoud nodig. Diastase en ontstekingen. Behandeld in de kliniek ( schoon gemaakt, gaten gevuld enz) moest het even tijd geven maar dit zou het probleem moeten oplossen, hij had immers pijn in z’n mond gehad en daarom meer moeite met eten ed.
Maar we merkten geen verschil.
Hebben hem de winter ‘22-‘23 door geloosd met onbeperkt voordroog, dagelijks een portie senioren muesli en 3x per week een emmer seniores priores. ( vanwege de afstand was 3x per week voor ons de max)
In de hoop dat hij bij zou komen van het voorjaarsgras.
Maar dit deed niks en bleef afvallen ondanks 24/7 op volle bak gras én 3x per week een emmer seniores.

Juli 2023 wederom Da laten komen. Die vond bloedonderzoek niet nodig omdat er geen afwijkingen waren in de vorige, tanden gecheckt en behalve dat er een vulling los zat waren er geen ontstekingen meer.
Paar maanden aangekeken, dichterbij huis verhuist zodat hij dagelijks z’n portie senioren voer kon krijgen in combi met onbeperkt voordroog.
Maar nog bleef hij afvallen.

Oktober 2023 met hem naar de kliniek. Endoscopie en gebitscontrole. Endoscopie liet niks bijzonders zien. Maag ziet er goed uit ( geen maagzweren) wordt goed geleegd. Slokdarm vertoont op 2 plekken een wat mindere spiertonus ( schijnt een friezenkwaal te zijn?) maar daar heeft hij geen last van qua slikken ed. Ook nooit slokdarmverstopping oid gehad.
Wederom gebitscontrole en nu zaten er wel weer ontstekingen tussen z’n kiezen.
Dus weer gebit aangepakt en naar huis.

Inmiddels gingen ze snachts op stal. Kreeg hij 2x per dag z’n emmer senioren voer, flinke portie voordroog en nog bleef hij afvallen.

November 2023 wederom laten onderzoeken. Gebit was nog in orde dus nog een uitgebreid bloedonderzoek laten doen “voor de zekerheid”
Wederom geen cushing maar nu was er een afwijking te zien.
Uit het mailtje van de Da:

“Meerdere globulinenwaarden zijn daadwerkelijk te hoog, wat toch wijst op een afweerreactie in het lijf.
Zonder dat dit gepaard gaat met eiwitverlies via de darm of nier, wat bij een verhoging van mn de betaglobulinen nog wel eens wordt veroorzaakt door (larvale) wormbesmettingen.
Zonder verschuiving van de ontstekingscellen toch een reactie in het lijf, wat (deels) verklaard zou kunnen worden door de problemen met het gebit.
Alhoewel dat bij de laatste controle beter was dat eerder het geval.
De slokdarm vertraagd daarbij wat in zijn functie, wat overigens niet tot dit soort resultaten uit het bloedonderzoek kan leiden, maar mogelijk wel, naast het gebit stoort met het (voldoende) eten.
Onder de streep zijn het gebit en de slokdarm dus niet optimaal in functie MAAR verklaren deze niet direct de afwijkingen mbt het bloed wat ik nu zie.“

“ Ik kan niet uitsluiten dat met getoond aanvullend bloed (de uitsplitsing van het eiwit in de verschillende globulinen) er dus meer aan de hand zou kunnen zijn.

Een rectaal onderzoek en echografisch onderzoek van de buik en evt borst is dan geindiceerd.
Ik moet bekennen dat dat natuurlijk wel weer investeren wordt, waar ik op voorhand ook niet van kan zeggen wat daar uit rolt mbt diagnose en prognose voor Bas.
In zoverre deel ik de zorgen die jij hebt, juist omdat het de vraag ook is of je met meer voeren hetgeen bereikt wat moet gebeuren”


Ik heb de hoeveelheid voer wat hij nu krijgt afgewogen en dat moet ruim voldoende zijn.
Hij is netjes ontwormd, laatste keer in november in de kliniek nav mestonderzoek met equest pramox.

Wij zitten nu in dubio of we hem nog verder moeten laten onderzoeken, ook omdat de Da zelf zegt dat hij eigenlijk niet weet of er wat uitkomt en of er wat aan gedaan kan worden.

Hij is vrolijk, eet goed. Knauwt z’n wortels zo weg dus heb nu ook niet het idee dat het aan z’n gebit ligt.
Maar hij teert in, onze ooit zo mooie ronde knol is nu gewoon vel over been.
Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft al is het een taaie.
Ik wil zeker de stekker er nog niet uitrekken, maar ook niet wachten totdat hij omvalt.

Zijn er mensen die ervaring hier mee hebben ? En vooral met de onderzoeken die de Da nog kan uitvoeren?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 23:55

Is er gecontroleerd dat de wormen ook echt weg zijn? Anders zou ik naast hoger in eiwit gaan voeren ook 2x achter elkaar ontwormen ( even overleggen met je da welke termijn er tussen moet zitten)

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 00:12

Er was een lichte verhoging, hij is in november ontwormd en daarna niet meer gecheckt.
Overigens ontwormen we altijd preventief en heeft hij in november 2022 ook pramox gehad en in het voorjaar de gewone equest.

Volgens het verslag van de Da is de afwijking in het bloed niet te linken aan een evt wormenbesmetting?

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:45

Schildklier gecheckt?
Hoe is zijn mest?
Je kan ze seniorus nog 3 x p.d. gaan geven.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 00:54

Schildklier is niet specifiek gecheckt, zou dat niet meegenomen zijn in het bloedonderzoek?

Mest is goed, mooi ballen. Geen diarree oid

3x per dag hebben we geprobeerd maar dan eet hij de 3e emmer met lange tanden op en eet zn hooi niet meer..( volle buik?)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:17

Selenium meegenomen in het bloedonderzoek?

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 03:27

hoeveel kilo senioren priores geven jullie? Vroeger was het altijd dat je 1 kilo droog moest geven voor elke 100 kilo die je wilde dat je paard woog (dus stel dat je wilt dat het paard 500 kilo weegt dan 5 kilo per dag geven. Dat het paard zijn hooi niet meer op eet is niet super erg, de senioren priores is juist een ruwvoer vervanger en wordt vaak gebruikt voor paarden die hun hooi sowieso niet meer (kunnen) eten. Ivm zijn tand problemen zou ik persoonlijk ook eerder voor een ruwvoer vervanger gaan, dat dat hij niet genoeg binnen krijgt omdat hij misschien toch pijn (associatie) heeft met kauwen op hooi.

Eventueel kan je aan de senioren priores nog wat soja schroot toevoegen, dit is een goedkopere eiwitbron die makkelijk door de slobber heen kan. Of eventueel kijken naar een senioren voer/ ruwvoer vervangen met hogere eiwitwaarde.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 04:05

Pfoe wat lastig! Het lijkt er dan toch op dat bepaalde voedingsstoffen niet goed worden opgenomen, maar dit blijkt dus niet echt uit de bloedonderzoeken. Persoonlijk zou ik wel kijken naar evt buikecho en of er niet toch iets van zand of wormen mee speelt.
Verder zou je qua voer ook kunnen kijken naar bijv agrobs myo protein, cool stance copra oid voor wat meer aankomen en ter afwisseling van de seniores priores. Gaf hier goede resultaten bij ingevallen paarden. Ook de ERP brok van Dodson & Horrel een tijdje gevoerd maar die vonden ze minder lekker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:42

Hoeveel SP krijgt hij nu? Onze opa van bijna 25 krijgt 2 volle emmers per dag 2 scheppen droog per emmer. Is een pony van 450 kilo. Hij doet het daar goed op. We hebben hem eerder op 1,5 schep per keer gehad. Daarop viel hij erg in in de wintermaanden. Hij kan geen hooi meer eten, vanwege zijn gebit.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:02

Ik zou - voor je evt nog verder gaat graven - olie gaan toevoegen aan het dieet.
Eiwitten zijn moeilijk te verteren, hij krijgt zo te lezen meer dan genoeg eiwit binnen voor spieropbouw, maar hij krijgt te weinig calorietjes binnen. Olie wordt zeer goed verteerd door een paard en zit bomvol calorieën.

Langzaam opbouwen, maar je kunt rustig 300 ml per dag gaan geven.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:15

lastig, als hij verder wel goed eet,zou het misschien toch kunnen dat er in de darmen iets zit wat er niet hoort.
maar dan zou je toch verwachten dat eventuele tumoren naar voren zouden komen in bloedonderzoek.

misschien toch wat experimenteren andere merken voer?
sp is prima hoor,maar mijn tinker valt daar wel wat van af,die doet het beter op de combi seniorenslobberbrok van masters en wiesencobs van marstall.

en mengen mag, als ze er beter van eten is dat prima :j

Elisa2

Berichten: 37169
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:58

Ik zou denk ik wel doen wat de DA zegt, een rectaal onderzoek en een echo kost de wereld niet en is voor het paard ook niet heel ingrijpend. Daarnaast zou ik die globulinewaardes blijven monitoren. Hij had ontstekingen aan zijn gebit wat nu over moet zijn toch? dan zou dat ook moeten zakken als dat daadwerkelijk de oorzaak is van die hoge globulinewaarden. En uiteraard het gebit goed in de gaten houden.

Daarnaast kun je nog experimenteren met voer zoals hier boven aangegeven wordt.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:11

wat een zorgen.

Ik heb mijn ouwetje (33) weer aardig op gewicht gekregen met een dieet van onbeperkt voordroog en daarbij Slobberbrok van Masters met maisvlokken, geweekte brok en lijnzaadolie. Ze was erg mager, maar is nu toch weer wat gegroeid.

Het is op deze leeftijd natuurlijk ook wel lastiger op gewicht te houden. Voor een fries is 24 al best heel oud. Veel succes/sterkte!

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:21

Wat krijgt ie naast de senior priores?

Mijn 24 jarige valt ook af met SP. Die krijgt dus halve emmer zupa met halve emmer wiesencobs gemengd over de nacht. Maar daarnaast krijgt ze ook 1 kg energy brok van ludgers. Zo hou ik haar op gewicht en op energie in de winter. Doet hij het wel beter in de zomer?

Punt met die globulinewaardes is wel een beetje dat het ook door veel kan worden veroorzaakt.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:39

Hier ook een oudje die niet op gewicht zou blijven met alleen seniores priores. Bij hem is gebleken dat zijn gebit zodanig slecht is (al meerdere kiezen getrokken), dat hij niks meer uit hooi/voordroog/gras haalt en dus zijn volledige voeding uit zijn slobber moet halen. Hier bleek de perfecte combi een slobber (geen SP maar vergelijkbaar), gemengd met fibrebeet en geweekte grasbrok en dan in totaal 5 kilo per dag voor een pony van rond de 500 kilo.

Ik weet niet hoe slecht het gebit van jouw paard is, maar als ook hij niks meer uit zijn voordroog haalt, maakt het niet uit dat hij daar wel genoeg van eet. Wellicht zou de SP mengen met geweekte grasbrok voor jullie ook een oplossing kunnen zijn.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 13:56

Dank jullie wel voor alle antwoorden!

Sorry, niet helemaal duidelijk zie ik maar hij krijgt geen seniores priores. Daar waren we wel mee begonnen in combi met “gewone” slobber om het nog een beetje lekker te maken maar dat at hij op een gegeven moment niet meer.
Hij krijgt nu Recup Mash van Aveve ( speciale slobber om aan te sterken in combi met Soup ( een variant van seniores priores die blijkbaar wat smakelijker is.) op advies van de da.

Hij krijgt per keer ong 1400gr DROOG product waarvan de verhouding 60/40 soup/ mash.
Dit komt neer op 840gr soup en 560gr mash per keer wat hij dus 2x per dag krijgt.
In totaal dus 1680gr soup en 1120 mash op een dag.
( misschien rare getallen maar zoveel schep ik dus op met het bakje wat ik ervoor gebruik)
Volgens de da zou dit ruim voldoende moeten zijn in combinatie met het ruwvoer wat hij krijgt en nog goed weg eet.
Vergeten te zeggen, we voegen ook olie toe, zo’n 1-2 liter per week.

Het lijkt wel of het een bodemloze put is waar we eten in gooien en waar hij niks mee doet qua aansterken/ aankomen. Vandaar dat ik denk dat er toch echt wel meer aan de hand is.
De onderzoeken die de da voorstelt willen we best laten doen. Maar omdat hij zelf nogal sceptisch is over het feit wat er uit kan komen en wat daar evt aan te doen is, vroeg ik me af of er mensen waren die die onderzoeken hadden laten doen bij hun paard en wat daar uitgekomen is.

Ik heb de da gister nog een mailtje gestuurd met een soort update, we zijn nu ruim 1,5 maand verder sinds z’n laatste bezoek en de bloeduitslagen.
Hij krijgt nu dus ook voor langere tijd de 2 emmers voer, iets wat pas een paar weken was toen de da er voor het laatst was.
Hij vond hem toen al afgevallen sinds de laatste keer dat hij hem had gezien.
Maar nu dus ook voor langere tijd deze hoeveelheden voer zetten geen zoden aan de dijk.

Ik heb niet het idee dat hij nu last heeft van z’n tanden. Er liggen geen proppen in de stal, knoeit niet met z’n eten en knaagt een hele winterpeen zonder moeite door.

We hadden gehoopt dat volle bak gras en de slobber dé oplossing zou zijn afgelopen zomer maar ook toen bleef hij gewoon afvallen…
Dus het is niet beter in de zomer…

Wat zou selenium kunnen betekenen in dit verhaal?

Nogmaals dank voor alle antwoorden en input… ik neem alles mee!

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:02

ik zou verder laten kijken dan.
want als hij echt nog minimaal tien kilo hooi op een dag op eet en dan die extra’s er nog bij zou hij niet mager moeten zijn.
dan is er meer aan de hand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:04

Idd dan verder kijken. Het is soms echt puzzelen.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 14:42

ellepel schreef:
ik zou verder laten kijken dan.
want als hij echt nog minimaal tien kilo hooi op een dag op eet en dan die extra’s er nog bij zou hij niet mager moeten zijn.
dan is er meer aan de hand.

Volgens staleigenaar krijgt hij zo’n 12 kg op een dag. Dit geloof ik eerlijk gezegd niet, zal wel iets minder zijn.
Volgens de da zou hij aan zo’n 8kg hooi in combi met het andere voer genoeg moeten hebben. Die 8 kg geloof ik wel.
Vorig jaar winter stond hij nog 24/7 buiten en had ook echt 24/7 hooi ( voordroog) en kreeg elke dag senioren muesli en toen 3x per week seniores priores en dan heeft hem ook niet aan doen komen.
En voorral omdat hij voorheen echt tonnetje rond was “van de lucht”

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:02

Galja schreef:
[i]“Meerdere globulinenwaarden zijn daadwerkelijk te hoog, wat toch wijst op een afweerreactie in het lijf.
Zonder dat dit gepaard gaat met eiwitverlies via de darm of nier, wat bij een verhoging van mn de betaglobulinen nog wel eens wordt veroorzaakt door (larvale) wormbesmettingen.


Een worm besmetting lijkt ook niet uitgesloten te worden in het verslag van de DA.

Oudere paarden hebben ook gewoon minder afweer tegen wormen. Wellicht moet je vaker ontwormen.
Niet o.b.v. mestonderzoek, want Lintworm zie je bv niet in mestonderzoek terug.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:08

Ik heb ook een mannetje van inmiddels 10 jaar ouder die op die leeftijd met hetzelfde patroon kampte.
Wat bij hem hielp, is een deken.
Stilaan bijna het jaar rond, uiteraard wel aangepast aan het seizoen, maar hij blijft droog en warm en voelt zich zoveel beter!

Hij leeft ook op de seniorenslobbers en -brokjes en zuigt alleen nog de vitamientjes uit het hooi, wegkrijgen doet hij dat niet meer.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:17

Deken heeft hij idd, een 200gr zodat de energie die hij binnen krijgt niet gebruikt hoeft te worden om warm te worden/blijven.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 15:20

Babootje schreef:
Galja schreef:
[i]“Meerdere globulinenwaarden zijn daadwerkelijk te hoog, wat toch wijst op een afweerreactie in het lijf.
Zonder dat dit gepaard gaat met eiwitverlies via de darm of nier, wat bij een verhoging van mn de betaglobulinen nog wel eens wordt veroorzaakt door (larvale) wormbesmettingen.


Een worm besmetting lijkt ook niet uitgesloten te worden in het verslag van de DA.

Oudere paarden hebben ook gewoon minder afweer tegen wormen. Wellicht moet je vaker ontwormen.
Niet o.b.v. mestonderzoek, want Lintworm zie je bv niet in mestonderzoek terug.


Is het niet zo dat de (ondertussen) 2x pramox en een keer ivermectine én een mestonderzoek in oktober een zware besmetting hebben kunnen tackelen?
Dan had bij dat laatste mestonderzoek in combi met bloedonderzoek toch wel een zwaardere besmetting naar voren moeten komen?

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:41

Als hij 2x pramox heeft gehad dan heb je lintworm getackeld.

En ik lees toch juist dat er geen eiwitverlies is? Of lees ik dat nu verkeerd van de bevindingen van de da? Is er wel eiwitverlies is misschien het bijvoeren van erwten eiwit isolaat nog een idee.

En als ze toch denken aan wormen terwijl er zo goed ontwormt is, zou het misschien leverbot kunnen zijn?

En zand al uitgesloten?

Ik zit hardop te denken hoor, dus als ik dingen dubbel zeg, excuses.

Ik heb geen ervaring met het Belgische senioren voer, dus ik hoop dat anderen je daar mee kunnen helpen. Ik weet idd wel dat met de Nl seniores priores je naar gelang gewicht paard wel tot 6/7 scheppen per dag kunt gaan (na opbouwen uiteraard).

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat zien we over het hoofd? Oud paard blijft afvallen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:52

Klopt je hooi wel qua voedingswaarde? Krijgt hij er nog krachtvoer bij of alleen de slobber?