Fries bijna 24 komt slecht winter door

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:55

ellepel schreef:
jawel, maar er zijn er bij die hoger in de voeding zitten,ik vind alleen zelf de subli echt tegenvallen

We gaven hier altijd Pavo podo lac. Dat was geloof ik best hoog in eiwitten en vet. We gaven het echter niet jaar rond, enkel om wat bij te komen en dan kon het echt wel veel doen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 09:23

Heb de Pavo podo lac mee genomen. In de winkel 3 zakken naast elkaar gelegd en uiteindelijk voor de Pavo gekozen. Ik weet dat mijn kwpn-er het ook goed deed op die van Pavo, die viel in de winter altijd aardig in dus voerde ik hem bij met SP en die merriebrok waardoor hij mooi op gewicht bleef. Ken meer paarden die het daar goed op doen als tijdelijke extra, dus vandaar mijn keuze voor dat erbij.
Het is toch even kijken waar gaat hij nu van bijkomen. Komt hij niet bij dan toch maar weer verder kijken of er meer aan de hand is. Dat is ook de afspraak met de dierenarts. Kijken naar ander voer voor erbij en zien of dat effect heeft. Zo niet dan nog een keer bloed trekken en nakijken en vergelijken met de waardes van de eerste keer bloed trekken. Eventueel dan verder kijken wat er nog onderzocht kan worden of dat we dan gewoon moeten accepteren dat het de ouderdom is.

jacqdh
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:37

fries en spijsvertering zijn soms een probleem .ik heb inmiddels wel wat ervaring met spijsverteringsproblemen bij de oudere fries. het enige wat ik je mee wil geven is ga niet zelf van alles uitproberen ivm zijn leeftijd.voordat je merkt of iets werkt of niet gaat er veel tijd overheen en dat heeft jouw senior niet!! wij zijn erg geholpen met een uitgebalenceerd dieet van de voedingsdeskundige van de kliniek(hollands kroon) Even als voorbeeld wij hebben een friese merrie staan met een collageenafwijking in de maag ,zij mag geen langstengelig hooi (wel gras)in winter mag ze wat lucerne,en compact gras.zij krijgt per dag: 4 kilo(droge) sp,1kilo nuggets,1 kilo zemelen 1 kilo care4life dit mengen met 4 emmers water .Dan krijgt ze 2 kilo hartog digest en 1 kilo compact gras dit laatste vooral voor de kauwbehoefte.Dit dieet had ik zelf nooi bedacht omdat ik er niet echt genoeg van af weet en heb ik ook meer als voorbeeld gegeven want voor jouw paard is mischien iets heel anders nodig.Verder zijn friesen ook nog eens heel hard voor zihzelf en zie je pas laat of hij ergens pijn heeft of ongemak ervaart Mijn advies schakel een expert in

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 09:50

jacqdh de dierenarts is op de hoogte en is vanaf het begin er betrokken bij geweest. Bedankt voor je uitleg wat betreft het dieet voor jouw fries. Onze Freek laat wel heel snel zien dat hij ergens last van heeft is mijn ervaring met hem, gelukkig maar. Hij heeft een specifieke manier van dat laten zien en is snel en goed te herkennen gelukkig. Op dit moment zie ik een oudere man lopen die verder alert is, eetlust heeft, goede mest, zijn uitspattingen heeft die hij altijd heeft, die alleen in tegenstelling tot de voorgaande winters nu dus te veel in valt. Bloedonderzoek en mestonderzoek geven geen bijzonderheden, gebit wat in orde is. Ergens fijn maar ook weer niet want waarom valt hij te veel in.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 09:48

Afgelopen week is de dierenarts nog een keer langs geweest op mijn verzoek.
Sommige symptomen zijn erger geworden de afgelopen periode. Hij blijft nu redelijk op gewicht staan ipv van af te vallen, maar zou eigenlijk tonnetje rond moeten zijn met de hoeveelheid eten die hij krijgt. We hebben nog een keer een aantal onderzoeken gedaan, er zijn wat dingen bij gekomen. O.a. een painface, het kwijlen wordt ook erger, dus de beschadiging aan zijn luchtpijp neemt ook toe. We hebben besloten om hem morgen in te laten slapen. Zal heel lastig zijn maar het enigste eerlijke naar hem toe. Veel van de dingen die er nu bij zijn gekomen kunnen we niet herstellen of verlichten. Dan moet je hem laten gaan. Na morgen heb ik voor het eerst in 44 jaar geen paard meer om mee heen, dat zal heel vreemd zijn, het dagelijkse loopje naar hem toe meerdere malen, geen begroeting meer van hem als ik de achterdeur open doe. De honden zullen hem ook vast missen, die gaan ook meerdere keren per dag naar hem toe om hem een lik over zijn neus te geven, zij weten niet beter dan dat hij er is.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:57

Zo dapper dat je dit besluit voor Freek hebt genomen. Veel sterkte!

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:06

Als je paard nog normaal zijn hooi eet, en behalve een beetje kwijlen, waarom dan inslapen? Olie in wat voor vorm dan ook is niet goed voor een paard, en ik heb geleerd dat hoe meer krachtvoer je geeft, hoe meer ze afvallen. Goed hooi, en gras is het allerbeste. Waarom niet een poos proberen en direkt stoppen met alle supplementen. Inslapen kan altijd nog.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 11:21

Omdat de dierenarts ook net als ik inziet dat er eigenlijk maar 1 klacht te verlichten is en de andere klachten inclusief diegene die er de afgelopen 2 maanden bij zijn gekomen niet te verhelpen zijn. Dan vind ik als ik nu persé door wil gaan met Freek dat ik dit voor mijzelf doe en niet voor hem, dat is niet de juiste keuze.
Wat betreft het hooi eten, ook dat doet hij de laatste weken bijna niet meer, amper 2 plakjes per dag. Plus een painface zegt ook veel. Het kwijlen was in het begin niet veel maar nu met hele grote mate is dit aanwezig en dat komt omdat zijn luchtpijp weer erger beschadigd is de laatste tijd.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:25

Ts, sterkte met dit besluit.

Ts heeft al veel geprobeerd en zegt dat hij alleen verder achteruit gaat. Als hij niet meer pijnvrij of met veel ongemak moet leven, denk ik dat dit de juiste beslissing is. Uiteraard ook om verder lijden of aftakelen te besparen. Beestje is 24, dat is voor sommige nog jong maar ik denk voor een fries (met onderliggende problemen) al een behoorlijke leeftijd.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:37

Respect voor je keuze TS, houden van is loslaten… heel veel sterkte gewenst Y;(

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:42

je hebt alles gedaan wat mogelijk was,en als het niet meer lukt dan lukt het niet meer.
en dan is het voor hem juist een betere keuze.
heel veel sterkte :(:)

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:45

Ik denk dat je een weloverwogen keuze maakt en je dierenarts staat achter je, veel sterkte morgen.

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:58

Wat een moeilijk besluit heb je moeten nemen voor je paardje! Heel veel gedokterd, heel veel geprobeerd. Soms kan er dan uiteindelijk nog maar 1 keuze eerlijk zijn...
Heel veel sterkte :(:)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:05

Ook heel veel sterkte van mij...heb in het vroege voorjaar ook de keus moeten maken voor één van mijn pony's en wat doet het zeer!

Je zult altijd wel twijfels houden en je afvragen "wat als" maar geloof me, je maakt nu echt de juiste keuze voor Freek.
Jij ziet hem elke dag, ziet hem veranderen en wilt hem verder en ernstiger lijden besparen.
Uit liefde voor hem :knuffel:

Sterkte morgen!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 12:17

Klopt Shirley, verder lijden verdient hij niet. Hij heeft het erg slecht gehad voordat hij bij ons kwam, we hebben ons best gedaan om hem een goed leven te geven. Daar komt een keer een einde aan. En het klopt wat je zegt, het doet enorm zeer om een dier te laten gaan. Maar ook dat hoort erbij, 7 jaar heeft hij veel liefde en plezier gegeven, nu is het enorm nare periode en straks kijk ik weer terug met een glimlach naar al zijn maffe dingen die hij had toen hij zich goed voelde.

Iedereen bedankt voor jullie mooie reactie!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:45

Sterkte. Een moeilijke keuze, maar gemaakt uit liefde.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:03

meggiemeg schreef:
Klopt Shirley, verder lijden verdient hij niet. Hij heeft het erg slecht gehad voordat hij bij ons kwam, we hebben ons best gedaan om hem een goed leven te geven. Daar komt een keer een einde aan. En het klopt wat je zegt, het doet enorm zeer om een dier te laten gaan. Maar ook dat hoort erbij, 7 jaar heeft hij veel liefde en plezier gegeven, nu is het enorm nare periode en straks kijk ik weer terug met een glimlach naar al zijn maffe dingen die hij had toen hij zich goed voelde.

Iedereen bedankt voor jullie mooie reactie!


Dit is het eerlijkste en ook moeilijkste wat je kunt doen vond ik. Maar uit recente ervaring helaas; na 2 dieren eerder met acute noodzaak te hebben ingeslapen is het voor de verwerking zoveel beter om dit te plannen om je paard een lijdensweg te besparen. Ik kijk er nu zoveel beter op terug ook al mis ik hem vreselijk.

Met het kwijlen wat je omschrijft ben ik stiekem ook bang dat je paard zijn slokdarm is aangedaan, het komt me akelig bekend voor allemaal ;( En ook dat zal niet meer verbeteren helaas.

Heel veel sterkte, houden van is ook durven loslaten <3

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 15:30

Gulpje het zou kunnen inderdaad dat die ook is beschadigd. Het is niet het eerste paard wat ik moet laten gaan. Voor nu wel de laatste, of ik moet de hobby dusdanig gaan missen na 44 jaar.
Als straks Freek er niet meer is ga ik eerst even voor mijn eigen gezondheid, heb een grote operatie met lange revalidatie al wat jaren uitgesteld en ga daar nu toch serieus over nadenken of daar nu dan wel de tijd voor is gekomen.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:49

Veel sterkte morgen.
Zware maar goed beslissing ( niet dat je je ook maar iets van mijn mening aan zou moeten trekken uiteraard) .
Voor zover ik kan lezen heb je naast alles geprobeerd ook goed rekening gehouden dat hij oud is, en dus ook op. Met 1 klacht kun je nog wat , maar met probleem op probleem bij een ouder dier, gaat lang niet alles opgelost kunnen worden, en dan is deze beslissing de goede.

Nogmaals veel sterkte morgen en alle dagen erna.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 18:43

Eleeke inderdaad, heb het er goed met de dierenarts over gehad. Het is geen probleem om veel eten er in te stoppen als het dan ook nut heeft, hetzelfde met geven van medicatie , zolang het onderliggende probleem daardoor beter te handelen is ook goed en voor Freek beter te dragen is dat ook geen probleem, maar het punt is gewoon dat een aantal dingen niet te behandelen zijn. Soms moet je inderdaad dan eerlijk kijken naar je paard en niet kijken naar wat je zelf graag zou willen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 18:51

Wat een dappere liefdevolle beslissing. Freek mag blij zijn met zo'n baasje.

Sterkte want hoewel het dapper en liefdevol is zal het verre van makkelijk zijn.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 09:57

Het is heel rustig gegaan, met een lege trailer terug naar huis gereden en geen Freek die je begroette zoals altijd. De honden vinden het ook erg raar dat hij er niet is. Het is moeilijk die lege plek die hij achterlaat. Vannacht terug gedacht aan de dingen die we hebben bereikt samen. De dierenarts gaf ook aan dat hem verder lijden bespaard is gebleven, dat de beslissing echt goed was die we hebben genomen.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:21

Goed om te horen dat het allemaal rustig is gegaan. En sterkte!

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:45

Wat fijn dat het rustig is gegaan en wat mag Freek zich in zijn hoefjes knijpen hoe hij de laatste jaren door jou is gehoord. Alleen al de lovende woorden van jouw hand hebben hem extra tijd hier gegeven. Een baasje dat met zoveel liefde over haar paard praat, en zo goed naar hem kijkt, dat verdient elk paard.

Heel veel sterkte met het verlies van Freek.

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:49

Wat fijn dat hij rustig is gegaan naar de eeuwige groene weides.

Nu een grote leegte achterlatend voor iedereen! Heel veel sterkte...