Fries bijna 24 komt slecht winter door

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 13:25

Onze Freek is nu ruim 6 jaar bij ons.
Is zwaar verwaarloosd bij ons gekomen, een 150kg te mager, een skeletje met een velletje er over heen.
Dat was in december. Met een 4 maanden had ik er mooi vlees op en alle ziektes overwonnen die naar boven kwamen, wormen, luizen, mok enzovoorts.
De vaccinatie hebben weer opgepakt, gebit laten doen, hoeven en we hadden al een heel ander paard. Sindsdien was het hollands glorie, hij werd snel te dik, groeide van de lucht dus zijn eten wat hij kreeg was niet veel maar genoeg voor hem, een voorbeeld wat hij met de winterdag kreeg: onbeperkt hooi 1ste snee van bemest land met een emmertje luzerne en daarin vitaminekorrel en een handje mueslï. Hij deed het hier super op. In de winter viel hij nooit echt terug in gewicht, maakte een super wintervacht aan.
In de winter van 22-23 heeft hij een dubbele longontsteking gehad, stond erg slecht, dierenarts had er een zwaar hoofd in of hij het ging redden. Had een beste jas uitgedaan in 1 nacht tijd. Na 3 dagen was hij zo goed als weer de oude. Eetlust was terug, werd weer ondeugend.
In april de weidegang voorzichtig opgebouwd en dat deed hem echt goed, hij was al snel weer te zwaar.
Nu viel het me op dat hij in november 2023 toch wat in begon te vallen. Mest onderzoek gedaan, kwam niets bijzonders uit, gebit was in september met de vaccinatie nog mee gepakt, dat was in orde. Dierenarts er bij gehad, kon niets bijzonders ontdekken. Bloedonderzoek gedaan, kwam ook niets uit. Gebit in orde. Meer bij gaan voeren, dus buiten onbeperkt hooi en het vaste emmertje voer wat hij al kreeg ben ik seniores priores bij gaan voeren, eerst 1x per dag een emmer erbij, hij blijft invallen, krijgt nu dus zijn emmertje met luzerne en mineralenkorrel en een volle schep mueslï, 2x daags een emmer seniores priores en onbeperkt hooi. Hij maakt geen proppen van zijn eten. Ik merk wel nu hij meer SP krijgt hij minder hooi eet. Hij drinkt niet meer dan anders. Zit goed in zijn wintervacht.
Zo mager als hij nu is heb ik hem niet gehad. Dus van winters met niet invallen gaan we nu naar een winter met te erg invallen.
Dierenarts kan zo niets vinden, hij heeft zijn gekke momenten, bokt dan hoger dan de omheining is, hij is alert op zijn omgeving, rolt meerdere malen per dag, hij rolt ook makkelijk om en staat met alle gemak op.
Hoefsmid is net geweest, het viel hem op dat er niets van de voeten af kon, in tegenstelling tot alle andere keren, hoefsmid komt elke 8 weken en moet er dan normaal gesproken een best stuk van afhalen, nu was het alleen de stralen en de steunsel en weer voorzichtig rond vijlen en klaar. Dat ben ik dus niet gewend bij onze Fries.
Iemand een idee wat we nog meer voor hem kunnen doen om beter de winter door te komen?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:30

sp,is prima voer hoor,maar niet alle paarden doen het er goed op.
eventueel kijk je of je het kunt vervangen door een andere slobber met wat meer calorieën?

ik ben zelf over gestapt op senioren slobberbrok van Masters en mijn oude merrie doet het daar beter op.
het is een brokje wat je moet weken, en ze eten het heel goed.

heb ze even naast elkaar gezet voor je bij voervergelijk.
dan kun je zien wat het verschil is.
https://www.voervergelijk.nl/vergelijke ... obberbrok/


maar ga dus op zoek naar een slobber of ander voer met meer eiwitten en meer vetten.
denk dat je dan wat beter uit komt?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:31

Heeft hij al een deken op? Dat kan veel schelen omdat ze minder energie kwijt zijn aan zichzelf warm stoken.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:33

Je paard is al in extra tijd.
Vergeet niet dat regen meer vergt dan gewoon koud weer.
Zou m warm houden en kijken of er wat meer calorien inkunnen en iets van warme slobber of mais

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:36

Heeft hij geen PPID/cushing? Dan kunnen ze ook zo moeizaam de winter doorkomen.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:43

Hoe wordt hij gehouden?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:59

24 is voor een Fries aardig op leeftijd.

Ben ook wel benieuwd of hij al onder een deken staat? Misschien wat olie toevoegen voor wat meer calorieen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 14:01

Ellepel, de eerste keer toen hij zo mager bij ons kwam heb ik hem prima op gewicht gekregen met SP, we zijn nu natuurlijk wel wat jaartjes verder, hij was toen 17 en nu bijna 24. Ik ga eens kijken naar een wat rijker voer.

Lijsken hij heeft geen deken op, hij wurmt net zo lang tot hij of af is of in stukken om zijn lijf heen hangt, hij heeft een mega wintervacht welke goed zijn werk doet.

Morganlefay ik ga er eens naar kijken naar ander voer.

Earth hij is daar op getest en kwam niets uit, net als de andere onderzoeken nadat er bloed is afgenomen.

FriesWytske hij heeft een inloopstal ( is uit de wind en regen) waar hij wel in gaat staan als het langdurig regent en 's nachts is hij ook op stal uit zichzelf en gaat daar dan liggen slapen zie ik op de camerabeelden. Verder kan hij zelf kiezen of hij uit de wind staat op de poetsplaats tussen 2 boxen in of dat hij in de buitenbak of paddock gaat staan. De bodem is mooi vlak opgevroren dus het is niet benen breken op een hard opgevroren maanlandschap. Hij krijgt onbeperkt hooi 1ste snee van bemest land, dat hooi neem ik al jaren af en is getest. Verder dus het andere voer wat ik hierboven heb beschreven.

Elisa hij heeft geen deken op, wel vaker geprobeerd maar geen 1 deken houdt hij heel of lang op.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:11

Jammer dat hij dekens sloopt, ervaring leert toch dat er ondanks mega winter vacht, er nog een hele hoop energie de kachel in moet bij die oudjes.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 14:13

Wintu klopt dat is erg jammer, het zou heel veel voor hem schelen in het vast houden van energie.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:25

Ik heb goede ervaringen met fibrebeet, luzerne, sojaschroot, zemelen en lijnzaadolie. Niet bang zijn om veel te voeren. Echter denk ik wel dat het een lastig verhaal wordt zonder deken. Verkijk je niet op hoeveel energie het kost om warm te blijven voor zo'n oudje, zeker een fries.

Eventueel aan een maagzweer gedacht? Ik vind het beeld niet kloppen maar je weet het soms niet.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 14:35

dubbele post, daarom weg gehaald
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 17-01-24 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 14:36

Petunia27 daar heb ik het met de dierenarts ook over gehad, maar hij heeft geen van de symptomen. Daarom gaat daar nu ook niet de eerste gedachte naar uit.
Het verbaasd me hoe zwaar deze winter hem nu valt in tegenstelling tot de vorige jaren. Hij had werkelijk nooit last van invallen in de winter. Hij wordt ouder dat zal zeker mee spelen. Zou hij dan zo'n stap terug gedaan hebben na de longontsteking vorig winter? Hij was toen erg slecht, stond met bijna 41 graden koorts. Stond er erg levenloos bij, dierenarts wilde hem toen toch een kans geven omdat hij verder geen last heeft van ouderdomskwalen of ziektes onder de leden. Ik vond het wel lang duren voordat hij bij was getrokken van de longontsteking.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:50

Ouderdom doet al best veel. Mijn tinker is nu ook 24, en valt ook sinds een paar jaar sneller in 's winters. Ondanks dat hij een dikke vacht aanmaakt ben ik vorig jaar toch begonnen met een ongevoerde deken, en dit jaar 100 gram. Daar merk ik al verschil mee. Zeker met al die regen van afgelopen jaar verliezen ze toch stiekem best veel warmte. Verder vertelde onze dierenarts dat de tanden bij oudere paarden vaak 'op' raken, als in te glad worden en niet meer goed geschikt zijn om het hooi voldoende fijn te kauwen. Er wordt dan minder voeding uit het hooi opgenomen, ook als ze gewoon onbeperkt ervan blijven eten. Je ziet het in dat geval ook aan de mest; daar zitten bij mijn paard echt onverteerde stukjes hooi bij.

Ik zou gewoon verschillende soorten voer gaan uitproberen.
Die van mij krijgt nu seniores priores, van gorp mais-lijnzaadkorrel, hartog grasmix en nog wat hartog haycops.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:55

Mijn Friese merrie van 24 krijgt kuilmais en kuilgras, naast haar gewone rantsoen van hooi en sp. Vorige winter kwam ze broodmager uit, en )ik weet dat het geen paarden voer is, )heb ik haar met veel hooi, sp en kuilvoer weer op gewicht gekregen. Mijn paard is al zo'n 10 jaar met pensioen en staat op het melkveebedrijf van mijn schoonfamilie.
Ze heeft wel een deken op, voor de vorst een regendeken, nu een gevoerde.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:55

meggiemeg schreef:
Wintu klopt dat is erg jammer, het zou heel veel voor hem schelen in het vast houden van energie.

Sommige paarden willen gewoon geen deken op. Kan deze niet s'nachts op stal? Overigens, 24 is voor een Fries al hoogbejaard. Dat maakt veel verschil per ras. Daarbij is dit dan ook nog een heel slechte winter in vergelijking met vorige jaren. :(

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:37

Niet ieder paard doet het goed op SP vanwege de granen. Je zou eens een mix van Coolstance Copra en Myo Proteïn flakes kunnen proberen. Eventueel gemengd met een lekkere senioren slobber voor de smaak.

En hoe sloopt hij de deken? Al eens een hengstendeken geprobeerd met gesloten voorkant?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 17:49

8nnemiek, zijn gebit is goed, we laten het jaarlijks nakijken en eventueel wat aan doen als de dierenarts komt voor vaccinatie, daar is ook direct naar gekeken, voor zijn leeftijd ziet het er super uit, komt wel wat ruimte tussen de kiezen maar dat geeft geen problemen, ook is het kauwvlak nog steeds goed genoeg. Zijn mest ziet er ook goed uit en daar kom ik geen onverteerde stukjes hooi tegen. Ik ben al aan het kijken naar de link die hierboven genoemd is en wat er meer te verkrijgen is. Wij wonen in een dorp waar geen winkel is met dierenvoeding of wat dan ook, in de omgeving zijn er wel diverse welkoop winkels maar die hebben niet veel keuze in de merken. Dus ga ik kijken wat er verder op te vinden is, maakt niet uit als ik er een stukkie voor moet rijden met de auto.

Anjali hij gaat uitzichzelf 's nachts al op stal en ligt ook lekker dan op de rapsodi. Ik voer ook bewust het hooi binnen op stal zodat hij daar moet gaan staan en overdag voer ik zijn hooi op het tussenstuk tussen 2 boxen in zodat hij in elk geval droog en uit de wind staat.

Daihyo hij trekt er aan, schuurt er mee waar hij maar tegen aan kan schuren, hij wurmt zich er op de een of andere manier uit, dan ligt de deken op de grond met de meeste sluitingen nog dicht, hij kauwt er op, hij schuur zo dat hij dan blijft hangen met de dekensingel ergens achter en gaat dan lopen dat soort dingen. Hij is ook erg zuur als hij een deken op krijgt, zonder deken niet.

Gillian fijn te horen dat jij de manier hebt gevonden om jouw fries goed de winter door te laten komen!

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:30

maar het is helemaal niet koud nog?
kijk ik heb ook een oudje….van 30.
maar die krijgt alleen een deken op als het heel lang regent.
die van jou gaat op stal als het regent dus dan is het prima toch,hoeft geen deken op nog.


welkoop kan je ook heel veel bestellen.
je kunt kijken naar subli atleet,dat is met veel eiwitten er in.
iets van pavo ..de 18 plus kun je ook gaan geven.
er is best veel te koop en te bestellen.
de voermeesters heeft ook een goede brok met wat meer eiwitten er in.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:59

Ik merk ook niet aan hem dat hij het koud heeft, zijn vacht isoleert ook mooi, tijdens de sneeuw stond hij buiten en bleef het er mooi op liggen. Op zich is het in de nachten best koud geweest hier maar of hij dat ook zo ervaren heeft? Tuurlijk is het met een deken voor hem makkelijker om zijn energie daar niet in te steken maar helaas heeft hij daar een grote hekel aan. Wat ik op zich jammer vind is dat hij nu hij SP er bij krijgt dan minder behoefte heeft aan zijn hooi, dat scheelt wel een plak per dag zeg maar. Blijkbaar heeft hij dan genoeg aan wat hij dan gevoerd krijgt.
Je doelt dan meer op een merriebrok wat eiwitten betreft ellepel?
Hij krijgt nu luzerne van Hartog de senior complete care en pavo18 plus mueslï, plus de SP en onbeperkt hooi

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:01

Als hij zo goed aankomt van gras normaliter, is het dan een idee om hem grasbrok er bij te voeren?
De Hartog senior is heel fijn idd, die geef ik ook.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:11

Ik zou even laten prikken op Cushing voor de zekerheid. Zandkuurtje misschien ook .

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:36

Ik heb een ouwetje van 26. Viel de laatste paar jaar in de winters ook erg in. Dit jaar doet ze het veel beter. Ze krijgt echt onbeperkt kwalitatief goede en erg droge voordroogkuil, in de wintermaanden krijgt ze een schep geweekte bietenpulp erbij. Daar worden ze niet dik van maar geeft rust in maag en darmen waardoor er meer voedingsstoffen opgenomen kunnen worden. Verder krijgt ze sojaschroot , luzerne en zonnebloemolie bijgevoerd. Ze is nu een stuk voller qua bespiering en ik zie geen ribben meer. Ze heeft een goede vacht maar ik doe met koudere dagen wel altijd een deken op.
Ze is ook lekker energiek nu.
Ze krijgt iedere maand een zandwegkuur.
Heb het idee dat het hoge eiwitpercentage van de sojaschroot tesamen met de olie het meeste verschil maken.

Hoop dat je ook voor jouw paard de beste oplossing gaat vinden!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 09:33

Wintu ik ben begonnen met bijvoeren van Pavo FibreNuggets, daar vond ik hem niet echt lekker van aankomen, vandaar de overstap naar SP. Vers gras zie je veel paarden van opknappen, maar dat duurt nog even voordat hij de wei weer op kan, afhankelijk van het weer en wanneer er bemest kan worden.

Absolem bij onderzoek van de mest kwam geen zand naar voren. Op cushing is hij getest en dat is niet naar voren gekomen.

Busymissy zonnebloemolie, gewoon die hele simpele uit de supermarkt zeg maar? Of bestel je een speciale?

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:56

Lastig hoor! Die van mij kwam niet goed aan van gras, hebben we ook enorm mee gezeten. En het is enorm zoeken, want wat voor het ene paard werkt, heeft bij de ander totaal geen effect. Ik heb wel eens een oudje zien opknappen van merriebrok, de ander van Lucerne. Die van mij is 35 geworden en man, man, wat een voer ging daar in en een deken op en toch bleef ze me te rank. Het hoort er uiteindelijk bij.

Ik geef lijnzaadolie ipv zonnebloemolie, ook fijn voor de darmen.