Fries bijna 24 komt slecht winter door

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:00

Lijnzaadolie heb ik zien staan bij de welkoop, daar kom ik morgen langs, voorzichtig opbouwen in het begin denk ik?

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:04

meggiemeg schreef:
Lijnzaadolie heb ik zien staan bij de welkoop, daar kom ik morgen langs, voorzichtig opbouwen in het begin denk ik?

Die heb ik ook inderdaad. Je kunt ze bij andere winkels ook in jerrycan krijgen, is weer iets voordeliger. Ik geef dagelijks een behoorlijke scheut over het voer. Mest even in de gaten houden, maar volgens mij kun je aardig rap opbouwen hoor. Nu geef ik het gewoon als aanvulling en niet om dikker te laten worden. Dus hoeveel je uiteindelijk moet geven om aan te zetten, weet ik eigenlijk niet.

Trouwens weet niet of het al genoemd is, maar heb je al eens naar Hartog Senior mix gekeken? Daar is die van mij dol op, wel eiwitrijk.
https://www.hartog.eu/product/senior/

Ook bij de welkoop

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:09

De hartog luzerne krijgt hij al, voer dat al enige jaren.

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:12

Wat je wellicht ook kan proberen is maismeel (papje van maken, 1 deel maismeel, 1 deel water of iets meer naar behoefte). Mijn friese merrie deed het hier haar laatste jaren in de winter erg goed op. Wanneer ik dit niet voerde was ze erg ribbig en hoekig. Wanneer ik haar de maismeel bijvoerde bleef ze mooi op gewicht en erg mooi glanzend! Maismeel bevat in verhouding veel zetmeel en vet.

ellepel

Berichten: 47344
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:18

geef je de luzerne mix of de pellets?

als je de mix geeft zou ik overstappen op de pellets.
wat hoger in eiwit dan de seniormix en de,losse lucerne persoonlijk vind ik het beter doseren dan losse mix.
en een schep vol pellets is toch sneller opgegeten dan een emmer vol mix denk ik.

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:29

Als hij het goed doet op gras dan zou je grasmix en grasbrok kunnen bijvoeren, daar zetten ze vaak wel van aan, het is even uitvogelen op welke hoeveelheid ze het goed doen. Mijn oude paard kon geen hooi meer eten uiteindelijk en kreeg dit in plaats. Die is nooit dun geweest.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:59

Ellepel de losse mix, hij eet het graag, meng het ook door het andere eten heen zodat hij wat minder gulzig eet.

Mirjam79 ik houd het ingedachten, dank je wel voor de tip.

Paardenfann4 in het begin ben ik begonnen met bijvoeren met grasbrok, juist dezelfde gedachte van op gras doet hij het goed dus dan hier ook vast wel op. Hij eet het graag maar zet er niet genoeg van aan. Toen hij bij ons kwam zo mager jaren terug kwam hij mooi op gewicht met SP vandaar dat ik daar dan weer voor gekozen heb.

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:07

meggiemeg schreef:
Busymissy zonnebloemolie, gewoon die hele simpele uit de supermarkt zeg maar? Of bestel je een speciale?


Ja gewoon die uit de supermarkt. Is een stuk voordeliger dan lijnzaadolie en in calorische waarde ongeveer gelijk. Rustig opbouwen, ze mogen tot 300ml per dag hebben.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:20

Voer je wel genoeg eiwitten ? In Sp zitten er in ieder geval erg weinig. Ik weet niet of het hooi eiwitrijk is ?

Olie bijvoeren is goed, maar zonnebloemolie zou ik echt niet aanraden. Is met veel omega 6 erin, en dat is ( bij teveel ) ontstekingsbevorderend. Dus dan veel liever lijnzaadolie ( is met omega 3, veel gezonder ).

Zie ook : [AOW] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:23

Meet je momenteel wel eens zijn temperatuur?

Mijn eerste paard viel ineens ook heel erg in in de winter. Hij had ook een flinke berenvacht, maar zijn temperatuur was toch veel te laag (normaal 36.9-37.1 en toen < 36.5). Mijn paard kon gelukkig wel een deken op, wat bij de jouwe niet mogelijk is, maar het geeft je evt wel de info of hij het stiekem toch wat koud heeft of niet.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 15:45

Ja dat doe ik tussendoor wel eens, puur om te weten wat zijn normale waardes zijn en daar wijkt hij eigenlijk niet echt van af nu.

Hij staat nu lekker in het zonnetje op de poetsplaats tussen de 2 stalletjes in uit de wind lekker te dommelen. Net een emmer luzerne met 1 schep mueslï op met vitamine korrels er in. Stalletjes is weer recht getrokken en de mest weer opgeruimd, hooinet op het tussen stuk gevuld en de voerruif in de stal ook, hij kan weer even vooruit.

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 16:38

meggiemeg schreef:
Ellepel de losse mix, hij eet het graag, meng het ook door het andere eten heen zodat hij wat minder gulzig eet.

Mirjam79 ik houd het ingedachten, dank je wel voor de tip.

Paardenfann4 in het begin ben ik begonnen met bijvoeren met grasbrok, juist dezelfde gedachte van op gras doet hij het goed dus dan hier ook vast wel op. Hij eet het graag maar zet er niet genoeg van aan. Toen hij bij ons kwam zo mager jaren terug kwam hij mooi op gewicht met SP vandaar dat ik daar dan weer voor gekozen heb.


Hoeveel voer je er dan van? Je moet best veel voeren om te zorgen dat ze er echt van aankomen. Ik hou altijd 1 kg droog spul per kg lichaamsgewicht aan, wat ze zouden moeten wegen. Mijn paard is echt nooit dun geweest, die leefde op grasmix en grasbrok en muesli, die at geen hooi meer.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:03

meggiemeg schreef:
De hartog luzerne krijgt hij al, voer dat al enige jaren.



Hartog lucerne is wat anders dan de Hartog senior.
Deze laatste is speciaal voor oudjes. Je weet dat 1 voerschep vol maar 200 gr bevat. Dus een emmer vol zou denk ik een kg zijn dat is niet heel erg veel om van aan te komen. Wat ellepel ook zegt mss kun je de pellets gaan voeren. Eet makkelijker weg. Of beide dat of mss nog wel beter.

Hier ook een oudje die momenteel alleen leeft op emmers geweekt voer en Hartog senior en nooit een dag dun of mager is geweest.

Dus of je voert waarschijnlijk veel te weinig of er is mss toch iets anders aan de hand.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 09:40

monsera van zowel de mueslï als de luzerne krijgt hij de senior variant. Ik weet dat het meer lijkt bij luzerne dan wat het daadwerkelijk weegt.

Paardenfann4 hij kreeg daar minimaal 3 tot 4 volle scheppen van per dag met ander voer er nog bij en onbeperkt hooi.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 09:49

De Hartog senior is wel iets anders dan luzerne hoor. Het is meer gedroogd gras dan luzerne.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 10:12

Klopt dat weet ik, ik noem het luzerne maar het is de senior variant welke hij krijgt

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:16

Oh ik raakte ook een beetje in de war van het woord luzerne. Maar fijn dat je de senior variant gebruikt.

Dan denk ik dat je toch op onderstaande uit komt.


Dat of je voert waarschijnlijk veel te weinig of er is mss toch iets anders aan de hand.
Dat is denk ik voor nu voor jou om uit te zoeken.
Het is een groot paard dus moet ook nogal wat in. Als ik al de hoeveelheid kilo's die in mijn E pony gaan per dag vind ik dat van jou niet heel veel.

Zou me meer op de ruwvoer varianten richten dan op de krachtvoer varianten om aan te komen. SP deed hier ook niet zo veel. Dus ben zelf gaan samen stellen. Als hij gewoon hooi nog eet zou ik denk ik de Hartog senior niet meer gebruiken. Die gebruik ik om extra vezels binnen te krijgen, omdat die van mij bijna geen hooi meer eet. Maar zou niet mijn eerste keus fijn om mijn paard dikker mee te krijgen.

Het is soms een hele zoektocht.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 13:16

Was inderdaad niet handig van mij om dat zo te benoemen.
Vanmorgen bij de Welkoop geweest, heb een kannetje lijnzaadolie mee genomen en een zak merriebrok.
Ik voer ook het liefste meer ruwvoer bij, hij eet beide, hooi en hartog senior. Hooi is makkelijk voeren. Heb in de stal een voerruif met slowfeader rek er op, daar kunnen 3 plakken hooi in voor de nacht. Dan hangt er nog een groot net met 3 plakken hooi op het tussenstuk van de stalletjes. Het hooi wat ik in de stal voer eet hij het eerste op. In zijn voerbak past best wat hartog senior maar niet genoeg om de nacht door te komen vandaar mijn keuze voor het hooi erbij. Plus het hartog senior meng ik door de mueslï heen zodat hij daar rustig op moet kauwen, anders is het een grote slokop.

Maar goed voor nu maar even een plan maken hoe te gaan voeren en wat wanneer. Denk dat ik de olie maar over de merriebrok heen ga geven.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:09

Heb je zelf invloed op het voeren van hooi? En kun je langere tijd hetzelfde voeren?
Dan zou ik eerst gaan voor rijk hooi. Hooi in eiwit en energie. Niet te grof, maar wat fijner van structuur. En dat onbeperkt geven. En daarna pas aanvullen met balancer voor vitamines, mineralen en sporenelementen + aanvulling in vet en eiwit als dat nodig is.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 15:04

Daihyo ja ik heb alles in eigen beheer dus bepaal zelf hoe of wat. Hij krijgt goed hooi, 1ste snede van bemest land, wij nemen dat al jaren af bij dezelfde mensen, laten het ook ieder jaar weer testen, kopen ook altijd in voor het hele jaar dus geen wisselende partijen door het jaar heen. Wij worden gebeld 1 dag voordat zij gaan hooien, wij zorgen dan dat wij aanwezig zijn en achter de pers aan worden de baaltjes opgeladen. Het is voor onze Freek altijd aan de rijke kant geweest het hooi maar dit jaar is toch anders.

Ik ben ook voorstander van vullen met ruwvoer maar als dat niet meer voldoende is dan moet er wat bij. Omdat wij Freek altijd zo sober mogelijk hielden omdat hij groeide van de lucht kreeg hij al een vitamine-mineralen korrel dagelijks met wat mueslï en luzerne. Toen ik zag dat hij wat begon met invallen ben ik direct bij gaan voeren met andere dingen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 15:14

Voor nu wil ik het volgende voerschema gaan maken voor Freek:
onbeperkt hooi dag en nacht
's morgens 1 emmer hartog senior mix met 1 volle schep pavo 18+ specialiteit
tussen de middag 2 scheppen pavo fibre nuggets met lijnzaadolie
eind van de middag tegen 17.00-17.30 uur 1 schep merriebrok
voor de nacht 2 scheppen SP omdat ik dat nog heb en als deze op is vervangen voor een ander voer
Uiteraard geef ik dat voer wat geweekt moet worden met water ook geweekt en dus geen 2 droge scheppen!
Ik hoop dat we hier dan wat resultaat mee gaan zien.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Fries bijna 24 komt slecht winter door

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:06

Ik bedoelde met in het ruwvoer zoeken in plaats van het krachtvoer de ruwvoer vervangers :D
Hooi natuurlijk blijven aanbieden want dat eet hij ook gewoon nog.


Wat ik zou doen is een beetje een ander schema :o

4 keer per dag een
emmer gemengd en geweekt voer dit kan gewoon door elkaar en gemengd.

1/2 schep fibrebeet
1/2 schep SP zou ik straks vervangen door bietenpulpbrok
1/2 schep 18+
1/2 schep fibrenuggets
1a2 pompjes olie
Eventueel kun je er ook nog 1 voerschep Hartog senior door roeren. Dat week ik zelf niet mee en roer dat er door als ik de emmer geef.

De merriebrok zou ik weglaten :o

Dan krijgt hij elke keer een mooie portie ruwvoer bij gevoerd verdeeld over de dag.

ellepel

Berichten: 47344
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:04

ja toch jammer dat je merriebrok hebt mee genomen.
welk merk heb je?

in die van subli zit echt veel suiker en maar een klein beetje eiwit .
dus daar heb je niet veel aan.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:25

ellepel schreef:
ja toch jammer dat je merriebrok hebt mee genomen.
welk merk heb je?

in die van subli zit echt veel suiker en maar een klein beetje eiwit .
dus daar heb je niet veel aan.


Ik heb paarden toch wel van merriebrok zien opknappen hoor.

ellepel

Berichten: 47344
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:46

jawel, maar er zijn er bij die hoger in de voeding zitten,ik vind alleen zelf de subli echt tegenvallen