Opeens kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christie126
Berichten: 22
Geregistreerd: 23-08-22

Opeens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 23:32

Hallo allemaal!

Even een vraagje.. mijn paard van nu bijna 26 jaar, heeft al 5 jaar lang artrose. Of nouja, de artrose is 5 jaar geleden geconstateerd. Ze liep toen kreupel. Toen ben ik gestopt met rijden omdat het beter was om het niet meer te belasten zei de dierenarts. Het is 5 jaar lang super gegaan, nooit 1 pas onzuiver, zelfs niet in de draf. Nu had ik haar een paar dagen geleden savonds om 8 uur op stal gezet en niks aan de hand. Sochtends doe ik haar naar buiten, ook niks aan de hand. Een uur later echt stokkreupel! Toen de dierenarts gebeld, die dacht aan een peesblessure, maar kon het niet met zekerheid zeggen omdat er geen verdikking was etc. Ook de osteopaat erbij gehad en de hoefsmid. Niemand kon iets vinden. Dus als tip van de dierenarts: rust. Nu heeft ze 2 dagen vast gestaan en liep ze aanzienlijk beter gelukkig! Alleen nu heeft ze vanmiddag heel eventjes in de bak gestaan en begon ze te bokken en rennen etc. En nu is ze weer stok kreupel. Heeft iemand misschien tips? Of gewoon nog op rust houden? Ze is wel heel vrolijk, druk en eet goed.

Alvast bedankt!

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Opeens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:13

Twee dagen rust is waarschijnlijk niet wat de dierenarts bedoeld heeft.
Waarschijnlijk is het de bedoeling langer rust te geven.
Maar met artrose is het minder handig om haar echt helemaal stil te zetten.
Misschien even goed overleggen met de dierenarts hoe lang op rust en of het beter is om wat te wandelen aan de hand.
Losgooien in de bak werkt dus niet, dat is wel duidelijk.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Opeens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:15

Ik zou een foto en/of echo maken om te kijken wat er mis is. Een paard met artrose zomaar op rust zetten zou ik niet doen..

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Opeens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 01:17

Als een paard binnen een uur stok kreupel is, dan denk ik niet gelijk aan artrose. Zit er niet ergens een hoefzweer?

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Opeens kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 08:54

Ik zou haar even wat langer op rust houden en stappen aan de hand/ zorgen dat ze niet gek kan doen.

Het kan wel, stokkreupel van de artrose maar dan komt dat door een opvlamming als ze een rare beweging oid gemaakt heeft.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:02

In korte tijd stok kreupel denk ik eerder aan een hoefzweer. Artrose is er altijd en eigenlijk zelden zo heftig. Zeer zeker niet zo acuut als dat je beschrijft. Je zegt ze heeft twee dagen vast gestaan. Bedoel je letterlijk vast staan? Dat lijkt me niet heel bevordelijk :o

Ik los dit soort dingen meestal op door ze net als anders gewoon de hele dag buiten te zetten. Dan kunnen ze lopen als ze willen, maar als ze dat niet willen hoeft dat niet. Afhankelijk van het paard zet ik ze dan even alleen of haal ik onrust zaaiende paarden weg zodat ze niet worden opgejaagd.

Een paard met artrose letterlijk vast zetten op de plek is niet heel bevordelijk voor het lijf.rustige en gedoseerde beweging is altijd beter.

Waarom gaat je paard zo tekeer buiten? Komt ie wel genoeg buiten? Ik heb mijn paarden altijd veel buiten en ze spelen wel met elkaar maar als er 1 niet lekker in z’n vel zit dan laat hij dat gewoon even voor wat het is en doet niet mee. Paarden die uit hun plaat gaan is in mijn ervaring meestal het gevolg van te weinig vrije beweging.