Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ScallieD
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-04-23

Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:36

Hoi allen,
Mijn draversmerrie van 30 jaar wil plots bijna of niks meer van haar voer weten. Zowel niet van haar kracht of ruwvoer. Ze krijgt 3 keer per dag hooi. Elke ochtend en elke avond 1 schep cavalor senior strucomix, halve schep veulenbrok en halve schep geweekte seniores priores. Is heel wat maar zo hou ik haar min of meer op gewicht want ze wordt snel mager. Heb intussen al vanalles in de plaats uitgeprobeerd maar ze trekt overal haar neus voor op. Ivm EOTRH zijn haar snijtanden vorig jaar getrokken en tot nu deed ze het goed met alleen haar kiezen.
DA is vorige week geweest en zag niks speciaal en haar bloeduitslag was zelfs uitermate goed. Het weide seizoen is begonnen en zij leeeeeeft echt voor haar wei. Ze laat dus nu haar voer vaak volledig of toch voor de helft staan en gaat altijd bij de poort staan van de wei. Het lijkt of ze wil zeggen dat ze naar de wei wil. Als ik vitaminenkoek bij voer draait ze haar hoofd om. Een appel of wortel wil er wel in.
We bouwen de weidegang echter al enkele weken traag op om geen koliek te veroorzaken. We zitten nu aan ongeveer 2 uur weidegang per dag. Daar kan ze toch niet weken op leven.
Naar de wei gaat ze in galop maar ze komt er heel sloom vanaf. Echter als er me ziet komen begroet ze me nog echt met een hinnik.
Heb haar ook een spuit ulstergold pasta tegen maagzweer gegeven en zag even resultaat maar pas na 1 dag daarna at ze met smaak. Weet dus niet of dat dan door die spuit kwam. Nu we weer terug naar af zijn heb ik ze vanochtend opnieuw ulstergold gegeven. Even afwachten.
De DA zegt nu van grasmix te geven, een volle ton mag ik er altijd bij zetten. Echter is het normaal dat dit zo duur wordt dan? Een zak van 18 kg kost me toch een kleine 20 euro. Als ik daar dan volgens de voorschriften doseer is die toch op 4-5 dagen op? Dan komt dit toch gemiddeld op 120 euro extra aan
Ruwvoer per maand. Bovenop wat ik nu al spendeer. (Ongeveer 200 a 250 euro per maand voor ruw en krachtvoer)
Ik wil niet gierig zijn begrijp me niet verkeerd, maar vroeg me af hoe jullie dit ervaren of doen.
Heeft iemand hier ervaring mee? En met de Hartog senior?
Ben een beetje ten einde raad en ze laten gaan met zo een goede bloeduitslagen lijkt me niet ok.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:38

als ze wel appels wil, heb je al geprobeerd appelmoes door haar normale voer te doen? wellicht wil ze dat dan wel.

ScallieD
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:47

juval schreef:
als ze wel appels wil, heb je al geprobeerd appelmoes door haar normale voer te doen? wellicht wil ze dat dan wel.

Heb appelsap door haar eten gedaan trok ze haar neus voor op. Kan appelmoes proberen dank je. Maar ben vooral nieuwsgierig of er nog mensen zijn die dit probleem hebben en hun ervaringen met grasmix e.d.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:58

Weet dat het oudje hier SP ook niet heel goed at na een tijdje. Die krijgt nu al een tijd pavo fibrebeet en eet het graag. Is ook mooi aangekomen.

joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Re: Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:06

Een seniorpaard op speciaal voer / ruwvoer kan inderdaad een grote kostenpost per maand extra zijn. Zeker met de gestegen prijzen van alle voer. Er is niemand die in jouw portemonnee kan kijken of dat haalbaar is. Je zou de grasmix eens kunnen proberen tot ze volledig de wei op kunnen, ter overbrugging zeg maar. En de SP kan je ook misschien eens vervangen door bietenpulp gemixt met NutriMash. Dat laatste doet mijn merrie een moord voor, is wel prijzig maar gebruik ik echt als smaakmaker door de neutrale bietenpulp. En dan doe ik daar een paar handen grasmix door voor structuur. Het kan echt een puzzel zijn.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:56

Ik zou inderdaad de pavo fibrebeet of de bietenpulp gemengd met de NutriMash geweekt te geven en dan langzaam de cavalor senior strucomix en de halve schep veulenbrok er door te mengen.
Ik zou de senior eerst even weg laten.

Maar bovenstaande zijn wel echte smaakmakers.

De Hartog senior is prachtig spul. Ik geef per geweekte emmer 1 voerschep erdoorheen voor de stuctuur dat zal ongeveer 200 gr zijn.

Hier wordt helemaal geen hooi beer gegeten en geef ik 4 emmers verdeeld over de dag.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:01

Kun je haar niet gewoon versneld de wei op doen. Uiteindelijk is dat met die oudjes toch vaak de ook voor hen makkelijkste oplossing...

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:51

Ken wel meer paarden die zodra ze op de wei zijn geweest alleen nog maar wei eten en de rest slecht eten. Zou ook proberen de weidegang zoveel mogelijk uit te bouwen en wat anderen al zeggen, krachtvoer mengen met geweekte bietenpulp en eventueel wat olie er door als dikmaker. Grasmix is ook een goede optie!

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:56

Als je na weken lang opbouwen pas op 2 uur zit dan ben je niet aan het opbouwen voor koliek gevoeligheid, maar aan het opbouwen voor paarden met een enorme gevoeligheid voor suikers.

Gewoon per dag een half uur weide tijd erbij en eventueel overwegen of ze niet beter 24/7 met goede schuilmogelijkheden buiten kan staan. Als ze te weinig binnen krijgen is de kans op koliek ook groter.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:59

Herkenbaar hoor TS. Zodra de paarden hier op het gras hebben gestaan is al het andere eten niet meer lekker genoeg en gaan ze in ‘hooistaking’. We bouwen de weidegang dan ook altijd rap op, elke dag een uurtje langer en aan het eind van de week volledig op de wei.

ScallieD
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 10:09

StonedRomy schreef:
Als je na weken lang opbouwen pas op 2 uur zit dan ben je niet aan het opbouwen voor koliek gevoeligheid, maar aan het opbouwen voor paarden met een enorme gevoeligheid voor suikers.

Gewoon per dag een half uur weide tijd erbij en eventueel overwegen of ze niet beter 24/7 met goede schuilmogelijkheden buiten kan staan. Als ze te weinig binnen krijgen is de kans op koliek ook groter.

Ja maar heb met twee paarden rekening te houden mijn Haflinger die snel dik wordt en mijn draver dan. En voor haar gaat het wel echt over koliek. Ik heb ze al 22 jaar dus dat weet ik intussen wel na die jaren ervaring. Anyway deze week wordt het drie uur en volgende week vier uur. Zo zijn we binnen een drie tal weken klaar voor ganse dag wei. Gisteren en vandaag at ze dan weer wel redelijk ok. Alleen voor de seniores priores pulp haalt ze haar neus op dat wil ze echt niet meer. Ga straks om Hartog om te overbruggen en hopelijk komt het dan goed.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:16

misschien eens geweekte grasbrok proberen ? als het goed is heeft hartog dat ookin het asortiment.evt kun je dat ook mengen met wat seniores priores .

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:59

Herkenbaar, was voor mijn oudje ook 400 euro per maand kwijt aan ruwvoervervangers e.d. Een zak Hartog grasmix ging er in max 3 dagen doorheen. SP wilde hij op een gegeven moment ook niet meer lekker eten. Deze heb ik toen vervangen door seniorenbrok van Masters. Deze moet je ook weken maar veel minder lang dan de SP.
Havens heeft tegenwoordig ook een soort SP en die schijnt nog korter te hoeven weken.
Hij kreeg:
Hartog grasmix
Hartog Balance muesli
Masters seniorenbrok
Marstall Wiesenfasern
En natuurlijk zijn grote favoriet gras, als het land droog genoeg was mocht hij in de winter ook altijd lekker op het land scharrelen en knabbelen
Laatst bijgewerkt door ogidni op 20-03-24 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:08

Herkenbaar
Dit deed de Welsh pony op stal ook

We probeerden echt van alles
Van slobbert, muesli, biks en alles daar tussen.
Gewoon hooi,rijk hooi,voordroog

Hooinet, zonder net.

Wat we ook probeerden het ging er bijna niet meer, in een paar happen en het was gedaan.

Gras, paprika,peen,appels dat ging erin.

Pas liet haar achterhand het afweten en werd ze zo mager dat ze naar de groene weides is gegaan

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 16:30

De mijne is ook koliek gevoelig en elke 3 dagen die ik een uur erbij. Wat ik ook wel doe is het spreiden over de dag. Dus begin middag en begin avond nog een keer. Dan zitten er een aantal uren tussen en kun je meer gras geven. Je kunt dan de 2e keer de Haflinger er niet op zetten en die wat hooi geven.

ScallieD
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-04-23

Re: Merrie 30 wil bijna niks meer eten alleen grazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 18:53

Update: ze eet terug normaal en met smaak
Bij Aveve hebben ze me de hartog senior mix met gedroogd gras voorgesteld. Dat werkt dus super ze lust het heel graag.
Ze krijgt nu
Ochtend: 1 kg senior mix cavalor en een emmertje hartog en hooi
Middag: 1 kg veulenbrok plus halve dag weidegang
Avond: hetzelfde als ochtend
Als snack nog haar vitaminenkoek en appel of handje wortelen
Momenteel zit de weidegang op halve dag
Dus zo gaat het wel lukken denk ik. Oef, ben opgelucht. Ze is veel blijer ook.
Seniores priores wil ze helemaal niet meer.
Weer een ervaring rijker voor mij en ook jullie hoop ik als jullie hiervoor komen staan.