[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 23:36

Even een hersenspinsel.. mijn oudje van bijna 29 krijgt naast kuil, een schep senior priores, 1 a
2 voerscheppen luzerne ongeveer een halve kg merriebrok per dag. Gekozen omdat het als dikmaker gezien word. Paard ziet er momenteel goed uit, al is op gewicht houden altijd een dingetje.

Merriebrok (subli) zit inmiddels op 19 euro per zak volgens mij. Zie nu een aanbieding van 50 kg onderhoudsbrok voor 22,50.. dat scheelt nogal wat.

Stel ik bestel een zak Sojaschroot en geef dat als toevoeging op de onderhoudsbrok voor de eiwit.. mis ik dan iets cruciaals of zou dan prima als vervanging kunnen?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 09:57

als ik jou was zou ik even kijken naar wat je paard nodig heeft en of dat zit in wat je nu geeft.
ik vind de merrie brok van subli niet denderend , zit veel zetmeel in en maar 15% eiwit.
wil je goedkoper dan kun je die beter vervangen door een grasbrok of luzernebrok.

wat is je doel van een halve voerschep merriebrok?

soja beetje mee uitkijken zit wel heel veel eiwit in en je geeft zomaar teveel.
het is geen krachtvoer he, en je moet nog steeds vitamine aanvullen.

hier net over op masters senioren slobberbrok met equifyt zupa en ik moet zeggen dat het heel goed gegeten word en de ontlasting van mijn merrie is veel beter.
oh ja en er gaat pavo vital vitamine bij

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:34

Heel eerlijk ? Als ze het nu zo goed doet op wat je nu geeft, zou ik het niet veranderen. Maar tja, je moet het wel kunnen betalen natuurlijk !

ikke129
Berichten: 631
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:51

mijn merrie van 21 begint weer met luchtzuigen, ondanks dat ze 24/7 en onbeperkt ruwvoer krijgt dus ik ben even weer op zoek naar iets anders.

ze kreeg eerst per ongeluk brokjes met graan ipv pavo vital. dacht dat het daar misschien aanlag, nu alleen hartog senior luzerne die ze daar ook bij kreeg. maar ze luchtzuigt nog steeds en valt wat in, nu las ik dat luzerne bij paarden met maagzweren juist niet goed is?? wie weet een brokje die graanvrij, luzernevrij maar wel genoeg eiwit en vitamines en mineralen bevat?

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:57

Als het een brokje is mag er prima luzerne inzitten. Sommige luzernemixen (ruwvoermixen dus) bevatten nogal stugge stukjes luzerne en dat kan prikken aan de maag. Dat is bij brokjes niet aan de orde.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:58

Volgens mij is lucerne wel goed. Alleen niet de stekelige lucerne, dat kan de maag dan weer beschadigen. Dus dan zou lucernebrok wel mogen.
Maar vraag/ kijk het even goed na !!

Eline_BJ
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:57

Wie wil eens meedenken... Ik heb een mini Shetlander op leeftijd, met cushing (geen bevangenheid of slechte vacht), vrijwel jaarlijks in de winter diarree/koliek. Hij heeft altijd al een opgeblazen buik gehad maar is bovenop steeds magerder geworden. Hij heeft zand in zijn darmen (handschoen mest met water test) en verteert zijn eten slecht (grove structuur mest, restanten voedsel zichtbaar. Tandarts komt jaarlijks maar er is vrijwel nooit wat aan de hand (gelukkig).

Hij staat 24/7 buiten met een merrie met lagere energiebehoefte en gevoelige luchtwegen en slokdarm. Ik ben 1x per dag in de gelegenheid om hem apart voer te geven, verder krijgen ze onbeperkt hooi (gedroogd, geen kuil) en 3x per dag 15 minuten toegang tot automatische voerbakken met lucerne (hartog digest). Ze staan op een gedeeltelijk verhard weiland met kort gras.

Ik heb het idee dat de shet geen hooi eet, oorzaak is me onbekend. Daarvoor krijgen ze nu de lucerne, maar dat is voor de merrie eigenlijk overbodig. Het is een erg kieskeurige eter en staat het liefst 24/7 gras te eten, wat er 's winters niet veel is.

Prioriteit was nu het zand wegkrijgen. Er is me geadviseerd om pure psylliumvezels door een basisslobber te mengen, maar dat eet hij niet (te kleverig, ook niet met iets als appelmoes er doorheen). Pavo psylliumslobber eet hij wel maar bevat i.m.o. te weinig psyllium. Inmiddels heb ik psylliumbrokjes gekocht die hij met een handje muesli wel goed eet (eindelijk!), daar staat hij nu 4 dagen op.

Volgende issue is dat de psyllium laxerend werkt (gelezen en pony zijn diarree wordt erger). Idee is nu om na de kuur van 7 dagen over te gaan op dagelijks gebroken en gekookt lijnzaad totdat het zand minder wordt.

Verder mag hij mag dus wat extra's hebben want hij is nu echt te mager. Daarvoor krijgt hij nu nog een halve schep slobber (resterend van het voeradvies) en ben ik van plan om dat langzaam te vervangen voor bietenpulp/speedibeet.

Tot slot heb ik ook wel eens de darmbalans geprobeerd, dat geeft goede resultaten maar houdt niet lang stand (doordat het zand nog steeds aanwezig is?). Verder geef ik ze het jaar rond een handje vitaminebrokjes (pavo vital geloof ik).

Concreet krijgt hij op dit moment dus handje vitaminebrokjes, lucerne (gok halve emmer), halve schep slobber/bietenpulp, psylliumkuur met handje muesli.

Zijn er zaken die ik mis of die ik anders zou kunnen doen? Ik wil graag naar een goede basis in plaats van allerlei verschillende soorten voer. Ik krijg hem slecht weer terug op gewoon hooi. Maak me daarnaast zorgen dat hij niet voldoende voedingsstoffen opneemt. Dit jaar nog geen koliek gehad maar de diarree moet ook verholpen worden.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:55

ja beter toch even van het gras af halen.
zit nu echt weinig structuur in en het is zeiknat is niet erg goed als de darmen al problemen hebben.
zet dat gras anders eens twee weken af zodat hij echt even hooi moet eten en dat hooi neemt heel goed ook nog extra zand mee uit de darmen.
dan kun je echt eens kijken of de mest verbeterd?
eventueel op zoek naar wat fijner hooi, misschien is het te grof
zou dat eerst eens proberen, goed hooi, van gras af.


mijn merrie is bijna altijd aan de diarree.
echt die kan waterdun zijn en stinken.
maar is nu van het gras af, krijgt fijn hooi en de mest is weer vast/normaal.
die krijgt equifyt zupa.dus daar kun je ook nog naar kijken.
die ook wel geschikt voor je pony?

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:25

Ik heb even een vraagje ik zag iemand equifyt zupa voeren. Na hoe lang kan je dat nou voeren? Ik vond het een beetje verwarrend op de zak staan

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:34

Eline, ik lees in je verhaal slechte vertering en geen hooi eten. Wat eet de shet dan wel aan ruwvoer ? Lucerne en gras maar hoeveel dan ?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:00

Sjafrane schreef:
Ik heb even een vraagje ik zag iemand equifyt zupa voeren. Na hoe lang kan je dat nou voeren? Ik vond het een beetje verwarrend op de zak staan



er staat dit
BEREIDINGSWIJZE

Koud water: minimum 2 uur
Warm water: minimum 30 minuten

als je water kookt met de waterkoker en dat er op doet dan is het echt in een half uur klaar.
dat doe ik met seniores priores ook wel.
met koud water is het bij mij niet in twee uur klaar, de bietenpulp brokjes zijn dan nog niet volledig geweekt.na 3 uur kan ik het wel voeren

maar ik maak savonds twee emmers klaar voor de volgende ochtend.
en de ochtend dan twee emmers voor de avond /nacht

Eline_BJ
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-23

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:16

Thanks voor jullie reacties. Het gras is verwaarloosbaar; deze winter bewust op een klein stukje gezet, anders staat hij de hele tijd in de regen te scharrelen en ben ik bang voor nog meer zand en ziekte.
Zaken waar ik op kan letten in de zoektocht naar ander hooi? Ik lees wisselende dingen of het nou grof of juist niet moet zijn, hoeveelste snede en hoe eiwitrijk etc.

De bietenpulp en luzerne waren nu bedoeld als ruwvoer, in de hoop dat hij weer hooi zou gaan eten. Nu met 1 handje bietenpulp door de slobber laat hij het alweer grotendeels staan.
Lucerne is 3x daags 15 minuten (automatische voerbak).

Omdat de pony's niet gescheiden staan zit er een praktische uitdaging in het voeren nu. Meer lucerne wordt lastig zonder de andere vet te mesten. Ik ben er dagelijks een uur, daarin kan hij dus extra voer krijgen t.o.v. de merrie.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:36

grof hooi kan die van mij echt niet kauwen, de vertering van een oud paard is ook anders.
ik heb echt voorkeur voor wat fijner hooi, wat korter.
ik let zelf niet op welke snede het is, of eiwit..als het maar fijn is en lekker ruikt

verder is het wat uitproberen wat ze lusten en wat je kwa suiker geven kunt.
met wat voor muesli of slobber je kunt geven.

geef je medicatie voor de cushing?
soms willen ze daardoor ook slecht eten, dan kan verlagen van de medicatie helpen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:36

En ipv bietenpulp kan je b.v. seniores priores proberen of masters seniorenvoer ( vinden de meeste paarden lekkerder dan sp en er zit yea sacc in ter ondersteuning van de darmen). Of een grasbrok.
Eventueel met een heel klein beetje krachtvoer er door heen ( in het begin ) om het lekkerder te maken.

Het juiste hooi vinden is helaas een zoektocht. Gewoon overal langs gaan om een pak hooi te halen en dan kijken of het gaat. Alhoewel ik me wel een beetje afvraag of de shet nog goed hooi kan eten, omdat je schrijft dat het niet goed verteerd wordt. Zou gelijk ook een goede reden van de darmklachten kunnen zijn ( naast het zand ).

Waarschijnlijk is wel meer ruwvoer of ruwvoervervanging nodig. Een halve emmer lucerne als enig ruwvoer klinkt erg weinig....

Eline_BJ
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:17

Afbeelding

Afbeelding

Even (als het is gelukt) als voorbeeld twee foto's toegevoegd van de mest, het grote verschil tussen de merrie en de ruin.
Ik ga morgen op pad voor ander hooi, denk dat daar de grootste winst zit (ook voor de merrie met luchtwegproblemen).

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:33

is gelukt.
en herkenbaar hoor, mijn merrie kan de mest ook zo dun hebben :j

Eline_BJ
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-23

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:32

Ben gisteren bij een andere leverancier geweest en drie soorten meegenomen, ben de namen beetje vergeten. Een baaltje fris en zacht (grasmix?) hooi wat het ruintje helaas niet wil eten. Een geperst pakje Duits kruidenhooi wat er wel goed in lijkt te gaan. En nog een voorverpakt baaltje grasmix. Die laatste is iets nat en moet snel gevoerd worden, heb ik dus nog niet opengemaakt. Ik heb goede hoop dat dit een deel van de oplossing gaat zijn!

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:52

Vraagje voor de mensen die ervaring hebben met seniores priores en masters senior slobberbrok.
Ivm dat mijn pallet seniores vrijdag pas wordt bezorgd, heb ik even een zak masters senior slobberbrok gehaald om de dagen te overbruggen.

Normaal krijgt hij 4 scheppen priores per dag.
Is dit 1 op 1 te vervangen met de slobberbrok van Masters? Of is de ervaring dat er meer bijgevoerd moet worden?

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:21

Ik zou persoonlijk deze wissel helemaal niet doen en een zak senior priores bij halen om de dagen te overbruggen.
Lijkt me niet prettig om zijn hele menu ineens om te gooien en dan vrijdag weer.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:14

eline:
ik denk zelf dat het voorverpakte baaltje geen goed idee is .
mijn merrie krijgt daar nog meer diarree van…
maar je kunt het proberen,wie weet werkt het.


marit:
die masters brok is wel anders kwa samenstelling dan de seniores.
dus is wel even gokken of de pony daar niet verkeerd op reageerd.
je lunt niet een losse zak seniores halen en mengen?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:57

Marit sp en masters is ongeveer hetzelfde. Van sp geven ( gaven ze altijd ) het advies om er meer van te geven dan van Masters. Ik dacht uit mijn hoofd 1,5 kg sp : 1 kg masters.
Maar net als de anderen vraag ik me af of je dat wel moet doen. Zomaar in 1 keer zoveel voer vervangen door ander voer kunnen de darmen niet heel leuk vinden.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:19

Op zoek naar ervaringen en tips:

Merrie, bijna 17, verleden HB, is IR en heeft PPID, zeer gevoelig qua darmen, staat op medicatie tegen PPID, waardes erg netjes.
In het verleden te dik, na de HB afgevallen op 7 kg hooi per dag in slowfeeder, jaren goed gedaan op 7.5/8 kg per dag maar sinds de PPID staat ze inmiddels op 9 kg per dag (los) maar valt af ipv dat ze aankomt en wordt echt te mager/hoekig.

DA gecontact, die geeft aan, eventueel meer hooi maar omdat ze al boven 2% zit van haar lichaamsgewicht zal dat niet genoeg zijn, dus krachtvoer bij gaan geven.

Ze krijgt nu alleen een vitamine korrel (Marstall Force) en wat supplementen/eiwit en ik moet dus op zoek naar een krachtvoer die aanzet maar laag in suikers en zetmeel zit.
Luzerne gaat ze slecht op, dat is de enige kanttekening. Verder lust mevrouw alles! (haflinger)

Ik zie door de voerbomen het bos niet meer.....

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:33

Sojaschroot

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:13

is dat ook GMO vrij verkrijgbaar? Want ik ga geen GMO product voeren aan mijn paard.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:39

Geen idee. Weet google vast.
Erwteneiwittenisolaat van bulk is ook nog een optie. Of ricebran.