[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:34

Wil je liever droog krachtvoer (dus muesli/brok) of liever slobber?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:10

ja en wat voor supplement eiwit voer je nu dan?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:19

Slmt9 schreef:
Geen idee. Weet google vast.
Erwteneiwittenisolaat van bulk is ook nog een optie. Of ricebran.


Erwteneiwittenisolaat krijgt ze al van Bulk, dat is de eiwit aanvulling die ik geef. Daar doet ze het goed op tot nu toe, alleen begint ze dus nu in te vallen sinds ze aan de PPID medicatie zit.

Ben dus echt op zoek naar een extra bron van energie/iets wat aanzet in brok/muesli vorm.
Voorkeur voor droog inderdaad, geen slobber. Olie kan ook nog maar dat is voor nu nog niet aan de orde, dan zit ik weer met vit E aanvulling en zo.

Ik kwam zelf op Marstall Vito uit, maar dat is omdat ik ook al Marstall voer.
Mijn vriendin (stalhouder) voert The Natural Way Green, maar daar kan ik geen specs van vinden online.

Mountain1
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:51

MarliesV schreef:
Slmt9 schreef:
Geen idee. Weet google vast.
Erwteneiwittenisolaat van bulk is ook nog een optie. Of ricebran.


Erwteneiwittenisolaat krijgt ze al van Bulk, dat is de eiwit aanvulling die ik geef. Daar doet ze het goed op tot nu toe, alleen begint ze dus nu in te vallen sinds ze aan de PPID medicatie zit.


Vraagje: is dat normaal dat ze afvallen als je paard aan de PPID medicatie zit?
Laatst bijgewerkt door Coby op 12-01-23 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote gewijzigd.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:05

Maar die van Marstall zet toch niet echt aan? Dan zou ik nog eens kijken in de hoek van coolstance copra. Eiwit en vetten.

@mountain1: van ppdid medicatie kunnen ze misselijk worden en daardoor minder/niet gaan eten.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:08

Ik kom hier terloops binnenvallen, lees al een poosje mee.

Heb zelf een Haflinger merrie van bijna 28 die de laatste 3 jaar in de winters moeite krijgt met op gewicht blijven en wilde even mijn tip delen.
In de winters kreeg ze dunne mest met veel mestwater en viel ze in op de ribben en flank.
Voorheen voerde ik enkel biet of seniores priores bij, dit najaar bleek dat niet voldoende en heb ik hooibrok geprobeerd als aanvulling maar dat viel niet heel erg in de smaak en echt resultaat zag ik niet.
Na lang zoeken en veel lezen kwam ik uit op de maïs-lijnzaad brok van Horsefood.
Een echte vlees aanzetter stond er bij dus was erg benieuwd.
Moeilijk verkrijgbaar in mijn regio maar via mijn fourageboer kon ik het wel bestellen en na 2 zakken zag ik al resultaat!
Dus naast seniores krijgt ze ook een driekwart schep hiervan en blijft zo mooi gevuld, zonder dunne mest en ze glimt als een spiegel!
De prijs per zak ligt tussen de 16 en 18 euro.

Wellicht een idee voor anderen om deze brok ook te proberen!
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 12-01-23 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:22

Dat klinkt goed, die naam ga ik even opslaan.
Mijn oudje heeft ook in de winter veel dunne mest, valt ook wat in, en krijgt nu ook sp.. Gisteren is een kies getrokken, dus even afwachten of dat de dunne mest en het invallen kan oplossen. En anders ga ik ook eens kijken naar die brok.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:38

barbalala, fijne tip. Alleen mais .... hmmmm. Hoog in koolhydraten, dus niet echt geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor HB. En mais is slecht verteerbaar voor de darmen ( oa gasvorming ).
Maar als jouw paard het er zo goed op doet, super fijn !

MarliesV, ik denk dat je het in de eiwithoek moet zoeken. Vaak is een eiwit tekort de reden dat paarden ( met PPID ) afvallen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:53

Eiwit krijgt ze bijgevoerd Maris, dus ik ga er niet vanuit dat het daar in zit. Maar mocht ik een eiwit rijke brok vinden, dan kan ik natuurlijk proberen of ik de poeders kan laten staan.

Mais vind ik ook spannend, maar ik ga wel eens kijken naar de waardes in dat brok van Horsefood.

Slmt, daarom ook hier de vraag. Ga de Coolstance Copra eens bekijken. Dat soort tips ben ik dus op zoek naar ;-)

DA heeft gevraagd om zelf eens te kijken naar laag in zetmeel en suikers krachtvoer en dan bij haar voor te leggen als ik twijfel dus dat is altijd nog een optie.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:59

BarbaLala schreef:
Ik kom hier terloops binnenvallen, lees al een poosje mee.

Heb zelf een Haflinger merrie van bijna 28 die de laatste 3 jaar in de winters moeite krijgt met op gewicht blijven en wilde even mijn tip delen.
In de winters kreeg ze dunne mest met veel mestwater en viel ze in op de ribben en flank.
Voorheen voerde ik enkel biet of seniores priores bij, dit najaar bleek dat niet voldoende en heb ik hooibrok geprobeerd als aanvulling maar dat viel niet heel erg in de smaak en echt resultaat zag ik niet.
Na lang zoeken en veel lezen kwam ik uit op de maïs-lijnzaad brok van Horsefood.
Een echte vlees aanzetter stond er bij dus was erg benieuwd.
Moeilijk verkrijgbaar in mijn regio maar via mijn fourageboer kon ik het wel bestellen en na 2 zakken zag ik al resultaat!
Dus naast seniores krijgt ze ook een driekwart schep hiervan en blijft zo mooi gevuld, zonder dunne mest en ze glimt als een spiegel!
De prijs per zak ligt tussen de 16 en 18 euro.

Wellicht een idee voor anderen om deze brok ook te proberen!


Echt? Ik voelde mezelf een beetje alsof ik over mijn eigen paard las. Die staat ook op bietenpulp en seniores nu, maar dat mestwater blijft drama. Ik ga eens zoeken of ik die kan vinden!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:31

Je kunt ook echte lijnzaadbrok proberen, bij de winkel bij mij in de buurt konden ze merkloze zakken van 25kg bestellen. Kost wel 60 euro maar zelfs een halve schep zet al goed aan

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:57

Dat is wel een interesante, die gaat bij op het lijstje!

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:49

Hippalgo heeft ook echte lijnzaadbrok. Ik geloof 15kg voor €16.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:49

even over de dunne mest, die van mij doet het dus echt beter op de combi equifyt zupa en masters senioren slobberbrok…van dunne spuitpoep naar bijna mestballen.
maar dat moet allemaal wel geweekt worden.

tip nog om te proberen met slechte mest is biosponge!
dit:
https://www.dierapotheker.nl/bio-sponge-platinum-poeder


voor calorien in weinig voer iets als pavo weightlift, of subli atleet. of een topsport van pavo?
luzernebrok vind ik zelf ook nog een goede.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:10

Zou luzerne brok minder jeuk veroorzaken dan gewone luzerne? Want die van mij krijgt van gewone jeuk, maar ja, daar zit geen olie ed door....

Ik voer Optiform van Mijten bij voor de darmen, dat werkt hier als een trein voor mooie mest. Is erg goedkoop in gebruik (doe 1 hand per dag= zak per half jaar= 16,50 euro).

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:49

is een kwestie van uitproberen denk ik?
ik vind voordeel van luzernebrok dat je dan in een voerschep veel meer hebt aan gewicht dan dat je het los moet geven.
die van mij aten een paar happen en lieten het dan staan.brok aten ze met smaak.
optiform is ook een goede ja!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:12

Je zou ook voor esparcettebrok kunnen kiezen ipv luzerne.
In Optiform zit overigens ook luzerne. Wel fijn spul. Ik geef het sinds kort ook om de esparcettebrok en balancer door te mengen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:12

Hoe zien de gebitten van jullie oudjes eruit met welke leeftijd? Bij welke leeftijd begonnen de kiezen los te laten?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:28

ja dat wisselt, kelly is nu 29 en had 2 jaar geleden er 5 kiezen er uit en ik denk dat er nu nog wel wat uit is.
en ze heeft geen boven voortanden,maar dat is al heel lang zo.
daar kan ze wel goed gras mee afknabbelen.
maar ken er ook wel met oudere paarden met een prima gebit met alle kiezen er nog in.

Marit1995
Berichten: 182
Geregistreerd: 04-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:44

monsera schreef:
Ik zou persoonlijk deze wissel helemaal niet doen en een zak senior priores bij halen om de dagen te overbruggen.
Lijkt me niet prettig om zijn hele menu ineens om te gooien en dan vrijdag weer.


Ik heb idd de wissel niet gedaan en toch priores kunnen voeren.
Ze hadden in eerste instantie geen priores op voorraad, dus vandaar dat ik even verder aan het kijken was :o

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:58

MarliesV schreef:
Dat is wel een interesante, die gaat bij op het lijstje!


Ik weet niet of ze daar nog steeds zo goedkoop zijn, maar bij makana.de hebben ze ook lijnzaadbrokken of koeken. Ze verzonden altijd voor iets van 7 euro naar Nederland ( tot 25 kilo). Maar dat kan veranderd zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 12:16

ellepel schreef:
ja dat wisselt, kelly is nu 29 en had 2 jaar geleden er 5 kiezen er uit en ik denk dat er nu nog wel wat uit is.
en ze heeft geen boven voortanden,maar dat is al heel lang zo.
daar kan ze wel goed gras mee afknabbelen.
maar ken er ook wel met oudere paarden met een prima gebit met alle kiezen er nog in.

Ik hoop dat Mystic ook nog zo lang met de rest van zijn kiezen kan doen. Hij is nu 23, en afgelopen week is zijn tweede kies getrokken die los zat.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:16

Ik heb uiteindeljk gekozen voor de Marstall Senior Aktiv voor mijn pony
https://www.marstall.nl/product/marstal ... p4QAvD_BwE

In overleg met de dierenarts laat ik alleen de Force staan en blijf ik eiwitten ed bijvoeren. Als ze echt weer wat aanzet kan ik daar altijd nog mee spelen om te minderen. Maar eerst maar weer meer vlees op de botten zien te krijgen zonder dat ze HB raakt.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:37

ja dat lijkt best wel een goed voer!
ben benieuwd hoe dat bevalt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:06

Klinkt goed! Wel stevig aan de prijs :=