[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:01

bedankt, ik denk dat ik toch dat seniores priores inderdaad ga proberen. Zoals gezegd vind ik het wel wat eng omdat het paard van mijn stalgenoot er slokdarmverstopping door kreeg, maar wellicht als je het goed minimaal 6 uur laat weken is het geen probleem. Ik hoor er meer goede berichten over. Lucerne ga ik mij ook nog even in verdiepen.

Hopelijk redt hij het daarmee tot het weideseizoen begint. Of dat hij in ieder geval niet verder afvalt. Ik vind het zelf nu net acceptabel gezien de winterperiode en zijn leeftijd, maar ik wil echt niet dat hij verder afvalt. Ben in ieder geval blij dat hier ook gezien wordt dat hij schraal is. Meeste mensen zeggen altijd dat hij dik zat is. Ik kan het mij voorstellen, want het is een grof gebouwd paard, maar als je goed kijkt, is hij echt te schraal.

Anyway, bedankt voor de tips, ik ga beginnen met de seniores priores en de lucerne/compact gras. Hopelijk helpt dat wat.

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:13

Ik bewaar mijn seniores priores thuis en wat er op stal ligt (porties voor max. een week), ligt in een afgesloten kast. De enige portie die door een ontsnapper wel gesnaaid kan worden, bevat altijd water.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:14

ik zie trouwens dat er in dit topic vandaag een paardje ingeslapen is. Sorry, kom ik er met mijn voeradvies tussendoor fietsen. Heel veel sterkte voor jou! Hopelijk kunnen de ongetwijfeld mooie herinneringen aan je paard je wat troost geven.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:10

Ik geef ook seniores priores, 750gr droog aangelengd met bijna 2.5 liter water. Lang weken, inderdaad 6uur, dan doe ik met voor ik het geef 150 gram lucerne en 150 gram compact gras doorheen. Zo krijg ik een stevige maaltijd die hij dus absoluut niet zo maar naar binnen slobbert. Ik wil echt dat hij langzamer eet en er op moet kauwen, dus misschien werkt dit ook voor jouw paard.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:52

Het is gewoon heel slecht als een stal zo een beleid heeft. Maar het is wel aan de eigenaar om daar iets aan te doen. 2 of 3x maakt niet uit, het gaat erom wat voor ruwvoer hij krijgt en hoeveel. Als het niet op raakt, of hij staat maar kort zonder, kan het prima.
Het is jouw paard, niet van de stal!

ipv hardvoer, zou ik een goede droge ruwvoermix zoeken en bij gaan voeren. SP is leuk om aan te komen, maar moet lang weken en ik vind de ingredienten niet geweldig. Dan beter bietenpulp met wiesencobs en zemelen bijv zelf mengen en dan een balancer.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 08:39

Kan je idd niet gewoon een hele grote emmer/bak met een uitgebalanceerde ruwvoermix (grasmix bv) neerzetten voor de nacht? Verlengd de periode van opname ruwvoer..geeft extra eiwit om aan te zetten en is veel gezonder voor de darmen dan kilo's brok...

Ik zou dan wel gaan voor eiwitrijk en melasse /graan vrij...bv de mix van dengie

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:40

Happy2014, ik vind het eigenlijk nog wel meevallen hoe mager hij is ?! Je ziet licht de ribben, misschien net iets te veel. Maar valt mee. Het is meer dat hij teruggevallen is in bespiering langs de ruggegraat ( billen lijken ook mee te vallen, maar zijn niet zo goed te zien ).
Terugvallen in bespiering is vaak tekort aan goede eiwitten. Spieren hebben eiwitten nodig om te functioneren.
Die eiwitten ga je niet terug vinden in sp ( seniores priores ), maar als je paard lucerne kan verdragen is dat vaak wel een goede eiwitbron. Of anders 18+ van Pavo bijvoorbeeld of een eiwitsupplement zoals Subli Atleet dat hier al werd genoemd.

Dus dan zou je een paar kilo krachtvoer kunnen minderen en in plaats daarvan sp + eiwit geven.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:35

Bij ons op stal krijgen ze ook twee keer hooi. Verder staan ze overdag op het land. Maar ze krijgen dan wel zo veel hooi dat het eigenlijk nooit op raakt. En ik mag gelukkig zelf bij geven als ik vind dat het te vroeg op is, op voorwaarde dat ik niet zo veel geef dat het door de mest heen getrapt wordt en dat vind ik heel redelijk.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:12

Maris schreef:
Happy2014, ik vind het eigenlijk nog wel meevallen hoe mager hij is ?! Je ziet licht de ribben, misschien net iets te veel. Maar valt mee. Het is meer dat hij teruggevallen is in bespiering langs de ruggegraat ( billen lijken ook mee te vallen, maar zijn niet zo goed te zien ).
Terugvallen in bespiering is vaak tekort aan goede eiwitten. Spieren hebben eiwitten nodig om te functioneren.
Die eiwitten ga je niet terug vinden in sp ( seniores priores ), maar als je paard lucerne kan verdragen is dat vaak wel een goede eiwitbron. Of anders 18+ van Pavo bijvoorbeeld of een eiwitsupplement zoals Subli Atleet dat hier al werd genoemd.

Dus dan zou je een paar kilo krachtvoer kunnen minderen en in plaats daarvan sp + eiwit geven.


Hij krijgt al een seniormusli, niet de pavo 18+ maar de Marstall senior (ik ben zelf iets meer van de Marstall dan Pavo)

Billen vallen inderdaad mee, inderdaad ook een stukje bespiering langs de ruggengraat. Ribben vallen mee, maar ik zou hem liever wel iets voller hebben.

Ik heb zojuist seniorplus gehaald en lucerne ga ik van de week even halen. Ik ben benieuwd of hij daarmee iets reservers krijgt.
Ik hoop dat ik over een maandje een foto kan plaatsen met een wat voller paard en iets meer bespiering

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:30

Maar zitten er in de marstall senior ook toegevoegde aminozuren ? En dan met name b.v. lysine en methionine ? Vergelijk marstall senior anders even met pavo 18+ op voervergelijk ofzo. En dan dus met name ivm de aminozuren ( eiwitten ).

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:27

Maris schreef:
Maar zitten er in de marstall senior ook toegevoegde aminozuren ? En dan met name b.v. lysine en methionine ? Vergelijk marstall senior anders even met pavo 18+ op voervergelijk ofzo. En dan dus met name ivm de aminozuren ( eiwitten ).


yep die zitten erin, bij de pavo is de hoeveelheid lysine iets hoger en bij de Marstall is de methionine iets hoger, maar ik denk dat je het verder aardig met elkaar kan vergelijk. Alleen is Pavo waarschijnlijk wat goedkoper.

ikkeniet

Berichten: 1262
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:40

Je zou ook masters senior kunnen geven. Voer je als slobber en is een ruwvoervervanger.
Mijn haflinger ( zonder tanden) krijgt daar twee of drie keer per dag in totaal 6 kiloscheppen van.
Daarbij dan onbeperkt hooi, voor de heb. Maar echt eten kan ze het hooi niet.
Ik geef bv 3 kiloscheppen in een wasemmer, en die vul ik aan met dubbel zoveel water.
Dan heb è op die manier extra ruwvoer.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:59

masters senior heb ik ook op mijn lijstje, lees ik ook goede dingen over. Ik ga nu eerst kijken hoe het gaat met de priores, een maandje aanzien en als dat niet het gewenste resultaat geeft, ga ik de masters senior proberen.

Ik heb overigens net de priores klaar gemaakt, 2 kilo aangelegd met 6 liter water! ik had bedacht dit over twee voerrondes te geven, maar ik vind het erg veel!! mijn emmer is tot de nok gevuld en ik vind de supstantie verre van vloeibaar, echt heel vast. Ik twijfel of er niet meer water bij moet. Normaal zijn mijn slobbers altijd vloeibaarder. Iemand ervaringe? met de hoeveelheid en de mate van vloeibaarheid?

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:05

Masters is redelijk te vergelijken met sp, alleen in masters zit b.v. ook een darmondersteuner.

Meeste paarden vinden de sp het lekkerst als hij niet super vloeibaar is. Maar dat verschilt echt per paard. Je kan wel voelen of de sp in ieder geval veilig is om te geven, er mogen geen harde brokjes mee voelbaar is zijn. Die harde brokjes is de pulp en die moet uitzetten.
Ik nam nooit liters water. Ik deed gewoon 1 bak met sp en dan diezelfde bak 3 maal met water vullen.

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:44

Haal anders wat van de seniores er uit ,doe dat in een emmer en maak het wat dunner?.
Het moet geen soep zijn die ze drinken,mag wel wat vaster zodat ze wel de kauwbeweging maken en zo ook speeksel aanmaken wat beter voor de vertering is.


De brokjes moeten inderdaad opgelost zijn, net wat maris zegt.
anders heb je kans op slokdarmverstopping.
Maar ik maak het ook wel es voor mijn eigen en doe er dan ook wel es wat musli of brok door.
Gewoon voor de lekker.


Ik zal,es kijken of ik een keer wat foto's kan maken van het voer bij ons.
Is vaak wel vraag naar hoe veel en hoe dun het nou eigenlijk moet zijn

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:59

ja hij is echt helemaal uitgezet, er zitten geen brokjes meer in, ben ook panisch voor slokdarmverstopping, omdat een paard van een stalgenoot dat had door bietenpulp (dat was ook de reden dat ik niet eerder de priores aandurfde), maar met echt goed 5 uur weken durf ik het wel aan.

ik denk overigens dat ik er toch wat uithaal en er nog een klein beetje water bij doe, dat hij iets vloeibaarder is. Ben benieuwd wat paard er vanmiddag van vindt en hoe snel hij aan gaat zetten.

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:29

Ben benieuwd! :j

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:31

Soms moeten ze even wennen aan de smaak ( of textuur ?), dan kan je er wat brok doorheen doen. Maar de meesten paarden vinden het ( zeker nadat ze gewend zijn ) super de super lekker.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:51

hij vond het heerlijk!! ik begin met 1 schep per dag (verdeeld over 2 rondes) en even kijken hoe dat gaat, anders kan ik nog wat verhogen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:59

Mag ik hier ook een vraag stellen?
Ik heb een 25 jarige KWPN merrie die deze winter helaas flink heeft ingeleverd qua gewicht. Ze staat op een pensioenstal in een groep met 3 andere paarden. In de zomer 24/7 buiten, nu overdag buiten en 's nachts in een loopstal. Ze krijgt op stal onbeperkt hooi/kuil en stro.
De dierenarts is al twee keer geweest deze maand, haar tanden zijn niet top meer, maar verder is ze gezond. Dierenarts adviseerde om eiwitrijk voer bij te geven om wat gewicht er bij te krijgen.
Ik heb van alles geprobeerd, maar mevrouw is vreselijk kieskeurig. SP eet ze 1 dag en dan een aantal dagen niet meer (en ook maar max 1 schep droog, dus 4 scheppen geweekt), lucerne eet ze niet graag, elk product met pulp haalt ze haar neus voor op.
Alleen merriebrok eet ze graag.

Hebben jullie misschien nog tips?
Ik moet er zelf bij blijven als ik haar voer, omdat anders de andere paarden haar eten opeten. Over meerdere porties per dag verdelen wordt dus ook lastig.

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:06

Eet ze wel grasbrok? Anders zou je eens naar de Agrobs Fetura kunnen kijken, dat zijn grasbrokken met veel eiwitten (ook voor bijv drachtige merrie’s etc), daar kan je dan nog de merriebrok doorheen mengen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 01:20

Tessya schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen?
Ik heb een 25 jarige KWPN merrie die deze winter helaas flink heeft ingeleverd qua gewicht. Ze staat op een pensioenstal in een groep met 3 andere paarden. In de zomer 24/7 buiten, nu overdag buiten en 's nachts in een loopstal. Ze krijgt op stal onbeperkt hooi/kuil en stro.
De dierenarts is al twee keer geweest deze maand, haar tanden zijn niet top meer, maar verder is ze gezond. Dierenarts adviseerde om eiwitrijk voer bij te geven om wat gewicht er bij te krijgen.
Ik heb van alles geprobeerd, maar mevrouw is vreselijk kieskeurig. SP eet ze 1 dag en dan een aantal dagen niet meer (en ook maar max 1 schep droog, dus 4 scheppen geweekt), lucerne eet ze niet graag, elk product met pulp haalt ze haar neus voor op.
Alleen merriebrok eet ze graag.

Hebben jullie misschien nog tips?
Ik moet er zelf bij blijven als ik haar voer, omdat anders de andere paarden haar eten opeten. Over meerdere porties per dag verdelen wordt dus ook lastig.


Kun je haar niet apart zetten tijdens het eten? Dan eet ze misschien rustiger en ook beter. Mijn merrie is 25, maar erg fit. Die krijgt in de winter wel wat bietenpulp en wiesencobs bij. Staat 24/7 buiten ( met open stallen en bomen ) geen deken.
Wel onbeperkt hooi en nog goede tanden.

Onze shet van 20 heeft geen snijtanden en mist 1 kies. Die eet hetzelfde, maar dan minder. Rond het verwijderen van zijn tanden, moest hij ook sp zeiden ze, maar moest hij ook niet.

De fetura is wel mooi. En anders van Agrobs de mash of van vitalbix. Laatste werd door mn andere ruin erg goed gegeten.

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:00

Als ze merriebrok wel graag eet kun je dat mengen met seniores priores :j

Of haal een muesli en meng dat mee met de sp.
Gewoon voor het smaakje,dat het wat lekkerder is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:11

superpony schreef:
Kun je haar niet apart zetten tijdens het eten? Dan eet ze misschien rustiger en ook beter. Mijn merrie is 25, maar erg fit. Die krijgt in de winter wel wat bietenpulp en wiesencobs bij. Staat 24/7 buiten ( met open stallen en bomen ) geen deken.
Wel onbeperkt hooi en nog goede tanden.

Onze shet van 20 heeft geen snijtanden en mist 1 kies. Die eet hetzelfde, maar dan minder. Rond het verwijderen van zijn tanden, moest hij ook sp zeiden ze, maar moest hij ook niet.

De fetura is wel mooi. En anders van Agrobs de mash of van vitalbix. Laatste werd door mn andere ruin erg goed gegeten.


Als ik haar op de wei bijvoer dan zet ik haar ook apart, in de stal is dit wat lastiger. Maar ik blijf er gerust een uur bij zitten als dat nodig is. Ik heb haar nu 22 jaar en zo is al haar hele leven zo traag met eten.


kverhage schreef:
Eet ze wel grasbrok? Anders zou je eens naar de Agrobs Fetura kunnen kijken, dat zijn grasbrokken met veel eiwitten (ook voor bijv drachtige merrie’s etc), daar kan je dan nog de merriebrok doorheen mengen


Grasbrok heb ik geen ervaring mee, die zal ik eens gaan opzoeken. Bedankt voor de tip! :j
Helaas is de Agrobs Fetura hier in de buurt lastig te krijgen. Ik heb Hartog Grasbrok gevonden, dit is hier in de buurt goed te verkrijgen. Iemand ervaring met de Hartog Grasbrok?

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: [CENTRAAL] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:55

Heb ik geen ervaring mee, maar is kwa eiwitten denk ik niet te vergelijken met de Fetura. Je kan Agrobs evt heel makkelijk bestellen bij René Wielens, keurig netjes bezorgd na 1-2 dagen en vind de verzendkosten ook heel erg mee vallen, volgens mij 3,95?