Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dalena

Berichten: 3160
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:03

Ohh bedankt! Goed idee :) leuk om inspiratie op te doen! Ik blijf lekker meelezen! Ik kan pas vanaf 1 december aan de slag hihi

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:47

Gisteren naar tuincentrum outlet in Tilburg geweest.
De lemax huisjes waren daar (relatief) heel goedkoop.
Het scheelde per huisje nog 5 euro meer dan de 20% korting dus was lucratieve trip.
Dit is de buit..

Afbeelding

4 huisjes, een kerkje, grote kerstboom, prieeltje en een poppetje, en 2 splitters zodat ik geen batterijen hoef te gebruiken.
Leuke ideetjes opgedaan.
Ik ga nu de huisjes al neerzetten en dan langzaamaan werken aan de ondergrond. Leuke tijdsbesteding met dit rotweer.

Vandaag op zoek naar een beetje betaalbaar piepschuim

moi22
Berichten: 902
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:59

Oh wat een leuk topic. Ons dorp komt vandaag als het goed is af dus dan zal ik hem ook plaatsen.

Marleen_L

Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:11

Marisje76 schreef:
Gisteren naar tuincentrum outlet in Tilburg geweest.
De lemax huisjes waren daar (relatief) heel goedkoop.
Het scheelde per huisje nog 5 euro meer dan de 20% korting dus was lucratieve trip.
Dit is de buit..

[ [url=m/VfpNjw.jpg]Afbeelding[/url] ]

4 huisjes, een kerkje, grote kerstboom, prieeltje en een poppetje, en 2 splitters zodat ik geen batterijen hoef te gebruiken.
Leuke ideetjes opgedaan.
Ik ga nu de huisjes al neerzetten en dan langzaamaan werken aan de ondergrond. Leuke tijdsbesteding met dit rotweer.

Vandaag op zoek naar een beetje betaalbaar piepschuim


Oh wauw, goede buit!

Ik ben gisteren begonnen met opbouwen, dit jaar geen nieuwe uitbreiding op de planning, alleen een watertje met wat kit, dus hoop dat hij dit jaar snel staat.
Dit was gisteren even snel alle piepschuim en mosstukken op hun plek.
Afbeelding

ikke

Berichten: 37675
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:48

Overigens, voor degenen die dat leuk vinden: als je googled op papieren bouwplaat of aanverwante zoekopdrachten, vind je ook allerlei gratis en betaalde ontwerpen die geschikt zijn voor kerstdorpen en modelbanen in alle schalen.

Ook hier, je kunt het zo gek maken als je wil, jouw fantasie is de enige beperking :D

dalena

Berichten: 3160
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:52

Wij zitten met familie weekend nog geen 20 minuten van Tilburg vandaan.... :=
Kijken niet kopen toch?

Tazzey
Berichten: 9536
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:57

Mooie buit! Die splitters zijn ideaal, ik heb ze voor de huisjes en alle lantaarnpaaltjes. Alles op een verlengsnoer want het verbruikt amper iets en die op een slim stopcontact en we hebben er geen omkijken meer naar.

Ik heb wel echt zin om de boel te gaan decoreren.

ikke

Berichten: 37675
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:04

Tazzey schreef:
Mooie buit! Die splitters zijn ideaal, ik heb ze voor de huisjes en alle lantaarnpaaltjes. Alles op een verlengsnoer want het verbruikt amper iets en die op een slim stopcontact en we hebben er geen omkijken meer naar.

Ik heb wel echt zin om de boel te gaan decoreren.

Voor lampjes en ander elektra-dingen: https://www.modelbouwled.nl/
Hij heeft ook hele handige verdeelblokjes:
https://www.modelbouwled.nl/contents/nl ... bouw_.html

En voor degenen die enige kennis van zaken hebben wat betreft LED's:
https://www.modelbouwled.nl/contents/nl ... stand.html

Tazzey
Berichten: 9536
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:09

Nee joh, veel te veel moeite. Lemax heeft een kant en klare oplossing met de splitters. Als alles automatisch aan en uit gaat tegelijk met de Twinkly’s binnen en buiten ben ik tevreden.

Ik heb wel een mini led streng gemaakt voor mijn eigen gemaakte kerstboom. Wat je met een soldeerbout en wat nagel gel al niet kunt maken. :D

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:43

Ik zag nu alleen dat ze ook 4 lampjes op 1 uitgang hebben dus dan kan je 12 huisjes op 1 splitter aansluiten. ( zoveel heb ik er nu nog niet maar handig voor de toekomst)
@marleen hoe diep is jouw kerst dorp?

ikke

Berichten: 37675
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:44

Tazzey schreef:
Nee joh, veel te veel moeite. Lemax heeft een kant en klare oplossing met de splitters. Als alles automatisch aan en uit gaat tegelijk met de Twinkly’s binnen en buiten ben ik tevreden.

Ik heb wel een mini led streng gemaakt voor mijn eigen gemaakte kerstboom. Wat je met een soldeerbout en wat nagel gel al niet kunt maken. :D

Als je enige kennis van solderen hebt, kan er heel erg veel :j

Het is ook niet dat mijn link beter is of zo, maar wellicht haalt iemand er weer inspiratie uit.
Ik kijk hier naar vanuit mijn interesse in spoorwegmodelbouw maar verder zijn er eigenlijk niet zoveel verschillen.


Enne, plaats vooral foto's :j want dat is alleen al leuk om naar te kijken en wellicht ook inspirerend.

Tazzey
Berichten: 9536
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:49

Ja, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik wil wel mijn huisjes en poppetjes een keer opnieuw gaan schilderen. Ik ben afgelopen jaar begonnen met mini painting met als eigenlijke doel mijn Gloomhaven en Frosthaven mini's te gaan schilderen. Maar dat kun je natuurlijk ook prima doen met Lemax spul.

ikke

Berichten: 37675
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:02

Tazzey schreef:
Ja, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik wil wel mijn huisjes en poppetjes een keer opnieuw gaan schilderen. Ik ben afgelopen jaar begonnen met mini painting met als eigenlijke doel mijn Gloomhaven en Frosthaven mini's te gaan schilderen. Maar dat kun je natuurlijk ook prima doen met Lemax spul.

Ja hoor, dat kan gewoon.

Afhankelijk van hoe ver je wil gaan, kun je veel vinden onder de term "kitbashing" en "weathering modelbouw" en aanverwante zoektermen.
Ook hier: je kunt heel ver gaan, maar dat hoeft natuurlijk niet :D Het is jouw feestje maar wellicht kom je nuttige materialen tegen die je nog niet kende.

Het gaat niet om goed of fout, het gaat erom dat je het resultaat krijgt dat je in gedachten hebt.

Marleen_L

Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:10

Marisje76 schreef:
Ik zag nu alleen dat ze ook 4 lampjes op 1 uitgang hebben dus dan kan je 12 huisjes op 1 splitter aansluiten. ( zoveel heb ik er nu nog niet maar handig voor de toekomst)
@marleen hoe diep is jouw kerst dorp?


Hij is in totaal 310x80cm, de grote plank is 200cm ongeveer.

Ik heb me ook beperkt tot de Lemax adapters. Het kan inderdaad zelf met solderen, maar daar heb ik me nooit aan gewaagd. Zou wel een stuk goedkoper zijn geweest…

Tazzey
Berichten: 9536
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:22

ikke schreef:
Tazzey schreef:
Ja, de mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik wil wel mijn huisjes en poppetjes een keer opnieuw gaan schilderen. Ik ben afgelopen jaar begonnen met mini painting met als eigenlijke doel mijn Gloomhaven en Frosthaven mini's te gaan schilderen. Maar dat kun je natuurlijk ook prima doen met Lemax spul.

Ja hoor, dat kan gewoon.

Afhankelijk van hoe ver je wil gaan, kun je veel vinden onder de term "kitbashing" en "weathering modelbouw" en aanverwante zoektermen.
Ook hier: je kunt heel ver gaan, maar dat hoeft natuurlijk niet :D Het is jouw feestje maar wellicht kom je nuttige materialen tegen die je nog niet kende.

Het gaat niet om goed of fout, het gaat erom dat je het resultaat krijgt dat je in gedachten hebt.


Dat is ook zeker zo. Ik wil de gebouwen eigenlijk houden zoals ze zijn maar dan netter afgewerkt. Ik heb bijvoorbeeld ook poppetjes die zo ernstig scheel zijn dat als ze huilen de tranen over hun rug lopen. Ik ga dus geen mega grote aanpassingen doen.

Op YouTube staan heel veel goede filmpjes die dingen ook duidelijk uitleggen.

moi22
Berichten: 902
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze mijn dorp. Hoewel ik niet echt meer dingen bij koop ben ik zelf elk jaar een stukje meer tevreden.
Ik word alleen nog steeds niet blij van de bodem. Wil het een beetje duurzaam proberen te houden en zo veel mogelijk recyclen. Dat lukt alleen niet zo goed met die onderlagen, sneeuw enz. Zit nu te denken om bij het uit elkaar halen van het dorp de bodem te beschilderen met straatjes enz zodat ik er volgend jaar dan alleen wat sneeuw over hoef te strooien en niet alles gemengd wordt. Iemand hier nog handige tips voor?

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 23:24

O wauw dat is een flink dorp..moet ik nog ff doorsparen mooi hoor
Helaas geen tips ben zelf voor het eerste jaar bezig

Zelda_Link

Berichten: 220
Geregistreerd: 04-06-19

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 23:38

Wat een leuk topic! Ik volg! <3
Mag van vriendlief niet voor Sint Maarten over mijn kerstdorp beginnen, dus bij mij staat het nog op zolder :')
Maar goed, voorheen mocht ik pas na Sinterklaas, dus heb al bijna een maand winst 8)7

Ik gebruik piepschuim als bodem (maak zelf verschillende hoogtes), en heb 1 zo'n ondergrond met bergen van Intratuin, maar ik vind die wel echt super plastic.... :+

Zal ook foto's van mijn dorp posten als ik klaar ben!

Marleen_L

Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 03:14

@Tazzey: ben het met je eens dat de afwerking, vooral van de poppetjes, soms wel wat minder is. Vooral de schele ogen herken ik goed _O-

@moi22: wauw, die is groot! En veel huisjes ook, super leuk!

Ik moet nu beginnen met de kabels voor de stroomvoorziening uit te leggen, dat is m’n minst favoriete deel, dus daar moet ik even zin voor maken.

dieseltje09

Berichten: 1870
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 10:10

Over de afwerking gesproken, ik ben verliefd op het idee van de wasberen, tot ik ze in het echt zag :')

Instagram:
Afbeelding

VS

Real life


Afbeelding


Wat een super gaaf dorp Moi!
Marisje, scheelt dat toch zo veel? Ik heb er wel eens aan gedacht die kant op te rijden maar begreep toen van andere dat het niet zo heel veel scheelde?
Laat je ze wel zien als je klaar bent?

Tazzey
Berichten: 9536
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:48

Hahaha die wasberen zijn heel bijzonder inderdaad.

Dit zijn mijn carol singers, die kijken ook niet fris uit de ogen. :')

Afbeelding

moi22
Berichten: 902
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:21

Oh wat erg. Zo heb ik die wasberen nooit bekeken. Die van mij even opgezocht. Valt nog mee… alleen die rechter… _O-

Afbeelding


Afbeelding

Ik vind de poppetjes meestal niet geschikt voor een closeup beeld. Kan beter vanaf een afstandje kijken. :roll:

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 14:49

Vandaag weer een beetje geknutseld..ik vind het lastiger dan gedacht dat werken met piepschuim.
De bedoeling is dat de skischans in het dorpje eindigde daar ben ik nog een beetje mee aan het stoeien.
De ruimte ga ik opvullen met pur dan lijkt het op rotsen
Het hegje heb ik zo maar even snel neergezet, dat wordt een hekje.
Wordt vervolgd....

Afbeelding

Sannens
Berichten: 1441
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:08

Ik haak graag aan! Ik wilde al jaren een kerstdorpje maken (en vriendlief ook) maar we hebben ons er nooit aan durven wagen. Dit jaar liep ik door de intratuin en daar waren veel huisjes flink afgeprijsd, ik denk huisjes van eerdere jaren? Die specifieke huisjes kon ik ook niet vinden op de website namelijk. Dus nu hebben we een leuke kleine start!

Afbeelding

Ik ben aan het opzoeken hoe ik het beste een ondergrond kan maken. Ik hou wel van knutselen/schilderen. Dus ik denk dat het een piepschuim plaat gaat worden die ik beschilder. De losse sneeuw, is dat zo’n zakje dat jullie aanschaffen? Ik heb katten dus ik wil het wel graag veilig doen voor hun.

Century

Berichten: 6009
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kerstdorp enthousiastelingen verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:22

Ik kijk mee omdat ik het heel tof vind :D ik was ook even in de Intratuin, maar ik wil er nu nog niet aan beginnen. Wie weet later wel!