Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 12:40

Vorig jaar, op exact 14 november, plaatste ik dit:
[PP] [VOLG] De Pennydroom wordt werkelijkheid: welkom Nobli!
Het was zover! Mijn (of nouja, ons!) eigen paard. *\%/*

November/december

Kotsmisselijk en superblij was ik 8)7 , en ik kon niet bevatten dat Nobli toch echt ons eigen paard was. Nog steeds overigens; dit had ik nooit durven dromen. Zo vanzelfsprekend was het niet, maar Nobli verzorgen we met z'n tweetjes (THANK GOD), en dat maakt het allemaal veel makkelijker en toegankelijker (en leuker/fijner).
Mijn wensen waren; niet te klein, sociaal, ruin en het liefst een vos.
Dat hebben we allemaal weten aan te vinken toen we voor onze knappe kerel gingen.
Nobblyneez was een destijds 3,5 jarige Engelse Volbloed (koffie)vos ruin welke graag komt knuffelen en nog in de groei was (en is). Hij komt oorspronkelijk uit de rensport, maar is na twee keer starten in de handel terechtgekomen, want meneer eindigde onderin de race. :Y)
Voor ons natuurlijk totaal onbelangrijk; wij wilden gewoon een leuk paardje. :P

Gearriveerd op de tijdelijke stalling! :):)

De bedoeling was (of nouja is; Nobli is natuurlijk erg jong dus er zijn no ontelbare dingen die we vanzelf eens gaan doen); lekker recreatief mee gaan dressuren voor een fijne basis met een hoop grondwerk, ook als basis.
In het begin hebben we echt rustig aan gedaan. Ik vind 3,5 gewoon echt heel jong om alle dagen veel mee te doen, dus we stapten 2 keer per week even op (voornamelijk mijn moeder toen) om de basis gewoon lekker door te rijden.
Nobli had best wel een verpest maagdarmstelsel met aankomst door het transport van GB naar NL, telkens ander kracht- en ruwvoer en het griepje waarvoor hij antibiotica had gekregen. Hij stond niet helemaal lekker dus we hebben in het begin veel gerommeld. We wilde dat hij lekker kon aanzetten in spier/vet zonder hem vol met zetmelen en dergelijke te gooien. Zeker omdat hij vol in de groei stond. Met probiotica, een darmflora kuur, psylium kuur en een hoop droog ruwvoer is dat toch behoorlijk goed gelukt.

Dit was Nobli op dag 2:
Afbeelding

En een foto van, ik geloof, het eerste ritje:
Afbeelding

We zijn buiten wezen wandelen (filmpje):
https://www.instagram.com/p/CH5eXwsH5Kk ... _copy_link

Ik heb zonder zadel gestapt, wat voor mij een super overwinning was!
Foto!

En braaf dat hij was kon mijn zusje, die het hartstikke spannend vond, zo opstappen om eens een rondje te stappen (filmpje)! _/-\o_
https://www.instagram.com/p/CIBBFB7nHVC ... _copy_link

We hebben Nobli voor de eerste keer kennis laten maken met een balkje (filmpje. :')
https://www.instagram.com/p/CIN0Oh4n3pL ... _copy_link

Zo gingen de eerste twee maanden eigenlijk. Nobli was tussendoor nog wel wat drukker geworden omdat wij nog zoekende waren naar een goed voerregime en hij niet lekker buiten kon staan met vriendjes. Dit gaf mij ook wel wat stress, want Nobli is een super sociaal en rustig paardje zolang hij kan afvloeien. Het moment dat hij door me heen bulderde van de energie dacht ik wel echt even: 'F*CK'
Gelukkig zijn we al super gegroeid en is Nobli heel rustig momenteel. Je moet overal mee leren werken en dat is iets dat mij echt flink stress kan geven (als het om paarden gaat dan, lol).

Het rijden ging uiteindelijk zo:


Niet heel bijzonder, maar we waren super blij met de vorderingen. Er waren duidelijk bepaalde werkpunten. Die zijn er ook nog steeds. Maar als ik hier op terugkijk, zie ik nu een paard dat veel meer loopt en losser is door zijn hele lichaam. Mooi om te zien hoe dat verbeterd is! <3
Het longeren en werken aan de hand zal ook absoluut een hoop hebben geholpen, want zoveel reden we niet.

Hij was lichamelijk ondertussen al flink bijgetrokken. Er waren spieren aan het ontspannen en meneer zat gewoon duidelijk lekkerder in zijn vel. Niets dat mij blijer maakt dan een gezond paardje! <3

Afbeelding

Januari/februari

Vanaf 1 januari zouden we naar de andere stal gaan verhuizen (en dat vond ik alweer doodeng :') ).
Alles ging goed en Nobli kreeg gelijk een paddockmaatje! Super fijn. Inmiddels is dit wel een ander paard, maar Nobli vindt iedereen lief en aardig, dus dat maakte ook niet uit.
Foto van de twee vriendjes!

De eerste keer rijden op de nieuwe stal was mega spannend, maar uiteindelijk konden we fijn afsluiten. Hij was een stuk beter in conditie, had mee energie, en kon zich veel meer bezighouden met 'omg, spannend!' dan toen we hem net hadden.
Hier het filmpje:
https://www.instagram.com/p/CJjKU4eHUu0 ... _copy_link

Eind januari kreeg meneer het voor elkaar om zijn knie in grootte te verdubbelen door een ieniemienie wondje die was gaan ontsteken. Niet kreupel, maar bloedheet en echt flink dik.
Dierenarts er bij en wat medicatie zodat het weg zou trekken. We mochten hem wel bewegen zonder gewicht op de rug, dus dat hebben we gedaan.
Gelukkig was het snel weg! En wij zijn nu stukken oplettender met wondjes op de benen. :') :j

Daarna kwamen de sneeuwdagen. Ik vond er echt geen reet aan. Mijn paard kon niet naar buiten en de binnenbak was stampvol (waar we al glibberend heen moesten). Nobli natuurlijk veel te veel energie, dus ik hield er alleen maar stress en een paar verwaaide sneeuwfoto's aan over. :+ :brr:

Afbeelding

Gelukkig werd het langzaamaan warmer en konden we in de buitenbak gaan wandelen tot alles was ontdooid (filmpje)!
https://www.instagram.com/p/CLPwqrCHohy ... _copy_link

Wat echt mega fijn was, was onze afspraak met de tandarts. We wisten niet hoe Nobli er aan toe was maar we vonden het wel belangrijk om hem even na te laten kijken (want een jong paard wisselt natuurlijk ook nog %) ).
Kiezen waren super scherp... Dus het was super dat Nobli even goed bijgevijld werd! _/-\o_
Dit doen we voorlopig iedere zes mnd!

We kregen ons Wintec dressuurzadel dus die moest gelijk uitgeprobeerd worden natuurlijk!
Besloten om gelijk een rondje over de drafbaan te doen, want echt buiten het erf kwamen we niet (we doen graag rustig aan). Dat ging super (duh...).
Foto!

En eind februari kreeg ik de mooie foto's die een vriendin van mij had gemaakt!
<3
Afbeelding
Hier vind je de foto's: [ITP] Sfeervolle portretfoto's in de extreme mist!

Het rijden ging echt stukken beter en Nobli was zo aan het groeien, zowel mentaal als fysiek! :oo
Foto!

Maart

Nobli kreeg ook een nieuw vriendje! Hier staat hij nog steeds mee samen (ook op de weide).
Zie hier de video!

Ook was Nobli jarig en werd hij 4 op 17 maart! Y)(^) *\o/*
Afbeelding

April

Ik wilde/durfde inmiddels iets vaker op te stappen, en met kerst had ik een BBP van mijn schoonouders gekregen. Dus daar gingen we:
Afbeelding

En kanonnen, wat een verschil al. Zie hier een vergelijking van mijn eerste keer op de BBP in dec en in maart.

Ook was het eindelijk tijd voor de weide! *\%/*
Foto!

Ook gingen we voor de eerste keer een rondje naar buiten, met onze mooie hesjes (die overigens flink effect hebben!!) :))
Video!

Mei t/m juli
In de zomer hebben we rustig aan gedaan. Nobli was echt heel erg aan het groeien. Hij was op 1.64 gemeten en van nov tot mei is hij 3 cm gegroeid (in mei was de stokmaat 1.67). Plus natuurlijk heel wat in de breedte aankomen! Hier een foto van Nobli zonder vliegendeken. Want helaas bleek hij een enorme allergische reactie op de vliegen te hebben. Hij leek er geen last van te hebben, maar je paard onder de bulten vinden is wel een schok. Ook daarvan een foto, maar daar had 'ie gelukkig bijna niks.

We lieten hem dus vooral lekker op het land, deden wat rijden af en toe. Vooral hier en daar een grondwerkles van onze instructrice en wat longeerwerk. Dit deed hem super goed! +:)+
Heel veel gewerkt aan het geduld op de poets- en spuitplaats, want Nobli lijkt toch wel een trauma gerelateerd aan druk te hebben (hangen/vallen). Hij heeft ook een flink litteken op zijn rechter achterbeen (en voorbeen), waarvan we vermoeden dat hij tijdens een transport oid heeft gehangen. Nobli heeft in februari ook een flinke klap gemaakt toen hij op de poetsplaats ging hangen.
Hier hebben we enkele grondwerklessen aan gewerkt (niet tegen druk ingaan = ontspanning).
Ik heb dus lekker veel gewassen en gepoetst en dat ging al snel heel goed! <3

Hoefslag benaderde mij voor een interview! Die lees je hier!

Ook hebben wij een trailer opgehaald voor een prikkie en deze helemaal zelf opgeknapt(in mijn favoriete kleur)! Die moet ons natuurlijk gaan helpen met onze avonturen in de toekomst! :))
AlwaysH @ [HTT] De mega metamorfose van onze trailer!

Augustus/september

In augustus, na mijn reis naar Zwitserland, besloten we Nobli weer gerichte op te pakken. En sindsdien ben ik eigenlijk zelf ook actiever aan het rijden. We rijden nu ongeveer drie keer per week een halfuur/die kwartier en hebben beiden les van de zelfde (SUPER) instructrice!

Deze instructrice werkt nauw samen met onze grondwerkinstructrice en zij hebben ons kennis laten maken met een fascia masseuse (Gabrielle Horricks-Web) die Nobli vanaf augustus elke tien weken een behandeling geeft. Toevallig komt ze vanmiddag voor de tweede! Het verschil was vorige keer immens en zijn achterhand is al veel losser geworden, dus we zijn benieuwd wat ze nu zegt!

Afbeelding

Nog meer rijfoto's (in mijn setjes, dat is mijn verslaving aan het worden _O- ):
Onze gele set
Onze lichtblauwe set

Ook hebben we veel les met grondwerk. Zowel in de bak met oa balken als in de roundpen.

Mijn vader heeft super mooie foto's gemaakt van ons in de avondzon <3
Afbeelding
[ITP] Mijn gouden maatje in de avondzon!

Helaas heeft Nobli moeilijke/gevoelige hoeven en was al het mooie werk van onze smid in één klap weg toen hij twee keer toe zijn ijzer kwijtraakte met gek doen in de weide. Met speciale kit werden de nagels verzegeld en dit heeft tot nu toe super gezeten en hij is niet meer zo kreupelachtig geweest!

We maakten veel kilometers met en zonder les:
Een ontspannen filmpje!

Ook kwam onze tandarts weer! Dat was ditmaal minder nodig, maar ze heeft een klein stukje hoektand weg gehaald en even bijgevijld. :)

Oktober
In Oktober kwam de herfst en moesten ze uiteindelijk van het land. |(
Wel konden we Nobli's watervaardigheden even testen. Plassen gaan tot nu toe prima in de bak,
Filmpje!

Ik kocht uiteraard meer Anky sets. <3
En ik ben toch wel trots op mezelf; ik ben 15 kg kwijt. _/-\o_ :o
Afbeelding
Rijden ging ook steeds vanzelfsprekender, ondanks dat Nobli door de weersomstandigheden en zijn groei wat meer streken kreeg. Klik hier maar voor een screenshot!

We maakten onze eerste échte rit samen met een stalgenootje. Nobli heeft braaf gedraafd. Wel wat onrustig, maar super braaf aan de hulpen. :Y)
Filmpje!

En eind oktober hadden we een super leuke shoot met Robin Wagenaar! :):)
Helaas ging niet alles 100%, want toen ik het touwhalster wilde gaan omwisselen (waar hij onrustig van werd = trauma? :o? ) voor een hoofdstel, probeerde Nobli zich van de druk op zijn hoofd los te trekken, waarbij hij kaarsrecht omhoog ging en keihard achterover klapte.
Hij was vergeleken met zijn klap in februari stukken rustiger, maar ik schrok me natuurlijk dood. Gelukkig bleef ik rustig en hield hij er buiten wat spierpijn niks aan over.

We konden fijn afsluiten en ik ben súper blij met de foto's! **\O/** <3 <3 <3
Afbeelding
AlwaysH @ [ITP] Nobli in het herfstzonnetje door Robin Wagenaar fotografie!

Ik reed weer in een nieuwe set, namelijk deze gouden luipaard set van Anky! <<)

Even wat rijmomenten samengevoegd:
Zonder zadel in mijn eentje, súper trots op mezelf want ik vind rijden in mijn eentje en rijden zonder zadel beiden erg spannend!
Een ontspannen drafje!
Afbeelding
Zo blij met dit beeld!!!

November
Inmiddels zijn we weer in november beland en trainen we rustig door!
Eigenlijk gataes goed, vandaag krijgt Nobli weer een bindweefselbehandeling en de trainingen gaan steeds beter. Van de week is mijn moeder gelanceerd omdat Nobli schrok en bokte, maar dat heeft ook alles te maken met sterker zijn, meer energie, wakkerder zijn!
Nobli is duidelijk energieker en sterker, wat soms in wat ondeugden resulteert, maar verder is het nog steeds onze lieve sul waar we precies een jaar geleden verliefd op werden! :+:

Ik reed van de week weer een les en dat ging naar mijn idee minder, maar mijn moeder en instructrice overtuigden me dat het er al super uitziet. Dus we moesten wel even lachen op de foto

Ter referentie:
Afbeelding

Onze grootste overwinningen van ons eerste jaar:
- Zelf durven rijden (zonder zadel en zonder mams er bij)!
- Het buitenritje!
- De grondwerklessen!
- De basis dressuur!
Niet de meest spectaculaire lijst, maar voor mij wel een hele stoere opsomming! 8-)

Onze grootste plannen voor het tweede jaar:
- Rijden/wandelen op vreemde locatie!
- Naar het bos/duin/strand!
- Stap, draf en galop volledig nageeflijk beheersen zodat Nobli startklaar zou zijn voor B!
- Afvloeien van spanning (blijft een volbloed :Y) ) vanzelfsprekender maken dmv grondwerk!
- Heel veel genieten!

Op naar ons tweede jaar als team! <3 :):)

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 12:40

Even ter vergelijking, had natuurlijk teveel foto’s:

De verkoopfoto:
Afbeelding

Eergisteren:
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:44

Wat een heerlijk overzicht! Die 4e laatste foto is écht waanzinnig tof, die ga je toch wel laten uitvergroten heh?

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:45

Wauw wat een leuk verslag <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 13:44

xDenies schreef:
Wat een heerlijk overzicht! Die 4e laatste foto is écht waanzinnig tof, die ga je toch wel laten uitvergroten heh?


Nog geen idee welke, maar wel de bedoeling om er eentje uit te vergroten. Dankjewel!!

Dankjewel @lies_sparkle

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:30

Heel mooi overzicht! Wat zijn jullie enorm gegroeid, heel leuk om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:37

Zo, die lijkt echt een stuk beter in zijn vel te zitten! En mooi dat jij ook veel hebt doorgezet bij spannende momenten (en 15 kg lichter bent!) Mooi hoe jullie dit paard samen delen en er zo van kunnen genieten! De foto's van de shoots zijn echt prachtig <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 16:14

culaccino schreef:
Zo, die lijkt echt een stuk beter in zijn vel te zitten! En mooi dat jij ook veel hebt doorgezet bij spannende momenten (en 15 kg lichter bent!) Mooi hoe jullie dit paard samen delen en er zo van kunnen genieten! De foto's van de shoots zijn echt prachtig <3


Dankjewel _/-\o_ <3

Jij ook bwdankt @Lauss_

Sintara

Berichten: 7422
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:48

Hij is zo'n knapperd! Echt knap ook dat je zoveel bent afgevallen en toch ook elke keer weer dat stapje verder hebt gezet. Na een jaar ben je dan toch opeens heel ver :D.!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 18:24

Super lief, dankjewel!
En ja; zo sta ik er ook in!

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:29

Oh wat een leuke foto's, en jullie zijn zo'n leuke combinatie :D

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:30

Wat knap hoe beter hij er uit ziet! Heb je goed gedaan! Op naar een nieuw leuk spannend jaar!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 18:40

The_Cat schreef:
Wat knap hoe beter hij er uit ziet! Heb je goed gedaan! Op naar een nieuw leuk spannend jaar!


Dankjewel! Ook superduper blij mee! :D

Avalanche81 schreef:
Oh wat een leuke foto's, en jullie zijn zo'n leuke combinatie :D


Super lief zeg, dank <3

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:08

ik vind jullie leuk om te volgen(volg je ook op insta ;) ) en je ziet echt een fijne verbetering bij jou en je paard.. ga zo door

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:01

Wauw wat een verschil! wat een werk heb je verzet meid! Super gaaf!

Avalanche

Berichten: 16077
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:17

Je staat in uitgelicht :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:48

Sassieja schreef:
Wauw wat een verschil! wat een werk heb je verzet meid! Super gaaf!


Dankjewel, leuk dat je het ziet vanaf het verslag! :D

Avalanche81 schreef:
Je staat in uitgelicht :D


Inderdaad! *\o/*

Flevolander schreef:
ik vind jullie leuk om te volgen(volg je ook op insta ;) ) en je ziet echt een fijne verbetering bij jou en je paard.. ga zo door


Dankjewel, leuk dat je daar volgt. Had toevallig een reel gemaakt met filmpjes vanaf 14 nov 2020 tot nu! <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27981
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:44

Jullie zien er allebei ontzettend goed uit nu zeg! Complimenten!!

Hoe is hij aan zijn naam gekomen trouwens? :=

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 14:57

Dankjewel, Rije!
Nobli is een ex renpaard en Nobblyneez is zijn officiële naam uit de rensport (op zn papier).
Betekent knobbelige knieën.

Bentuh

Berichten: 3436
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:25

AlwaysH schreef:
Dankjewel, Rije!
Nobli is een ex renpaard en Nobblyneez is zijn officiële naam uit de rensport (op zn papier).
Betekent knobbelige knieën.


HAHA arm paard. hij is goed opgeknapt bij jullie zeg!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het eerste jaar met onze hunk in wording; Nobblyneez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 18:44

Leuk toch? Past ook super bij hem want hij heeft ook echt geen sierlijke benen _O-
Dankjewel!