Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

2021, een jaar met een lach en een traan

 
Profiel   

Wat een jaar was dit, vreugde en verdriet gaan soms echt hand in hand.
Nadat ik vorig jaar mijn bijzondere paardje Chelsea was verloren ging ik dit jaar met 1 paard in.
Mijn grote vriendin Lee van inmiddels 22.
Een beetje onzeker begonnen we, nadat Lee in oktober 2020 heel slecht is geweest van de ppid, zwaar oedeem had gehad ten gevolge, en dan vooral in haar hoofd waardoor er enorme ballen boven de ogen waren en de ogen zelfs uitpuilden door de druk. Ze heeft toen ook een toeval gehad, waarschijnlijk door de hoge druk in haar hoofd.
Gelukkig heb ik haar weer goed gekregen, en toen de bollen wegtrokken en haar ogen weer normaal in haar hoofd stonden ben ik weer gaan opbouwen naar serieuzer rijden. Een beetje spannend was het wel, was wat bang voor weer een toeval, maar langzaam groeide het vertrouwen dat het nu wel goed zat en gingen we steeds meer doen weer.

[ img ]

[ img ]

Ik moet Lee scheren vanwege de ppid, en de haargroei wordt steeds vreemder, in patches. We grappen maar dat Lee gewoon vos zijn maar saai vind.
Leuke effecten geeft het wel, van sterretjeshals tot luipaard patroon.

[ img ]

[ img ]

Vanwege de spannende herfst had mijn moeder mij een fotoshoot kado gegeven zodat ik nog wat mooie foto's van mezelf met de dieren kon laten maken. Dat is goed gelukt moet ik zeggen, daar zijn erg mooie plaatjes uit gekomen.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Mijn moeder was al een paar jaar ziek, maar het was onder controle, helaas in maart het vreselijke nieuws dat de kanker toch weer actief was en gelijk ook uitgezaaid was in haar lever. Ze wilde me graag iets geven waar ik heel lang plezier van zou hebben en na de schrik van Lee in oktober toen ik even dacht zonder paard te eindigen, bedacht ze het mooiste kado ooit, ik mocht een paardje uitzoeken, een opvolger voor Lee. Ik zocht een 2 of 3 jarige zodat ik al wat aan de slag zou kunnen, maar ben uiteindelijk voor een veulen gevallen, bij toeval de advertentie tegengekomen, het eerste paardje waar ik echt ging kijken, en die was het gewoon. Ik heb haar Asha genoemd, een Ierse naam die zoiets als geschenk betekent.
Asha is van Cassova du Bois x Esprit De Dorcy.


[ img ]

[ img ]


Juli was een rotmaand, Lee liep niet goed en na echo bleek ze een lichte blessure te hebben. En mijn moeder werd slechter en kwam in het ziekenhuis te liggen. Iedere dag op en neer, enkele reis 3 kwartier. Zij is begin augustus overleden.
Voor Lee kwam revalideren, gelukkig mocht ik er wel op, wij hebben na een paar keer allebei de balen van wandelen.
Omdat ik natuurlijk veel moest regelen en een huis leeg moest halen dat de verkoop in moest, hebben we niet netjes dagelijks ons rondje gestapt op het harde, maar we hebben toch wel aardig regelmatig en met opbouw kunnen stappen en later ook draven toen Lee weer zuiver liep.
Alles zonder zadel want was er ondertussen achter gekomen dat bij mijn zadel, dat wel wat ouder was maar nooit gevallen of iets geks mee is gebeurt in de tijd dat ik hem heb, de boom aan 1 kant gewoon was ingezakt, en dat is ook de kant waar de blessure zat, dus dat zadel is naar de stort gegaan.
In een bit hadden we ook geen zin, dus we reden met touwhalster of gewoon met neckrope ons rondje. Om het leuk en uitdagend voor ons beiden te houden en omdat Lee best een heftig paard is dat gewoon bezig gehouden moet worden werd onze nieuwe uitdaging nageeflijk rijden op neckrope. Wat ook stukken lukt tegenwoordig, super trots op mijn gouden paard. Helaas hier geen beeld van.
Eind september belde de fokker van Asha dat de merrie er flauw van was en of we haar misschien wilden ophalen. Daar hadden we wel oren naar dus de kleine meid kwam naar huis. Voorlopig blijft ze in mijn weilandjes staan met Lee en nog een oudere merrie. Als ik merk dat ze zich gaat vervelen kan ze altijd nog naar de opfok, maar ze is zo lief en mensgericht en zo gehecht al aan Lee en ons dat ze voorlopig gewoon blijft. Ze komt hinnikend naar het hek als je aan komt en komt altijd kijken wat je aan het doen bent en haar aandacht halen, tis zo'n kleine schat.
Toen de kleine thuis kwam was Lee helemaal niet zo lief, echt uitvallen en erachteraan rennen, had Lee nog nooit zo gezien in de bijna 18 jaar dat ik haar heb, en schrok er wel een beetje van. Lee is wel dominant en laat wel weten hoe of wat, maar zo heftig stond ik zelfs van te kijken. Gelukkig was Lee de dag erna al minder fanatiek en na de tweede dag begon Lee Asha als veulen te zien wat nu echt een beetje haar veulen is geworden. Dus Lee is nu surrogaatmoedertje en dat bevalt haar stiekem uitstekend.


[ img ]

[ img ]

Bij Lee bleek na tweeënhalve maand op de echo controle dat het gaatje in de pees al helemaal dicht was en er niet eens littekenweefsel was, dus dat was een klein wonder voor een ouder paard met ppid. Helaas zit er nog wel vocht in de kogel en bij verder onderzoek bleek dat er blijvende verandering zitten in de structuren van de kogel, niet heel ernstig maar toch iets om rekening mee te houden. Het is chronisch en het zit er waarschijnlijk al heel lang, en dat kan best kloppen, ze heeft een paar jaar niet lekker gelopen in draf, ze heeft toen een paar jaar gewoon lekker op de wei gestaan en is mee geweest als handpaard. Uiteindelijk zag ik haar een keer draven in de weide en zag ik er eigenlijk niet zoveel meer aan en heb ik haar toen rustig weer opgepakt en goed rechtgericht en zo rijden we alweer een paar jaar met een paard dat gewoon zuiver loopt.
We kregen van de dierenarts wel het advies mee niet teveel meer op het harde te rijden en niet teveel zijgangen.
Wel mogen we weer naar het bos met de trailer, waar we beiden erg blij mee zijn, we genieten nu van onze heerlijke bosritjes.
In eerste instantie dacht ik aan stapritjes met wat draf, beetje pensioen, maar mijn paard laat duidelijk merken daar nog niet aan toe te zijn, zij zit super in haar vel, voelt zich goed en wil lopen. Ze wordt echt niet blij van saaie stapritjes.
Dus om haar goed te houden in haar koppie toch maar verder aan het opbouwen gegaan, stukjes galop meepakken en opbouwen en gewoon lekkere vlotte ritjes te maken waar we beiden van genieten. Ook alweer een paar keer in de bak gereden inmiddels met een super enthousiast werkwillig paard. Dus ook maar weer een zadel in bestelling ondertussen, nu de ritjes langer worden en we meer tempo maken wordt drukverdeling toch wel belangrijk, en dan zien we wel hoe lang het goed gaat en waar we nog komen.
We hebben er wel heel veel plezier in samen en we genieten elke keer weer, dat is het belangrijkste. En dat heb ik in deze moeilijke tijd ook nodig.

[ img ]

[ img ]

Op naar een beter jaar!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 00:35 



 
Profiel   

Heftig jaar! Hopen dat 2022 beter wordt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 13:57 



 
Profiel   

Heftig jaar maar wat een leuk paard! Zo gezellig ook gewoon zonder zadel met een halstertje hup het bos in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 14:01 



 
Profiel   

Ja zeker een heftig jaar, en het jaar ervoor ook al. Duim vooral dat dit jaar wat rustiger is en vooral in het teken staat van genieten met de paardjes.

Dankjewel poes, voor het compliment :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 17:17 



 
Profiel   

Ik zie dat ik in uitgelicht sta, wat leuk! Had ik niet verwacht omdat er niet zoveel reacties waren, dus het is echt een verrassing. Alvast een leuk begin van het nieuwe jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 13:26 



 
Profiel   

Wat een mooi overzicht! Ondanks dat er hele verdrietige dingen gebeurd zijn, toch ook mooie momenten en gebeurtenissen :)
Je geniet zo te zien wel van de paarden! Wens je een mooi 2022 toe zonder ellende!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 14:09 



 
Profiel   

Geweldig dat je nog zo actief met haar bent ondanks de ppid die fors aanwezig lijkt te zijn. Een heel mooi nieuw jaar samen gewenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 18:18 



 

Ah wat een verlies :knuffel:

Wat een prachtig veulen <3 heel veel geluk met je paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 19:17 



 
Profiel   

Wat een lieve berichtjes, dank jullie wel!
@_Carien ja die is zeker fors aanwezig en is een hele puzzel geweest, en het blijft goed kijken en nadenken. Maar ik heb haar nu stabiel, wel op 1 en een kwart prascent aangevuld met supplementen en kruiden, en ze is nu super fit en voelt sterk. Goed in beweging houden is ook een stukje van de puzzel bij haar, dat helpt ontzettend met haar suikerhuishouding, daardoor kan ze nu nog op het gras bijvoorbeeld. Dus ben blij dat ze dat zelf nog zo graag wil.
Dit jaar in oktober heeft ze wel wat oedeem gehad in haar hoofd maar dat was nog geen kwart van vorig jaar en het trok snel weg na een drainage kuur.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-22 20:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen