2022: veel succes, maar een raar staartje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

2022: veel succes, maar een raar staartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 08:27

Hoi :D

Het einde van het jaar nadert, tijd dus om terug te blikken op wat 2022 ons gebracht heeft. Nu denk je misschien: het is toch nog maar november? Maar helaas kwam er voor ons al eerder een einde aan dan eind december.
En dan bedoel ik met het rijden van menwedstrijden en het trainen van mijn prachtige en vooral lieve Jody. Jody is een KWPN tuigpaarden, dochter van de hengst Eebert. Begin dit jaar zijn we begonnen met onze carriere in de mensport! En wauw.. wat is dat super leuk :D


Afbeelding

In maart hadden we onze eerste wedstrijd, in de B natuurlijk. We oefenden eerst nog even op vreemd terrein om te kijken hoe ze zou reageren. Dat ging boven verwachting goed!

Toen, eind maart, was het dan zover: ons debuut *D


Afbeelding

We hadden meteen twee winstpunten op zak, zo trots op die kleine hete vos!

Daarna hebben we nog een aantal keer dressuur gereden en zelfs een paar keer meegedaan aan vaardigheid:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eind mei hadden we de punten voor het L al binnen, wauw, zo snel dat het gegaan is. We merkten wel dat de ene jury ons meer kon waarderen dan de ander. Het hoogte- of dieptepunt was 40 punten verschil tussen twee proeven :') De ene vond het een lekker vlot paard en de ander zag vooral spanning. Ze hebben een punt haha! Jody is vlot, maar bouwt ook snel spanning op.

In juni deden we mee aan net noordelijk kampioenschap. Ik had nog niet eerder zo'n vervelend paard voor de wagen. Ze hupste en sprong en niemand begreep er wat van. Gelukkig vertrouw ik haar volledig, maar dat hele hete is zo nu en dan wel eens frustrerend ;)


Afbeelding

Dat kampioenschap was dus niet echt een succes. Ik besloot een kleine zomerstop te houden. Niet alleen omdat wij met het gezin vakantie hadden, maar des te meer omdat Jody drachtig is :D Ze verwacht een kind van de Friese hengst Eise 489, de bewegingstopper die het in het tuig zo fantastisch heeft gedaan. Een aparte combinatie, ik weet het. Dit veulentje is geheel vrij van inteelt en uit de combinatie van Eise met een tuigpaard zijn al meerdere geschikte paarden gekomen. Binnen het KWPN kon ik alleen met inteelt of met een Hackney dekken. Dat idee stond mij niet zo aan. Jody is eind mei 2023 uitgerekend en ik ben zo onwijs benieuwd!

In september was het tijd voor ons L debuut. De wedstrijd bleek geheel indoor te zijn. Waar die maffe merrie outdoor zo super heet is, is ze indoor helemaal in haar sas. Wat liep ze fijn!! Resultaat: 2 x een dikke winstpunt :D


Afbeelding


Afbeelding

Begin oktober hebben we de tweede keer L gestart en toen mochten we weer 2 winstpunten noteren en bovendien een super leuk commentaar op ons protocol.

Afbeelding

En toen.. Tjah.. Toen liep alles spaak. We hadden vandaag eigenlijk een onderlinge staan, eind van de maand nog 2 officiële wedstrijden en dan in december nog eentje. Het doel was M startgerechtigd te zijn voor het einde van het jaar.

Helaas, ik werd op 25 oktober plotseling ernstig ziek. Een Pneumosepsis. Een sepsis als reactie op een ernstige longontsteking. De artsen vreesden voor orgaanfalen en alles wat daar dan bij hoort (IC opname en dialyse). Gelukkig bleek mijn lichaam veerkrachtig genoeg te zijn en was orgaanfalen niet aan de orde. Het herstel van de longontsteking duurt ongeveer 4 tot 6 weken, maar herstellen van een sepsis duurt langer. Ik moet rekenen op ongeveer 6 maanden. Trainen is niet mogelijk. Even stofzuigen is al enorm vermoeiend. Bovendien heb ik ook nog last van een scherpe pijn door een geïrriteerd longvlies.

2022 was een jaar met veel succes voor ons in een nieuwe discipline die ik echt veel leuker vind dan ik ooit kon bedenken. Het is alleen jammer dat ik mijn doel niet helemaal behaald heb. Al staat gezondheid natuurlijk voorop!

Jody mag nu lekker rustig aan doen, ze gaat vervroegd met verlof :)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 08:32

Wat een mooie combinatie zijn jullie!
En wat een pech dat alles nu stil ligt. Hopelijk knap je weer helemaal op en kunnen jullie daarna weer lekker verder trainen

karrij
Berichten: 1048
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 08:49

Nou joh, wat een mooie ups en wat een Kl**ten downs.

heel veel beterschap en verheug je op een prachtig veulen volgend jaar!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 16:53

loulou schreef:
Wat een mooie combinatie zijn jullie!
En wat een pech dat alles nu stil ligt. Hopelijk knap je weer helemaal op en kunnen jullie daarna weer lekker verder trainen


Thanks :D Verder trainen wordt em niet helaas, niet tot na de geboorte van het veulentje. Tegen de tijd dat ik weer helemaal hersteld ben is het waarschijnlijk al april/mei. En dan is Jody al uitgerekend.


karrij schreef:
Nou joh, wat een mooie ups en wat een Kl**ten downs.

heel veel beterschap en verheug je op een prachtig veulen volgend jaar!


Ja dat vooruitzicht is wel heel mooi :D

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: 2022: veel succes, maar een raar staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:42

Wauw, je hebt wel een machtig mooi paard voor de kar hoor <3

Wat een ontzettende tegenvaller met je gezondheid, heel veel sterkte met het herstel! Gelukkig liep het wat betreft de mogelijke complicaties met een sisser af, maar je zit er toch maar mooi mee. -O- Hopelijk helpt Jody je ook een beetje in je revalidatietraject. Zowel fysiek als mentaal.

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2022: veel succes, maar een raar staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:19

Wat heftig voor je zo met je gezondheid zeg, gelukkig is dat "relatief" goed afgelopen.

Jullie zijn toch enorm snel en goed gegaan dus daar kun je mooi op terug kijken, en ik ben heel benieuwd wat er uit deze kruising gaat komen.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: 2022: veel succes, maar een raar staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:26

Ik vind jullie zn leuke combi en jody echt een gaaf paard! Super hoe jullie dit samen doen! Super rot van je gezondheid doe rustig aan herstel is heel belangrijk, jody zal vast niet heel erg vinden..
De combi ben ik echt zeer benieuwd naar vrij van inteelt dat is echt heel fijn ga je het veulen zelf aanhouden?

Wens je veel beterschap luister goed naar je lichaam, super leuke tijd om naar veulentje uit te kijken <3

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 09:58

Wauw, dank voor de lieve reacties :D

Jody is echt mijn beste maatje, ze is zo bijzonder! Het enige wat ik zeker weet over het veulen is dat het geen vos wordt. Eise draagt geen vosgen. Het wordt dus een bruine, donkerbruine of zwarte. Ik hoop stiekem op het laatste, heb nog nooit een zwarte gefokt :') En graag met een beetje wit er aan haha!

De eigenaar van Eise wil hem/haar sowieso wel terug kopen, maar ik weet zelf nog niet wat ik wil. Dat hangt af van wat voor veulentje het is. Stiekem lijkt het me wel super leuk om het aan te houden.

Jody gaat me zeker helpen met het herstel, al zitten rustige stapritjes er eigenlijk zelden in :') Denk dat we zo nu en dan nog een blokje om gaan voor de gezelligheid, eventueel straks aan de hand. Ze toont nu trouwens nog helemaal geen buik.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Re: 2022: veel succes, maar een raar staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 18:04

Heel veel beterschap :knuffel:

Zertab

Berichten: 12201
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 22:07

Knappe merrie en mooie successen :)

Heel veel beterschap! :knuffel:

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 2022: veel succes, maar een raar staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:48

Hopelijk herstel je weer helemaal. Ik ben heel benieuwd naar je veulen!

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:19

Jeetje Soof, beterschap!! Verder wel een leuk jaarsverslag. Bring in 2023!!

Bentuh

Berichten: 3429
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: 2022: veel succes, maar een raar staartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 10:33

wat een gaaf jaar hebben jullie achter de rug zeg en met een super mooi veulentje op komst. ben benieuwd hoe die eruit komt te zien..

alleen wel echt dikke pech voor jou zeg.. pff klinkt allemaal heel heftig, hopelijk knap je snel op!