AV Diva's eerste jaar als rijpaard, en wát een jaar!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

AV Diva's eerste jaar als rijpaard, en wát een jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 13:25

Afbeelding

December
Na een lange tijd van rustig voorbereiden trok ik op 6 december de stoute schoenen aan: dit was de dag!
Ik vroeg mijn stalhoudster om Diva voor me vast te houden, parkeerde haar naast het krukje, klom op haar rug....en ze heeft nooit een stap verkeerd gezet <3
https://youtu.be/br6Sc89nx6k

Januari en februari
We studderden lekker door in ons eigen tempo. Toen het zo koud werd even 2 weken 'vrij' gegeven om bij te trekken, maar eigenlijk vond Diva het vanaf dag 1 machtig mooi om rijpaard te zijn. Onder het zadel was ze ook ineens dapper genoeg om boze blikken te werpen naar de andere paarden :')
Binnen no time bleek ze ongekend stabiel en betrouwbaar en ik voelde me zo ontzettend veilig op haar rug!
Afbeelding

Maart
In maart filmden we de eerste online wedstrijd! Uiteindelijk vond ik het nog niet goed genoeg om in te zenden, maar wat was ik trots op hoe enorm ze haar best deed <3 Tijdens het losrijden nog even gauw wat van de gevraagde manoeuvres aangeleerd, de overgang draf-ho doet ze sinds die dag nog steeds briljant _/-\o_
Afbeelding

April
In april werd het leven als rijpaard een stukje serieuzer 8-)
We begonnen met lessen, en tot op heden heeft ze iedere les opnieuw enorme progressie laten zien!
Ook volgden we onze eerste clinic. Ik vond het best spannend, maar wederom...geen stap verkeerd.
http://boktimg.nl/img/m/IQiZ6r.jpg

Maar....dat was niet eens ons állereerste ritje op vreemd terrein..
Voor ik Diva had, had ik Nashwa. Nas vond, via bokt, haar soulmate, de plek waar ze eindeloos mocht boscrossen. Destijds spraken we af; die eerste bosrit met Diva, die doen we samen! In de praktijk lukt zoiets natuurlijk eigenlijk nooit. Maar 2,5 jaar na het maken van die afspraak parkeerde ik de trailer bij Nas op het erf. Zo ontzettend speciaal dat je vorige, zelf opgeleide paard nu dan je 'nieuwe' paard mee mag nemen voor een goede eerste ervaring.
Nas en Diva zijn ver weg familie; Nas haar opa is Diva's overgrootopa.
Afbeelding
Stiekem echt wel een beetje met knikkende knietjes opgestapt, maar voor we aan het einde van de straat waren wist ik eigenlijk al: komt wel goed. Diva keek haar ogen uit, maar maakte zich nergens druk om en stapte dapper achter Nas aan. Alle voorbereidingen wierpen zn vruchten af!!! Tegen het eind was het bolletje wel vol, en toen ik afstapte had ze ogen op steeltjes van alle nieuwe indrukken :wow: :') maar wát was ze braaf geweest.

Mei
Nou, en dan kun je best wedstrijden gaan starten ook, toch? :D
In de wetenschap dat Diva nog niet wedstrijdklaar was puur voor de kilometers lekker gestart. Op de eerste wedstrijd deed ze wat ze moest doen: braaf zijn en buiten de bak lekker slapen :+ We kregen hartstikke mooie complimenten van de jury dat ze het zo keurig deed. De kop was er af! http://boktimg.nl/img/m/XmkXAg.jpg

De volgende dag voelde ik me dapper genoeg om het bos weer in te gaan. Het lukte steeds maar niet om iemand te regelen om samen mee te gaan, dus ja.... Kort stapritje gedaan, maar ze was weer zo ontzettend braaf! De route steeds voorzichtig iets langer gemaakt, en binnen no time galoppeerden we heerlijk door het bos. http://boktimg.nl/img/m/2eNFnd.jpg

Mei was een drukke maand: in overleg met mn instructrice besloten haar ook mee te nemen naar de volgende wedstrijd. Wat ze mentaal kon hebben kwamen we immers alleen maar achter door te proberen! Daar aangekomen bleek het programma gigantisch ingelopen, en ik had juist nog het In Hand onderdeel geruild voor de Trail onder het zadel omdat we anders zo lang moesten wachten. Nu werd het dus haasten, niks niet losrijden, en meteen de Trail in :') Diva dacht geen idee wat dit is, maar het zal allemaal wel :+ Ik sprong op haar rug, zij ging chillen, en we hadden een heerlijk dagje uit samen :D
Afbeelding

Juni
In juni was het zo ver: het Allround Arabian Festival in IJzerlo (ook wel bekend als de Arabissimo) *\o/* Zo naar uitgekeken en naartoe gewerkt!
Diva deed echt enorm haar best en in de In Hand Trail pakten we ook nog eens de eerste plaats. Een ontzettend gezellig weekend met DAWRA vriendinnetjes en weer een goede ervaring in the pocket!
Afbeelding

Van showpoownie naar berggeit; volgende op het programma was de Extreme Trail in Empe! Inmiddels had ik wel door dat Diva, net als al die jaren aan de hand, een onwijs dappere dodo was onder het zadel. Ik verwachtte geen gekke dingen in Empe, maar dat ze gewoon over de wipwap zou banjeren en over een mega hoge brug (...ik heb hoogtevrees := ) zag ik niet aankomen! Her en der wat gehaast door de oefeningen heen, das een werkpuntje, maar ze dééd het allemaal gewoon, wat een paard!
Afbeelding

Juli
Next up: het DAWRA weekend! Bomvol met clinics, een lezing, gezelligheid, en natuurlijk ook even een rondje bos. Niet voor niks een 'ponykamp voor volwassenen'. *\o/*
Vroeg wakker geworden op zondag en heerlijk een rondje samen-alleen door het bos gegaan, waarbij Diva met opstappen dacht het op het blok-trucje van de clinic VD toe te passen. Stond ze daar nog net niet met 4 benen op het méga opstap....vlonder achtig ding _O- Boel herrie ook, om 7u in de ochtend, en ik lag gevouwen terwijl ik probeerde haar zsm weer op de grond te krijgen :') Doodzonde dat ik geen foto heb, maar safety first.
Gelukkig wél een foto van 'als je paard heel braaf is kun je ook ...' om mn beenligging te verbeteren voor de Horsemanship. Wat ik extra mooi vind is dat we hier allebei hetzelfde op kijken :')
Afbeelding
En uiteraard hebben we ook nog een normale foto van dit onwijs leuke en leerzame weekend :D
http://boktimg.nl/img/m/M0zRsL.jpg

Ook in juli.... héél vroeg voor opgestaan, zó de moeite waard <3
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/vbTmJ2.jpg

Augustus
Had ik al gezegd dat ze echt heel braaf en dapper is? O:) Best leuk, die rondjes uitstappen door het dorp!
https://youtu.be/rT_mDLNgg0U
Verder heb ik in augustus vooral keihard gewerkt aan ons kostuum van foto 1

September
Keihard voor gewerkt, naartoe geleefd, en nu was het moment eindelijk daar: het sportweekend voor Arabische paarden! Met op zaterdag het AVS NK en op zondag het DAWRA NK hadden we een vol programma, maar eigenlijk, stiekem, kwamen we voor 2 onderdelen voor het echie: de Oosters gekostumeerd op zaterdag, en de In Hand Trail op zondag.
Diva hield zich fantastisch en....op zaterdag pakten we brons en op zondag mochten we ons DAWRA Nederlands Kampioen In Hand Trail beg noemen!!!
Voor het hele verhaal over de Oosters verwijs ik graag naar dit topic
[ITP] Mijn sprookje uit 1001 nacht
We did it, my lady <3 Stiekem echt zo emotioneel als het Wilhelmus dan voor je gedraaid wordt!
Afbeelding
Trail
http://boktimg.nl/img/m/gGPHw1.jpg
Pleasure, zo trots op onze progressie!
Afbeelding
Best een paar prijzen mee naar huis!
http://boktimg.nl/img/m/Cmpzcf.jpg


Oktober
Alweer een volle maand! Begin oktober kon er een item van de bucket list af: koeienstoeien bij Wendy van Osch! Niet geheel onverwacht was Diva reuzestoer. Al snel had ze door wat de bedoeling was, en waar ze in eerste instantie nog wat geïntimideerd was als een koe haar aankeek deed ze halverwege een heuse staredown met de grootste koe van het spul. Rico eat your heart out! }:) :')
Afbeelding
Al aan het begin van de clinic schoof mn (boomloze) zadel ineens flink opzij van niks, maar gelukkig had ik bewust mn borsttuig er al aan gehangen. Moest vast gewoon extra aansingelen, toch?

Next was de laatste wedstrijd (voor ons dan) van het jaar! Bewust besloten het vooral leuk en relaxed af te sluiten, lol voorop! 2e in de In Hand Trail, en toen....de Trail. Galop over balken vond ze nog lastig, en ik had het (dom) niet geoefend. We doen mee voor de ervaring, dus we zien het wel. Diva deed een heel beschaafd hupsje opzij....en mn zadel gleed weer weg. Maar dit keer zonder borsttuig, en met sporen. In een poging te blijven hangen vrees ik dat ik m'n spoor in haar zij heb gedrukt, en Diva deed eigenlijk heel braaf wat ik haar onbedoeld vroeg: hop hop in galop := Ik zakte al schever, zij stress van mijn verwarrende signalen. Ze deed nog een pasje draf en liet zich keurig de bocht om sturen, maar stoppen zat er niet in. Toen ik aan de zijkant van haar buik hing me maar laten vallen :') Eind goed, al goed gelukkig. En ze stond maar zo zoet met dat zadel inmiddels half onder haar buik... :knuffel: Dit keer zat de singel écht strak zat, maar ze was fysiek wat bijgekomen.... Zadel heeft steeds super stabiel gelegen, maar ik vermoed dat ze veranderd is in haar lijf.
Ik vond het echt spannend om vervolgens de Pleasure nog te starten, vertrouwen in mn zadel compleet kwijt. Ondanks dat wisten we daar toch de rust weer te vinden, en tot mijn immens grote verbazing werden we 3e!!!
Dat zadel....was de volgende ochtend verkocht :')
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/AOZQAb.jpg

November
Gelukkig had ik nou net voor mn verjaardag een mooie bbp gekregen **\O/** in afwachting van onze afspraak bij de CountryMill konden we dus toch nog even door blijven rijden. Dat ze braaf was wist ik wel, en ik heb echt vanaf het moment dat ze 3 jaar geleden van de wagen af stapte (en ik haar voor het eerst zag!) geïnvesteerd in haar opleiding. Maar dat ik zo snel zonder zadel door het bos zou galopperen....die zag ik toch niet helemaal aankomen hoor.
Wereldpaard <3
Afbeelding

Bij de CountryMill lag mijn droomzadel, een schitterende Billy Cook
http://boktimg.nl/img/m/z8cjgL.jpg
, op ons te wachten, dus inmiddels trainen we weer fanatiek verder voor aankomend jaar! Maar vooral genieten we intens samen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 01-12-22 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpjes in link geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: AV Diva's eerste jaar als rijpaard, en wát een jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:41

Mooi verslag en ik herken het karakter van dit prachtige ras helemaal. Trouw aan de baas!!

Hhilde

Berichten: 7436
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: AV Diva's eerste jaar als rijpaard, en wát een jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:44

Wat een prachtig dier, een heerlijk jaar en wat schrijf je vol liefde over haar. Heel veel geluk samen en blijf vooral delen <3

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:31

Wat een inspirerend verslag, en wat knap dat je dit in een jaar voor elkaar gekregen hebt! (Hoewel je hier vast al jaren naar toe gewerkt hebt).

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: AV Diva's eerste jaar als rijpaard, en wát een jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 06:58

Wat een fantastisch feel good jaaroverzicht! Gouden paard, niks is te gek.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:26

Wat een leuk jaar(overzicht)!
Wat hebben jullie gave dingen gedaan :j

lovechicco

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:43

Zo fantastisch leuk om te zien en te lezen, echt onwijs leuk! Topteam samen <3

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:43

Jullie zijn prachtig samen <3

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: AV Diva's eerste jaar als rijpaard, en wát een jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 12:16

Dankjulliewel voor de leuke reacties! <3

Ik ben echt onwijs gek met haar, echt die connectie waar je voor gaat met een Arabier <3 En dan te bedenken dat ik haar van een filmpje gekocht heb :=

Inderdaad wel echt naartoe gewerkt vanaf de grond! Heel wat uurtjes in de vrieskou staan wachten op ontspanning :brr: Maar dat was het echt waard, daar ligt echt de basis voor hoe makkelijk het beleren is gegaan! Plus gewoon een heel stuk fantastisch karakter natuurlijk :#

Blanket

Berichten: 3852
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: NLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:35

Wat een prachtig dier. Heel mooi om te zien hoe ze jou volledig vertrouwd. <3

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: AV Diva's eerste jaar als rijpaard, en wát een jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 11:37

Dankjewel! <3