Aron, haflinger van 17, beleerd in 2022

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Aron, haflinger van 17, beleerd in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 22:45

Een stukje voorinformatie:
Ik heb Aron gekocht in 2011 om aangespannen mee te rijden. Hij was toen 6 jaar en alleen voor de wagen beleerd. We hebben heel wat kilometers gemend en heel wat avonturen beleefd, en dit jaar kwam daar een nieuwe dimensie bij: rijden 'onder de man' (of in dit geval vrouw). Maar voordat ik daarover kan vertellen, eerst nog een kleine inleiding...

Na een maagverkleining en flink wat gewichtsverlies kon ik halverwege 2020 als 'heropstapper' beginnen om het paardrijden weer op te pakken. Op een manege vlak bij mijn eigen paard in de buurt nam ik privelessen en daarna ging ik door naar groepslessen. Ondertussen was het de bedoeling dat mijn eigen paard, haflinger Aron, ingereden zou gaan worden als ik het rijden weer in de benen zou hebben.
Daar gooide een blessure van hem helaas roet in het eten. In de winter van 2019-2020 blesseerde meneer eerst zijn knie, door als een bambi hertje uit te glijden in de wei (paarden kunnen blijkbaar niet de split). In de winter van 20-21 een  beschadigde hij, wederom met een glijpartij ofzo in de weide, een peesbandje. Advies: ofwel boxrust en daarna revalideren (3-6 maanden) of opereren en daarna boxrust en revalideren. Eerst maar eens zonder operatie laten revalideren. Dit verliep voorspoedig, herstelde goed, daarna weer opbouwen met stappen aan de hand en later voor de wagen.
Maar, uiteraard... was het in het najaar weer raak met dezelfde blessure, dus toen is Aron met de kerst in 2021 geopereerd aan de beschadigde flexura manica. Dat betekende dus weer een paar maanden boxrust en aan de hand stappen en revalideren. 
De trainster die ik benaderd had om Aron te gaan inrijden heeft geduldig afgewacht en ondertussen ging ik verder met paardrijles. Ik reed 1-2 keer in de week  (afgewisseld met privelessen tijdens de verschillende lockdowns etc). Want oh ja, we hadden een pandemie.


Maar, dit mocht allemaal de pret niet drukken, en eind maart 2022 was het dan zo ver. Aron was goed hersteld van zijn operatie, revalidatie was goed gegaan, alle seinen stonden op groen. 

Aron ging uit logeren, zoals ik het aan hem uitlegde, om te leren hoe het is om een rijpaard te zijn. Hij is 5 weken weg geweest en pakte het rijden eigenlijk heel prima op. Al na 2 weken kon ik langskomen om hem zelf te gaan berijden. Wauw, dat was een bijzonder moment!

Eerste 'oortjesfoto':
Afbeelding

Begin mei kwam Aron weer thuis, dus meteen onze nieuwe skills uitgeprobeerd in de buitenbak. 

Afbeelding

Samen wandelen met mijn vriend ernaast op Arons verjaardag!

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb meteen toen hij thuis was een afspraak met de zadelpasser gemaakt, maar vlak voordat die zou komen liep Aron niet goed. Met een dikke week rust was het nog niet op orde, dus toch maar ingeladen en naar de kliniek. Ik had mezelf al mentaal voorbereid op wéér iets met een pees, en wéér een lange revalidatie en opbouwen en alles. Maar, gelukkig, het bleek slechts een hoefzweer te zijn. Deze was al open gegaan, dus de dierenarts heeft het even netjes bijgeslepen, schoongemaakt, ingesprayed en we konden weer aan de slag!

Sexy blauwe voet
Afbeelding

In juni lukte het dan eindelijk met de zadelpasser af te spreken. Het oude zadel was niet passend en ook niet aan te passen, dus heb ik een ander zadel aangeschaft. De zadelpasser adviseerde ook om een ander hoofdstel aan te schaffen want de huidige paste niet zo geweldig (iets met een breed voorhoofd).

Nieuwe zadel met een nieuw dekje
Afbeelding

Helaas, in juli liep Aron opeens wéér niet goed. Ik heb toen besloten om hem de zomervakantie vrij te geven; ik ging nog een paar weekenden en weken weg en had geen energie om weer een paar weken rust te houden, dan naar de kliniek, weer opbouwen etc. Ik dacht, ik geef hem gewoon 5 weken vakantie en zie daarna wel weer! Na deze rustperiode zijn we rustig begonnen met kleine rondes buiten in stap (25-30 minuten). Na een week een paar mini stukjes draf toegevoegd, dit bleef goed gaan dus we zijn vrolijk verder gegaan. 


Augustus gingen we als zebra op pad

Afbeelding

Afbeelding


Heerlijke avondritjes.


Afbeelding

En na afloop lekker rollen:
Afbeelding

Ik heb oneindig veel filmpjes van het rollen maar krijg deze niet geplaatst op bokt helaas.

In oktober reden we door de mist
Afbeelding

Selfie in de spiegeling van een vrachtwagentje
Afbeelding

Begin november kwam de bitfitter op bezoek, we hebben gezocht naar een fijn bitje voor ons samen. Dit was een hele belevenis, want Aron vond het allemaal maar niks. Okee, bitje in, rondje rijden, afstappen, klaar toch? Huh, ander bit, weer opstappen? Dit is niet de bedoeling... na de derde of vierde bitwissel werd meneer Zeer Ontstemd, de bitfitter is zelfs een stuk met ons meegelopen om hem voorwaarts te krijgen. Er was geen land mee te bezeilen en Aron werd echt boos (staken, bokken, steigeren, grommen...). We hebben het samen uitgepuzzeld (met hulp van de bitfitter) en uiteindelijk kon hij met het gekozen bitje redelijk ontspannen een rondje lopen. Inmiddels is meneer goed gewend aan zijn bit en doet hij het prima hiermee. We rijden veel buiten, en voorlopig voornamelijk in stap om de ontspanningsfactor te optimaliseren.

Hoofdstel en nieuwe bitje.
Afbeelding

Ondertussen zijn we met lessen echt een heel stuk verder en kan Aron steeds beter ontspannen en zakken. Laatst hebben we zelfs een heel mooi rondje kunnen draven in de bak! Foto is een still uit een filmpje. Er valt van alles over te zeggen hoor, maar ik ben zo blij met het serieuze koppie en hoe goed hij zijn best doet om te luisteren naar wat ik vraag!

Afbeelding

Kortom, ik ben heel heel heeeeel blij met onze stappen dit jaar, en hoop op nog heel veel gezellige en ontspannen kilometers!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 01-12-22 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag uit titel verwijderd

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: [EJL-ITP] Aron, haflinger van 17, beleerd in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:53

Wat leuk! Mijn Haflinger heet ook Aron :) Wat is zijn afstamming?
Een jaar met ups & downs maar knap en fijn dat je nu ook met hem heerlijk onder het zadel kunt rijden!

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Aron, haflinger van 17, beleerd in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:51

Mooi verhaal !
Nog veel (rij)plezier met je gouden vriend :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Aron, haflinger van 17, beleerd in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:56

Vreselijk off topic maar dat sjabrakje <3

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Aron, haflinger van 17, beleerd in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:50

Wat een leuke pony! En idd dat dekje <3
Mennen jullie nu ook nog of alleen nog maar rijden?
Veel plezier volgend jaar met zn tweeën **\O/**

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Aron, haflinger van 17, beleerd in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:34

Goh wat een pech hebben jullie gehad zeg, hopelijk komen er nu heel wat fijne (rij)jaartjes.
Wat goed dat je zo let op je paard qua gewicht, zadel, bit en zijn gedrag! :j

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Aron, haflinger van 17, beleerd in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:53

Super leuk dat je nu ook onder het zadel kunt rijden! Mennen jullie ook nog of stap je nu liever op? Verder hele leuke haf :)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Aron, haflinger van 17, beleerd in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 19:54

hopelijk is het nu gedaan met de pech en kan je nog lang van Aron genieten!

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 20:35

Oh wat leuk om jullie reacties te lezen!

@ em_, mijn Aron is niet geregistreerd bij het stamboek, vader is Abel Sport en moeder is Iris van de Eikenhof.

@ Morganlefay en Dandelion, ja gaaf dekje he! Is een ijslanderdekje; ik heb redelijk arbitrair bedacht dat ik graag zadelvormige dekjes wilde en dan is er niet heel veel keuze. Maar deze kleur is echt helemaal tof!

@ Shinedown en Dandelion en anderen; ja we mennen ook nog wel, maar het rijden heeft nu flink de overhand want het is zo leuk om dit nu te kunnen doen