Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mike's eerste jaar bij ons!

 
Profiel   

Mike (Southern Voodoo) is een quarterhorse hengst uit 2019. Hij is een Shiners Voodoo Dr uit de producerende merrie Footworks For Me. We hebben Mike begin dit jaar gekocht, na lang aandringen en onderhandelen want hij was eigenlijk niet te koop.
Mike heeft ondertussen zijn eerste internationale wedstrijden erop zitten en wàt een jaar hadden we! *\o/* *\o/* *\o/*
Een overzicht...

Pas gekocht en als kersverse eigenaars op de foto *D Hier lijkt hij echt nog zo'n puppy.
[ img ]


Na het uitruien een fotoshoot laten doen met zijn zomervachtje in de lentezon.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Het rijden ging goed. Mike toont veel talent en is zeer werkwillig onder zadel. Hij heeft een exceptioneel karakter. Doet altijd zijn best, houdt van zijn werk en zal nooit bokken of springen.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Na een oefenwedstrijdje in Grathem was het in september de eerste grote internationale wedstrijd: de NRHA Belgium Futurity voor 3-jarige paarden. Mike deed het meer dan goed, en won de level 2, level 3 en werd 3de in de level 4. Hij liet een aantal wereldtoppers achter zich. <3
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


In november de tweede grote internationale show: de Italiaanse NRHA Futurity, één van de grootste en meest prestigieuze wedstrijden in Europa. In Italie moet je twee voorrondes doen, en de beste mogen dan naar de finale. Pittig detail: het is verplicht op één hand op een shank te rijden.


[ img ]

http://boktimg.nl/img/m/vqTqHJ.jpg

http://boktimg.nl/img/m/6oVs1n.jpg

http://boktimg.nl/img/m/aMZCE3.jpg

Ook daar stelde Mike ons niet teleur. Hij was level 2 go-round leader met een mega score van 219 en werd level 2 en 3 finalist. Hij miste level 4 met een half puntje, maar bleef boven een aantal grote namen in de sport.
We zijn blij en fier met dit paard, die in zijn eerste showjaar als driejarige, en slechts 2 wedstrijden echt geshowd, al meer dan 7300€ winstgeld op zijn naam heeft staan.
We zijn benieuwd wat 2023 voor ons in petto heeft, maar eerst krijgt Mike een aantal maanden welverdiende vakantie!! {:} 8-)



Laatst bijgewerkt door Sica op 08-12-22 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Teveel aan afbeeldingen in link gezet

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 15:26 



 
Profiel   

Wat een knapperd! Rijd je hem zelf ook Sevke? Gaaf dat het zo’n super begin van zijn wedstrijdcarriere is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 15:35 



 
Profiel   

Dier met een hele mooie uitstraling en blinken als een malle.

Maar die meneer vind ik toch wel een paar maatjes te groot op dit paardje.
Helemaal in deze intensieve tak van wedstrijdsport. En met de afwijkende bouw van dit soort paarden.
En het dier is ook nog eens erg jong.

Ik hoop dat je hem zelf gaat rijden. Dat is volgens mij een veel passendere combinatie.

Edit: er gaat me een lampje op dat ik me hier al eerder over heb uitgelaten. Dat ging over een erg jong dier. Maar goed, het kan niet vaak genoeg gezegd worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 15:38 



 
Profiel   

Wat doet hij het goed Sevke! Mooi om te zien hoe hij zich ontwikkelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 16:49 



 
Profiel   

Whizz schreef
Wat een knapperd! Rijd je hem zelf ook Sevke? Gaaf dat het zo’n super begin van zijn wedstrijdcarriere is.


nog niet, maar dat is wel het plan in de toekomst.


Boras schreef
Dier met een hele mooie uitstraling en blinken als een malle.

Maar die meneer vind ik toch wel een paar maatjes te groot op dit paardje.
Helemaal in deze intensieve tak van wedstrijdsport. En met de afwijkende bouw van dit soort paarden.
En het dier is ook nog eens erg jong.

Ik hoop dat je hem zelf gaat rijden. Dat is volgens mij een veel passendere combinatie.

Edit: er gaat me een lampje op dat ik me hier al eerder over heb uitgelaten. Dat ging over een erg jong dier. Maar goed, het kan niet vaak genoeg gezegd worden :)


Ik begrijp je bedenkingen, maar Mike wordt erg kort medisch opgevolgd en krijgt veel rust en vrije beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 10:40 



 
Profiel   

Een prachtig dier is het !

Maar, ik begrijp wel wat Boras zegt… Afgaand op de foto’s icm zijn leeftijd lijkt het wel dat hij reeds flink belast wordt. Nu ken ik weinig van de sport maar heb je dan geen angst dat hij snel blessures zal oplopen of vroegtijdig versleten is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 10:55 



 
Profiel   

@Lukasje: nee, daar ben ik niet bang voor. We doen niet zomaar wat. Dit is een internationaal sportpaard, die heel kort medisch opgevolgd wordt en met verstand getraind door een professional, en zuinig en in overleg geshowd. We hebben nog meer sportpaarden, die ook vroeg gestart zijn en nog steeds, op latere leeftijd, op hoog niveau in de sport lopen zonder medische issues.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 11:09 



 
Profiel   

Fijn om horen ! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 17:59 



 
Profiel   

Prachtig paard, maar ondanks medische opvolging, zijn zijn banden pezen en botten nog niet volgroeid op deze leeftijd... ik persoonlijk vind het ook een te grote belasting...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:44 



 
Profiel   

Wat een knap dier <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:54 



 
Profiel   

Ik blijf het een prachtig paard vinden <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:56 



 
Profiel   

Knap dier! Mij lijkt de belasting alleen ook nogal pittig voor zo'n jong paard of ligt dat bij quarters andere dan bij warmbloeden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:19 



 
Profiel   

ik snap dat 'kort medisch opgevolgd' niet. Als er schade is dan kun je opvolgen wat je wilt, helpt dan toch niet meer. Waarom al zulke dingen doen met een 3-jarige?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:43 



 
Profiel   

Ik vind het ook een knap dier.

Maar persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen om een 3-jarige meerdere keren te showen, nationaal en internationaal en dan ook nog met een shank. Ik vind het heftig voor zo'n jong dier. Ook al wordt het door een professional gedaan en wordt hij medisch goed gevolgd. Mentaal is het nog een kleuter.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed dat dit op de voorpagina van Bokt gepromoot wordt :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:43 



 
Profiel   

Daar zit ik ook een beetje mee. Alles mag hier gedeeld worden en discussies zijn wenselijk, maar ik vind het niet erg handig dat Bokt dit aanmoedigt door het op de voorpagina te plaatsen.
Ik snap best dat er moeilijk gecensureerd kan worden en dat dit niet de uiteindelijke verantwoordelijkheid van Bokt is, maar ik vind wel dat we hier wat op moeten verzinnen.

Alle dressuur- en springfanaten worden terecht op de feiten gewezen maar omdat dit een westerntak is, is het oké? En kan TS het, sorry dat ik het zo moet zeggen, wegwuiven?

Ik vind het echt een prachtig dier en ik geloof ook absoluut dat het dier werkwillig is en blij wordt van zijn beweging, maar of ik het ethisch verantwoord vind op deze leeftijd kan ik niet zo stellen.
Ook een Quarter is gewoon een paard dat nog groeit (zowel lichamelijk als mentaal) en tussen rustig opbouwen met drie jaar en met drie jaar dit soort shows lopen zit een flink verschil. Ik begrijp ook dat Quarters veel en snel spieren opbouwen (zeker zo’n hengst), maar het lichaam groeit gewoon nog zeker drie jaar.
Het is een internationale wedstrijd, dat is niet niks. Of dat nou Engels of western is, dat maakt niet uit…

Nu zal je zeker dit dier nog wat vaker wegzetten dan een zesjarige, maar ik vind dit alsnog een veel te heftige belasting op zo’n jong dier.

Is dit voor een stamboekopname oid nodig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 10:51 



 
Profiel   

Prachtig paard <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 11:57 



 
Profiel   

"We zijn blij en fier met dit paard, die in zijn eerste showjaar als driejarige, en slechts 2 wedstrijden echt geshowd, al meer dan 7300€ winstgeld op zijn naam heeft staan."

Citaat van TS... misschien toch ook met geld te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 12:35 



 
Profiel   

Wat een gaaf paard zeg, ik snap wel dat je voor hem bent gevallen <3

Heel veel plezier met hem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 13:12 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik vind het ook een knap dier.

Maar persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen om een 3-jarige meerdere keren te showen, nationaal en internationaal en dan ook nog met een shank. Ik vind het heftig voor zo'n jong dier. Ook al wordt het door een professional gedaan en wordt hij medisch goed gevolgd. Mentaal is het nog een kleuter.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed dat dit op de voorpagina van Bokt gepromoot wordt :o

Mee eens.

Er gaat nu op Facebook rond over een 2.5 jarige met slof maar vind dit net zo heftig met deze leeftijd.
Even gezien ze dus ergens in mei, juni, juli 3 worden en in Sept al uitgebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 14:00 



 
Profiel   

Prachtig paard en ik snap waarom je helemaal voor hem gevallen bent!

De discussie in dit topic snap ik wel. In sta er ook wat dubbel in gezien de leeftijd.
Snap dat het normaal gevonden wordt in de Western sport. Net zoals het normaal is voor de hengstenkeuring en in de draf- en rensport om jong te beginnen. Ook die paarden zijn waardevol en worden goed medisch begeleid.
Ik zelf vind het zo jong uitbrengen inmiddels niet helemaal meer van deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 15:15 



 
Profiel   

Gosie, die had ik geen 3 geschat. Wat een prácht paard ts! Ik snap dat je daar op verliefd bent geworden, maar god, 3 jaar en al zo intensief gereden. Vind ik nogal niet wat. Helaas is het nog steeds relatief normaal zo'n jong dier al zo te trainen maar als ik vergelijk met mijn eigen 3 paarden die ooit 3 waren zou ik mijn hart echt vasthouden met zulke moves. Dierenarts om de hoek of niet.
Des al niet te min; echt een prachtig dier(en zelf ook fan van de westerntak) dus automatisch prachtige foto's :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 15:35 



 
Profiel   

Ik vind Mike echt een prachtig dier <3 . Zo'n mooie kleur, zeer aansprekend hoofdje. En dan ook nog eens zo'n gouden karakter, daarmee hebben jullie de jackpot wel binnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 15:39 



 
Profiel   

Desi_2409 schreef
"We zijn blij en fier met dit paard, die in zijn eerste showjaar als driejarige, en slechts 2 wedstrijden echt geshowd, al meer dan 7300€ winstgeld op zijn naam heeft staan."

Citaat van TS... misschien toch ook met geld te maken?


:') _O- _O-

Je wilt niet weten wat hij gekost heeft, en nog steeds maandelijks kost aan training en onderhoud.
Omdat we hem in de toekomst willen inzetten als dekhengst, is het belangrijk dat hij in de sport presteert, en daarom zijn de earnings van belang. Dat bedrag is trouwens bruto, er gaan nog heel wat taxen vanaf en de trainer krijgt er ook een percentage van. Rijk zul je er in elk geval niet van worden :D
We hebben er ook zorgvuldig over gewaakt en op voorhand goed afgesproken Mike niet teveel te pushen. Hij heeft zich niet geforceerd en is totaal niet over de zeik gereden.
Medisch opgevolgd wil zeggen dat hij regelmatig, en zeker voor elke grote show, door een dierenarts onderzocht wordt en indien nodig op de foto of echo gezet. Niet goed wil zeggen niet starten.
Mike is klaar voor zijn werk, en doet het graag. Het heeft geen zin hem nog een jaar op de wei te gooien, daar wordt niemand beter van. Dit is afhankelijk van dier tot dier. Momenteel hebben we net een andere jonge hengst gestart die in maart 3 wordt. Hij wordt momenteel nog enkel gelongeerd en gegrondwerkt. Deze was op 2.5 nog helemaal niet klaar om onder zadel te starten, omdat zijn skelet nog veel te weinig ontwikkeld was. We bekijken het echt van paard tot paard. Zoals ik al zei: we doen niet zomaar wat!
Hij wordt ook niet altijd op shank gereden, zoals hier gesuggereerd wordt, maar voor de Italiaanse is het verplicht met shank en éénhandig. Er wordt niet aan getrokken of gesleurd, en een shank is een signaalbit dat door de meeste paarden, mits correct gebruikt, beter aanvaard wordt dan een snaffle, die rechtstreeks inwerkt op de lagen.
Bovendien zijn deze paarden geselecteerd en gefokt voor het uitoefenen van deze maneuvers. Ze doen het al als veulen op de wei. Mike heeft geen moeite met het uitvoeren van de maneuvers. Je kunt een reininggefokte quarter niet vergelijken met een ander ras.


Laatst bijgewerkt door sevke op 09-12-22 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 15:58 



 
Profiel   

maar het is dus ok om dit met een 3-jarige te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 16:01 



 
Profiel   

Mja, ik word heel blij van dit paard maar idd ook niet enthousiast van de rest. En ik vind die man ook echt veel te groot voor hem.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 16:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen