Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Mike's eerste jaar bij ons!

 
Profiel   

Ik vind de leeftijd voor het werk wat er van hem verwacht wordt ook echt te zwaar. Het is nog een jonkie, laat hem lekker opgroeien en niet gelijk zo’n grote druk op hem zetten.
Verder is het een stoer paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 16:18 



 
Profiel   

Hij is niet onder druk gezet. Daar hebben we streng over gewaakt. Hij doet gewoon zijn werk en doet het graag. Je doet hem geen plezier met hem op de wei te gooien en laten nietsdoen.
Een getalenteerd paard hoef je niet zwaar onder druk te zetten of over de zeik te rijden. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 16:40 



 
Profiel   

sevke schreef
Dit is afhankelijk van dier tot dier. Momenteel hebben we net een andere jonge hengst gestart die in maart 3 wordt. Hij wordt momenteel nog enkel gelongeerd en gegrondwerkt. Deze was op 2.5 nog helemaal niet klaar om onder zadel te starten, omdat zijn skelet nog veel te weinig ontwikkeld was.


Even ter info: elk skelet ontwikkeld hetzelfde.
2.5 is veel en veel te vroeg.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 16:48 



 
Profiel   

wie heeft het hier dan over onder druk zetten of over de zeik te rijden?
Men heeft het over de jonge leeftijd, het al zware werk en de grote ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 16:50 



 
Profiel   

Wat jammer dat dit topic uiteindelijk deze kant op gaat, dat overschaduwt nogal de reden waarom TS de foto's plaatste. Dit gaat ondertussen meer richting een bokt-lynchpartij, jammer hoor.

@TS: wat heb jij toch iedere keer weer ontzettend gave paarden, dit is er ook weer zo een, prachtig hoor. Het rijden ziet er ook vriendelijk en correct uit, zeker bij zo'n lange ruiter extra belangrijk :D Ik hoop dat je in de toekomst ook van dit mooie paard foto's blijft plaatsen en ik snap heel goed dat je blij met hem bent :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 18:27 



 
Profiel   

Ik snap overigens prima dat hij nu hartstikke gezond is en misschien gaat hij nooit wat mankeren, maar het is inmiddels toch wel bekend dat het slecht is om een groeiend skelet over te belasten? En de slijtage die dit op (vooral) latere leeftijd veroorzaakt. Dit geldt niet alleen voor paarden overigens. Kinderen mogen ook onder een bepaalde leeftijd de sportschool niet in, en topsporters hebben vaak een hoop mankementjes als ze ouder worden.

Dat spinnen en die stops zijn echt wel oefeningen die een bepaalde belasting met zich meebrengen. Net als bijvoorbeeld springen niet met jonge paarden gedaan wordt (over het algemeen; er worden alsnog veel te veel jonge paarden te vroeg over parcours geleid).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 18:33 



 
Profiel   

Hoezo is dat jammer? Veel mensen vinden dit dier te jong voor deze oefeningen(over het algemeen 3-4 jaar te jong, zoals hierboven al fijn word gedeeld, het halve skelet is gewoon nog vollop in de groei). Als ts het daarmee niet eens is, om welke reden dan ook, dan kan dat, maar ik mag hopen dat mensen niet maar stil houden omdat dat niet het nut is van het topic, want in mijn mening komt het zeker niet gemeen over.
Meningen veranderen en zo hopelijk ook ooit die van ts. :)
Uiteraard een prachtig paard; daar is geen discussie over mogelijk, :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 18:35 



 
Profiel   

Nee, hij is hartstikke knap. Bruintjes hoeven absoluut niet saai te zijn. :~

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 18:37 



 
Profiel   

Meningen verschillen en dat mag. Wij zijn zuinig op onze Mike en ik vind niet dat ik mij hier moet verdedigen. Hij wordt vriendelijk gereden en krijgt voldoende rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 18:39 



 
Profiel   

sevke schreef
Meningen verschillen en dat mag. Wij zijn zuinig op onze Mike en ik vind niet dat ik mij hier moet verdedigen. Hij wordt vriendelijk gereden en krijgt voldoende rust.


Eens, je had misschien wel kunnen verwachten dat de bokt-maffia hier over zou vallen.

T is een prachtig paard en mooie foto's :j Ben benieuwd naar meer van hem.
Quarters zijn toch altijd zo machtig mooi en sterk <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 18:55 



 
Profiel   

ik snap echt niks van de logica van Sevke.
Hij wordt vriendelijk gereden dus dan is hij niet te jong? Er staat me iets bij dat in de Western wereld paarden heel jong worden ingereden, klopt dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 19:57 



 
Profiel   

https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Ik denk dat dit leuk is voor de mensen om een rustig door te nemen en eventueel verder te bestuderen.

TS, prachtig dier en top prestaties! Als je zo zuinig op hem blijft gaan jullie er nog veel plezier aan beleven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 20:47 



 
Profiel   

Ik herkende hem meteen op de voorpagina. Knap dier! <3 Gefeliciteerd met zijn prestaties. Ik ben benieuwd wat we verder nog van hem gaan zien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 20:51 



 
Profiel   

Balou_k schreef
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Ik denk dat dit leuk is voor de mensen om een rustig door te nemen en eventueel verder te bestuderen.

TS, prachtig dier en top prestaties! Als je zo zuinig op hem blijft gaan jullie er nog veel plezier aan beleven!

Er is een verschil tussen licht belasten en/of trainen en met 3 jaar een paar keer per jaar (nationaal en internationaal, met voorrondes) showen, pittig bit er in en pittige manoeuvres uit te laten voeren. Ik had het in mijn bericht ook niet alleen fysieke belasting, maar vooral over mentaal.

Ook in de link staat het veulen verderop als volwassen paard, dat wel vanaf 3 jaar licht getraind wordt, maar pas vanaf 5 op wedstrijd is gegaan.
Is een heel ander verhaal dus en kan ik zeker begrijpen. Maar dat is niet wat hier getoond wordt.
Maar goed, ik wil er niet over doordrammen, dus ik laat het hierbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 22:15 



 
Profiel   

Eens met hierboven, linkje is goed, begrijpelijk, maar dit is wat anders dan 2-3x per week 15 minutjes een paard gericht op willen leiden en op z'n 5e eens een wedstrijdje als het mentaal niet te veel word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 22:41 



 
Profiel   

Toch vind ik het jammer dat vele eigenaren het altijd goed proberem te praten dat deze rassen zo vroeg zo intensief getraind worden... stops, spins.. lijkt mij toch echt killing voor een onvolgroeid lichaam en benen maar tja als het maar goed gepraat en geacepteert blijft worden.. nope, geen fan dus -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 22:56 



 
Profiel   

Jeetje, woorden als 'bokt maffia' en 'lynch-partij', alsof iemand iets onbehoorlijks heeft gezegd..
Dit (elk) paard is met 3 veel te jong om op deze manier te belasten. Dat is geen mening, maar een wetenschappelijk bewezen feit. En dan de ruiter die minstens 20 kilo te zwaar is voor dit kleine dier komt er nog eens bovenop. Dier straalt ook helemaal geen plezier uit, ik zie juist ongemak.

Ben echt een beetje boos om deze foto's, maar nog meer over de dooddoeners om dit goed te praten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 23:15 



 
Profiel   

girlyggirl schreef
Toch vind ik het jammer dat vele eigenaren het altijd goed proberem te praten dat deze rassen zo vroeg zo intensief getraind worden... stops, spins.. lijkt mij toch echt killing voor een onvolgroeid lichaam en benen maar tja als het maar goed gepraat en geacepteert blijft worden.. nope, geen fan dus -O-

Precies dit.

Ik snap best dat je een 2,5 jarige een paar keer speels longeert, of er even voor een rondje op gaat zitten 2 x in de week. Daar is niets mis mee.

Maar dit zijn spins en sliding stops en daar is dit paard gewoon echt te jong voor.

Ik ben blij dat de dressuurwereld nu ipv met 3 jaar, met 4 of 5 begint (ik heb hier een 8-jarige rondlopen die zadelmak wordt :') ) en ik blijf erbij dat wat jonger en heel gericht en heel gedoseerd wat belasten niet erg is.

Maar het echt zware werk doen de meeste dressuurpaarden echt niet voordat ze 8 zijn, en dan heb ik het over pirouette, piaffe, passage. Zulke zaken.

Sliding stops en spins zijn echt echt heel zwaar en een pittige belasting voor de gewrichten en de pezen. Dat moet je niet willen met zo'n jong paard imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 23:28 



 
Profiel   

Ik vind hem echt prachtig Sevke en het ziet er fijn uit ook, een dikke proficiat met zulke resultaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 08:35 



 
Profiel   

Kinke schreef
maar het is dus ok om dit met een 3-jarige te doen?


Nee.
Maar helaas wel gebruikelijk in de western tak van sport.

Jonkies die al zo intensief moeten stoppen en spinnen, te lange ruiters erop en dan ook de belasting van een westernzadel dat zomaar 15-20kg weegt. Natuurlijk kun je een 3 jarige laten checken door een DA en tijdens die momenten zal er nog niks aan de hand zijn. Maar zoals anderen al zeiden, het skelet is nog niet volgroeid. Dat belasten geeft nu misschien nog geen problemen, over 10 jaar kijk je dan tegen een heel ander beeld aan.

Ik vind t ook niet van deze tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 08:47 



 
Profiel   

Kinke schreef
Er staat me iets bij dat in de Western wereld paarden heel jong worden ingereden, klopt dat?

In het algemeen niet meer, het was wel gebruikelijk, maar wordt wel steeds minder gedaan.
Wat mij betreft mogen ze af stappen van dergelijke wedstrijden voor 3 jarigen.
Avalanche schreef
Maar het echt zware werk doen de meeste dressuurpaarden echt niet voordat ze 8 zijn, en dan heb ik het over pirouette, piaffe, passage. Zulke zaken.
.

Misschien moet je je eigen sport eens wat kritischer gaan bekijken dan. Want het gebeurt wel degelijk en met regelmaat.
Niet meer zo openlijk, dat klopt misschien, maar dat betekent niet dat het niet gebeurt.

Maar het is natuurlijk wel veel makkelijker om in te hakken op anderen, in plaats van je eigen geliefde sport eens kritisch te bekijken.

Balou_k schreef
https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Ik denk dat dit leuk is voor de mensen om een rustig door te nemen en eventueel verder te bestuderen.

TS, prachtig dier en top prestaties! Als je zo zuinig op hem blijft gaan jullie er nog veel plezier aan beleven!

Mooi artikel, wel een kritische noot, ze leiden het in als wetenschap, maar vervolgens zie ik geen enkele verwijzing naar wetenschappelijke artikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 09:43 



 
Profiel   

Zodra er sport bij komt kijken, delft welzijn het onderspit. Op korte of lange termijn, ongeacht discipline.

Het paard is prachtig, wat een uitstraling heeft hij! Hij ziet er uit als een prachtige persoonlijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 10:11 



 
Profiel   

Het is een knap dier, dat zeker
Maar mijn God, op z’n jonge leeftijd zo enorm (metaal en lichamelijk) belasten? Kan me echt niet voorstellen dat dat op de lange termijn geen gevolgen heeft.

Bizar dat ook gewoon goed gepraat wordt
Wedstrijden voor zulke jongen dieren (in alle takken van de paarden sport) moeten echt afgeschaft worden, dat is de enige manier waarop men misschien gaat leren dat het echt “not done” is om zulke belasting te vragen van jonge paarden.

Ben blij dat mijn shetxwelsh op bijna 4 jarige leeftijd alleen maar wat grondwerk doet.
En zie vanzelf wel wanneer hij klaar is om beleerd te worden voor het aangespannen werk.
Maar voor nu mag hij nog puppy zijn, want dat is hij te slotte nog op die leeftijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 10:19 



 
Profiel   

_Nancy schreef
sevke schreef
Meningen verschillen en dat mag. Wij zijn zuinig op onze Mike en ik vind niet dat ik mij hier moet verdedigen. Hij wordt vriendelijk gereden en krijgt voldoende rust.


Eens, je had misschien wel kunnen verwachten dat de bokt-maffia hier over zou vallen.

T is een prachtig paard en mooie foto's :j Ben benieuwd naar meer van hem.
Quarters zijn toch altijd zo machtig mooi en sterk <3

Dit heeft volgens mij vrij weinig met "maffia" te maken, en meer met het feit dat andere gebruikers echt de grond in worden getrapt als hun paard op jonge leeftijd flink aan het werk wordt gezet, en het hier ineens "okee" is.

Knap paard, maar persoonlijk vind ik hem ook erg jong. Dat een paard iets aankan, betekent niet dat je het ook zou moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 15:09 



 
Profiel   

Prachtig paard Sévèke <3

Ik sluit me verder bij de anderen aan. Persoonlijk is dit echt veel te jong, vooral voor de sliding stops etc. Maar goed, het is uiteindelijk niet mijn paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 19:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen