Mo met z’n stippen in de sneeuw!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tarzan

Berichten: 11155
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Mo met z’n stippen in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 08:44

Blijft een mooi paard om te zien en wat kleurt hij prachtig in de sneeuw <3

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:47

prachtig dat gestippelde koppie en ook zijn laarsjes mooi gestippeld. Heel apart!

xColorCross

Berichten: 1663
Geregistreerd: 16-02-12

Re: Mo met z’n stippen in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:53

Wat een knap paard!

Komt die mutatie van hem vandaan of van zijn ouderdieren?

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 19:32

Dankjewel iedereen :)

Vermoedelijk is de mutatie bij z’n grootmoeder langs vaderskant ontstaan. Hij is door 3 labo’s getest en ze zijn allemaal ervan overtuigd dat hij ‘iets’ extra draagt, maar het specifieke gen krijgen ze tot hiertoe nog niet gevonden.

Het rare bij hem is echter dat het zich eigenlijk als een homozygoot gen lijkt te gedragen, normaal wordt elk gen 50/50 doorgegeven maar tot hiertoe hebben zo goed als al zijn veulens stippen (op de benen en in de bles)
Soms zijn ze moeilijker zichtbaar in de veulenvacht op de bleke tintjes (palomino, dunalino, dunskin, buckskin, red dun,…) maar ze zijn er altijd wel. Ook diegene die extra bontgenen dragen en dus ook meer wit hebben , hebben iets minder uitbundige spotjes, maar ze zijn er altijd wel.


Wat leuk NorwayFjord! Welke had je gezien? :)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:34

Wat. Een. Knappie.

Echt, zo leuk z’n aftekeningen en z’n oogopslag. Lijkt me echt een lieverd.

NorwayFjord

Berichten: 3145
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:37

Tinniie schreef:
Dankjewel iedereen :)

Vermoedelijk is de mutatie bij z’n grootmoeder langs vaderskant ontstaan. Hij is door 3 labo’s getest en ze zijn allemaal ervan overtuigd dat hij ‘iets’ extra draagt, maar het specifieke gen krijgen ze tot hiertoe nog niet gevonden.

Het rare bij hem is echter dat het zich eigenlijk als een homozygoot gen lijkt te gedragen, normaal wordt elk gen 50/50 doorgegeven maar tot hiertoe hebben zo goed als al zijn veulens stippen (op de benen en in de bles)
Soms zijn ze moeilijker zichtbaar in de veulenvacht op de bleke tintjes (palomino, dunalino, dunskin, buckskin, red dun,…) maar ze zijn er altijd wel. Ook diegene die extra bontgenen dragen en dus ook meer wit hebben , hebben iets minder uitbundige spotjes, maar ze zijn er altijd wel.


Wat leuk NorwayFjord! Welke had je gezien? :)

Ik geloof dat ze Ivy heette, kan dat? Was echt een knappe merrie <3

Arethe
Berichten: 2560
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:38

Wat een knap dier <3

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 19:40

Ohja Ivy is erg knap <3

Afbeelding


Afbeelding

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:35

Wauw hoe leuk! Eerste keer dat ik zo'n speciale aftekeningen op het hoofd zie voorbij komen. Ben stiekem ook wel heel benieuwd naar hoe enkele van de nakomelingen eruit zien :D Zo speciaal dat hij bijna al die stipjes doorgeeft! Mo en Ivy vind ik er alvast echt fantastisch uitzien! <3

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 21:09

Even over z’n genen:
Tobiano geeft normaal ‘gewone’ aftekeningen aan het hoofd mee; blesje, kolletje. Sneb, streepje,..

Vanaf er veel wit bij te pas komt of een blauw oog ofzo zit er meestal iets extra bij in de mix (frame overo, splash, Sabino of 1 van de dominant white genen.
Op splash en frame is hij negatief getest, appaloosa ook (komt ook niet voor in het APHA stamboek) en 1 van de w-genen waarvan er continue nog nieuwe ontdekt worden kan het ook niet zijn omdat hij al homozygoot tobiano is . Die w genen (net zoals sabino1 en roan en tobiano) zitten allemaal op dezelfde locus in het dna : KIT en aangezien bij Mo die locus al ‘vol’ zit met 2 keer tobiano kan hij geen van die andere mogelijke genen daar dragen.
Daarom is het ook zo’n bijzonder gen, het moet echt een mutatie ofzo zijn.

Genoeg uitleg, hier nog enkele nakomelingen :D

Afbeelding
Afbeelding

‘Normale’ aftekeningen daar doet hij dus niet aan mee hè :')
Ik vind het wel erg leuk, want soms kan homozygoot tobiano wel een beetje ‘saai’ worden , lijkt het telkens hetzelfde veulen dat geboren wordt.. dat is hier dus helemaal niet het geval hè :P

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 22:19

Wat een beauty zeg!! Het kleurtje, de uitstraling en dan dat eigenwijze stippen hoofd. Heerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 22:21

Ik vind zijn mutatie zo ontzettend gaaf hè! <3 En hemzelf uiteraard ook, haha.

Zijn er theorieën over de vererving van het gen of waar het eventueel kan zitten?

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mo met z’n stippen in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:35

Echt heel gaaf. De nakomelingen zijn ook al zo schattig. Ik heb Mo onder de aandacht gebracht bij een stalgenoot voor zijn merrie.
Zou zo leuk zijn zo'n spikkel baby.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 09:45

Lesli Kathman die kleurgenetica boeken schrijft en specifiek veel met bontgenen bezig is , noemt het in haar boeken het Belton patroon. Ze heeft me zelf ook al gecontacteerd , volgens haar is er in Mo z’n lijn echter nog iets anders aan de hand omdat dit nog extremer is, mogelijk een mutatie hier op ofzo. Ze heeft ook foto’s etc gevraagd voor in de nieuwe editie van haar boek.

De meeste bontgenen geven wit, dit gen geeft echter ook terug kleur op de witte delen.

Sure_lee kei leuk :) naast hun speciale kleurtjes/patronen zijn Mo z’n veulentjes ook super lief zoals hun papa. Wel best speels en ondernemend, ik heb van geen andere veulens zoveel huppelende, racende, steigerende foto’s als van de Mo-babies hier thuis :P


Afbeelding

NorwayFjord

Berichten: 3145
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:50

Heel interessant over de genen, lijkt me best bijzonder om een dergelijk paard in bezit te hebben. Al die veulens, echt geweldig en geen enkele hetzelfde idd <3

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 09:53

Laat je het ons weten zodra het boek van Lesli Kathman op de markt is? Ik zou hier zo graag meer over lezen <3 ! Mo is fantastisch.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:47

Zijn er wel meer paarden bekend hiermee wereldwijd?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Mo met z’n stippen in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 16:22

En aansluitend op de vraag van Hannanas: is er ook aanvraag voor rietjes wereldwijd? Ik denk dat met name Amerikanen veel belangstelling zullen hebben? Welk ras is hij?

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Mo met z’n stippen in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 21:07

Ja echt constant berichten uit USA en Canada..
hij is APHA , American paint horse.
Voorlopig hebben we enkel gekoeld zaad in Europa.

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Re: Mo met z’n stippen in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:43

Wat een knapperds zijn al die veulentjes toch! Ook leuk dat ze niet enkel stipjes op hun hoofd hebben, maar dat ze ook dezelfde op hun benen krijgen. Ik ben fan! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:56

Tinniie schreef:
Lesli Kathman die kleurgenetica boeken schrijft en specifiek veel met bontgenen bezig is , noemt het in haar boeken het Belton patroon. Ze heeft me zelf ook al gecontacteerd , volgens haar is er in Mo z’n lijn echter nog iets anders aan de hand omdat dit nog extremer is, mogelijk een mutatie hier op ofzo. Ze heeft ook foto’s etc gevraagd voor in de nieuwe editie van haar boek.

De meeste bontgenen geven wit, dit gen geeft echter ook terug kleur op de witte delen.

Sure_lee kei leuk :) naast hun speciale kleurtjes/patronen zijn Mo z’n veulentjes ook super lief zoals hun papa. Wel best speels en ondernemend, ik heb van geen andere veulens zoveel huppelende, racende, steigerende foto’s als van de Mo-babies hier thuis :P


[ [url=m/0N78nH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heel interessant! Grappig, want als ik Google op het Belton patterning, kom ik o.a. op deze pagina en die foto's van de benen is iets wat je bij volbloeden ook veel ziet! Dat was voor mij heel opvallend toen ik in de rensport begon te werken, nadat ik ben opgegroeid met warmbloeden: heel veel volbloeden hebben geen volledig witte aftekeningen op de benen, maar hebben er vaak wat gekleurde stippen zitten. Meestal zitten ze rond de kroonrand, inclusief gestreepte hoeven, maar soms ook wat hoger.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Mo met z’n stippen in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-23 10:56

Ja die equine tapestry is van Lesli Kathman :)
Het is idd een patroon dat vaker voorkomt, maar zij denkt dus ook dat het in deze lijn iets anders/extremer is..

Het komt ook enkel en alleen in deze lijn voor,
Mo z’n oma heeft enkele nakomelingen gekregen die zo zijn. Waarvan eigenlijk enkel Mo z’n vader dekt, die is naar Duitsland geïmporteerd van usa. Verder heeft hij nog een tante in USA, maar hebben ze het gen ginder dus niet meer zitten, waardoor ze zo hevig voor Mo zitten :)

Maar tis zo’n gedoe diepvries te regelen voor USA, maar ik ga me daar toch is moeten mee bezig houden denk ik..

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:42

Z’n mooie sneeuwfotos gingen ook super hard op Instagram…


Afbeelding

Toch niet normaal :o meer dan een miljoen mensen hebben ze gezien. Dat is soms zo surrealistisch, hoeveel mensen hem kennen en al wel eens ergens om Instagram, Pinterest of een paardenpagina zijn tegengekomen..