Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe gaan jullie selectiewedstrijden?

 
Profiel   

In de kring waar ik rij (Noord Brabant, regio Eindhoven) moet je van de 6 geselecteerde wedstrijden er minimaal 4 rijden. De beste 4 plaatsingen worden bij elkaar opgeteld en de beste zoveel combinaties worden dan geselecteerd voor de Brabantse kampioenschappen. Tijdens de 6 wedstrijden doen er (in de L2) ongeveer 18-21 combinaties mee en hiervan zijn er zeker 15 die elke wedstrijd er wel bij zijn.

Nu kwam ik er langzaamaan achter dat dat lang niet overal hetzelfde is. En daarom dat ik me afvraag : hoe kunnen jullie in jullie kring geselecteerd worden?
Hoeveel wedstrijden moet je rijden?
Tegen hoeveel mensen rij je dan?

En daarnaast nog een vraag die moeilijk is te beantwoorden maar waar ik mij wel een beetje over verwonderd heb en waar ik mij afvraag hoe dat in jullie kring is. Ik ben nu verschillende keren bij de L2 selecties geweest als groom en had toen goed de tijd om te kijken naar de deelnemers. Maar phoe, wat een hoog niveau is het in de L2 zeg! De meest prachtige jonge paarden met grand prix ruiters rijden er rond. Als er iemand lage punten heeft is dat vaak doordat het paard iets eng vond. Ik heb 1 keer meegedaan met mijn pony maar ik heb daar niets te zoeken (terwijl ik op een gewone wedstrijd wel prijs en winstpunten kan rijden) zeer terecht overigens maar het verschil is zo enorm. L2+4 maakt in dit geval wel uit of je die op de selectiewedstrijden rijdt of bij de gewone wedstrijden.

Ik ben benieuwd hoe het er bij jullie aan toe gaat en of jullie het ook zo ervaren (even het niveau erbij vermelden, het verschil tussen de B en de L2 is heel groot)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 19:17 



 
Profiel   

In Zeeland is het zo dat alle wedstrijden bij Zeeuwse verenigingen in de maand november en december tellen voor de selecties. Je moet dan of 3x een score van 62% of 1x 68% rijden (uit mijn hoofd). Als je dat haalt ben je geselecteerd.
Wij hebben hier ook geen kringen of iets dergelijks. Op zich dus vrij 'makkelijk' om te halen.
In de B t/m M hebben we dan op de kampioenschappen rubrieken van tussen de 10 / 17 deelnemers. Daarboven word het wel wat minder, qua aantallen.

Zelf start ik wel dressuur, maar ook al zou ik de selectie eisen halen dan zou ik op het ZK niet starten. Gewoonweg omdat ik daar niks te zoeken heb. Mijn jonkie loopt in het L1 leuk mee, meestal wel rond de 65%, maar het blijft een springpaard. Dus gewoon niet speciaal genoeg om op het NK echt te kunnen scoren. (Op het ZK ben ik met een ander wel eens 'per ongeluk' kampioen geworden, maar meer omdat de rest zo slecht reed, niet omdat ik zo goed was :+ )

Die andere loopt braaf zijn puntjes (of net niet) in het Z2. Maar ook hier, springpaard tussen al dat dressuur geweld. Ik rij dressuur omdat 'het moet' maar zeker niet om kampioenschappen te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 20:06 



 
Profiel   

Rijd al lang niet meer in NL, maar als ik de namen zie van wat er op de knhs kampioenschappen meerijd in de L2, daar zakt mn mond van open. Dat zijn internationale PSG / GP ruiters {:)-:( ....

Vroeger reed je in regio Utrecht ook meteen de Utrechtse kampioenschappen en als je bij de beste x zat, mocht je naar de hippiade. Terwijl ze in Limburg tig selecties reden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 20:12 



 
Profiel   

Ik denk dat als het in Brabant zo zou gaan als in Zeeland we een hele drukke BK zouden krijgen := De top 5 in de L2 rijdt bij ons in de kring standaard ruim boven de 200, de nr 1 en 2 boven de 215. En dan zitten er nooit sinterklaasjury's bij de selecties.

Ben wel benieuwd naar de andere regio's. Hoe is dit bv in Overijssel (dat is ook een echte paardenprovincie toch)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 07:27 



 
Profiel   

In de regio Utrecht moet je op minimaal 3 verschillende locaties hebben gereden en dan telt je eerste proef steeds als selectie proef. Dit moet in een periode van ongeveer 2 maanden. Bij de paarden moet je wel minimaal 60% rijden en bij de pony's 58%. Van de beste 3 proeven nemen ze dan het gemiddelde. Ligt volgens mij aan de klasse hoeveel mensen er geselecteerd kunnen worden. Ik weet van afgelopen jaren dat het er in de B 24 waren. Bij de pony's is het altijd erg rustig.
Moet ook zeggen dat het me opvalt dat vanaf de L2 de (semi)professionals veel mee rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 07:35 



 
Profiel   

In Zuid-Holland zijn 3 kringen. Onze vereniging is aangesloten bij kring Zuid-West. Voor elke klasse zijn er bij de paarden 2 selectie wedstrijden. Je moet er 1 rijden en de beste 2 proeven tellen voor het klassement. Er wordt gekeken naar plaatsingspunten en niet naar percentages. Meestal mogen de best 8-10 door naar de kringfinale. In de kringfinale staat alles weer op 0. Onze kring is de grootste van de regio, dus er mogen er best veel door naar het regiokampioenschap. Het format voor het regiokampioenschap is dit jaar aangepast. Dit wordt nu over 2 dagen en 2 locaties verspreidt. Uiteindelijke mogen dan de beste 8 finale rijden.

Voor de pony's is het zowel voor kring als regiokampioenschappen open inschrijving. Die hebben geen selecties. Het zijn er ook niet heel veel in de regio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 07:43 



 
Profiel   

In Overijssel zijn er in mijn kring 3 selecties waarvan de beste 2 tellen. Dan is er ook nog een kringkampioenwedstrijd waarbij je kringkampioen of reserve kunt worden. De beste zoveel (ligt aan de hoeveelheid deelnemers aan de selectie) gaan door naar de regiokampioenschappen. In totaal ben je bijna 3/4 maanden bezig en mag je niet overstappen naar een hogere klasse (behalve voor het NK). Het niveau is hoog en ik vind het alleen de moeite waard als je gegarandeerd een goede proef kan rijden. Als je daarover twijfelt kun je in mijn ogen beter ergens anders starten want ik vind het ook nog eens jammer dat je op de selectielocaties maar 1 proef kunt rijden IPv 2. Dat is dan voor mij ook de reden niet mee te doen. (Lange selectieperiode, nog nieuw in de klasse en niet standaard +200 punt en maar 1 proef IPv 2).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 07:57 



 
Profiel   

Ik rij ook in Overijssel, maar dan in Kring Reggedal. Wij hebben maar 1 selectie wedstrijd, waarbij vaak 2 proeven worden verreden. De beste x aantal deelnemers zijn door naar de Overijsselse Kampioenschappen. Springen is vaak ook maar 1 selectie wedstrijd en mogen ook de beste x aantal deelnemers door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 08:44 



 
Profiel   

Dat er verschil zit in wel of geen kringen snap ik nog wel, immers is niet elke provincie even groot.
Wat ik wel raar vind is dat er verschil zit in hoe er geselecteerd wordt. Dus dat er in de ene provincie vooraf bepaalde selectie wedstrijden uitgeschreven worden en in de ander provincie mag je in een bepaalde periode zelf kiezen waar je start, de 1e proef telt. Dat mogen ze wat mij betreft weer gelijk trekken in vooraf bepaalde selectiewedstrijden.

Dat het niveau hoog (hoger) ligt als op een "normale" wedstrijd vind ik ook niet gek, je wilt dat de beste naar voren komen. Vanaf het L2 mogen de (semi) profs ook meedoen, dat mag wat mij betreft ook wel opgetrokken worden naar het Z. Je ziet hier veel stalruiters cq (semi) profs meedoen in de lagere klassen (dus ook L1).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 10:22 



 
Profiel   

Ik rijd in dezelfde kring als jij! Heb je gezien dat de laatste selectie verzet is? Wel even wat om rekening mee te houden.
Ja, het niveau is zeker hoger bij ons dan op een normale wedstrijd. Ik snap dat dat in het L2 soms lastig is, maar ik rijd nu Z2 en dan is dat juist wel positief. Dan heb je op normale wedstrijden vaak zulke kleine rubrieken, op een selectiewedstrijd is er tenminste wat concurrentie om je aan te meten... De een na laatste en laatste selectie is het vaak wat minder druk, dan is er al een soort van afvalrace geweest haha.
Ik vind 6 selecties ook wel wat overdreven persoonlijk. Als je 1 discipline rijdt met 1 paard is het nog wel te doen, maar voor mij was het bijvoorbeeld niet te combineren om dressuur- en springselecties te rijden. Ook met een L en een Z-paard ben je best veel weekenden weg.
De regels dat GP ruiters nog L2 kampioenschappen mogen rijden zijn inderdaad een paar jaar geleden gewijzigd. Eerst was het zo dat als je dat lopende seizoen ZZZ of LT had gestart (weet het niet meer precies) dat je geen L2 meer mocht rijden. Van de ene kant hield dat de basissport wel wat makkelijker en ook zonder die ruiters was het niveau op de kampioenschappen nog hoog genoeg. Van de andere kant is het best lastig om die grens juist te trekken. Zo word hierboven al stalruiters/profs genoemd, maar wanneer ben je een prof? Ik heb jaren als stalruiter op een springstal gewerkt, zou ik dan ook geen M-dressuurselecties meer mogen rijden? Ik werkte tenslotte in de paarden.. We zitten gewoon in een grote kring dus het aantal goede ruiters is best wel hoog in onze kring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 10:30 



 
Profiel   

Dat ze er zoveel uitschrijven is natuurlijk om mensen te laten kiezen en om bv afgelastingen door het weer te ondervangen.

@ Milou: Als jij stalruiter bent, dan ben je in mijn ogen prof. Je rijdt dan immers voor je werk ...
Jij geeft nu M dressuur aan, terwijl je op een springstal hebt gewerkt. Dat is in mijn ogen appels en peren vergelijken ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 10:33 



 
Profiel   

Marietje35 schreef
Dat ze er zoveel uitschrijven is natuurlijk om mensen te laten kiezen en om bv afgelastingen door het weer te ondervangen.

@ Milou: Als jij stalruiter bent, dan ben je in mijn ogen prof. Je rijdt dan immers voor je werk ...
Jij geeft nu M dressuur aan, terwijl je op een springstal hebt gewerkt. Dat is in mijn ogen appels en peren vergelijken ....


Ja dat is appels en peren vergelijken. Maar dat is wel hoe de situatie was. Daarmee wil ik aangeven dat het lastig is om aan te geven wanneer iemand prof is en daardoor niet mee mag doen, er zijn zo veel grensgevallen. Daarbij, als je morgen ergens voor 3 euro per uur wilt gaan staan werken en je kunt een beetje rijden, dan kan iedereen prof worden. Het is maar net waar je voor kiest. Ik snap wel dat de KNHS niet per se “profs” uit wil sluiten van de basis kampioenschappen, maar er viel wel wat te zeggen voor de regeling die er eerst was.

En kiezen, ja. Of je er nu 4 vd 6 of 3 vd 5 moet rijden, dan mag je er in allebei de gevallen 2 niet kiezen. Je moet toch een minimaal aantal rijden, en als het aantal selecties omhoog gaat dan stijgt dat minimum mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 10:39 



 
Profiel   

Het gaat om dezelfde discipline, dus als je in de dressuur een bepaald niveau een x aantal keer hebt gereden, dat je dan voor kampioenschappen pas mee kan doen in het M of Z. Uitsluiten hoeft echt niet, maar ik zie hier dus vanaf het L1 al stalruiters meerijden ...
Als jij M springen bent geweest, dan zegt dat geen ruk voor de dressuur natuurlijk, of andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 10:45 



 
Profiel   

In Friesland zijn er in de dressuur per klasse 2 selectie wedstrijden.
Per gereden proef krijg je plaatsingpunten en moet je wel boven de 180 scoren.
Van elke klasse gaan er dan een bepaald percentage door naar de FK.
Rij je bijv. in de eerste proef boven in het klassement hoef je in principe de 2e proef niet meer te rijden.

Ook hier zie je best wel vaak dezelfde namen voorbij komen.
Dus voor de meeste is het gewoon de eer om mee te mogen doen.

Juryleden moeten trouwens voor zowel selectie als kampioenschappen buiten de regio vandaan komen.

Springen zijn er geen selectie wedstrijden en is het vrije opgave.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 10:49 



 
Profiel   

Wanneer iemand prof is en wanneer niet vind ik ook een lastige hoor. Waar leg je dan de grens? En ook een amateurruiter kan een geweldig goed paard onder z'n kont krijgen en iedereen het snot voor de ogen rijden. Vorig jaar verloor ik in de B van een meisje die al succesvol Z had gereden bij de pony's, is dat dan eerlijk? Of benadeel ik juist mensen want ik reed in de B met een ZZL paard. Ongelijkheid blijft er toch, ik probeer maar zo goed mogelijk te rijden en zo dicht mogelijk in de buurt te komen van die profs. Dat de selecties grotere rubrieken hebben vind ik idd ook veel leuker en gezelliger.

@Woestein wat goed dat ze jury's van buiten de regio laten komen! Dat doet hier wel een enkele vereniging maar meestal zie je constant dezelfde jury's langskomen.

Zie nog geen kring voorbij komen waar ze ook 6 selecties hebben. Wij hebben trouwens geen aparte wedstrijd voor het kringkampioenschap. De kringkampioen is gewoon degene die na de laatste selectiewedstrijd bovenaan de selectielijst staat en die wordt dan meteen gehuldigd tijdens die wedstrijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 17:37 



 
Profiel   

Wat ik vooral lees is dat het echt verschilt hoeveel wedstrijden je moet rijden. Hier moet je eigenlijk echt wel de 6 wedstrijden rijden zodat je 2 wedstrijden kunt afstrepen. Dus je bent echt veel op pad (en voor mij dus onmogelijk om mee te doen als ik wel voldoende niveau had gehad).

En wanneer ben je prof? Dat is volgens mij nog best moeilijk te bepalen die grens. Maar nu rijden er ruiters in de L2 mee die al eerder grand prix hebben gereden, dat is best intimiderend ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 22:20 



 
Profiel   

Mijn dochter reed ook bij kring Eindhoven en in de L1 was het al opboksen tegen de pro's. Niet te doen en we hadden nog de hoop dat zij niet mochten starten bij de Brabantse kampioenschappen. Maar helaas werd mijn dochter 1e reserve en viel er niemand uit en mogen ze idd starten bij de BK

Maar 6 wedstrijden is misschien wel veel, maar wel weer gunstig dat je dan 2 mindere resultaten weg kunt strepen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 22:35 



 

Ik zit toevallig morgen voor de tweede selectie en moet als L2 ruiter (M1 maar nooit winst gereden) 2 keer tegen een GP amazone. :')
Ik doe het nu een beetje voor de ervaring maar vind het soms wel jammer. Aan de andere kant, ik ben gek op competitie en je mag best een beetje extra rijden voor die punten dan. Dat triggerd mij wel om net dat beetje extra te geven. :)

Maar ik zie inderdaad (semi-) profs die gewoon 270 punten rijden... Ja, als ik echt heeeel goed mijn best doe zit ik soms rond de 206 max. hahaha. Achja!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 22:39 



 
Profiel   

Mijn bijrijdster heeft nu 2 selecties in het L2 gereden in provincie Utrecht. 194 en 209,5 punten! Dus we gaan zeker proberen om naar de regio kanpioenschappen te gaan. Ze droomt hiervan, maar van binnen weet ik dat het daar gaat tegenvallen tussen de andere ruiters. En nee ze rijdt nier voor niks hoge punten. Want ze rijdt keurig, mooie oefeningen en uitvoering. Het paard loopt bij mij in het M1 en is 7,dus ze rijdt hem niet zomaar na. Maar.... Het is een basis paard, geen spectaculair paard. We hebben express grotere wedstrijden uitgezocht met groot deelnemersveld. Maar ook hier ruiters met machtige paarden, die maar 1 proef rijden. De paarden zijn al zo stabiel en ze starten alleen de selectie proef anders gaan ze te hard. Ik zeg niet dat ik ze niet begrijp. Maar ik weet dat het op de kampioenschappen heel moeilijk voor haar wordt. Maar ah wat geniet ik om haar wedstrijd te begeleiden. 3 uur van te voren op stal. Alles poetsen, voorbereiden en de proefjes kijken op YouTube. Paard wordt uit de wei gevist met de modder in zijn manen. Maar gaat de ring in als een pareltje. Voor mij ben je dan kampioenwaardig. Maar voorzichtig probeer ik haar wel duidelijk te maken dat de kampioenschappen moeilijk worden om bij de top 5 te eindigen. Maar deelname is al een compliment!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 22:47 



 
Profiel   

rozebadeend schreef
In Zeeland is het zo dat alle wedstrijden bij Zeeuwse verenigingen in de maand november en december tellen voor de selecties. Je moet dan of 3x een score van 62% of 1x 68% rijden (uit mijn hoofd). Als je dat haalt ben je geselecteerd.
Wij hebben hier ook geen kringen of iets dergelijks. Op zich dus vrij 'makkelijk' om te halen.
In de B t/m M hebben we dan op de kampioenschappen rubrieken van tussen de 10 / 17 deelnemers. Daarboven word het wel wat minder, qua aantallen.

Zelf start ik wel dressuur, maar ook al zou ik de selectie eisen halen dan zou ik op het ZK niet starten. Gewoonweg omdat ik daar niks te zoeken heb. Mijn jonkie loopt in het L1 leuk mee, meestal wel rond de 65%, maar het blijft een springpaard. Dus gewoon niet speciaal genoeg om op het NK echt te kunnen scoren. (Op het ZK ben ik met een ander wel eens 'per ongeluk' kampioen geworden, maar meer omdat de rest zo slecht reed, niet omdat ik zo goed was :+ )

Die andere loopt braaf zijn puntjes (of net niet) in het Z2. Maar ook hier, springpaard tussen al dat dressuur geweld. Ik rij dressuur omdat 'het moet' maar zeker niet om kampioenschappen te rijden.

Haha, ben blij dat jij het verteld :')
Ik ben dit jaar voor het eerst gestart met wedstrijden (in Zeeland dus :') ) en instructrice zei als dat het wellicht leuk was om de indoor kampioenschappen te rijden zo lang ik nog in de L1 zit, maar had geen idee van de voorwaarde :+
Ik weet alleen niet of ik het nog qua wedstrijden ga halen, 68% ga ik nooit redden, 62% moet wel lukken, alleen was ik eigenlijk niet van plan om nog 3x op wedstrijd te gaan...
Volgend weekend npg 2 dagen pepernotenconcours, maar das maar 1 proef per dag :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 22:59 



 
Profiel   

In Noord-Holland geldt voor de paarden dat er binnen een bepaalde periode alle wedstrijden als selectie gelden (november tot januari). Er moet op minimaal 2 "selectiewedstrijden" 60% op verschillende locaties zijn gereden om in aanmerking te komen voor de regio. De beste 20 per rubriek hiervan mogen starten op de kampioenschappen. Alleen de 1e proef telt voor de selectie.

Ja profs in de basissport blijft lastig.. 9 van de 10 x rijden zij in de basis met hele jonge paarden wat het in imo weer wat rechter trekt. Vind dan ook niet dat de grens bv naar het Z moet, dat zou dan betekenen dat professionals per definitie niet met 4/5-jarige op wedstrijd kunnen.

Ik hoop nog voor de selectie mee te doen dit seizoen. Wordt voor het eerst tussen de paarden en meteen in het Z, dus nu al zenuwen haha. Bij de pony's lukte het wel om mee te komen, ben heel benieuwd of dat nu ook gaat lukken. Maar ben al mega blij om straks weer in de ring te zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 23:02 



 
Profiel   

Wij menners hebben in West vrije inschrijving, alleen voor de dressuur. Voor ons district mag ik 2 uur rijden, tot zo ver lekker in je eigen regio starten :') .

Vaardigheid geen indoor kampioenschap. En we mogen ook niet naar Ermelo.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 23:05 



 
Profiel   

Ik rijd verder geen selecties, maar wat me wel vaak opvalt is dat er bij de selecties altijd heel veel nieuwe combinaties zijn; oftewel, paarden die onder de kont van een goede ruiter worden gestopt om eventjes in de spotlight te komen bij de selecties. Of juist andersom; paarden die hoog hebben gelopen onder een ruiter die nog B mag starten en dan de selecties in de B rijden.

Of je er echt iets mee/tegen kunt doen, dat denk ik niet. Echt leuk is het alleen niet, vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 23:06 



 
Profiel   

Dennis schreef
Wij menners hebben in West vrije inschrijving, alleen voor de dressuur. Voor ons district mag ik 2 uur rijden, tot zo ver lekker in je eigen regio starten :') .

Vaardigheid geen indoor kampioenschap. En we mogen ook niet naar Ermelo.....


Mennen is denk ik nog wel weer een veel kleiner wereldje dan de dressuur. Wel heel zonde dat jullie niet naar Ermelo kunnen.


NadjaNadja schreef
Of juist andersom; paarden die hoog hebben gelopen onder een ruiter die nog B mag starten en dan de selecties in de B rijden.


Zo'n ruiter ben ik dus. Kan me best voorstellen dat mensen dat oneerlijk vinden hoor. Zelf vind ik mijn eigen paard die nog nooit gestart was en nog geen rondje over de hoefslag kon galopperen toen ik met hem begon 10x makkelijker dan de ZZL merrie maar feit blijft dat ze al ZZL geklasseerd is.

Een oplossing voor het probleem met (semi) profs is om daar aparte klassementen voor te maken.

Het systeem met percentages lijkt me niks. In onze kring zouden iedereen dan meteen weten bij welke locaties te starten. Aan de andere kant, klassering zegt natuurlijk ook niks als je 4e van de 4 bent geworden of zo :D

Liesie55, wat leuk dat jij je verzorgster deze kans geeft. Ik ben ook super blij dat ik het paard van mn instructrice mag starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 23:30 



 
Profiel   

Dee_Es schreef
NadjaNadja schreef
Of juist andersom; paarden die hoog hebben gelopen onder een ruiter die nog B mag starten en dan de selecties in de B rijden.


Zo'n ruiter ben ik dus. Kan me best voorstellen dat mensen dat oneerlijk vinden hoor. Zelf vind ik mijn eigen paard die nog nooit gestart was en nog geen rondje over de hoefslag kon galopperen toen ik met hem begon 10x makkelijker dan de ZZL merrie maar feit blijft dat ze al ZZL geklasseerd is.


Maar is dat alleen voor de selecties? Of zijn jullie gewoon voor langere tijd een combinatie?

Want dat eerste zie ik dus wel geregeld voorbij komen en dat vind ik wel... bijzonder, zeg maar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 23:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen