Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 21 van de 25 [ 606 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gewicht ruiters op wedstrijd

 
Profiel   

Poekkie schreef
Loretta schreef
Dat is dan ook precies de reden dat ik vroeger toen ik nog dik was slechts 2 keer per week reed. Is heel iets anders dan niet rijden.


Over welk gewicht heb je het dan?


Als je weet dat je belasting dagelijks te zwaar zou zijn dan is die dat imo ook 2x per week. Ik blijf dit echt zo’n kulargument vinden dat ik voor mezelf nooit verantwoord zou krijgen.


Eens!

De vraag is, was je te zwaar voor je paard over welke verhoudingen hebben we het. Hoe zit het met je paard, hoe was diens gewicht en bespiering?
Paste je nog goed in je zadel, reed je op het zwaartepunt van je zadel & op het zwaartepunt van je paard en hoe goed lag het zadel op het paard?

Ik zou nooit van geschreven tekst durven zeggen dat 2x per week rijden moet kunnen als je zwaar bent/overgewicht hebt, zonder deze factoren te kunnen beoordelen.
Kijk naar de plaatjes die Fly-High postte van het Britse onderzoek met de heavy en very heavy ruiters. Die testen konden bij veel paarden niet eens afgemaakt worden door onregelmatigheid en 8/24 pijn indicatoren.

Dus als ik puur op je geschreven tekst af moet gaan, dan is het:

Nee, als je te zwaar bent is 2x per week rijden slecht voor het welzijn van je paard. Maar laat een paar foto’s of filmpjes zien en dan wil ik best mijn mening aanpassen op basis van wat ik zie. (Mag ook pm)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:06 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Over welk gewicht heb je het dan?


Als je weet dat je belasting dagelijks te zwaar zou zijn dan is die dat imo ook 2x per week. Ik blijf dit echt zo’n kulargument vinden dat ik voor mezelf nooit verantwoord zou krijgen.


Ik vind het helemaal niet relevant om mijn huidige en historische gewichten hier online te zetten. Als ik dat doe moet ik ook de gegevens van mijn paard tot in detail delen. En dan is nog steeds iedereen een andere mening toegedaan.

En of het verschil maakt tussen 2x in de week rijden of 5 keer met welk gewicht is net zoiets als 1 keer eens wat te veel tillen bij een verhuizing of een hele carriere werken als verhuizer. Het lichaam heeft ook tijd nodig te herstellen. Met af en toe een keer te zwaar belasten word je zelf ook niet gelijk slechter.

Dat is ook een beetje het hele punt. Het begon met maximum gewichten op maneges. Maar dan moet je wel bedenken dat manegepaarden heel wat uren meer inzetbaar moeten zijn dan een prive paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:09 



 
Profiel   

Loretta schreef
En of het verschil maakt tussen 2x in de week rijden of 5 keer met welk gewicht is net zoiets als 1 keer eens wat te veel tillen bij een verhuizing of een hele carriere werken als verhuizer. Het lichaam heeft ook tijd nodig te herstellen. Met af en toe een keer te zwaar belasten word je zelf ook niet gelijk slechter.

uhm..
2x per week (dus 8x per maand) is alweer anders dan 1x ooit eens te veel
2x per week is ook niet perse af en toe.. 2x per maand, of 1x per maand gaat al meer naar 'af en toe'..
2x per week te zwaar / verkeerd belasten heeft impact op je lijf..

(qua ruiter vs paard weet ik niet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:16 



 
Profiel   

Ik blijf na vele pagina’s gewoon bij gezond verstand gebruiken en vooral het paard observeren.

Persoonlijk vind ik mezelf ondanks dat ik aan de gezonde bmi ondergrens tot bijna ondergewicht zit toch op de grens voor mijn paard, inderdaad omdat ik lang ben.
Door een blessure heeft mijn dier behoorlijk ingeleverd aan bespiering het afgelopen half jaar. Dit heeft als gevolg dat ik mezelf beperk tot hooguit 3x per week onder het zadel totdat de rugbespiering weer beter opgebouwd is.
Je ZIET het gewoon aan je/een paard als je eerlijk in de spiegel kijkt. Dat is inderdaad niet meetbaar en ik zou ook niet weten hoe je dat meetbaar moet krijgen voor ieder type paard in iedere lichamelijke conditie en leeftijd, net zoals ieder ander ongemak.

Langdurige effecten zullen we nooit zeker weten omdat iedere combinatie anders is.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 09-02-23 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:23 



 
Profiel   

Daarom, van geschreven tekst kun je niet zoveel zeggen.

Loretta, ik heb de indruk dat je goedkeuring wil dat je in het verleden 2x per week reed met een te zwaar gewicht, maar dat ga je hier niet krijgen. Omdat “te zwaar” een te relatief begrip is. Dat kun je na 20 pagina’s toch wel snappen.

Als je nu niet te zwaar bent, dan is dat toch prima en ga je gewoon verder. Lessons learned

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:24 



 
Profiel   

Daphara schreef
Daarom, van geschreven tekst kun je niet zoveel zeggen.

Loretta, ik heb de indruk dat je goedkeuring wil dat je in het verleden 2x per week reed met een te zwaar gewicht, maar dat ga je hier niet krijgen. Omdat “te zwaar” een te relatief begrip is. Dat kun je na 20 pagina’s toch wel snappen.

Als je nu niet te zwaar bent, dan is dat toch prima en ga je gewoon verder. Lessons learned


Ik hoef van niemand goedkeuring. Verwacht ik ook niet omdat het inderdaad een relatief begrip is. Ik heb gewoon een andere mening dan de meesten hier. Het wordt ook wel een saaie discussie waarin iedereen het volledig met elkaar eens is.

Het boeit me eigenlijk niet eens zo heel veel wat anderen denken. Maar er zijn genoeg vooral jonge meiden die behoorlijk onzeker kunnen worden van bepaalde opmerkingen.


Laatst bijgewerkt door Loretta op 09-02-23 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:32 



 
Profiel   

Wat ik helaas in de omgeving wel zie is dat veel ruiters met wat meer vet, dus niet degene met spieren(tenzij het extreme spieren zijn), juist moeite hebben met correct zitten doordat het lijf dat niet kan/het in de weg zit. Bovenbenen bijvoorbeeld niet op de juiste manier kunnen laten hangen. Dan is het toch een grotere belasting, omdat houding dus wel uitmaakt voor het paard volgens die onderzoeken hier. En dan moet je ook nog goed in het zadel passen, wat ik helaas vaak zat niet zie gebeuren (bij allerlei maten hoor)

Maar er is ook onderzoek geweest dat vet wat dat betreft wel een grotere impact had. Borsten die niet in een goede sportbh werden ingepakt hadden al invloed, uit mijn hoofd omdat er een halve seconde vertraging in zat qua beweging.
Nu kan ik dat onderzoek dus niet meer vinden :+ Ik zoek rustig door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 10:35 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik blijf na vele pagina’s gewoon bij gezond verstand gebruiken en vooral het paard observeren.

Persoonlijk vind ik mezelf ondanks dat ik aan de gezonde bmi ondergrens tot bijna ondergewicht zit toch op de grens voor mijn paard, inderdaad omdat ik lang ben.
Door een blessure heeft mijn dier behoorlijk ingeleverd aan bespiering het afgelopen half jaar. Dit heeft als gevolg dat ik mezelf beperk tot hooguit 3x per week onder het zadel totdat de rugbespiering weer beter opgebouwd is.
Je ZIET het gewoon aan je/een paard als je eerlijk in de spiegel kijkt. Dat is inderdaad niet meetbaar en ik zou ook niet weten hoe je dat meetbaar moet krijgen voor ieder type paard in iedere lichamelijke conditie en leeftijd, net zoals ieder ander ongemak.

Langdurige effecten zullen we nooit zeker weten omdat iedere combinatie anders is.


Hoe zie je wanneer de grens is aan het paard? Ik vind dat heel erg moeilijk. Zeker bij andere ruiters. Op mijn haf heeft eens iemand van 75 kg gereden en op mijn paard (slank, 1m62) iemand van 92 kg voor 10 min in stap. Beiden vind ik te zwaar en zeker de tweede komt er niet meer op. Maar eerlijk is eerlijk, aan de paarden zelf heb ik niks gezien.
En nee geen van beiden liep mooi nageeflijk maar de ruiters waren zodanige beginners dat ze met 50 kg net zo zouden hebben gelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:01 



 
Profiel   

Loretta schreef
Daphara schreef
Daarom, van geschreven tekst kun je niet zoveel zeggen.

Loretta, ik heb de indruk dat je goedkeuring wil dat je in het verleden 2x per week reed met een te zwaar gewicht, maar dat ga je hier niet krijgen. Omdat “te zwaar” een te relatief begrip is. Dat kun je na 20 pagina’s toch wel snappen.

Als je nu niet te zwaar bent, dan is dat toch prima en ga je gewoon verder. Lessons learned


Ik hoef van niemand goedkeuring. Verwacht ik ook niet omdat het inderdaad een relatief begrip is. Ik heb gewoon een andere mening dan de meesten hier. Het wordt ook wel een saaie discussie waarin iedereen het volledig met elkaar eens is.

Het boeit me eigenlijk niet eens zo heel veel wat anderen denken. Maar er zijn genoeg vooral jonge meiden die behoorlijk onzeker kunnen worden van bepaalde opmerkingen.


Voor sommige jonge meiden zou het juist heel goed zijn dat ze onzeker worden en niet meer op hun paard stappen.

Maar eerst steeds naar jezelf verwijzen, en daarna geen getal willen geven als mensen het er niet mee eens zijn is een beetje gek he? Zelfs met percentages en ras/stokmaat zou je al ergens komen maar ook dat deel je niet. Tuurlijk is de discussie dan saai en niet relevant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:04 



 
Profiel   

En over het ‘spieren zijn zwaarder dan vet’ dat is ook een wens van de gedachte. Een kilo vet en een kilo spierweefsel wegen hetzelfde. Spierweefsel heeft echter een grotere dichtheid dus het volume van een kilo vet is groter dan dat van een kilo spier dat gewoonweg minder ruimte nodig heeft voor diezelfde kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:04 



 
Profiel   

Dat is toch vanzelfsprekend een uitspraak die puur wordt gebruikt om aan te geven dat men niet dik hoeft te ogen om zwaar te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:27 



 
Profiel   

Poekkie, je ziet het meestal al bij het opstijgen als paarden een beentje bij moeten zetten of bol gaan staan.
Verder zie moeite met dragen, struikelen, horizontale balans, taktverlies etc.
Tevens merk je ook gevoeligheid bij opzadelen bijv. Een voormalig klant van mij had een nieuwe (te zware) bijrijder, dat was meteen merkbaar aan de gevoeligheid van de rugspieren bij zadelcontrolle.
Tevens bij een klant met tijdelijk overgewicht door medicatie, paard liep gewoon niet meer in takt en vertoonde vluchtgedrag.

Een wat klassiekere haflinger met fatsoenlijke bespiering kan waarschijnlijk ook echt gewoon wel een hoop hebben, ookal zijn ze niet zo groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:29 



 
Profiel   

Ik heb geen van die dingen gezien bij geen van beiden. Imo is 75 kg voor een haf op de grens en 92 kg voor een fijne kwpn van 1m62 echt te zwaar. Geen gevoeligheden gemerkt achteraf (ook maar 1 malig ritje) en geen taktfouten maar nja in hoeverre zoiets is te beoordelen in een rustig stapje buiten. Toch wil ik het niet meer.
Bij ‘echt’ rijden zal je problemen wss sneller zien zoals je zegt, al denk ik dat je al een heel eind over de grens bent als het echt duidelijk wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 11:34 



 
Profiel   

Als mijn man met 75 kilo op mijn vorige warmbloedje van 162 stapte zag je het gelijk aan alles dat ze er niet zo makkelijk mee weg liep.
Bij mijn huidige paardje merkte ik nog lang dat ze in haar eerste jaar na het inrijden nog moeite had met de horizontale balans met mijn 65 kilo.
Mijn andere klassiekere warmbloed van 1.65 destijd liep fluitend weg met een kerel van over de 90 kilo. Die loopt nog steeds uren fluitend door de bergen, kost haar totaal geen moeite.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 12:13 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als mijn man met 75 kilo op mijn vorige warmbloedje van 162 stapte zag je het gelijk aan alles dat ze er niet zo makkelijk mee weg liep.
Bij mijn huidige paardje merkte ik nog lang dat ze in haar eerste jaar na het inrijden nog moeite had met de horizontale balans met mijn 65 kilo.
Mijn andere klassiekere warmbloed van 1.65 destijd liep fluitend weg met een kerel van over de 90 kilo. Die loopt nog steeds uren fluitend door de bergen, kost haar totaal geen moeite.


Als paarden ook steeds ieler en ieler gefokt worden dan krijg je natuurlijk ook dat ze op het laatst niets meer kunnen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 12:34 



 
Profiel   

In mijn geval gaat het om een barock ras, alles behalve iel, maar van zichzelf geen krachtige volle rug zoals mijn kwpner dat had.

Dat iel fokken kan overigens wel een probleem zijn. Ik was ooit geintetesseert in een paard van 1.70 dat echter zo weinig romp had dat ik er te lang voor was.
Echter lijkt deze trend inmiddels al gekeerd te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 13:22 



 
Profiel   

Wat ik vooral interessant vond aan het filmpje dat Daphara postte is dat een paard enorm veel krachten te verwerken heeft via de voorbenen. Het gewicht van het paard zelf en daarbij ook nog de ruiter worden verhoudingsgewijs vooral via de voorbenen verwerkt. En dan is het ook nog zo dat de voorbenen geen benige verbinding hebben met de romp.
Dan is het ook niet zo verwonderlijk dat verhoudingsgewijs de meeste overbelastingsblessures (van pezen en artrose), dus geen trauma, voorkomen aan de voorbenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 14:59 



 
Profiel   

Het is heel duidelijk hoor: zoveel kilo kan je paard veilig dragen, en als je op de weegschaal gaat staan dan zie je of je daar onder of boven zit. Zit je er boven dan ga je niet rijden maar ernaast wandelen ofzo. Dan ga je niet 2 x per week rijden of 1 x per maand of maar 20 minuten of alleen maar stappen.

Daar zit toch geen Chinees bij? Het is superduidelijk. Net zo duidelijk als je als bij de Efteling alleen in een attractie mag als je op de meetlat boven de streep uitkomt.

Dat kan je jammer vinden, je kan boos zijn over de oneerlijkheid. Maar het zijn gewoon feiten. Het zijn meetgegevens. Geen oordelen of meningen. Niks om
onzeker over te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 15:13 



 
Profiel   

Schapenwol schreef
Het is heel duidelijk hoor: zoveel kilo kan je paard veilig dragen, en als je op de weegschaal gaat staan dan zie je of je daar onder of boven zit. Zit je er boven dan ga je niet rijden maar ernaast wandelen ofzo.


Hoeveel kilo's is het dan? En op basis waarvan is het heel duidelijk? :)

Losgezien van overgewicht bij de ruiter, gezeik over dikke wijven en hun bungalowtentbroeken := hoeveel kilo kan mijn paard van +/- 600 kilo veilig dragen? En hoe weet je dat het precies zo en zo veel is en niet 10 meer of minder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 16:05 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Schapenwol schreef
Het is heel duidelijk hoor: zoveel kilo kan je paard veilig dragen, en als je op de weegschaal gaat staan dan zie je of je daar onder of boven zit. Zit je er boven dan ga je niet rijden maar ernaast wandelen ofzo.


Hoeveel kilo's is het dan? En op basis waarvan is het heel duidelijk? :)


Niet duidelijk. Er zijn gewoonweg geen onderzoeken die je enige zekerheid kunnen geven omdat de factoren die erbij betrokken zo divers zijn.

Het enige dat overblijft is gezond verstand. En, ik heb het al eerder genoemd een keuring door een veearts naar belastbaarheid is geen gek idee. Zo heb je wel een objectieve en ook een deskundige maatstaf om de belastbaarheid te beoordelen. Er is geen generieke regel die ook de conditie van het paard meeneemt.
Een soort APKtje.
Is nog best een idee, dat je als eigenaar jaarlijks wordt opgeroepen voor een APK-tje naar de belastbaarheid van je paard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 16:13 



 
Profiel   

Als je paard dan de APK niet haalt, kun je er ook niet op rijden (zeker als het om wedstrijden gaat) Wil je dat wel weer dan moet je ervoor zorgen je paard weer APK goedgekeurd te krijgen. Ik vind het wel wat eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 16:16 



 
Profiel   

Net als bij auto's zeker. Dat er opeens van alles aan mankeert en als je de auto dan vervolgens naar een onafhankelijk APK station brengt dan is die opeens weer goed.

Zie het al voor me. Simmige dierenartsen gaan er heel rijk van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 16:22 



 
Profiel   

Op zich kan je voor die dierenartsen dan ook gestandaardiseerde tabellen maken:

- gemiddeld gewicht per stokmaat en per ras
- leeftijd: +/- X %
- conditie en bespiering: +/- X%
- overgewicht: +/- x%
- beperkende factoren (zwakke rug, slechte hoefstand, …): +/- X%

Ik ben ervan overtuigd dat een panel van veeartsen heel snel zulke tabel op zou kunnen stellen. Dan wordt elk paard individueel gescoord maar is er niets arbitrairs meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 16:26 



 
Profiel   

Loretta schreef
Net als bij auto's zeker. Dat er opeens van alles aan mankeert en als je de auto dan vervolgens naar een onafhankelijk APK station brengt dan is die opeens weer goed.

Zie het al voor me. Simmige dierenartsen gaan er heel rijk van worden.


Zo'n APK hoeft niet veel te kosten. Ik vind al veel langer - en doe dat ook zelf - dat een APK (zo noem ik dat dan) preventief heel goed kan werken. Zo voorkom je blessures en kun je blessures in een vroeg(er) stadium opsporen dan dat je zelf kan. Tegen de tijd dat je zelf in de gaten hebt dat je paard niet rad is, heb je vaak toch al een flinke blessure te pakken. Juist omdat niet alle blessures zo acuut zijn en sluipenderwijs optreden.
Ik zie het niet zo dat "slimme dierenartsen er rijk van worden". Het kan jou zelf ook hoge kosten besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 16:46 



 
Profiel   

Je kan dat ook gewoon samen met de vaccinatie laten doen - dan valt het onder 1 consult met max een meerkost van een paar euro
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 17:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 21 van de 25 [ 606 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen