Waarom stang en trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3665
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:42

Sjef heeft duidelijk veel beter naar het rijden gekeken dan de meeste mensen hier ;)

listiglistje

Berichten: 14416
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:43

Sjef heeft geen OS gereden, maar wel meerdere malen GP :o

Iris82

Berichten: 39864
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:46

Weet ik. Maar goed vergelijk het met een m ruiter. Geen s+t is je mond houden in dit topic.

En de meeste mensen klopt ook niet. Volgens mij zijn de meningen aardig verdeeld.

listiglistje

Berichten: 14416
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:55

Mond houden hoeft van mij niet, maar kom niet aanzetten met sielugh, geen ruimte in mond,
heel veel druk, het is bedoeld om de kop in de krul te trekken, bitloos of op trens verdiend veel meer respect ed,
want dat zijn slechte argumenten, als iemand uitlegt waarom en wanneer de stang erbij gepakt wordt.

Kom dan met argumenten, waarom je het rijtechnisch inhoudelijk niet nodig vindt om in bepaalde oefeningen de stang erbij te pakken.

Bullebeest
Berichten: 3251
Geregistreerd: 08-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 00:57

Nou als simpele amazone die L rijdt, vind ik S&T gebruik voor mezelf nog een no go. Echter voor sommige amazones vind ik het gebruik van S&T echt als een toevoeging. Zij rijden dan ook op hoger niveau. Ook zie ik het als ie verkeerd wordt gebruikt, maar dat zie je overal. Ongeacht de opsommingen en soorten bit. Met die opmerking wil ik echt niet cliché matig klinken maar daar kun je niet onderuit. Zolanf een amazone/ruiter er met goed verstand gebruik van maakt en daarbij eerlijk naar het paard blijft, maakt het voor mij niet uit wat er in de mond wordt gehangen. Wees bewust van wat je in handen hebt. Kun je er niet mee opgaan, gebruik het dan niet.

Breezz
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-12-13

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 02:05

Wel of niet al beginnen met stang en trens M1 +8

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 02:08

Waarom zou je daar in M1 al mee beginnen? Voegt toch totaal niets toe?
Pas als je het gevoel hebt dat je hier en daar wat meer tuning nodig hebt ga je eraan denken maar dat zou niet al in het M1 moeten zijn.

listiglistje

Berichten: 14416
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 06:54

Breezz schreef:
Wel of niet al beginnen met stang en trens M1 +8

Nee, eerst het maar eens verdienen en daadwerkelijk Z1 + wp geklasseerd zijn

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:03

zoals al eerder is gezegd Dient de stang en trens als verfijning van de hulpen.

Waar iets voor dient en hoe het daadwerkelijk gebruikt word daar zit soms een heel groot veschil tussen.

Zo kan je over alles wel een discussie gaan voeren. Bijv sporen. Die dienen ook ter verfijning maar worden door sommige mensen ook op de verkeerde manier gebruikt.

Achterom
Berichten: 23104
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:27

Don_Zhivago schreef:
Vraag ik me ook af.

Trens en stang zitten onafhankelijk van elkaar in de mond.
Dus hoe wordt die druk automatisch over gebracht op beide bitten?
Mijn stangteugel hangt nl altijd iets losser dan m'n trens.

Ik weet het niet hoor, maar ben je in staat om als je een ophouding maakt op de trensteugel de stangteugel helemaal ontspannen te houden? Ben je in staat om je pink helemaal ontspannen te houden op het moment dat je die ophouding maakt?
Want zodra je je pink aanspant breng je ook al druk over op de stang, juist vanwege de hefboomwerking. Misschien is dat wat er bedoeld wordt?

Achterom
Berichten: 23104
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:30

0000 schreef:
Aanvulling: Om een goed afgericht paard netjes met stang en trens te kunnen rijden, heb je een veel fijnere motoriek en veel meer ruitergevoel nodig dan enkel op een trens. Voor een paard dat niet gevoelig en erg vergevingsgezind is maakt het misschien niet zoveel uit, maar ik ken zeker wel paarden waar lang niet iedereen mee zou kunnen wegrijden op stang en trens terwijl diezelfde ruiters ze met alleen trens waarschijnlijk nog wel rond zouden krijgen. Is het dan wel knapper om alleen op trens te rijden? Ieder ruiterfoutje wordt namelijk door veel paarden wel uitvergroot als je er een stang bijhangt....Dus minder knap? Of bij goed gebruik eigenlijk juist een teken van met erg veel gevoel en goede timing kunnen rijden?

Wat mij betreft alleen als je de trens er helemaal uit kunt laten....

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:43

Ik heb de stang altijd boven de trensteugel zitten,bij een ophouding werkt de stang dus minder in.
Heb ik weinig tot geen contact op de stang dan werkt deze dus niet of minimaal in.

Aangezien ik gelukkig ruimschoots ervaring heb met de optoming mag ik gelukkig meepraten.
Ik heb slechts bij weinig paarden de meerwaarde ontdekt.
Wel kun je,vooral bij de lichtere paarden,makkelijker de neus aan de loodlijn houden.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:47

YellowGray schreef:
Als er iemand een starre manier van redeneren heeft in dit topic dan kan ik wel wat andere mensen aanwijzen :=
Maar ik wist vantevoren al dat dit topic mijn mening niet zou waarderen. Ik ontstip dus ook maar.

Vind het wel bijzonder als er serieus een paard is wat supergelukkig van een stang wordt. Dat mag dan wel in de krant :D


Hmm, weet je waar een paard echt gelukkig van word? Van dekenloos in de weide lopen, zonder dat wij er een zadel opleggen en een hoofdstel (wat voor iets dan ook) inhangen.... Sorry, maar een paard zal echt zijn eigen mening hebben over het woord 'supergelukkig' zijn. En dan kunnen wij allemaal hier in t topic kappen waar wij bezig zijn.... Ik heb ook liever vakantie, als dat ik moet werken.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:54

Dr. Cook is een subjectieve onderzoeker die spookverhalen in de wereld heeft geholpen. Ik heb zijn boek hier en zijn zogenaamde feiten slaan kant nog wal.

Wat hij doet: een zeer hardhandige ruiter gedetailleerd uitpluizen en doortrekken naar alle ruiters en je zogenaamde bevindingen een emotioneel getinte lading meegeven.

Ik heb van hem nog geen enkele objectieve publicatie in bijvoorbeeld Equine Journal gezien wat mijn vermoedens over hem al bevestigt.

Daarbij zijn er wél publicaties van bijvoorbeeld Clayton die objectief zijn en zij heeft daadwerkelijk wetenschappelijk onderzoek verricht. Mensen als Lammert Haanstra zijn daarbij ook heerlijk nuchter en weten goed van de anatomie af.

To the point: dat verhaal over schuimen etc is onzin. Kijk maar naar http://www.paardenbitten.nl/Schuimen_ti ... rbeid.html.

Stang en trens: zolang ze anatomisch gezien goed passen en aansluiten bij het niveau en de voorkeuren van ruiter én paard: prima hulpmiddel. Dat veel ruiters tegenwoordig geen respect voor hun middelen hebben zegt iets over de ruiters en niets over de middelen.

Via mijn telefoon kan ik niet zo uitgebreid reageren dus ik zal vanmiddag op de laptop er verder op ingaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-13 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP op verzoek van TS aangepast

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:58

Ik rijd niet met s&t, heb wel een mening maar stel me wel graag open voor reacties.. Wat ik lees is dat de stang wordt gebruikt voor verfijning. Ik lees dan reacties als 'hij geeft beter na' of 'als hij de ene kant op minder goed buigt, gaat dat met stang makkelijker'. Wat mij dan triggert.. Want als iemand op b niveau een slofteugel gebruikt om het paard te laten zakken wordt deze op boky finaal afgemaakt. Waarom vallen genoemde voorbeelden dan onder de term verfijning? Betekend dit ook niet nog steeds op druk reageren? Genoemde voorbeelden vind ik niet positief, je paard mag op z niveau toch aardig rechtgericht zijn en dat moeilijke stukje buiging is mi een stukje rechtrichten en niet een stukje druk.
Dit is dus geen aanval op de bokkers die dit als voorbeeld noemden, ik probeer enkel het onderscheidt te zien in verfijning en aan wat omschreven wordt..

lauxmautink
Berichten: 258
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:09

Waarom doet iedereen zo moeilijk over de stang en trens bij dressuur en doet er bijna niemand moeilijk over de scherpe bitten die er bij western gebruikt worden.....
:?

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:10

Omdat het van zelf sprekend is dat een Z-ruiter beter rijd dan iemand die nooit wedstrijd rijd en misschien hooguit 1x ooit een B-proefje heeft gereden voor de fun :+ :+

listiglistje

Berichten: 14416
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:15

Volgens mij begint het echte werk voor een paard pas vanaf het Z (voor mijn gevoel Z2).
Dan moet je paard toch een stuk leniger, rechter , buigzamer worden en meer verzameld gaan lopen gezien de gevraagde oefeningen.
Het is niet meer recht toe recht aan rijden met een beetje stelling en buiging..... :7 is heel wat anders dan een b/L proefje...


Maar ik blijf het vreemd vinden dat mensen hier denken dat het alleen bewerkstelligt kan worden met 365 dagen s&t erin te hangen.
Nogmaals de meeste s&t rijders hangen er niet dagelijks s&t in, het grootste deel leid hun paard thuis op met een trens.
Ze wisselen thuis de s&t af met de trens (vaak 50/50), s&t wordt voornamelijk gebruikt voor
het minimaliseren en directer maken van de hulpen en het optimaliseren van de oprichting/hoofdhalshouding.

Noem het finetunen.....

mavantos

Berichten: 3665
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:24

Wendy schreef:
Don_Zhivago schreef:
Vraag ik me ook af.

Trens en stang zitten onafhankelijk van elkaar in de mond.
Dus hoe wordt die druk automatisch over gebracht op beide bitten?
Mijn stangteugel hangt nl altijd iets losser dan m'n trens.

Ik weet het niet hoor, maar ben je in staat om als je een ophouding maakt op de trensteugel de stangteugel helemaal ontspannen te houden? Ben je in staat om je pink helemaal ontspannen te houden op het moment dat je die ophouding maakt?
Want zodra je je pink aanspant breng je ook al druk over op de stang, juist vanwege de hefboomwerking. Misschien is dat wat er bedoeld wordt?


Dan heb je dus al je stang en trens verkeerd vast ;), je stangteugel zit namelijk tussen je middelvinger en je ringvinger en je trensteugel tussen je pink en ringvinger. Als je dus een kleine/normale ophouding maakt zit je als eerst aan je trens en als je dan een grote ophouding maakt neem je misschien een tikje je stang mee.

Dit bedoel ik dus met mensen die nog nooit op stang en trens hebben gereden en niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Het begint al bij de teugels verkeerd vast te houden.

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:27

Don_Zhivago schreef:
Vraag ik me ook af.

Trens en stang zitten onafhankelijk van elkaar in de mond.
Dus hoe wordt die druk automatisch over gebracht op beide bitten?
Mijn stangteugel hangt nl altijd iets losser dan m'n trens.


Wendy:
Ik weet het niet hoor, maar ben je in staat om als je een ophouding maakt op de trensteugel de stangteugel helemaal ontspannen te houden? Ben je in staat om je pink helemaal ontspannen te houden op het moment dat je die ophouding maakt?
Want zodra je je pink aanspant breng je ook al druk over op de stang, juist vanwege de hefboomwerking. Misschien is dat wat er bedoeld wordt?[/quote]

Mavantos:
Dan heb je dus al je stang en trens verkeerd vast ;), je stangteugel zit namelijk tussen je middelvinger en je ringvinger en je trensteugel tussen je pink en ringvinger. Als je dus een kleine/normale ophouding maakt zit je als eerst aan je trens en als je dan een grote ophouding maakt neem je misschien een tikje je stang mee.

Dit bedoel ik dus met mensen die nog nooit op stang en trens hebben gereden en niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Het begint al bij de teugels verkeerd vast te houden.[/quote]

En dat vind ik geen juiste bewering, mavantos. Er zijn namelijk verschillende manieren van het vasthouden van je stang en trensteugel. Is maar net wat voor manier het lekkerst bij je in de hand ligt.

mavantos

Berichten: 3665
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:31

Er is mij altijd geleerd, door verschillende mensen dat je, je stangteugel zo moet vasthouden. Omdat je anders inderdaad bij iedere ophouding aan je stang teugel zit. En als ik op wedstrijd rond kijk (kijk maar eens naar de OS e.d.) heeft iedereen de teugels zo vast. Misschien een enkeling niet, maar bijna allemaal.

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:34

Ik begrijp heel goed wat je zegt en ben het er helemaal mee eens.
Misschien ga ik afwijken, maar zit er toch mee ( ik heb het niet over mezelf maar meer " algemeen")
Er zijn mensen die geen wedstrijden rijden ( om welke reden dan ook ) en hun paard goed door trainen zonder wedstrijddoel.
Ik heb ooit op bokt ( is al een heel tijdje geleden, maar is me bijgebleven), iemand die haar paard goed traint en door traint, lekker wandelt, een sprongetje maakt, ... en had eens met S&T gereden ( en hoe het hoort, dus niet met een open getrokken mond en onder begeleiding) om de verfijning ook aan te voelen en werd bijna geëxecuteerd, omdat ze met S&T reed en geen wedstrijden reed.
Maar het argument van " omdat je geen wedstrijden rijd " vind ik nou persoonlijk het slechtste argument ooit.
Bekijk het totaalplaatje.
En Listiglistje dit geen absoluut geen commentaar op jou, maar een bevraging uit mezelf en hoe ik het zie...
Het zou nog een discussie topic kunnen worden :+ ( Rijden wedstrijdruiters beter dan ruiters die geen wedstrijd rijden, maar toch fanatiek trainen)

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:40

Wedstrijdruiters rijden niet beter dan fanatieke niet wedstrijdruiters.
Maar het is wel zo dat wedstrijd ruiters getoetst worden op wedstrijd. En voordat je de punten voor het Z hebt ben je heel wat keren getoetst. Door verschillende mensen.
Ik bemerk zelf dat veel recreatieve ruiters vaak menen dat ze beter rijden dan wat werkelijk is.
Starten ze een keer zijn ze dan ook verbaast waarom ze geen winstpunt hebben en komt dat toch zeker door de jury :+
Natuurlijk zijn er een heleboel met wel een goede kijk op hun eigen rijden.

Stang en trens is voor verfijning.
Ze zijn al de M2 uitgekomen met een trens dus is het "bewijs" er al dat een paard daarmee ook te rijden is.
Natuurlijk zijn er ook wedstrijd ruiter dat je denkt, hoe ben jij ooit in het Z gekomen?
Maar dat aantal vind ik minder dan de OS ruiters in de thuisbak :P

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:42

@mavantos, dat is dus niet waar. Dat is gewoon een andere (toegestane) teugelvoering. Ligt eraan hoe jij je vingers onder controle hebt en hoe jij je ophoudingen maakt. Dat is voor iedereen anders.

Afbeelding

Op deze manier ligt je stangteugel onder je duim waarmee je deze kan bedienen door hem heen en weer te schuiven.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 27-12-13 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:45

KarinvdM schreef:
Verfijning, ammehoela! Het gros van de ruiters in het Z gebruikt de s&t echt niet ter verfijning hoor. :n
Voor velen is het gewoon stoer en een statussymbool en die hebben been idee waar ze mee bezig zijn en wat ze hun paard aandoen.
Als ik zit te jureren verbaas ik me er ook vaak over; open monden, blauwe tongen, te veel stanggebruik, etc etc.
Van mij mogen ze het echt gaan verbieden in de basis.


Eens!!!!

Wanneer je iets dergelijks in je hand houdt begrijp je al niet waarom iemand zo ontzettend veel ijzer in een paardenmond zou willen stoppen.
De grootte, het gewicht, ik vind het buitenproportioneel....