[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7883
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:13

Nimber, jij als jurylid, hoe kijk jij ernaar als een combi in het Z gaat lichtrijden tijdens de uitgestrekte draf? Heb je dat al meegemaakt? Of kiezen veel toch nog voor doorzitten?

Laura1982

Berichten: 4089
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:27

Ice blij met zn tutdagje:d
AD ik krijg er geen commentaar op maar ik mag in principe de gehele proef lichtrijden als ik dat wil.

Vandaag weer getraind na de wedstrijd even heel strikt geweest tijdens het oefenen van de proef hij pakte het goed aan.

Urosa gefeliciteerd met je pr

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:49

Zondag stuiterde er echt iemand giga uit het zadel tijdens de uitstekende draf, dan kun je echt beter gaan lichtrijden..

Zelf zit ik wel door omdat ik hem dan beter op achter kan houden.

Laura1982, fijn dat je weer goed met hem hebt kunnen trainen!

Nimber, lekker even zo tutten! En klinkt goed van je training. Gezien de beelden die van jullie langskomen gaat het vast nu al wel goed komen in het ZZzwaar.

Ik had zondag nog 2de prijs gehad als het een wedstrijd was. Dus dat was wel tof :D

absque_dubio

Berichten: 7883
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:49

Laura, goed om te horen. Ondanks dat ik van mening ben dat je Z gewoon moet kunnen doorzitten, ben ik eigenlijk wel blij dat er nu de mogelijkheid is om een stukje te lichtrijden. Zou voor ons, nu we al 1,5 jaar niet gestart hebben, fijn zijn om toch weer te beginnen.
Wanneer ga jij weer starten?

Urosa zo zie ik het ook. Over het algemeen is doorzitten fijner om ze op achter te houden. Maar voor de eerste keren vind ik lichtrijden toch wel fijn. Dat het dan een 6 is vind ik niet erg, gaat mij meer om mijn eigen gevoel mbt spanning.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:54

SW wat een gave springfoto weer en mooi resultaat zeg beide keren! Leuk om te merken hoe de dressuurtraining ook het springen weer verbetert, los van hoe mega veelzijdig jullie zijn!
En wat een temperatuurschommelingen weer bij jullie, echt bizar.
Rot nieuws van de merrie, sterkte daarmee.

Laura, 'fijn' al klinkt dat gek dat je weer in het ziekenhuis terecht kon. Jammer van zondag, maar niet de moed opgeven en lekker kilometers blijven maken hoor!

DR: gaaf interview, knap wat jullie allemaal laten zien. Hoe waren de mensen voor Guusje?

Veetje, gefeliciteerd met beide! Hoorde hier ook bijzondere juryverschillen op de regio (als in dik 30 punten in 1 proef). Maar jij bent iig door :D Wanneer is de regio?

Urosa, echt super knap! Mooi hoe je zoveel resultaat ziet van je aanpassing in het rijden. Lekker ook dat de les erna weer goed ging, dan kan je mooi door! Heb je al stiekeme start plannen met Lakaj? Of thuis een proefje?

Kim ook lekker bezig dus. Die ZZZ kunnen jullie!

En AD, jij gaat er ook weer voor? Leuk!

Hier ging het anders dan verwacht. Woensdag met rijde voelde hij net niet rad. Donderdag aan de longe nog een keer gekeken en idd niet rad, ook niet echt kreupel, maar net niet goed. Dus afspraak op de kliniek gemaakt en gaan stappen. Daardoor helaas zondag ook niet gezellig zondag met Laura op concours. Vanmiddag op de kliniek liep er gelukkig vooral een heel fris en blij paard aan de longe :D Wel iets beperkt en kleine dingetjes, dus die wel behandeld voor de zekerheid. Nu nog 10 dagen stappen zien vol te houden met m en daarna weer lekker aan de slag.
Merrie komt ook binnenkort naar huis, dus dan kan ik met beide aan de gang :D

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:03

absque_dubio schreef:
Nimber, jij als jurylid, hoe kijk jij ernaar als een combi in het Z gaat lichtrijden tijdens de uitgestrekte draf? Heb je dat al meegemaakt? Of kiezen veel toch nog voor doorzitten?


Voorheen ging er een punt voor t onderdeel af. Dus als je een uitgestrekte draf voor een 9 reed dan kreeg je van mij de 8 met als commentaar niet lichtrijden en onderaan bij rijvaardigheid en houding en zit ging ik dan omlaag.

Sinds dit jaar mag je lichtrijden dus pas ik mijn beoordeling er niet op aan.

Persoonlijk heb ik er mijn vraagtekens bij. Als je in t Z nog geen verruiming door kan zitten denk ik dat je qua balans en onafhankelijk zitten er niet zoveel te zoeken hebt. Mijn eerste paard zat like hell en daar heb ik uren, weken en maanden op Geoefend zonder beugels.Alle paarden daarna waren prima te zitten al riepen andere mensen vaak dat t niet zo was. Toen kreeg ik Ice en die zat nog 10 keer beroerder, in het eerste jaar kon ik nog geen halve grote volte op m doorzitten. Maar wederom oefenen oefenen oefenen en ik heb na de l2 nooit meer lichtgereden in m’n proeven met uitzondering van het halsstrekken.
Als je door lichamelijke klachten niet kan doorzitten kun je dispensatie aanvragen.
Maar hey nu mag je gewoon lichtrijden dus wie ben ik.

Jury verschillen is balen hoor. Afgelopen vrijdag was ik hoofdjury bij de regio Overijssel in t zzlicht en z2 en daar was ook zo nu en dan flink verschil. Wel te verklaren, het waren veel proeven met oefeningen over de a-c lijn en dan zie je vanaf M echt niet als het scheef is, slingerend is of dat ze er een meter naast zitten. Ondanks dat t te verklaren is, baal je er als jury ook echt wel van.

Urosa gefeliciteerd met je 2e prijs!

Noukie wat balen dat je aan t stappen moet. Spannend dat je baby er bijna is! Zou ook wel weer een jonkie erbij willen.

Zzzwaar is wel next level hoor en ik zie daar best erg tegen op.

absque_dubio

Berichten: 7883
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:25

Nimber bedankt voor je uitleg. Ik ben het helemaal met je eens hoor! Ik rijd nog steeds regelmatig zonder beugels of zonder zadel. Dat doorzitten gaat prima.
Ik heb het nu puur over weer inkomen op wedstrijd en het omgaan met mijn eigen spanning wat logisch gezien effect heeft op mijn lichaam en de pony. Dan is de keus een keertje HC starten, of een keertje voor het echie starten en dan maar een uitgestrekte draf lichtrijden.
Ik zag je alweer op een aantal startlijsten staan. Wanneer ga je het ZZZwaar proberen? Lijkt mij spannend hoor, een hele grote stap.

Haha Noukie dat wist je al. :D Hopelijk loopt het met Dries met een sisser af en kunnen jullie ook weer de ring in.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:35

Ik snap er niets van, ik dacht dat ik nog een keer eerder al gereageerd had deze week maar ik kan dat bericht nergens vinden dus dat zal dan wel niet of zijn fout gegaan :+ Bedankt voor jullie lieve woorden op het interview in ieder geval <3.

Over het doorzitten... ik vind het ook wel een beetje een dingetje hoor als je Z1 rijdt maar niet kan doorzitten in de uitgestrekte gangen. Snap dat het voor het paard soms comfortabeler is maar ik vind het wel echt aan de ruiter om hier aan te werken.

@Sw; interessant die therapie! Heb je het idee dat het helpt? Ik kende het helemaal niet eerlijk gezegd...
@Laura; Guusje is nog niet zadelmak, we willen dat gaan doen na het tokyo traject ( zo zonde als ik er nu vanaf val en iets breek haha) of aan de nieuwe eigenaren over laten. Deze mensen zouden haar liever niet zadelmak overkopen dus dat zou goed uitkomen.
@Urosa; jammer dat het geen wedstrijd was dan! In ieder geval gefeliciteeerd!
@AB: heeee ben je er weer ;) gezellig! Gaat het goed met je paardjes?
@Kim; ik vind het ook een ding hoor het Zzzwaar maar ik ga me er toch maar aan wagen binnenkort, moet toch een keer.. Nu weet ik ook niet echt wat ze willen zien en als je een keer gestart bent weet je weer waar ze op letten en waar je aan moet werken. Zo bekijk ik het altijd maar :)
@noukie; die mensen voor guusje vonden haar super leuk, ze moeten alleen nog even kijken of ze plek voor haar hebben omdat ze zelf een paard hebben wat een aflopend verhaal is maar ze nog geen definitieve knoop over durven door te hakken. Ik hoop het weekend wat te horen erover :) Fijn dat je paardje weer goed loopt in ieder geval en ik wist niet dat jij en laura elkaar kende haha!

absque_dubio

Berichten: 7883
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:55

Droversun helemaal vergeten te reageren. Maar wat spannend van Guusje. Gek idee hoor, je ‘kleine baby’ weg. Wat zitten we dan al lang in dit topic. :=
Heel spannend het tokyo traject!

Mijn pony’s gaan goed hoor. Ik zit zelf helaas al vanaf februari ziek thuis en hoop binnenkort in behandeling te gaan. Pony’s hebben dus periodes vrij weinig gedaan. Gelukkig heb ik de Bijrijdster die met de bruine M2 is geweest nu weer terug, die rijdt nu de valk voor me. Bedoeling is dat daar deze winter het sportpredicaat op komt. En als het nodig is rijdt ze de bruine ook. Heel fijn dat we dit zo samen kunnen doen. :D
De valk heeft weer een knap veulen gehad (is al verkocht) en is weer drachtig. De bruine gaan we aankomende week scannen op dracht. En zo loopt het een beetje door. :+

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:26

Absque_dubio, vervelend zeg dat je al zo'n poos ziek thuis zit. Hopelijk gaat de behandeling je helpen. Fijn dat je oude bijrijdster terug hebt en die het rijden wat kan ondervangen! En leuk dat je dan volgend jaar als het goed is weer 2 veulentjes verwacht! En gezien je verhaal zou ik me echt niet bezwaard voelen licht te rijden in de uitgestrekte gangen, helemaal als je niet gezond bent liggen zaken toch anders.

Nimber, helder verhaal! Vanaf het Z1 snap ik het inderdaad ook niet zo, meestal mag je op dat niveau wel verwachten dat je paard goed door zijn lijf loopt en doorzitten niet zo moeilijk mag zijn. En joh, ja het is even een stap maar het hoeft ook niet allemaal perfect te gaan de eerste paar keer. Je mag best groeien in een klasse, je bent al zo ver en snel gegaan met Ice, eigenlijk heb je niks te verliezen en alleen maar te winnen :o

Noukie, nog geen stiekeme startplannen met Lakaj haha. Ik wil eerst even een versnelling langzamer hebben in de galop en geen risico meer op in draf vallen. Vandaag weer een stapje in gemaakt :D Ga denk ik inderdaad eerst thuis proefje doen, maar omdat ik startpas voor 1 dag best duur vind wil ik dan gewoon eentje voor een jaar dus dan wil ik het online debuut en wedstrijd debuut redelijk dichtbij elkaar hebben anders vind ik het ook zonde. Gok beetje op najaar/winter 2021.

En altijd schrikken als ze dan ineens net niet lekker lopen. Gelukkig valt het mee en kunnen jullie lekker snel weer samen verder trainen! En spannend dat de merrie bijna komt, echt gaaf!

DR tof dat je ZZzwaar gaat starten, ik denk dat het wel goed komt op basis van de video's die ik van jullie heb gezien :D En hopelijk snel duidelijkheid over Guusje, dat afwachten blijft toch vervelend.

Ik heb vandaag zo heerlijk kunnen rijden met Karel, met de les bezig geweest dat hij zijn linkerkaak los laat. Kon ik mooi zelf mee verder vandaag. Gaan de oefeningen ook weer stuk makkelijker. Had al het plan wat Z2 lijntjes thuis te gaan oefenen omdat het toch wel zachtjes dichterbij komt. Stukje appuyement in galop en daarna een vliegende wissel. Zo trots <3


En Lakaj loopt ook steeds wat zekerder rond en beter aan de hulpen. Dus ik ben blij :D

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 14:27

Dr ik ben al regelmatig aan het schrijven bij de subtop dus dat weet ik wel zo ongeveer.

Absque je mag lichtrijden dus gewoon doen.

Valt mee hoor ik start eigenlijk weinig.
Ik had Kootwijk opgegeven maar die was afgelast. En gister zou ik in Putten starten maar net toen ik zijn voorpluk klaar had kreeg ik een berichtje dat t ook afgelast werd dus kon ik m weer uit vlechten. Best wel balen. Zo schiet t starten niet heel hard op.

Laura1982

Berichten: 4089
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:08

Ja zo schiet het niet echt op nimber je verheugt je er toch wel op om op pad te gaan hopelijk gaat de volgende gewoon door.

Ik ga de 24ste weer op pad met mijn zwarte stresskipje vandaag heel basis gereden en hij voelde goed aan. Maandag lessen en hopelijk gaat het dan zaterdag over een week weer wat beter.

Dr ja snap ik helemaal hoe is het vandaag gegaan?
Willemijn,noukie, en ik zien elkaar soms op concours en haar paardje staat op een stal in dezelfde plaats als die van mij.
Ad wat rot om te horen dat je ziek bent ik hoop niets ergs. Super fijn dat je oude bijrijder terug is en dat je zoveel steun hebt aan haar en je man ik zie op fb hem regelmatig voorbij komen met de paardjes.

Heel eerlijk doorzitten is echt mijn grootste crashpunt in het Z1. Door mijn dispensatie mag ik lichtrijden maar ik heb afgelopen haar veel geoefend en het gaat steeds beter dus ik pak het ook meer mee met rijden. Afgelopen wedstrijd wel wat onderdelen door gezeten maar door de spanning en het afsluiten van douwe toch nog licht gereden. Ik hoop het uiteindelijk wel een hele proef vol te houden.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:10

ego post, sorry, maar de pup is thuis!
braafste 3 jarige op de trailer ever! Wat een aangename verrassing was dat. Het is allemaal nog wel wennen voor dr, zo het ouderlijk huis verlaten, maar alle vertrouwen dat ze dr plek wel weer gaat vinden.
Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7883
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 22:51

Urosa wat een mega stoer filmpje! Dat Z2 gaat zo echt wel goed komen hoor. *\o/*
Spannend met Lakaj.

Nimber dat is zuur zeg! En dan denk ik dat ik je nog op een paar aanmeldingslijsten heb zien staan.
Wanneer mag je nu weer?

Laura waar ga je ze 24e starten? Goed om te lezen dat hij vandaag goed ging.
Stom dat ik jullie nog nooit ben tegen gekomen haha. Wie weet komt dat nog!
Dankje voor je berichtje. Ik heb inderdaad heel veel steun aan m’n vent, die staat werkelijk altijd voor me klaar en ook mbt de pony’s. En de Bijrijdster geniet net zo van de pony’s als ik doe, dus ik geniet ook enorm als zij aan het rijden is.
Als je dit in de wei ziet kan je toch alleen maar gelukkig worden. <3
Afbeelding
Fijn toch dat je nu zelf de keus hebt en kan kijken naar wat jij en je lichaam aan kunnen! Je hebt niet voor niets dispensatie.

Noukie ik zag het al op fb, super dat de rit zo goed is gegaan. Spam maar met foto’s, want ze is niet vervelend om naar te kijken. <3

Bedankt voor jullie berichten mbt lichtrijden. Ik rijd ook voor mezelf, op therapeutische basis :+ dus ik moet ook gewoon gaan lichtrijden want het mag gewoon. Ik rijd niet voor de jury. Maar de jury weet natuurlijk niet waarom ik kies voor lichtrijden, en dan ben ik bang dat de jury denkt ‘oh daar heb je weer zo’n onnozele die meent dat ze Z is maar het niet kan’. En dan denk ik ja de jury heeft nog gelijk ook. Nog even lastig om dat naast me neer te leggen. :+ Vanaf vandaag andere medicatie en we hopen dat dat over een aantal weken gaat aanslaan. Echter dag 1 is al ellende met bijwerkingen. Dat wedstrijd rijden was leuk bedacht maar gaat echt niks worden als het de aankomende tijd zo blijft. :')

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 08:45

Dat zou ik echt langs me neer leggen joh van t lichtrijden.

Geen idee of je me op aanmeld lijsten hebt zien staan. Loop je alles na haha. Ik heb eind van de maand Leusden opgegeven en dan pas eind augustus weer.
Ik had deze maand Putten en Kootwijk staan maar beide wedstrijden zijn afgelast. Vorige maand Putten werdt een week voor tijd verplaatst van de zaterdag naar de woensdag en dat was echt super balen omdat het selectie is en ik niet op zo korte termijn vrij krijg. Dus is het alweer even geleden dat ik de ring in ben geweest en gaat mijn hele planning van vaker starten zodat hij routine en minder spanning krijgt op ander terrein dus de mist in. Oh well hopelijk kan ik nog wat starten voor alles weer op slot gaat met alle Corona besmettingen.

Noukie daar is ze dan!!! Eindelijk!

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:03

@absque_dubio Gewoon gaan starten. Ik heb de eerste 2 keer starten ook bewust in de uitgestrekte draf licht gereden. Omdat mijn merrie er altijd weer even in moet komen. En dan door de spanning zich vast gaat zetten. Waardoor ik er in de uitgestrekte draf op de rug zit te bonken. Is dus ook nog eens even fijner voor het paard. En ik heb er beide keren helemaal geen commentaar op gehad van de juryleden.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:28

Oeh gaat alweer hard hier, probeer meelezen bij te houden maar reageren lukt me niet echt consequent… -O-

Wat lichtrijden betreft, als het mag en het werkt voor jou beter, gewoon doen lijkt me
Ik zit liever door want die van mij loopt al zo snel uit elkaar, dan kan ik ‘m net even iets beter bij elkaar houden.

Urosa, jullie gaan goed zeg, gaaf filmpje ook, super knap!

Absque_dubio, gave foto zeg, heerlijk genieten!
En wat naar dat je al zo’n tijd ziek thuis zit, sterkte…

Noukie, ohhhh super, gefeliciteerd en heel veel geluk met haar!
Wat een onwijs knap dier!

Laura, spannend en ook gaaf weer starten, veel succes!

Nimber, balen dat er bij jullie ook zoveel water is gevallen en veel is afgelast… he is het alweer een stofbende, wat een verschil toch in zo’n klein landje…
Maar jullie gaan wel super goed zeg, gaaf!

Laura1982

Berichten: 4089
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:34

AD ik ga naar barokke wedstrijd in lunteren. We hebben elkaar gezien 2 jaar geleden in Woudenberg toen ging je voor het eerst z1 of z2 starten.maar is dus ook alweer even geleden

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:41

Oh die zijn altijd leuk die barokke wedstrijden! Gezellige gemoedelijke sfeer!
Jammer dat ze voor mijn altijd zo ver weg zijn, anders had ik ook vaker zulke wedstrijden gestart, maar ze zijn hier eigenlijk nooit in de buurt.

Laura1982

Berichten: 4089
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:43

Ja ik moet er ook wat verder voor rijden nu maar ik hoop dat hij ook relaxed blijft omdat het daar wat rustiger is

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:44

Ja die wedstrijden zijn vaak in alles rustiger, de heel sfeer is rustiger en meer ontspannen.
Slimme zet dan inderdaad, veel succes!

Nimber

Berichten: 26559
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:05

Laura das leuk das echt om de hoek voor mij!

Laura1982

Berichten: 4089
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:50

Leuk kim! Ja ik hoop dat het een fijne locatie is.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:54

Is het bij Ellen Schuthof?

Of bij de grote Friezenstal, hoe heet dat ook alweer?
Dat is echt heel mooi!

Laura1982

Berichten: 4089
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:06

Het is bij stal paradiso