Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1423
Geregistreerd: 09-07-10

Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 17:59

Veel ruiters rijden wedstrijden, maar soms zitten de elementen ons welles tegen.

Zoals vandaag: rukwinden, storm etc.
Wanneer denken jullie: ik ga niet meer met de trailer weg en bel mijn wedstrijd af?
En om welke redenen?

En zou de KNHS hier een weeralarm voor moeten maken of zelf de wedstrijden cancellen voor mensen van buitenaf?
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 06-02-11 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:01

Ik ben geen miep en als het even kan dan ga ik gewoon de weg op. Maar met gladheid en echt storm ( zoals nu hier windk. 7) ga ik zeker de weg niet op. Wedstrijden zijn leuk, maar ik neem zeker geen overbodige risico's. :)

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:03

Windkracht 7 of gladheid.

Susyb
Berichten: 3385
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:05

Zoals hierboven.. glad en harde wind is afzeggen.
Liever iets teveel geld betalen voor afzeggen als een paard minder omdat je een aanrijding/omkanteling hebt.. daar komt bij dat je niet alleen zelf op de weg bent maar ook de pineut kan worden van andere weggebruikers

charily

Berichten: 1951
Geregistreerd: 25-04-05
Woonplaats: Huizen ('t gooi)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:05

nou zo´n dag als vandaag blijf ik met de trailer thuis!
ik reed vanmiddag op de snelweg(zonder trailer ;) ) en zag er 1 voor mij rijden die behoorlijk heen en weer ging van de wind,
ik moet er niet aan denken dat achter mijn auto te hebben :n

Elise95

Berichten: 4204
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:45

Gister nog op pad geweest met de trailer, maar dat was een klein stukje. Me vader had me opgehaalt van de les, omdat op de heen weg me paard flipte, want er lag overal plastic. Maar ik ga liever ook niet weg hoor met zulke wind, maar klein stukje kan nog wel, maar liever niet op de snelweg of grote open wegen.

jovelas
Berichten: 20
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:01

het ligt er ook aan wat voor trailer je hebt en hoevaal paarden je mee hebt, een 2-paardtrailer met 2 paarden is beter tegen bijvoorbeeld storm bestand dan een enkelpaards, wij zijn dit hele weekend gewoon gegaan, viel allemaal best te doen!

olanis
Berichten: 299
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:24

Het ligt er ook aan waar je naartoe moet. Als je een klein stukje moet rijden, zou ik het eerder doen.
Dan dat je ruim een uur onderweg bent.
En ook over wat voor wegen je moet rijden. Is het meer door dorpen, dan heb je ook niet zoveel last van de wind,
dan dat je over grote wegen rijden, die vaak op open vlaktes liggen.
En ben het ook eens met jovelas. Ligt er ook aan wat voor auto en trailer je moet rijden.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:05

ook in een klein stukje kunnen ongelukken gebeuren.
met die harde wind zou ik gewoon niet weggaan als het niet hoeft,ook niet met een goede zware combinatie

schipper1
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-12-07
Woonplaats: Aan de voet van de Berg

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:58

Afhankelijk waar naartoe, de reden van de reis (veearts of wedstrijd!) en de tijdsduur.
Zou aan de kust niet met de trailer hebben gereden, wat een windvlagen daar!

dani_spit

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:04

Ik ben zondag gewoon op pad geweest met de trailer. We hebben wel eerst goed afgewogen of het kon of niet. Ik woon in Spijkenisse, net onder Rotterdam en dus redelijk dichtbij de kust. Ze gaven hier windkracht 5-8 op maar we hebben alleen op de terugweg veel last van tegenwind gehad. Ik moet wel zeggen dat we door de tunnel zijn gegaan in plaats van over de brug want daar stond wel veel wind. Reden om weg te gaan was trouwens een training.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:54

Ligt ook een beetje aan de weg die je moet rijden. Toen ik nog aan kust woonde heb je snel last van windvlagen en als je dan een stuk moet rijden wat vlak is zonder veel beschutting/behuizing dan bleef ik lekker thuis. Hier in het oosten heb ik het idee dat de wind minder 'sterk' is.

Onali

Berichten: 18506
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:48

Karlijnxxx schreef:
En zou de KNHS hier een weeralarm voor moeten maken of zelf de wedstrijden cancellen voor mensen van buitenaf?


Ik vind het onzin om dat bij de organisatie te leggen. Ik nem aan dat jezelf ook wel weet wat kan en wat niet. Voel jij je vertrouwd met een trailer of juist niet, kan je daarmee je grenzen aangeven?

anneprincesz

Berichten: 205
Geregistreerd: 11-02-11

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:07

inderdaad!

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:31

Hoi, oud topic I know!

Ik ben blijkbaar de enige die morgen niet naar een meeting ga vanwege windkracht 7. Het is onderweg variërend van begin wk 7 , dan wk6 en op locatie wk 5, maar daarna moet ik ook terug met de trailer.

De anderen maken zich kennelijk geen zorgen. Ben ik zo voorzichtig en kneuterig?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:18

Dan zijn wij dat ook. Windkracht 6 is sowieso thuisblijven, 5 twijfelgeval. Maar we hebben (nu nog) een lichte anderhalfpaards trailer en een pony die snel over de rooie gaat.
Over het algemeen vind ik het het risico gewoon niet waard.

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:20

ik vind windkracht 4 max. Veiligheid mens en dier voorop, een trailer blijft een soort kartonne doos!

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:41

Vanaf windkracht 6 ga ik geen grote afstanden meer. Vanaf windkracht 7 überhaupt niet meer.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Met welke windkracht niet meer op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:13

Windkracht 7 ga ik niet met een lege trailer op pad. Windkracht 9 of hoger ook niet met paard erin. Rijstijl en route worden altijd op de omstandigheden afgestemd.