In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 16:50

Goedendag,

In mijn paard der paspoort staat dat ze zwart is, vervolgens in het eigendoms bewijs van het kwpn staat dat ze bruin is. Wat moet ik doen, om in de toekomst geen onduidelijkheden te krijgen op wedstrijd?
Dit is het paard in de zomer is ze iets lichter van kleur, maar ik vind haar wel echt bruin

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:53

daar ligt niemand van wakker. Ze zal zwart kleurig geboren zijn, maar ze is echt en bruine. Zolang je chip overeenkomt en de aftekeningen ook enigszins, dan valt hier niemand over hoor.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:58

die van mij staat ook als bruinbont in zijn paspoort, maar ziet er zo uit;
(is een zomerfoto dus is daar lichter dan normaal)

Afbeelding

Heb er nog nooit vragen over gehad op wedstrijd, denk niet dat je problemen zult krijgen.
Chip en paspoort komen ook overeen immers?

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:00

Mijn paard staat ook als zwart in het paspoort. Was die ook toen die kwam 2 jaar geleden.. Nu is die spier wit :') Kan er niet wakker van liggen eigenlijk :o

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:02

Je kan natuurlijk ook gewoon even het stamboek of de paspoortuitgevende instantie bellen en vragen of het gewijzigd kan worden. Ik ben 3 keer terug geweest met 1 paspoort voordat alles foutloos er in stond, en dat was geen enkel probleem en kostte ook niets.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:04

opisop_shop schreef:
die van mij staat ook als bruinbont in zijn paspoort, maar ziet er zo uit;
(is een zomerfoto dus is daar lichter dan normaal)

Afbeelding

Heb er nog nooit vragen over gehad op wedstrijd, denk niet dat je problemen zult krijgen.
Chip en paspoort komen ook overeen immers?


Dat is toch ook gewoon een bruin bonte? ;) Tenminste, zelfde paard als in je profiel toch?


TS, maakt niet zoveel uit. Er staan wel gekkere dingen in paspoorten qua kleuren, maar het is geen probleem verder hoor.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 17:08

Het lijkt mij ook geen probleem, maar misschien wel bij een strenge controle in de toekomst op wedstrijd. Ik ga zeker het kwpn opbellen en kan het van de zomer op de keuring ook nog aan de schetser vragen

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:09

Nou, dan mag wss de helft van de paarden niet mee doen... kan me niet voorstellen dat ze daar een punt van zouden maken.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:12

Fiffill schreef:
Dat is toch ook gewoon een bruin bonte? ;) Tenminste, zelfde paard als in je profiel toch?


Nou, meeste tijd van het jaar lijkt hij toch echt zwartbont naar mijn idee, als ik aan bruinbont denk, denk ik aan iets lichters dan dit, dit is hem op zn lichtst namelijk. Ik bedoel, friezen zijn ook zwart maar die worden ook lichter in de zomer, maar maakt ze toch nog wel zwart?
Vind hem toch echt eerder zwartbont;

Afbeelding

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:14

Op wedstrijd kan daar zeker wel moeilijk over gedaan worden. Zeker als er geen mogelijkheid tot chipcontrole is. Meegemaakt met een vriendin van mij. Op haar papieren (startkaart+paspoort) stond schimmel. Dat was haarzelf nooit opgevallen, maar haar paard is toch echt een stekelharige donkerbruine. Waarschijnlijk bij de geboorte is er bij de stamboekopname gedacht dat het een schimmel werd. Mijn vriendin en de vorige eigenaar hebben 14 jaar met een verkeerde kleur in de papieren rondgereden en pas afgelopen jaar werd het door een jury ontdekt. Het stamboek en de knhs hebben de papieren kosteloos gewijzigd. Om problemen te voorkomen: toch maar even laten wijzigen! Het kost niets, het enige nadeel is dat je je paspoort een week kwijt bent.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:16

opisop_shop schreef:
Fiffill schreef:
Dat is toch ook gewoon een bruin bonte? ;) Tenminste, zelfde paard als in je profiel toch?


Nou, meeste tijd van het jaar lijkt hij toch echt zwartbont naar mijn idee, als ik aan bruinbont denk, denk ik aan iets lichters dan dit, dit is hem op zn lichtst namelijk. Ik bedoel, friezen zijn ook zwart maar die worden ook lichter in de zomer, maar maakt ze toch nog wel zwart?
Vind hem toch echt eerder zwartbont;

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-UNIOUXPT.jpg[/i mg]


Als het het paard in je profiel is, is hij bruinbont :) donkerbruin, dat wel. Dat zie je duidelijk aan zijn lichte snuit en flanken.
Friezen zijn zwart ja, en hebben dan ook niet de tekenen van bruin die die van jou wel heeft.

areke

Berichten: 4406
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:17

Ik heb er 1 keer commentaar over gehad op wedstrijd.
Ik moest het laten veranderen van de jury in bruin ipv vos.
Ik heb het niet gedaan, aangezien ze niet bruin is maar donkere vos

Nessie

Berichten: 8593
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:18

Bij deze pony heb ik ook weleens een jury gehad die me bij zich riep: 'Waarom staat er vos? Dit is toch duidelijk geen vos!' Nu staat er in haar paspoort vos, en dat klopt gewoon want alle Haflingers zijn vos en daarmee zat de jury fout.

http://img338.imageshack.us/img338/1219/img6446j.jpg

Maar er kan dus weldegelijk moeilijk worden gedaan over een kleur.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:19

ah oke, dus dat maakt hem bruinbont? Hij heeft inderdaad tussen zijn achterbenen ook een bruine vlek. Waarom noemen ze het dan geen driekleur aangezien hij zwarte manen heeft, donkerbruine (al dan niet zwarte) vlekken en dus ook bruine vlekken/snuit?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:20

opisop_shop schreef:
ah oke, dus dat maakt hem bruinbont? Hij heeft inderdaad tussen zijn achterbenen ook een bruine vlek. Waarom noemen ze het dan geen driekleur aangezien hij zwarte manen heeft, donkerbruine (al dan niet zwarte) vlekken en dus ook bruine vlekken/snuit?


Omdat driekleur eigenlijk niet bestaat, al wordt het vaak (foutief) wel gebruikt :) een bruin paard heeft immers altijd zwarte manen en staart. Hij is bruin van zichzelf, met witte vlekken, dat is dus gewoon bruinbont. Er is immers niks aan het bruine paard veranderd behalve die vlekken (bij wijze van spreken ;) ) Het wit zijn zijn vlekken op een bruine ondergrond. :D
Simpel gezegd is een bruin paard eigenlijk een zwart paard, waarbij het zwart door het bruin (agouti gen :) ) naar alle uitersten is verdreven (zwarte benen, zwarte staart en manen, zwarte oorpuntjes etc) en dat noemen we bruin :D Bij donkerbruin is dit minder en de punten waarop je het bruin kan zien zijn bijv de neus (kopersnuit), de ogen en de flanken (buik/tussen de achterbenen) :)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:26

ah oke, weer wat geleerd :D

en ik maar denken dat ik zoals ik vroeger als penny altijd droomde, inderdaad een gave zwartbonte hengst had gekocht ^) Nou ja, behalve het zwart klopte het verder wel met mijn meisjesdroom :P

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:27

Welke kleur bont dan ook, hij is wel leuk moet ik zeggen :D

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:29

precies :D thanks :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:30

Nessie schreef:
Bij deze pony heb ik ook weleens een jury gehad die me bij zich riep: 'Waarom staat er vos? Dit is toch duidelijk geen vos!' Nu staat er in haar paspoort vos, en dat klopt gewoon want alle Haflingers zijn vos en daarmee zat de jury fout.

http://img338.imageshack.us/img338/1219/img6446j.jpg

Maar er kan dus weldegelijk moeilijk worden gedaan over een kleur.


Dat soort dingen zijn wel vervelend ja, eigenlijk zouden juryleden een cursusje kleuren herkennen moeten krijgen := alhoewel het soms wel lastig te zien is, maar die vos hierboven, dat lijkt me toch wel duidelijk...

Nessie

Berichten: 8593
Geregistreerd: 29-03-05

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:32

En als die discussie voorbij is komt de volgende; Dat is geen Haflinger :+

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:33

Ik zou me er niet druk over maken, er staan zo veel foute kleuren op paspoorten en papieren. Daarbij hebben ook jury's vaak geen verstand van kleuren.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:37

Laatst bijgewerkt door Lowara op 18-02-12 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:37

Fiffill schreef:
Nou, dan mag wss de helft van de paarden niet mee doen... kan me niet voorstellen dat ze daar een punt van zouden maken.

Nou inderdaad, mijne staat ook verkeerd in z'n paspoort. En zo weet ik er nog wel meer. Mijn paard is volgens z'n paspoort zelfs nog hengst :Y)

Of het echt een probleem is of niet ligt natuurlijk aan de organisatie die de wedstrijd reglementeert. Ik heb er in elk geval nooit problemen mee gehad, ze kijken altijd alleen of de entingen up to date zijn. Maar ik start dan ook niet bij de KNHS.

Of het wel of niet makkelijk kan worden aangepast (als je dat wil) zal per stamboek neem ik aan verschillen.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:40

Dit paard stond als bruine in het paspoort:

Afbeelding

Volgens mij staat er echt veel fout hoor. En heel veel hengsten op papier die al lang geruint zijn. heb het ook gehad en nu je enkel het chipnummer hoeft te geven worden de gegevens van het stamboom klakkeloos over genomen. Als hij niet opgenomen is geweest is wordt dus de kleur en het geslacht van veulenboek overgenomen.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 17:50

Trisca die lijkt ook echt wel zwart :D