[Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyopa
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-01-13

[Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:58

hoi allemaal,
Zal me even voorstellen ik ben een opa van een meisje die pony rijd.
Zelf altijd paard gereden ook jury geweest ( zou ik nog kunnen zijn )
maar ben elk weekend opnieuw verbaast ( nu al bijna vier jaar ) over de paarde/pony sport.
Heb nu zelf veel tijd dus ga ook kijken op concoursen dus ben nu zeker drie avonden in de week op pad. Deze maand / week stond het kringkampioenschap op het programma nog niet vaak zo iets vreemds gezien. Heb dan ook echt een uur in mijn auto gezeten voor ik durfde te starten en naar huis te rijden. Vraag me nu ook heel erg af gaat het in jullie sport om het rijden of gaat het om wie ken ik en wie koop ik ............Dit weekend mensen eerste zien worden die net er op kunnen blijven zitten. Maar die wel een dure vrachtauto hebben en 4 paarden / pony's of meer. Zelfs een meisje gezien met een eigen fanclub, die het normaal vinden om bij de concurrentie zo veel mogelijk geluid te maken dat het horen van de proef erg moeilijk is en dan hebben we het nog niet eens over de concentratie . Zit er aan te denken om elke week mijn bevindingen hier te plaatsen als je dit leuk zou vinden of juist niet laat eens horen........ Zo ja dan zal opa elke week echt serieus kijken of het volgens het boekje gaat........... zal dan vanavond nog wat dingen posten van een paar maanden terug.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:01

Erg onsportief, de proef van je concurentie verstoren

Roosje911
Berichten: 245
Geregistreerd: 12-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:02

Klopt vooral de dressuur sport is niet gezellig en ik zoek ook echt de stallen uit waar dit niet gewaardeerd wordt en waar je de keer daarna niet meer wordt toegelaten.

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:02

De paardensport is inderdaad niet meer wat het geweest is.
Daarom rij ik ook geen wedstrijden, veel te veel gedoe, oneerlijkheid en nog wat stress...
Nee dank je :-)

Ann_moi

Berichten: 3853
Geregistreerd: 11-04-06

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:57

WZ -> WD-V

Anoniem

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:57

Van mij mag opa blijven posten hoor :D

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:17

Helaas herkenbaar....... :o

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:21

Bij ons mag je tijdens dressuurwedstrijden niet langs de bakrand staan. Ik zou het echt niet pikken als er lawaai was tijdens het rijden van mijn proef.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:24

Yamcha schreef:
Van mij mag opa blijven posten hoor :D


Ja! Ik volg :)

Tobila

Berichten: 1858
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:27

Van mij mag opa ook blijven posten, hoor, haha :+ !
Ben benieuwd!

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:30

en daarom rij ik geen wedstrijden, ik heb vast het verkeerde merk rijbroek...of wat ze dan ook zullen verzinnen !
Oh ja en mijn pony heeft een mega wintervacht...dat mag ook niet.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:36

Vreselijk, dat het zo op wedstrijden gaat.
Maar met de ponyruitertjes zijn het ook dan de ouders die schuldig zijn.
Nu ben ik ook blij dat ik geen wedstrijden meer rijd.
Vroeger wel, maar alleen springen.
Maar volgens mij heb ik in mijn ponytijd nooit zulke dingen meegemaakt.

Zal ook wel te maken hebben met de regio waar iemand woont en wedstrijden rijdt.
Ik woon in een landelijke omgeving, veel plattelandsruiters, daar zal het minder zijn.
Maar in het westen met al die dure pension/dressuurstallen, daar zal het anders zijn.
Gewoon een heel andere mentaliteit.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:38

Exact de reden waarom ik geen wedstrijden rijd en toen ik 17 werd, ook ben gestopt met schrijven. Breek me de bek niet open over wat ik juryleden soms hoorde zeggen! Mensen met een aversie tegen koudbloeden geven hen minder punten, "oh kijk dat is de dochter van de doe-het-zelf magnaat hiernaast!" en die rijdt (onverdiende) 10en etc etc. En dan inderdaad het ongenoegen en de jaloezie tussen de ruitertjes en hun aanhang.

Opa mag van mij zeker blijven posten!

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:40

ik ben benieuwd naar de bevindingen!

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:40

Dan ben ik dus niet de enige die zo over wedstrijden denkt :o
Van mij mag je blijven posten! Ik volg :D

kaetifeng
Berichten: 168
Geregistreerd: 22-10-08

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:44

Was vroeger al zo, als je ouders niet in het bestuur zaten..... (Zoals de mijne bv)

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:47

Opa: ik zit er klaar voor!

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:03

Ik volg ook, opa!
Ben vroeger, tot een jaar of 16/17 geleden zelf zeer actief geweest in de wedstrijdsport (en toen ging het vaak al mis hoor...) en ga tegenwoordig wel eens met een vriendinnetje mee.

Laatste wedstrijd had ze haar huis, tuin en keukenpaard netjes voor elkaar. Geen spektakel maar een hele nette, gedragen proef gereden en de onderdelen netjes uitgevoerd. Was imo zeker winstwaardig. Helaas was de jury het hier niet mee eens en idd werd een fantastisch mooie bok met benen tot aan zn oren een een schwung waar je bang van werd eerste. Dat het paard twee keer in de staak ging en gereden werd door de eigenaresse van het complex had hier uiteraard niets mee te maken :?

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:11

ik volg ook :) !! wedstrijden zijn idd erg verandert / verschillend .. ik reed voorheen dressuur , de concurentie is daar meestal alleen met zichzelf bezig , ieder voor zich ..
nu rijd in endurance , mensen daar zijn veel aardiger . maken met iedereen een praatje , drinken met zijn allen wat geven elkaar tips en lenen dingen uit mocht iemand wat vergeten zijn :) dussee doe mij maar endurance ! hihi

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:52

Tja ouwe, tijden veranderen ;) en dat is inderdaad helaas niet altijd beter. Bij de pony's rijden er veel verwende kinderen met rijke ouders die erg veel zwarte euro's in de paardensport investeren. Veel van deze ruitertjes stoppen op den duur ook met de sport, omdat ze het talent en fanatisme mussen. Maar als je goed kijkt tussen die ruiters zie je ook wel een heel stel erg fanatieke kinderen die erg goed kunnen rijden en hard werken voor hun sport. Sommige van deze hebben misschien ook wel rijke ouders en een grote vrachtwagen, maar ik vind niet dat je ze allemaal op moet veroordelen.
Dat onsportief gedrag waar je het over hebt, zal je denk ik vooral op dressuurwedstrijden zien. Dressuurruiters zijn over het algemeen iets gevoeliger voor die dingen en op springwedstrijden is de sfeer vaak wat gemoedelijker.

Dat gedoe over wat een jury graag wil zien vind ik onzin. Als je met je koudbloed een proef laat zien die beter is dan die van de warmbloeden, dan krijg je meestal ook van een bevooroordeelde jury gewoon de punten. Maar meestal kan een koudbloed simpelweg nou eenmaal vaak niet zo'n goede proef laten zien als een warmbloed, omdat dat koudbloed vaak wat beperkingen heeft, waardoor het er allemaal net iets minder uit komt te zien. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Ook ik zou graag opa's verhalen te lezen krijgen, alleen al om de mening vanuit een ander oogpunt te horen...

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:58

schoentje schreef:
Dat gedoe over wat een jury graag wil zien vind ik onzin. Als je met je koudbloed een proef laat zien die beter is dan die van de warmbloeden, dan krijg je meestal ook van een bevooroordeelde jury gewoon de punten. Maar meestal kan een koudbloed simpelweg nou eenmaal vaak niet zo'n goede proef laten zien als een warmbloed, omdat dat koudbloed vaak wat beperkingen heeft, waardoor het er allemaal net iets minder uit komt te zien. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Dat zou ik ook gedacht hebben als ik het ze niet hardop heb horen zeggen. "hè bah, weer zo'n koudbloed. Die dingen zijn helemaal niet voor de sport gemaakt (b-pony ruitertjes), ziet er toch niet uit! Geef voor de verzorging van het geheel maar een 5". Terwijl dat netjes gevlochten paardjes waren, sommigen nog geschoren ook.
Jij kan het onzin vinden, maar ik heb het juryleden letterlijk horen zeggen. Commentaar over de afstamming en dan als gevolg daarvan meer of minder punten geven. Ik dacht ook dat het onzin was tot ik het zelf tegenkwam.
En niet alleen bij de B-pony ruitertjes, maar ook in het Z ben ik als schrijver zulke dingen tegen gekomen.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:07

Ten eerste welkom :) Leuk zo'n ouder iemand op bokt!

Tja verder ben ik het er mee eens. Er is zoveel haat en nijd op het terrein.
Mijn instructrice had goed gereden en 203 punten verdient. Mensen langs de ring zeiden: Ooohhh er is hoog gejureerd waarop mijn instructrice zegt: Nee hoor ik heb gewoon goed gereden en deze punten zijn correct.
Mensen waren meteen op hun teentjes getrapt maar ze is wel mooi 2de geworden!

Verder verbaas ik mij ook nog wel eens over de onwetendheid van mensen. Ik startte in juni een proef en het was echt lekker weer. Rijd ik een rondje zie ik tot mijn verbazing een kind liggen achter het F bordje. Heb vriendelijk maar toch heel duidelijk verzocht om daar weg te gaan. Paard hoeft maar 1x te schrikken en het is raak!

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:12

XxSultanxX schreef:
ik volg ook :) !! wedstrijden zijn idd erg verandert / verschillend .. ik reed voorheen dressuur , de concurentie is daar meestal alleen met zichzelf bezig , ieder voor zich ..
nu rijd in endurance , mensen daar zijn veel aardiger . maken met iedereen een praatje , drinken met zijn allen wat geven elkaar tips en lenen dingen uit mocht iemand wat vergeten zijn :) dussee doe mij maar endurance ! hihi

Bij voorbeeld ja. Ik verbaas me ook altijd weer, die doodenkele keer dat ik bij een "dressuur"wedstrijd ga kijken. Vriendinnetje van mij krijgt bij voorbaat al een stempel vanwege haar jasje en paard (haflinger), echt onbegrijpelijk.

Zelf rijd ik wel eens proefjes maar geen dressuur en ook zeker niet bij de KNHS. Zijn m'n spullen niet eens geschikt voor :D Zelfs m'n bit mag niet van de KNHS -O-

Zou het leuk vinden om de bevindingen van opa te gaan volgen :)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:16

@molfre, rotte appels heb je er natuurlijk altijd bij. Maar de meeste juryleden weten een goede proef van een koudbloed gewoon te waarderen, maar helaas worden er nou eenmaal niet zo vreselijk veel echt goede proeven gereden op een koudbloed.. Maar veel van deze ruiters willen dit zelf niet zien...

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:16

Leuk topic :)
Ik ben zelf geen wedstrijd ruiter. Ook mede door de taferelen die hier worden beschreven.

Ik vond de wedstrijden op de manege waar ik eerst reed (manege 't Langeveld) wel altijd erg leuk! Er wordt daar heel correct omgegaan met de paarden en de ruiters :j