[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:42

Dat lijkt mij ook! Dat zie ik mezelf nog niet rijden, haha. Volgende week heb ik mijn debuut, ben nu al zenuwachtig := ben nog nooit zo zenuwachtig geweest voor een nieuwe klasse!

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:48

Goed bezig Rosa! En dan komt het met het Z ook wel goed inderdaad :j

Ik zie het mezelf ook nog niet rijden := maarre..ik ben normaal niet van het snel overstappen na 10 winstpunten, maar met de M2 weet ik dat niet zo zeker hoor :') Als we een beetje voor elkaar zijn, ben ik snel in die 20x60 bak denk ik. Moet ik wel even wat beter en zekerder gaan rijden en dan een keer winstpunten gaan halen, dus kan alsnog wel een 3-jarenplan zijn, maar oke _O-

Spannend Fabienne! Komt vast goed :D

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:00

Balen Amiigo als je voor je gevoel prima gereden hebt en de punten er dan niet naar zijn. heb je er foto's of filmmateriaal van? mijn ervaring is dat dingen er vaak heel anders uit kunnen zien dan dat ze gevoeld hebben. Al een paar keer een misvatting gehad tav de middendraf. Ontzettend veel beweging in haar lijf, bijna niet uit te zitten maar over de benen bijna niks. Jammer dan :+

Mooie punten Rosa! Lekker als je gelijk goed van start gaat :) geeft moed! Mijn man zei ook al: nou met het outdoor seizoen dus Z?! Mwoehahaha, denk het niet :+ heb zelf nooit eerder gestart met andere paarden en ik moet dus zelf alles aan mezelf en aan mijn paard leren. Gaat mij hard genoeg zo :)

Wat leuk Valonka dat je ons hebt zien rijden! Ik ben inderdaad degene met 'de tuiger' ;) Ben nu wel nieuwsgierig wie zij bent?

Heb wel alvast wat wedstrijden opgegeven voor de aankomende maanden, lekker doortrainen en rijden en kijken hoe het gaat. :))

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:03

Niobe, gaat het nog wel steeds zo fijn in de training? Die spanning is vervelend inderdaad, maar wellicht wordt dat minder als jullie wat vaker gestart zijn? Wanneer ga je weer op wedstrijd?

M.i.r, wanneer ga jij je debuut maken? Of was je al eerder M2 gestart?

Ik ben ook (nu al) flink zenuwachtig, komt ook mede omdat ik al 2,5maand geen wedstrijd heb gereden. Wilde ook eigenlijk eerst HC starten, maar mijn instructrice zegt dat we er klaar voor zijn en we gewoon voor 'het echie' moeten rijden. Dus ik zie het wel. Ik kan altijd nog besluiten om toch HC te starten als ik echt teveel spanning heb, haha.

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:18

Ja, het gaat steeds beter thuis! Helpt ook wel wat met het zelfvertrouwen natuurlijk. Want eerder ging het thuis ook ruk en dan ging ik op wedstrijd terwijl ik zelf al het gevoel hebt dat ik het niet kan en dat werkt natuurlijk ook niet. Voelt een beetje alsof je een examen ingaat zonder ook maar het boek gelezen te hebben :=
En dan is het inderdaad weer opnieuw kilometers maken.. 18 januari gaan we weer! En dat is een thuiswedstrijd, dus meteen een goede binnenkomer. Dan ga ik daarna een paar keer achter elkaar naar een plaats waar ieder weekend zo'n beetje wedstrijd is, daar voel ik me het meest op m'n gemak.
We zien wel weer hoe het gaat.. De lol is thuis alweer helemaal terug en eerst maar proberen daar op wedstrijd aan vast te houden..

Ja joh, gewoon lekker echt starten! Het M2 is wel vaak veel strenger, maar je moet alsnog wel heel bezopen rijden wil je een verliespunt halen. Of echt pech hebben.. Dus pin me daar niet op vast :=
Als het voor je eigen gevoel fijner is om HC te starten moet je dat natuurlijk ook doen, niks gaan forceren, maar dat kan inderdaad op het laatste moment nog wel :P

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:20

@Fabienne: ik ben twee weken geleden voor het eerst gestart :) 176 en 181 als resultaat dus zeker niet ontevreden.

Als je voor je gevoel echt niks ervan gebakken hebt kan je altijd nog bij de eenalaatste oefening af-groeten. Heb je wel gereden, ook grotendeel punten gekregen en sowieso geen verliespunt :)

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:38

M_i_R schreef:
@Fabienne: ik ben twee weken geleden voor het eerst gestart :) 176 en 181 als resultaat dus zeker niet ontevreden.

Als je voor je gevoel echt niks ervan gebakken hebt kan je altijd nog bij de eenalaatste oefening af-groeten. Heb je wel gereden, ook grotendeel punten gekregen en sowieso geen verliespunt :)


Dat is een mooi debuut hoor! Ik teken ervoor whaha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:02

Tinkels schreef:
M_i_R schreef:
@Fabienne: ik ben twee weken geleden voor het eerst gestart :) 176 en 181 als resultaat dus zeker niet ontevreden.

Als je voor je gevoel echt niks ervan gebakken hebt kan je altijd nog bij de eenalaatste oefening af-groeten. Heb je wel gereden, ook grotendeel punten gekregen en sowieso geen verliespunt :)


Dat is een mooi debuut hoor! Ik teken ervoor whaha!

Ik ook! Ik ook! Ik ook!

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:03

Anders ik wel :D
Heel mooi debuut!

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:09

haha, nou hier word ik bijna verlegen van!

valonka

Berichten: 379
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:20

M_i_R schreef:
Wat leuk Valonka dat je ons hebt zien rijden! Ik ben inderdaad degene met 'de tuiger' ;) Ben nu wel nieuwsgierig wie zij bent?


ik heb een vos met een bles en een wit voetje voor en minni voetje achter... niet heel groot dier...
geen idee hoe je een foto plaatst .. anders had je beeld gehad :+

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:48

Hehe ik geloof dat ik t nu snap! Mij was geleerd dat je de keertwending in moest zeten vanuit de travers, dit vond ik zo onlogisch omdat je de achterhand eigenlijk niet naar binnen wilt hebben, maar goed, als je het nog nooit hebt gedaan gelof je dat wel..
Nu zei iemand dat je dat juist vanuit een beetje schoudervoor moet doen, nou idd dat ging veel beter en is ook logisch :D
Contragalop gaat ook steeds beter, kan het tempo nu zelf bepalen en zelfs iets schakelen, dat is wel fijn. Ik heb het idee dat zijn balans steeds beter wordt :j

En: Voor jullie allemaal een goede jaarwisseling en heel veel succes en plezier in 2014! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:56

Nibbit schreef:
Hehe ik geloof dat ik t nu snap! Mij was geleerd dat je de keertwending in moest zeten vanuit de travers, dit vond ik zo onlogisch omdat je de achterhand eigenlijk niet naar binnen wilt hebben, maar goed, als je het nog nooit hebt gedaan gelof je dat wel..
Nu zei iemand dat je dat juist vanuit een beetje schoudervoor moet doen, nou idd dat ging veel beter en is ook logisch :D
Contragalop gaat ook steeds beter, kan het tempo nu zelf bepalen en zelfs iets schakelen, dat is wel fijn. Ik heb het idee dat zijn balans steeds beter wordt :j

En: Voor jullie allemaal een goede jaarwisseling en heel veel succes en plezier in 2014! *\o/*

Ik heb ook een tijdje een instructeur gehad die vertelde dat je de keertwending vanuit travers moest inzetten |o .

Schoudervoor is idd veel logischer en werkbaarder voor het paard.

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:05

Fijn dat jullie zo verbeteren Nibbit!

Ik heb de keertwendingen wel aangeleerd door travers, dat deed Zico al heel makkelijk nl in stap. Ik stapte dan een volte 10m, eerst normaal (met veel stelling) dan kont naar binnen en als dat goed ging draaide ik zijn voorhand door.
Ik heb het op deze manier gedaan zodat hij het principe van achter overstappen ging snappen.
Inmiddels doet hij het al een stuk beter en oefen ik ze op de rechte lijn, dan zet ik hem indd wel schoudervoor zodat ik genoeg stelling heb.

Overigens gaat het achterwaarts nu ook goed hoor! De reden waarom het niet lukte: ik telde verkeerd :+ ik zat al op '1', terwijl ik in werkelijkheid pas op een halve pas zat :D lekker slim ook weer haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:07

Maar als je paard in travers loopt dan is het binnenachterbeen toch buiten de massa? Voor mij en mijn paard voelt het heel onlogisch om dan de voorhand door te laten draaien.

Mijn paard blokkeert dan. Als ik haar gewoon recht in de hals hou en schoudervoor zet dan gaat het een stuk makkelijker. Nog lang niet goed overigens :o , maar wel makkelijker.

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:42

Ik zal kijken of ik een filmpje van vorige week kan uploaden waarop je kan zien wat ik bedoel. Ik garandeer niks want zo handig ben ik niet, haha.

Maar ik zal het proberen uit te leggen. Als je op de lange zijde travers rijdt, is het binnenachterbeen inderdaad buiten de massa (dan zou ik hier ook niet voor kiezen). Maar als je op de volte stapt, is je paard al gebogen en heb je stelling. Als je dan de kont naar binnen draait, rij je eigenlijk travers op een volte. Je paard heeft namelijk al stelling en is gebogen om je binnenbeen. Alleen draait de voorhand al een stuk meer dan de achterhand, omdat je op de volte blijft ipv recht uit rijdt, waarbij voor- en achterhand even scherp gaan. Hoe kleiner je de volte maakt, hoe meer het richting een keertwending gaat. Op die manier kan je de keertwending steeds kleiner gaan maken. Snap je wat ik bedoel?

Anoniem

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:02

Yep, ik begrijp je. Ik denk dat mijn merrie zich in zulke gevallen gewoon nog wat te strak in de bovenlijn houdt, waardoor ze dus blokkeert. Zaak is om haar eerst goed ontspannen te krijgen en dat is nu net waar mijn grootste probleem zit :o

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:05

Het kan vanuit travers aangeleerd worden en ook vanuit schoudervoor of schouderbinnenwaarts. Allebei niks mis mee. Het is even uitproberen wat werkt voor een combinatie. Bij travers is trouwens het binnenbeen niet buiten de massa. Tenminste niet buiten de massa zoals ik denk dat jullie het bedoelen. Het is geen wijken met stelling waar het paard heengaat, maar een verzamelende oefening waarbij een paard juist meer gedragen gaat lopen als je het goed doet. Dan moet je dus het binnenbeen wel degelijk mee laten doen met het dragen van de massa.
Ik wissel het bij het aanleren af, maar tijdens het draaien heb ik eerder een travers gevoel dan een schouderbinnenwaartsgevoel, maar dan zonder zijwaarts tredend binnenbeen.

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:03

Jij legt het een stuk duidelijker uit dan ik Vur ;)

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:21

vur schreef:
Het kan vanuit travers aangeleerd worden en ook vanuit schoudervoor of schouderbinnenwaarts. Allebei niks mis mee. Het is even uitproberen wat werkt voor een combinatie. Bij travers is trouwens het binnenbeen niet buiten de massa. Tenminste niet buiten de massa zoals ik denk dat jullie het bedoelen. Het is geen wijken met stelling waar het paard heengaat, maar een verzamelende oefening waarbij een paard juist meer gedragen gaat lopen als je het goed doet. Dan moet je dus het binnenbeen wel degelijk mee laten doen met het dragen van de massa.
Ik wissel het bij het aanleren af, maar tijdens het draaien heb ik eerder een travers gevoel dan een schouderbinnenwaartsgevoel, maar dan zonder zijwaarts tredend binnenbeen.

Ik heb bijna een jaar lang appuyementen in stap moeten doen, pas als ik ze goed,
in gelijk tempo met de juiste buiging kon stappen (ieder pas moest van mij zijn) mocht ik pas aan de kw beginnen :P

Daarna vanuit appuyementen, kleine volte travers.
Pas daarna vanuit schoudervoor, 2 passen en er weer uit, weer gelijk 3 passen en er weer uit enz. enz.
Op een gegeven moment kun je ze klein doordraaien.
Iedere pas moest onder mijn controle staan, daardoor wel geleerd ze met lengtebuiging te rijden en iedere pas gecontroleerd te rijden.
Nu heb ik altijd een 7 voor beide kw :) misschien dat jullie er wat aan hebben om de basis voor de kw goed te bevestigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 10:16

vur schreef:
Het kan vanuit travers aangeleerd worden en ook vanuit schoudervoor of schouderbinnenwaarts. Allebei niks mis mee. Het is even uitproberen wat werkt voor een combinatie. Bij travers is trouwens het binnenbeen niet buiten de massa. Tenminste niet buiten de massa zoals ik denk dat jullie het bedoelen. Het is geen wijken met stelling waar het paard heengaat, maar een verzamelende oefening waarbij een paard juist meer gedragen gaat lopen als je het goed doet. Dan moet je dus het binnenbeen wel degelijk mee laten doen met het dragen van de massa.
Ik wissel het bij het aanleren af, maar tijdens het draaien heb ik eerder een travers gevoel dan een schouderbinnenwaartsgevoel, maar dan zonder zijwaarts tredend binnenbeen.

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb het zelf niet goed beschreven, wat buiten de massa betreft. Het is zoals jij schrijft het zijwaarts tredend binnenbeen :o . Maar goed, zoals ik al schreef zal ik toch eerst naar een (bevestigde) juiste aanleuning en ontspanning moeten voordat ik aan de kw kan beginnen. Heel af en toe waag ik stiekem een poging. Soms gaat het wel redelijk. Andere keren, draait mijn merrie sneller een rondje dan ik in de gaten heb :D , waarbij ze dus volledig door mijn hulpen heenloopt en over de binnenschouder valt.

JustMe1234
Berichten: 1766
Geregistreerd: 11-08-04

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 01:53

De beste wensen allemaal!

Zijn jullie paarden de jaarwisseling een beetje rustig door gekomen?

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:06

Gelukkig nieuwjaar allemaal! *\o/*

De mijne wel aardig rustig, pensionstal is vrij ver van de bewoonde wereld gelukkig... Wel was er op oudjaarsdag veel karbiet te horen in de omgeving, maar die hoorden we eigenlijk alleen in de binnenbak, in de stallen niet zo heel erg gelukkig. Ik heb die dag voor de zekerheid niet gereden, maar wel even gewandeld. In de binnenbak dan :=
En de pensionpaarden zijn de 2 dagen niet de wei in geweest.. dus gisteren liep ze een beetje over van energie natuurlijk!
Vandaag gelukkig weer een normale dag :)

En die van jou Fabienne?

beemst36
Berichten: 478
Geregistreerd: 18-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:17

Ik meld mij hier ook alvast. voor iedereen de beste wensen voor 2014!
Ik wil pas in mei M2 gaan starten (ivm zwangerschap). Ik rij een 7 jarige merrie, een afstammeling van Aachen X Libero H x Alme Z. Het is een beetje een probleem paardje geweest qua lijf, maar zijn nu op de goede weg!
Wat we nog lastig vinden is linksom travers (rechtsom doet ze weer heel makkelijk) en de keertwendingen.
Daarnaast gaan de losse onderdelen al best goed, maar alles achter elkaar tijdens een proef is nog een ander verhaal
Laatst bijgewerkt door beemst36 op 02-01-14 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:18

Beste wensen allemaal!

Ik meld mij hier ook voorzichtig. Ik heb met mijn zwarte pareltje van 8 inmiddels 13 punten in het M1, maar van de zomer heeft hij een peesblessure gekregen waardoor we een half jaar uitgeschakeld waren. We zijn nu net weer aan het opbouwen en mijn doel is om van de zomer de kringkampioenschappen in het M1 nog even mee te pakken en daarna de overstap te maken.

We hebben nog wel wat stappen te maken voor we compleet M2 klaar zijn. Ik heb namelijk gezien aan andere combinaties hoe veel zwaarder het M2 wordt beoordeeld dan het M1 (terwijl in het Z dat juist weer meevalt). Dus blijf ik nog even in het M1 (het duurt sowieso nog wel even voor ik weer kan starten) en dan kunnen we ons gaan voorbereiden op het M2. Maar ik vind het leuk om hier de "overstapverhalen" van anderen te lezen!