[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 12:17

@ Veertje; Weer lekker thuis, ook fijn! Kan je weer aan de gang met Donner.
@ Urosa; FF doorzetten met je laarzen!
@Veertje: Lekker gereden ook!
@ Urosa ook fijn gereden! Inderdaad, daar niet teveel heisa van maken, dan krijg je weer spanning.
Hij weet dus dat hij verkeerd zat. Jammer van je zadel ...

Wat betreft de online proeven; ze kunnen toch ook gewoon bij deze events de proeven aanhouden die bij het advies van de maand horen?

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:39

Marietje35 dat zou mij ook het beste plan lijken inderdaad. Ben benieuwd of de KNHS vandaag met nieuws komt, bij de aankondiging gebruikten ze het woord verwachten (we verwachten maandag) dus kan ook later. EDIT er staan nu 2 online events open voor inschrijven, beide proef 22. Ik heb me voor alletwee ingeschreven.

@vliegende wissel, ja precies. Kijk volgende week wel weer.

Vandaag deed hij ook goed zijn best. Bezig geweest met verzamelen in de galop, en veel overgangen gereden. Werd ie wel lekker fanatiek van :D

Ik heb via MP nog even een Prolite tri pad gekocht, mocht het dan na het kopijzer verwisselen nog niet helemaal goed zijn lukt het met de pad vast wel.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:14

Wat een weer vandaag %) Doe mij maar gewoon lekker koud en droog herfstweer.

Gisteren echt ontzettend fijn gelest! Maar mensen kinderen wat was hij nat. ^)
Ik moet echt even een gaatje vinden om te gaan scheren want dit is niet te doen zo.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:50

Marietje35 zo nat is niet fijn! Dan maar beter scheren inderdaad. Fijn dat de les weer zo goed ging!

Ik heb maandag 9 november mijn eerste springles. Echt veel zin in :D

Verder vandaag ons online M2 debuut gefilmd. Terugkijkend niet heel ontevreden, tijdens het afgroeten wel, want we kunnen beter maar dat hou je toch vaak. Denk geen winst. Was ook de eerste keer dat we proef 22 reden. Moet vooral even het lange arbeidsstap stuk meenemen in training. Dat vond ie een beetje gek en kwam hij teveel terug. En mijn keertwendingen gingen niet helemaal goed. De eerste te groot, en toen de tweede te klein gereden. Maargoed. Had dat lijntje ook nog niet zo gereden, kunnen we vrijdag even doen en dan zondag poging 2. Hoop heel erg dat mijn wedstrijd 15 november door kan gaan, wij doen het beter op locatie :o dat wachten op punten vind ik ook niks :')

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:20

Leuk Urosa! Ben wel benieuwd naar het filmpje?

Ik vrees dat wedstrijd voorlopig niet zullen mogen, geloof niet dat de cijfers al lekker rap zakken. :+
Aan de ene kant echt heel erg jammer, met name mbt de selecties, maar aan de andere kant, ik ben wel lekker bezig met de training dus ach, ook wel prima!

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:40

Vooruit dan maar :') vind het wel een beetje spannend om hem hier te delen omdat ik zelf al zoveel dingen beter vind kunnen :o

Vind het overigens wel leerzaam, want WTF ben ik tijdens de 2de keertwending met mijn handen aan het doen en waarom laat ik hem zo door mijn binnenbeen vallen :+ kan ik nu dan wel goed op letten met oefenen :j

Marietje35, ja vrees er ook voor. Gelukkig is de curve wel aan het afvlakken dus dat is dan voorzichtig positief. Zou het leuk vinden als ik een winstpunt kan rijden zodat ik geklasseerd ben, voor de rest ben ik ook lekker aan het trainen en nog genoeg werk aan de winkel. Vind het al tof dat we nu M2 mogen starten :o

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:58

Op zich wel aardige proef, maar inderdaad, zitten net teveel fouten in voor winst.
Je eerste kw is bijna om de middenhand, 2e laat hij z'n been staan, dus dat zijn wel dure fouten.
Dan heb je nog een keer je overgang terug van galop naar draf die te laat is en dan springt hij ook direct weer aan.
Halsstrekken gebeurt er eigenlijk niet veel. Over het geheel vind ik 'm wat diep lopen en zo nu en dan knikt hij zelfs nog extra door (met name in de draf) Ik zou, zeker voor het M2, z'n nek echt als hoogste punt willen zien en dan wat meer z'n neus eruit.

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:15

Kom eventjes binnen vallen, je hebt ook een grote fout door bij C in galop aan te springen wat bij H moet. Vind hem zelf ook vrij diep lopen de hele proef, denk inderdaad dat dit geen winst zal zijn. Zitten verder wel nette stukken tussen! Binnenkomen, HH bij A, SB en die S van hand veranderen, travers kan ik niet goed zien op film nu. Denk dat je daar je punten wel op haalt. Nu alleen de andere fouten er nog uit :D Zoals je zegt is het wel enorm leerzaam om zo'n proef te zien en zeker straks met je protocol erbij :)

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:20

Het is ook gewoon geen makkelijk en fijn paard in aanleuning (we zijn al van ver gekomen), en op trens is dat extra moeilijk, helemaal met mijn beperking. Gelukkig nog maar 1 klasse en dan mogen we met s&t rijden dan kan ik daar ook meer mee bezig in de proef. Nu moet ik erg opletten dat hij zacht blijft, zich er niet uit drukt en dat hij van mijn linkerarm afblijft. Hij heeft echt de neiging daaraan te trekken. Met s&t heb ik veel minder 'gekloot'... en denk als we de fouten eruit hebben, zoals de draf overgang en de keertwending (is natuurlijk onnodig) denk ik wel dat wel onze puntjes kunnen halen. Halsstrekken is met hem heel wisselend, komt de aanleuningsproblematiek naar boven.

Edit Veertje99, goed dat je het zegt. Was me helemaal niet opgevallen :oo kan ik dan alweer meenemen voor zondag :D

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:35

Het is ook knap hoe je hem rond rijd verder! Zeker met je beperking en dat het soms allemaal wat moeilijker is! Hopelijk mag je snel met s&t starten :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:15

Ik ga toch even advocaat van de duivel spelen :o

Ik zou deze juist helemaal niet op stang en trens willen zien nog, hij kruipt mij veel te diep.
En dat hij aan jou trekt, laat hem dat maar doen want dan kruipt hij er in elk geval niet achter!
Hij krult nu zowel te diep op, als teveel met z'n neus richting z'n boeg. Hand naar voren en rij daar eerst maar eens goed achteraan met je been, hij is nu van voren naar achteren gereden ipv andersom.
Ik denk als je dat goed voor elkaar hebt, de rest ook opgelost is.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:14

Marietje35 schreef:
Hand naar voren en rij daar eerst maar eens goed achteraan met je been

Dit kunnen we juist mooi met s&t, en overigens ook met trens als hij meer meewerkt.

Ik denk dat je een beetje kort door de bocht bent. Wij zijn natuurlijk ook beetje een andere combi. Karel is best een apart paard om te rijden (eigenlijk geen geschikt parapaard), en daarnaast kan ik dus mijn linkerarm amper belasten omdat hij anders uitvalt.

Plus blijft het een proefje waarvan ik zelf ook al zei dat ik heel ontevreden was, wat betekent dat ik hem in training echt vaak veel fijner heb lopen.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 13:32

Maar dat heeft toch niets te maken met wel of geen parapaard?
Dat heeft te maken met je paard van achter naar voren rijden, als hij sterk wordt dan los je dat niet op aan de voorkant, maar met been. Je activeert het achterbeen zodat je dat aan de voorkant weer voorzichtig kan opvangen, daar komt je aanleuning vandaan.
Kan natuurlijk best dat dit niet representatief is voor hoe hij normaal loopt, maar als ik kijk hoe hij in de gehele linie loopt in de proef, is dat gewoon te diep en te rond. Hij knikt daarbij ook nog erg vaak nog dieper of hij wil zich eruit drukken. Dat is een teken dat hij niet van achter naar voren door het lijf is.

Wat maakt een s&t voor jou anders met rijden? Ben ik wel benieuwd naar!

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 14:40

Omdat als ik het achterbeen activeer en mijn hand naar voren steek ik hem kwijt ben (zoals hij op het filmpje was). Dan moet ik heel voorzichtig zijn en op de grens blijven zodat hij zich er niet loeisterk uitdrukt. Het is bij hem de kunst om meer oprichting en lengte te krijgen terwijl hij wel los blijft laten. En tja, dan kom ik mijn beperking tegen. Want ik kan maar een heel beperkt aantal ophoudingen geven met links, of heel kort druk op hebben. Dan kun je zeggen prima, ik laat links los want dan heeft hij niks om te trekken. Dan gaat hij extreem hard en helemaal rechtsgebogen. Als ik dan vervolgens voorzichtig aan links kom wordt hij weer sterk. Iemand met een goede linkerarm, kan vast best die extra druk op links (wat hij in beginsel wil) prima aan en die rijd dan vast vrolijk verder, minder diep.

Tuurlijk hebben we met s&t dan ook nog wel momentjes dat hij wat te diep wil als het lastig wordt, maar dan druk ik mijn been eraan, hand naar voren/ iets omhoog en dan is hij er weer. Hij heeft dan afgeleerd zich zo beresterk te maken omdat hij dan zelf tegen de stang aanloopt, hoef ik hem niet voor aan te spreken. En met de minimale dingen laat ik de trensteugel door mijn hand glijden tot hij de stangteugel tegenkomt (ik heb standaard de stangteugel in een boogje hangen). Als hij dan weer loslaat herstel ik het contact op de trensteugel (beetje lastig uit te leggen). Het is mentaal niet het type paard dat direct meewerkt. Echter als hij de grenzen goed weet en je duidelijk/eerlijk bent kan hij heel fijn gaan lopen. Die grenzen kan ik met trens gewoon niet goed geven als hij dan net niet lekker meewerkt. Hij heeft uitgevonden dat hij zich bij mij aan het werk kan ontrekken door zich sterk op links te maken en daarbij lekker in zijn voorkeurshouding (rechtsgebogen) kan lopen. We proberen dat nu weer te herstellen. En dat gaat eigenlijk best aardig. Dat we thuis met proefje rijden weer een stapje terug doen vind ik niet gek.

Thuis proefje rijden is ook niet zijn favoriet, want hij kan in de les dan echt heel fijn op trens lopen. Ging ik de week erop zelf proefje rijden. DRAMA. Dus heb ik het een keer met mijn instructrice gedaan, die zei ook. Jemig, hij doet inderdaad echt heel anders. PFIEW. Het ligt gelukkig niet helemaal aan mij :') En op wedstrijd kan ik hem in de proef ook altijd beter voor me houden.

En het type paard maakt voor mij wel heel erg uit, er zijn genoeg paarden die ik wel probleemloos van achter naar voren kan rijden. Dit is juist het eerste paard waarmee ik mijn beperking zo erg tegenkom. Elk paard is scheef, maar niet elk paard maakt zich zo beresterk.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:06

Ik denk alleen dat je een stap te ver gaat, aan oprichting is hij niet toe zolang hij niet op lengte is/blijft.
Dat zie je ook op dit filmpje, hij kruipt en te diep en te rond. (nek niet hoogste punt)
Op het moment dat je hem achter activeert en je hand iets toestaat en hij daar z'n hoofd uit drukt, dan blijft jij net zo lang aanvullen met je been tot hij daarin weer zacht wordt. Ook al wordt hij sterk, niet gaan terugwerken, gewoon zacht contact houden. Het spelletje wie kan het hardste trekken wint hij toch wel :D
Als hij links sterk is, dan moet jij die kant ook los houden (gewoon contact) en juist druk nemen op de kant waar hij los laat, in dit geval dus rechts. Dan kijkt hij maar naar rechts, dat strijk je wel weer glad op het moment dat hij daarin ontspant en weer nageeft.

Ik kan thuis ook niet zo goed proefjes rijden, daarom doe ik dat ook niet meer :+
Ik oefen alleen maar stukjes, dat vind ik veel fijner.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:28

Theoretisch gezien ben ik het echt wel met je eens. Zo ben ik met mijn trens ook met goede moed begonnen. Echter werkt de realiteit soms anders en dat heb ik geprobeerd uit te leggen.

De s&t is voor mij een hulpmiddel om hem fijn te kunnen blijven trainen. Anders had ik met hem moeten stoppen. Verbloem ik zo een aanleuningsprobleem ja,
maar ik blijf er wel aan werken. Aanleuning en vertrouwen in de hand herstellen is één van de moeilijkste dingen.

Dus vind ik hem fijn aan de voorkant op mijn filmpje, nee. Maar we zijn er wel goed meebezig, hij kan veel fijner lopen en we houden progressie.

Morgen lekker trainen en dan zondag poging 2 :D

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:33

Tsja, ik zie het toch echt anders, ik vind dat je dit eerst echt goed voor elkaar moet hebben voordat je verder kunt gaan, zeker als je M2 wilt gaan starten. S&T is in mijn ogen geen oplossing.

Succes vast zondag! Het wordt dan wel heel slecht weer hoorde ik net op de radio %)

Ik had gehoopt gisteren te kunnen scheren, maar ik was te laat, het was me veel te donker al. ^)
Hoop echt dit weekend want hij is niet meer droog te krijgen.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:57

Dat kan, we zien wel meer dingen anders en dat is prima. De tijd zal het leren ;)

Jammer dat het scheren niet meer lukte! Hopelijk dit weekend dan wel.

@weer, ow nee.. hopelijk valt het hier wat mee. Kan anders nog verplaatsten naar maandag.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:14

Ik hoorde het net op de radio, schijnt zondag echt bar te worden. Weet niet of dat overal zo is, maar vrees van wel.

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:27

Gisteren springles gehad met Donner, hij pakte onwijs fijn aan!
Vanmiddag ga ik eventjes dressuur rijden en morgen gaat iemand mee naar stal om foto's te maken. Eerst wat dressuur foto's en daarna gaan we nog naar buiten om bij een zandpad wat (hopelijk) gave draf/galop foto's te maken :D Ik show de foto's zodra ze klaar zijn.
Nu nog in dubio welke set ik op ga doen, krijg vandaag een mooie gele koltrui binnen die bij mijn gele dekje zou passen, maar groen is ook wel erg mooi met deze kleuren :+

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:32

Oh wat leuk Veertje!!

Ja voor beide kleuren valt wat te zeggen hè ik snap je dilemma!!

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:40

Fijn dat springles zo lekker ging!

En ik neig juist een beetje naar geel met de herfstkleuren maar beide staat vast mooi! Tof zo'n uitgebreide shoot ben benieuwd naar de foto's :D

Ik heb weer fijn gereden, even wat aandacht gegeven aan dingetjes die in het proefje beter konden, het was ook heerlijk weer!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:10

Fijn Urosa! Lukte het vandaag niet om nog een filmpje op te nemen? Gezien het weer?

Weekend gaat de klok ook weer achteruit, zag ik net, net iets voor mij om te vergeten

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:18

Ik had geen filmer helaas. Zondag en maandag wel. In principe gaan we zondag opnemen, maar als het weer echt zo slecht wordt kunnen we het nog verschuiven naar maandag.

En de klok kan ik ook vergeten haha

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:00

Zoals belooft een paar foto's :D Donner liep zo onwijs fijn! Gisteren ook al en vandaag ook! Buiten was hij erg blij waardoor de midden draf echt onwijs gaaf was! Vriendin wie mee was is ook nog eventjes op Donner gestapt, ze heeft denk ik 1,5 jaar geleden voor het laatst op Donner gereden en ze vond hem echt enorm veranderd (in positieve zin) dus dat is enorm leuk om te horen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding