Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 14 [ 340 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waarom stang en trens?

 
Profiel   

little_king schreef
Een enkel gebroken trens vind ik een ouderwets bit.
Vroeger werd elk paard er op gereden. Dubbel gebroken bestond toen niet.
En de eerste dubbel gebroken hadden een plat tussenstukje, ook niet direct prettig.
Nu ben ik iemand die liever dubbel gebroken met rond tussen stukje gebruikt.
Ken maar weinig paarden die daar niet gewoon fijn op lopen.

Ook dat gebruikte ik als onderlegtrens.


Ik rijd ook niet met een enkel gebroken. Fuego vindt dat echt geen fijn bit. Als ik met snaffle rijd is het een Billy Allen. (Kan even geen foto hier neer zetten)

Kan een stang ook nog een extra verbinding bevatten eigenlijk (zoals bij een Billy allen)?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 14:17 



 
Profiel   

little_king schreef
Een enkel gebroken trens vind ik een ouderwets bit.
Vroeger werd elk paard er op gereden. Dubbel gebroken bestond toen niet.

Er werd ook wel alom gebruik gemaakt van ongebroken bitten, veel meer dan tegenwoordig, heb ik het idee, later kreeg je rubber uitvoeringen en andere varianten.

Met name ponies werden veel met een recht (roestig :+ ) bitje gereden, maar dan heb ik het over mijn prille jeugd, jaren zestig, toen het fenomeen pony nog redelijk nieuw was in nederland.
Toen iedereen ook nog gewoon een lage (africhtings) neusriem gebruikte of gewoon geen.....
De martingaal was de enige bekende hulpteugel.
Ik heb heel wat veranderingen meegemaakt wat betreft bitten, neusriemen en gadgets.
Mens wat voel ik me nu oud... :D

Ik heb ook nog met koperen gebroken bitten gereden, dat is zacht metaal en die slijten dus door op een gegeven moment... valt het plots aan weerszijde uit de mond... :+

We´ve come a long way....


Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-12-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 15:51 



 
Profiel   

Ik ben dan weer wat jonger dan jij en ongebroken werd toen ook weer niet veel gebruikt. Al kan ik me zelfs ook nog voorstellen dat het regio gebonden is. Dat men elkaar ook wat `na-aapt`.

Maar inderdaad wel de lage neusriem en de veelzijdigheids- zadels ongeacht de discipline.
En inderdaad de martingaal als enige hulpteugel. Maar ook dat niet snel want er werd je meestal gewoon verteld dat je maar moest leren rijden.
En dat deed je dan op die trens en dat zadel zonder diepe zit en en megawrongen.

Maar dat is offtopic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 15:57 



 
Profiel   

Gimme_Spurs schreef
Ik rijd ook niet met een enkel gebroken. Fuego vindt dat echt geen fijn bit. Als ik met snaffle rijd is het een Billy Allen. (Kan even geen foto hier neer zetten)

Kan een stang ook nog een extra verbinding bevatten eigenlijk (zoals bij een Billy allen)?


Dressuurstangen hebben gewoonlijk een tongvrijheid/tongboog voor meer inwerking op de lagen of zijn licht gebogen, maar hebben normaal gesproken geen losse delen in het mondstuk. Wel bestaat er een soort die beweegbaar is omdat er een naad in het midden zit, maar dat glijd dus gewoon langs elkaar zonder extra onderdeeltje.

Een greep uit de types dressuurstangen:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 16:08 



 
Profiel   

little_king schreef
En dat deed je dan op die trens en dat zadel zonder diepe zit en en megawrongen.

Die gewoon op elk paard pastte. :D

En ja toen leerden we beter rijden ipv naar hulpmiddelen grijpen... vaak tranen wegslikken in de les, niks rijden voor de ontspanning en de lol. En het paard had altijd gelijk!

Idd off topic, maar wel grappig om even die memory lane in te kijken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 16:12 



 
Profiel   

Mijn paard loopt dan wel lekker op enkel gebroken, die zat er ook bij toen ik hem kocht. Mijn onderlegtrens is ook enkelgebroken. Smal onderkaakje heeft ie. Aan mn trenshoofdstel zit een Myler.

Overigens heb ik vandaag met gekruiste teugelvoering gereden. Ik doe dan automatisch de trens onder mn pink wat niet fijn is, schuif ik alles een vinger op dan voelt het zo onnatuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 18:27 



 
Profiel   

Kwestie van wennen.

Ik vond het ook heel raar de eerste paar keer.
Als ik nu met een slofje rijd merk ik dat ik die ook gekruist vast heb. Haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 18:43 



 
Profiel   

Ik hou gewoon vol! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 18:59 



 
Profiel   

Leuke discussie :D
Imo is een stang en trens niet te vergelijken met een shank..
Ik heb de mijne op beide gereden en hij voelt echt totaal anders. Op stang en trens heb ik een fijne constante verbinding met mijn trens en contact met mijn stang. Hij blijft veel gemakkelijker in de oprichting en ik heb eigenlijk nauwelijks hulpen nodig omdat hij supersterp reageert. Op shank heb ik een losse verbinding maar als ik inkom omdat hij een loopje met me neemt oid reageert hij heel heftig op de ophouding.
Ik vind dat iedereen lekker moet doen wat hij wilt maar ik zie bij goed gebruik niets slecht in een s&t en moet zeggen dat ik vaker een shank misbruikt zie worden dan op wedstrijd een s&t

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 19:14 



 
Profiel   

Ik was vandaag geïnspireerd door dit topic, dus heb mijn teugelvoering ook eens anders geprobeerd :Y)

Normaal rijd ik (klassiek) gekruist, maar vandaag is de klassieke 3 in 1 teugelvoering toegepast :) Beviel best goed!

[ img ] [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 19:36 



 
Profiel   

Heb je dan 3 teugels in 1 hand Linda? Knap als je dat kan.... Heb nog niemand zo voorbij zien komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 19:39 



 
Profiel   

Leuk dat je dat geprobeerd hebt.
Dat heb ik nooit gedaan. Geloof dat ik dan in de knoop kom :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 19:41 



 
Profiel   

Nou ja ik rijd altijd al gekruist, dus voor mij is het 1 teugel extra in mijn linkerhand en rechts voelde gewoon als alleen trens :D

Dus in de war raken valt wel mee, ik had mijn stangteugel los, dus niet heel erg geëxperimenteerd met daadwerkelijk erbij pakken.
Maar hij liep wel goed! Zelf een mooi serie om de 3 zo gereden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 19:46 



 
Profiel   

Knap, ik rijd lekker op zijn boers want vind kruislings niet fijn..... En dan kan dit er al helemaal niet bij, haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 19:51 



 
Profiel   

listiglistje schreef
Ik was vandaag geïnspireerd door dit topic, dus heb mijn teugelvoering ook eens anders geprobeerd :Y)

Normaal rijd ik (klassiek) gekruist, maar vandaag is de klassieke 3 in 1 teugelvoering toegepast :) Beviel best goed!

[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Knap zeg! Ik vond het altijd al zo'n ellende om na de uitgestrekte stap de teugels weer op te moeten nemen, duurde eeuwen eer ik alles goed had zitten hahaha. Voor mij geen stang en trens in het Z :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 20:07 



 
Profiel   

Ach alles went, behalve...... :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 20:11 



 
Profiel   

:D

Teugels op maat maken is op de ouderwetse manier erg simpel.
Neem het uiteinde in de rechterhand en trek die door de linker heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 20:12 



 
Profiel   

Zo heb ik het ook geleerd....

@ listiglistje, leuk dat je naar aanleiding van het topic aan het expirimenteren bent geslagen... :D


Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-12-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 20:18 



 
Profiel   

En aangezien ik 40 wordt ben ik behoorlijk ouderwets :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 20:19 



 
Profiel   

Net zo ouderwets als ik dus :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 20:19 



 
Profiel   

little_king schreef
:D

Teugels op maat maken is op de ouderwetse manier erg simpel.
Neem het uiteinde in de rechterhand en trek die door de linker heen.

Ja zo deed ik het ook, maar ik vond het lastig omdat ik de stangteugel ook iets langer had dan de trensteugel, dus ik zat steeds te frutten tot de lengte goed was :')
Gelukkig hoef ik me er nu niet meer druk om te maken, het is niet meer verplicht en heb de stang en trens er ooit eens ingehangen om te kijken hoe hij erop reageerde zonder te rijden en hij was doodsbang van de kinketting _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 20:22 



 
Profiel   

listiglistje schreef
Ik was vandaag geïnspireerd door dit topic, dus heb mijn teugelvoering ook eens anders geprobeerd :Y)

Normaal rijd ik (klassiek) gekruist, maar vandaag is de klassieke 3 in 1 teugelvoering toegepast :) Beviel best goed!

[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]



Volgens mij heb ik hem zo ook altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 20:58 



 
Profiel   

Dus allebei de stangteugels in één hand....dat zie ik bij niemand meer, dat is prehistorisch klassiek :P :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 21:00 



 
Profiel   

uh? nee dan niet denk ik. haha

Ik heb mijn trens onder mijn ringvinger en dan terug over mijn wijsvinger.
en mn stang teugen onder mijn middelvinger en terug over mijn middelvinger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 21:17 



 
Profiel   

Mag die 3 in 1 variant nog wel op wedstrijden eigenlijk?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-13 21:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 14 [ 340 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen